تاریخ انتشار
يکشنبه ۸ دی ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۴۸
کد مطلب : ۴۱۶۰۲۷
عضو هیئت علمی دانشگاه خلیج فارس؛

جوان باوری ضرورتی برای توسعه

۰
جوان باوری ضرورتی برای توسعه
کبنا ؛ یکی از شاخصه‌های مهم در مسیر توسعه، برخورداری از نیروی انسانی متخصص، جوان و کارآمد است؛ شاخصی که ایران اسلامی آن را دارد اما علیرغم اینکه همه در شعار به لزوم توجه به چنین شاخصی تاکید دارند، در عمل هنوز به جوان باوری لازم نرسیده‌ایم.
جوان باوری، می‌تواند زمینه بهره‌گیری مناسب از نیروهای توانمند جامعه که دارای تعهد، تخصص و کارآیی لازم هستند را تسهیل کرده و امکان بالفعل شدن این نیروها را فراهم کند؛ امروز بیش از آنکه نیازمند گفتن از اهمیت توجه به جوانان خصوصا جوانان متخصص و توانمند باشیم، نیازمند جوان باوری و تسری آن در ابعاد مختلف جامعه هستیم.
عضو هیئت علمی دانشگاه خلیج فارس در خصوص اهمیت جوان باوری، بیان کرد: امروزه، نیروی انسانی و در رأس آن نسل جوان، بزرگترین سرمایه و ثروت هر کشور محسوب می‌شود و کشوری می‌تواند در مسیر پیشرفت و توسعه، گام‌های تاثیرگذاری بردارد که بتواند به بهترین شکل ممکن، از پتانسیل جوانان خویش در عرصه‌های مختلف استفاده کند.
احمد شیرزادی ادمه داد: بسیاری از کشورهای جهان، هم اکنون با بحران پیری و کمبود جمعیت جوان به عنوان نیروی مولد مواجه هستند و این امر، به معضلی بزرگ برای آنها تبدیل شده است.
او جمعیت جوان را یکی از شاخص‌های توسعه‌ی انسانی سازمان ملل متحد به عنوان عاملی جدی در تغییر، تحول و توسعه دانست و عنوان کرد: مروری بر تجربیات جهانی نشان می‌دهد کشورهایی که جمعیت جوان خود را در مسیر صحیح، مدیریت و هدایت کرده و از آنها در راستای پیشرفت و آبادانی استفاده کرده‌اند، موفق شده‌اند به رفاه و توسعه دست یابند و کشورهایی که در این زمینه به خوبی عمل نکرده‌اند، با چالش‌ها و بحران‌های جدی، از جمله اشتغال و مطالبه گری جوانان در عرصه‌های مختلف مواجه شده‌اند و این امر نشان می‌دهد که صرفاً داشتن نیروی جوان، موثر نیست و باید راهکارهای لازم نیز در این زمینه به کار گرفته شود.
این استاد دانشگاه، ادامه داد: مدیرکل دفتر جمعیت مرکز آمار ایران در مصاحبه مردادماه امسال، جمعیت کشور را حدود ۸۳ میلیون نفر اعلام و یادآور شده که برآوردهای جمعیت سال ۹۸ نشان می‌دهد حدود ۲۴ و شش دهم درصد جمعیت کشور زیر ۱۵ سال و ۲۲ درصد یعنی حدود ۱۸ میلیون و ۲۶۹ هزار نفر جمعیت جوانان ۱۵ تا ۲۹ سال هستند که این امر، بیانگر آمار امیدوارکننده از وجود نیروهای نوجوان و جوان است که قرار است سکان اداره امور را در آینده‌ای نه چندان دور در دست بگیرند.
شیرزادی خاطرنشان کرد: در کشور ما و به خصوص در یکی دو دهه اخیر، نسل جوان تغییرات سریع جمعیتی، اجتماعی و اقتصادی را تجربه کرده و جوان ‌بودن جمعیت کشور و متنوع ‌بودن نیازهای آنها، جامعه را با انبوهی از خواسته‌ها و مطالبات روبه‌رو کرده که باعث شده پاسخ‌گویی به نیازهای آنها، اهمیت فراوانی داشته باشد. نسلی که بنا به ویژگی‌های ذاتی و فطری خود، نسلی مطالبه گر و آرمان خواه هستند.
