تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۸ ساعت ۰۰:۵۷
کد مطلب : ۴۱۶۲۵۲
کبنا از وضعیت زیرساخت‌های گردشگری در استان کهگیلویه و بویراحمد خبر می‌دهد

گردشگری بر مدار ناکارآمدی

۰
گردشگری بر مدار ناکارآمدی
کبنا ؛استان کهگیلویه و بویراحمد به لحاظ گردشگری قابلیت‌ها و ظرفیت‌های بالایی دارد و به دلیل وجود مکان‌های تفریحی بکر و طبیعی، آبشارها و جنگل‌های انبوه هر ساله مورد استقبال خیل گردشگران قرار می‌گیرد. در سال‌های اخیر تلاش‌های زیادی برای ایجاد زیر ساخت‌های گردشگری در استان انجام گرفت و دولت هم تسهیلات زیادی در اختیار سرمایه گذاران در این حوزه قرار داد. اما گاهاً مشاهده می‌شود که افرادی تسهیلات گردشگری می‌گیرند و آن تسهیلات را تمام در اختیار پروژه گردشگردی قرار نمی‌دهد و به اسم گردشگری کار دیگری می‌کنند. موضوعی که نواب دانشی سرپرست جوان که یکی از ستون‌های سازمان بازرسی استان کهگیلویه و بویراحمد از گذشته تا کنون هم به شمار می‌رود، به آن پرداخت.
نواب دانشی سرپرست بازرسی استان کهگیلویه و بویراحمد در نشست امروز (شنبه 14 دی ماه 98) شورای برنامه ریزی استان با انتقاد از اینکه تاکنون در استان طرح جامع گردشگری نداشتیم، گفت: در استان تعداد زیادی طرح گردشگری وجود دارد، ولی اثری از گردشگری و میهمان پذیری وجود ندارد و این طرح‌ها کارایی لازم را ندارد.
دانشی با انتقاد از اینکه زمین‌های کشاورزی به اسم طرح گردشگری تغییر کاربری داده می‌شوند، افزود: به نام طرح گردشگری تسهیلات می‌گیرند، ولی غیر از کپر چیزی به مردم تحویل نمی‌دهند.
وی همچنین با اشاره به افزایش درآمدهای استان، اضافه کرد: درآمدهای ۹ ماهه اول امسال نسبت به ۹ ماهه پارسال افزایش داشته است و این جای تقدیر دارد.
دانشی گفت: «این در حالی است که در برنامه توسعه باید در استان افزایش تولید داشته باشیم که با واگذاری زمین‌ها به نام گردشگری نه تنها افزایش تولیدی نخواهیم داشت بلکه زمین‌ها هم واگذار می‌شود و فضایی هم ایجاد نمی‌شود و مصداق آن هم مسافرانی هستند که به استان می‌آیند و جایگاهی برای استراحت ندارند.»
حرف‌های دانشی سرپرست سازمان بازرسی استان به مذاق حسین کلانتری استاندار کهگیلویه و بویراحمد خوش نیامد و خیلی به دفاع از مدیران پرداخت و در ابتدا با بیان اینکه مردم عزادار شهادت سردار سپهبد سردار سلیمانی هستند، گفت: شهید سپهبد سردار سلیمانی در دوره کنونی و در طول تاریخ جزء کم نظیرترین افرادی هستند که خود را فدای انقلاب، اسلام و امنیت این سرزمین کرده است و همه ما به این سردار بزرگ مدیون هستیم.
کلانتری با اشاره به صحبت‌های «سرپرست اداره کل بازرسی استان» به واگذاری زمین‌های کشاورزی برای اجرای طرح‌های گردشگری، افزود: طرح‌هایی که اشاره می‌کنید مربوط به گذشته است و اگر قرار بود برخورد شود باید در همان گذشته برخورد می‌کردند، نباید کاری کرد که مدیران قدرت تصمیم گیری و ریسک نداشته باشند.
 وی همچنین از سرپرست اداره کل بازرسی استان خواست تا طرح‌هایی که ادعا می‌کند تسهیلات میلیاردی دریافت کردند ولی در حد یک کپر هستند را معرفی کند، اینطور نیست که برای یک کپر ما ۵ میلیارد تسهیلات پرداخت کنیم.
 در ادامه دانشی سرپرست بازرسی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: حرف ما این است که چرا باید 20 میلیارد تومان به برخی بدهیم و کاری انجام نشود.
سرپرست سازمان برنامه و بودجه استان هم با بیان اینکه اعتبارات امسال از ۵۵۳ میلیارد در سال گذشته به ۶۶۱ میلیارد تومان افزایش یافته است گفت: در آمدهای اختصاصی ۵۵ میلیارد تومان و اعتبارات هزینه‌ای ۲۴ دستگاه اجرایی ۲۸۳ میلیارد تومان است.
شهابی اضافه کرد: ۳۸ میلیارد تومان کمک بلاعوض به کشاورزان ابلاغ شد که ۱۴ میلیارد تخصیص داده شد و قرار است به صورت بلاعوض به کشاورزان خسارت دیده پرداخت شود.
مدیرکل جهادکشاورزی هم در این جلسه با اشاره به اینکه سامانه سجاد در خرداد ماه راه اندازی شد گفت: ۵ هزار و ۲۳۲ پرونده بلاعوض وارد سامانه سجاد کردیم.
تاج الدینی افزود: از ۱۴ میلیارد اعتبار تخصیص داده شده تا کنون بیش از ۹ میلیارد تومان پرداخت شد.
