تاریخ انتشار
شنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۰۰:۴۳
کد مطلب : ۴۲۰۴۵۷
مدیرکل بحران کهگیلویهد و بویراحمد توضیح می‌دهد

کهگیلویه و بویراحمد با چالش آب روبرو است / لزوم مدیریت هدفمند / سازمان جهاد کشاورزی هوشیار باشد

۲
۰
کهگیلویه و بویراحمد با چالش آب روبرو است / لزوم مدیریت هدفمند / سازمان جهاد کشاورزی هوشیار باشد
کبنا ؛مدیر کل مدیریت بحران استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: با چالش بحران آب روبرو هستیم و با توجه به افزایش جمعیت و نیاز به مصرف سرانه بیشتر می‌طلبد که در بخش‌های مختلف مخصوصاً کشاورزی مدیریت هدفمند و آینده نگری داشته باشیم.
به گزارش کبنا، وحید محمدی‌تبار مدیرکل بحران استان کهگیلویه و بویراحمد در جمع خبرنگاران با اشاره به بارندگی‌های اخیر در سطح استان، اظهار داشت: سال آبی معمولاً از اوایل مهرماه یکسال تا اواخر تابستان سال بعد بمدت ۱۲ ماه تعریف می‌شود.
محمدی تبار ادامه داد: تا امروز یعنی ۱۲ اردیبهشت میانگین بارندگی سال آبی جاری 98-99 در استان حدود ۵۰۱ میلی متر است. این مقدار نسبت به میانگین بارندگی کل کشور عدد خوبی هست (میانگین کل کشور در سال آبی ۲۷۵ میلی متر است.)
 اما نسبت به میانگین سال آبی گذشته (۱۳۹۸ -۱۳۹۷) تقریباً ۲۵ درصد کاهش و نسبت به میانگین بلند مدت ۹ درصد کاهش داشتیم.
مدیر کل مدیریت بحران افزود: نتیجه می‌گیریم که وضعیت بارشی امسال در استان ما نسبت به پارسال و بلندمدت (کل سال‌های گذشته) روند کاهشی داشته است.
 وحید محمدی تبار افزود: مدیریت منابع آب از مهمترین استراتژی‌های کلیدی توسعه پایدار است، لذا در همه بخش‌ها باید مدیریت آب بیش از پیش صورت بگیرد.
https://cdn.kebnanews.ir/images/docs/files/000420/nf00420457-2.jpg

مثلاً سازمان جهاد کشاورزی بیشترین تلاش را باید در جهت مدیریت منابع آب داشته باشد. محمدی تبار گفت: چون بیش از ۸۰ درصد ذخیره آبی ما در بخش کشاورزی مصرف می‌شود، که بایستی به مکانیزه کردن سیستم‌های آبیاری و تنوع کشت و جایگزین کردن "محصولات آب بر" توجه ویژه‌ای شود. مدیرکل مدیریت بحران افزود: هوشمند سازی سیستم‌های کنتور چاه‌های عمیق که با برق کار می‌کنند، می‌تواند در مدیریت مصرف آب، مفید باشد.
مدیرکل مدیریت بحران استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: «شرکت آب منطقه‌ای استان، هم باید در بحث جلوگیری از صدور بی رویه پروانه‌های حفر و بهره برداری با جدیت بیشتری عمل کند. چاه‌های غیرمجاز مخصوصاً در دشت‌های کم آب استان که سطح آب آنها پایین‌تر است، بتدریج پلمپ شود.»
در بحث نظارت بر حق آبه های استان از سدهایی که احداث شده، می‌تواند فعال‌تر عمل کند. حقابه های ما از آب‌های مرزی مشترک با استان‌های همجوار بسیار کم است.
مدیر کل مدیریت بحران کهگیلویه و بویراحمد گفت: شرکت آب و فاضلاب شهری و روستایی هم در بحث مدیریت منابع آب شرب و مصرفی نظارت‌های عمیق‌تری داشته باشند. مثلاً نوسازی سیستم‌های انتقال آب در شهرها و روستاها، یا گسترش فرهنگ سازی برای استفاده درست از منابع آب شرب، تاسیسات و ابزارآلات خانگی و شیرالات، باید تا حدودی استاندارد باشند. به طور کلی ما هنوز با چالش بحران آب روبرو هستیم و با توجه به افزایش جمعیت و نیاز به مصرف سرانه بیشتر می‌طلبد که در بخش‌های مختلف مخصوصاً کشاورزی مدیریت هدفمند و آینده نگری داشته باشیم.
 
نام شما

آدرس ايميل شما

علی
Iran, Islamic Republic of
واقعا با بحران اب روبرو هستیم.مسولین هوشیار باشید نسل اینده ضرر خواهند کرد
سیا
Iran, Islamic Republic of
. که استانی مثل ک ب کمبود آب داره
آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

محمدرضا شجریان، استاد موسیقی سنتی و ملقّب به خسرو آواز ایران، پس از یک دورهٔ طولانی دست‌وپنجه ...
ترامپ: ابتلا به کرونا، نعمت خداوند بود

ترامپ: ابتلا به کرونا، نعمت خداوند بود

دونالد ترامپ که تنها دو روز پس از مرخصی از بیمارستان نظامی والتر رید، مشتاق احیای مبارزات ...
یک تاجر، بانکی که ۲۰ سال پیش به او وام نداد را خرید!

یک تاجر، بانکی که ۲۰ سال پیش به او وام نداد را خرید!

تاجری انگلیسی بانکی را که ۲۰ سال پیش از وام دادن به او امتناع کرد را خرید که این موضوع ...
فایل های مرتبط
1