تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۱ فروردين ۱۳۹۹ ساعت ۱۶:۱۲
کد مطلب : ۴۱۹۳۸۶
نرسی قربان، کارشناس ارشد حوزه انرژی مطرح کرد

وضعیت بازار نفت از زبان یک تحلیلگر ایرانی

۰
وضعیت بازار نفت از زبان یک تحلیلگر ایرانی
کبنا ؛تصمیم برخی اعضای اوپک برای افزایش عرضه نفت و شیوع ویروس کرونا در جهان سبب کاهش بیش از حد قیمت این کالا در بازارهای جهانی شد که آینده بازار نفت را در ابهام فرو برده است.
به گزارش کبنا، اوپک که در راس آن عربستان سعودی قرار دارد، در نشست اوایل مارس موفق نشد با متحدانشان شامل روسیه برای محدودیت بیشتر عرضه به توافق برسد اما کریل دیمیتریوف، مدیر صندوق رفاه دولتی روسیه به رویترز گفت که پیمان نفتی جدید میان اوپک و متحدانش موسوم به گروه اوپک پلاس در صورت پیوستن کشورهای دیگر امکان پذیر است.
همچنین پاول سوروکین، معاون وزیر انرژی روسیه اظهار کرد که شیوع ویروس کرونا تقاضای جهانی برای نفت را به میزان ۱۵ تا ۲۰ میلیون بشکه در روز کاهش داده است. علاوه بر این گروه تحقیقات نفت و گاز "جی بی سی انرژی" پیش بینی خود از میزان رشد تقاضا برای نفت در سال ۲۰۲۰ را کاهش داد و اکنون کاهش سالانه تقاضا به میزان بیش از ۷.۴ میلیون بشکه در روز را انتظار دارد.
از سوی دیگر بر اساس گزارش رویترز، آمار اداره اطلاعات انرژی آمریکا نشان میدهد تقاضای جهانی برای نفت در سال گذشته حدود ۱۰۰ میلیون بشکه در روز بود. همچنین شرکت خدمات انرژی بیکرهیوز روز جمعه اعلام کرد شمار دکلهای حفاری نفت آمریکا در هفته منتهی به ۲۷ مارس ۴۰ حلقه کاهش پیدا کرده و به ۶۲۴ حلقه رسیده که پایینترین حد از مارس ۲۰۱۷ بوده است. شمار دکلهای حفاری که معیاری برای سنجش تولید آتی است، ۲۴ درصد در مقایسه با یک سال پیش کاهش پیدا کرده است.
وضعیت بازار نفت چندان منفی نیست
نرسی قربان، کارشناس ارشد حوزه انرژی در این باره گفت: بر خلاف اینکه نگاه های منفی نسبت به بازار فعلی نفت وجود دارد، نسبت به این موضوع امیدوار هستم و گمان می کنم اثرات افت قیمت نفت برای کشورهایی که صادرات زیادی دارند مثل عربستان سعودی و روسیه بسیار شدیدتر بوده و باتوجه به صادرات ناچیز ایران، این موضوع تاثیر چندانی روی ایران ندارد.
وی با بیان اینکه کاهش قیمت نفت دو اتفاق را به دنبال دارد، اظهار کرد: اول اینکه سرمایه گذاری در نفت پر هزینه متوقف می شود؛ یعنی تولید نفت که هزینه بالای ۲۵ تا ۳۰ دلار  دارد، در دراز مدت متوقف خواهد شد و از طرف دیگر تقاضا برای نفت ارزان افزایش می یابد.
این کارشناس ارشد حوزه انرژی افزود: طبیعتا تقاضا برای نفت ۵۰ دلاری به مراتب کمتر از نفت ۲۵ دلاری است. علاوه بر این نفت جایگزین ذغال سنگ و دیگر رقبای خود می شود که این مسائل موجب افزایش تقاضای نفت در درازمدت خواهد شد.
قربان با بیان اینکه این مساله موجب کاهش عرضه نفت و همچنین کاهش سرمایه گذاری در نفت های گران قیمت می شود، اظهار کرد: مجموع این موارد موجب خواهد شد که قیمت نفت به حالت عادی بازگردد. البته نمی توان انتظار داشت که قیمت نفت به ۱۰۰ دلار برسد  اما از وضعیت فعلی خارج خواهد شد.
وی با اشاره به تاثیر تصمیمات اوپک در وضعیت فعلی بازار نفت، گفت: مشکلاتی که اوپک با عربستان سعودی و روسیه پیدا کرد و عدم توافق اوپک و غیر اوپک یکی از دلایل کاهش قیمت نفت بوده است.
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
به نظر شما کدام دانشگاه سال 1402 در استان کهگیلویه و بویراحمد عملکردی بهتری داشته است؟
دانشگاه یاسوج
دانشگاه علوم پزشکی
دانشگاه آزاد اسلامی
دانشگاه پیام‌نور
دانشگاه علمی کاربردی
دانشگاه فنی و حرفه‌ای
هیچ کدام
1