فرماندار بویراحمد همچنین در این جلسه با بیان اینکه ۵ هزار و ۵۰۰ پرونده وارد سامانه سجاد شد گفت: در شهرستان بویراحمد ۲ هزار و ۲۷۰ پرونده در این سامانه ثبت شد.
معاون عمرانی استاندار هم در این جلسه در پاسخ به انتقاد برخی فرمانداران برای کمبود تخصیص اعتبار گفت: تا جایی که توانستیم به مناطقی که بیشتر آسیب وارد شد اعتبار بیشتری اختصاص دادیم.
عزیز فیلی با بیان اینکه اعتبارات برحسب میزان خسارت به شهرستان‌ها تخصیص یافت نه بر حسب میزان بارش‌ها افزود: ستاد بحران ابتدا میزان خسارت وارد شده به طرح‌ها را بررسی کرد و بر حسب میزان خسارت به طرح‌ها اعتبار اختصاص داده شد.
فارس در این باره نوشت: «استان کهگیلویه و بویراحمد به واسطه مواهب طبیعی که خداوند بر مردم این استان ارزانی داشته از جمله کوه‌ها و جنگل‌ها و دشت‌های لاله و رودخانه‌های پرآب و همچنین سبزه‌زاران یکی از استان‌های با ظرفیت و بستر مناسب گردشگری در کل کشور و به خصوص جنوب و جنوب غربی محسوب می‌شود.
استانی که خداوند از همه نعمت‌ها و مواهب خود برای آن چیزی کم نگذاشته و شاید مهم‌ترین دلیل عقب‌مادگی در همه عرصه‌ها و حوزه‌ها از جمله در حوزه گردشگری ضعف مدیریتی و بی‌توجهی به موضوعات مهم و غرق شدن در سیاست‌زدگی باشد که علی‌رغم این همه داشته هنوز استان کهگیلویه و بویراحمد در حوزه گردشگری تکان چنانی نخورده و اوضاع مثل 20 تا 30 سال قبل است.
از دیگر مشکلات پسرفت در حوزه گردشگری که موجب شده گردشگر تنها عبور از استان و جا گذاشتن زباله‌ها را با خود برای کهگیلویه و بویراحمد به ارمغان بیاورد زیرساخت‌های نیمه تمام و نصفه و نیمه‌ای است که به هیچ وجه باب میل گردشگر و مسافر نیست.
مسوولان استان به خصوص استاندار که از عملکرد مدیران دفاع می‌کند و معتقد است که نباید با برخی از برخوردها شجاعت و قدرت مانور را از آن‌ها گرفت توضیح دهند که کدام طرح گردشگری در استان به صورت کامل ساخته و ایجاد شده و در خدمت مسافر و گردشگر قرار گرفته است.
در شهر یاسوج گه قرار بوده از سال‌ها قبل تله‌کابین بر فراز آبشار و پارک جنگلی و همان محدوده‌ها راه‌اندازی شود چه اقدامی انجام شده و یا در برم الوان و گردنه شلال‌دان و یا در شهر دهدشت با قدمت تاریخی و وجود میراث فرهنگی و تاریخی و در موگرمون لنده یا در کاکان بیخ گوش یاسوج چه اقدامی در حوزه گردشگری انجام شده است.
استاندار و مسوولان گردشگری چه آن‌ها که بازنشسته شده و دیگر بر سر کار نیستند و چه آن‌ها که هم اکنون سکان مدیریت این بخش را به دست گرفته‌اند در خصوص اقداماتی که در شهر توریستی سی‌سخت و کوهگل و سایر نقاط آن انجام داده و آن شهر را برای پذیرایی از مسافران و گردشگران بی‌شمار آماده کرده‌اند، گزارش دهند.
 مگر نه این است که در همین تابستان اخیر شهر توریستی سی‌سخت به کوهی از زباله تبدیل شده بود و مسوولان هیچ برنامه‌ای برای این بحران نداشتند و مسافران و گردشگران زیادی را به قول عوامانه از این شهر برای همیشه پراندند.»
 احمد عریان رئیس دانشگاه یاسوج در این نشست نیز گفت: طرح‌های گردشگری به این شکل در استان زیبنده نیستند به جای اینکه از بالا برای حوزه گردشگری برنامه‌ریزی داشته باشیم که کجا نیاز به هتل است و کجا به مهمانخانه از پایین به بالا برای این حوزه تصمیم‌گیری می‌شود.
رئیس دانشگاه یاسوج با بیان اینکه لازم است طرح جامع گردشگری در استان را تصویب کنیم افزود: وضعیت به گونه‌ای است که امروز یکی می‌آید و از اشتغال زایی 30 نفری در یک طرح سخن می‌گوید و برخی کارها در حد حرف باقی می‌ماند.
زمین‌های زیادی به بهانه اجرای طرح گردشگری به افراد واگذار شده که حسین کلانتری می‌تواند گرفتن لیست زمین‌های واگذاری به درستی سخن نواب دانشی سرپرست سازمان بازرسی پی ببرد. آقای استاندار باید این را هم بدانند که عدم نظارت کافی و سختگیری لازم سبب شده تا امروز زمین‌های زیادی در اختیار افرادی قرار بگیرد که معلوم نیست در حال حاضر با آن زمین‌ها چه می‌کنند. مدیرکل منابع طبیعی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی و مدیرکل گردشگری را صدا بزن و از آنها در این زمینه آمار بخواهید. البته این حرف شما هم درست است که باید از همان گذشته تا کنون برخوردها قاطعه و درست و درمان می‌بود که نبود.
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1