او به نیاز جوانان با توجه به شرایط خاصی که در آن قرار دارند را در شمار نیازهای زیستی، روانی، اقتصادی، فرهنگی، عقیدتی، اجتماعی، سیاسی و نیاز به شناخت ارزش‌ها و موقعیت‌ها دانست و گفت: پویندگی، بالندگی، خوباوری، سخت کوشی، خلاقیت، ابتکار، تلاش و میل به سازندگی و شکوفایی از ویژگی‌های مهم قشر جوان است که باید به ضمن توجه کافی به این امر،  زمینه را برای حضورشان در عرصه‌های گوناگون فراهم کنیم.
عضو هیئت علمی دانشگاه خلیج فارس با بیان اینکه نسل جوان با استفاده از ابزارهای ارزشمندی همچون خلاقیت، نشاط، شادابی و انرژی و توانمندی مضاعف، می‌تواند موتور محرکه مشارکت اجتماعی باشد، عنوان کرد: در صورت ورود این قشر از جامعه به عرصه‌های مختلف اجتماعی، می‌توان شاهد بهبود شرایط کشور در شاخص‌های فرهنگی، اقتصادی و سیاسی بود.
شیرزادی با تاکید بر اینکه به کارگیری جوانان نخبه و مسئولیت پذیر، به عنوان پشتوانه قوی برای آینده کشور در عرصه‌های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و مدیریتی،  زمینه رشد و بالندگی در تمام عرصه‌ها را فراهم خواهد کرد، گفت: کسب موفقیت‌های بزرگ علمی، فرهنگی، ورزشی و ... در عرصه‌های جهانی و بین‌المللی و افتخارآفرینی توسط جوانان ایرانی با تکیه بر روحیه ایمان و نیز ظرفیت‌های بالقوه خود، مهمترین دلیل بر این مدعاست.
او خاطرنشان کرد: تجربه ثابت کرده که هر جا مسئولیت‌ها به جوانان واگذار شده، توانسته‌یم گام‌های ارزشمندی برای رشد و توسعه کشور و قطع وابستگی به دیگر کشورها و بیگانگان بردارند که بومی سازی بسیاری از علوم، از جمله فناوری هسته‌ای، سلول‌های بنیادی، فعالیت‌های دانش بنیان، علوم فنی و مهندسی، علوم پزشکی، مهندسی معکوس و سایر موفقیت‌های ارزشمند این قشر پویا و تلاشگر، دلیلی بر نتیجه اعتماد به آنان است.
شیرزادی گفت: علی‌رغم جوان بودن جمعیت کشور، این قشر برای ارائه توانمندی‌های خود در عرصه‌های مختلف و نیز داشتن یک زندگی بدون دغدغه، نیازمند حمایت‌های جدی دولت و مجموعه نظام برای ایجاد و فعال سازی مجامع مشورتی جوانان برای استفاده از توانمندی جوانان در زمینه‌های مختلف، ایجاد حس اعتماد و اعتقاد به جوانان در اداره مور کشور، به دور از هرگونه شعارزدگی،  لزوم ورود جوانان شایسته به عرصه‌های مختلف سیاسی و مدیریتی کشور، ایجاد ارتباط مناسب، موثر و فراگیر مسوولان با نسل جوان و پاسخگو بودن مدیران نسبت به مطالبات و خواسته‌های منطقی جوانان و رفع موانع مشارکت آنها، ایجاد امکانات و تسهیلات لازم برای نخبگان جوان، به منظور ارائه طرح‌های بلندپروازانه و نوآورانه هستند.
او خواستار توجه مدیران در بخش خصوصی و نهادهای غیردولتی به مقوله جوان گرایی ،توجه به عدالت اجتماعی در مسائلی مانند استفاده برابر جوانان از فرصت‌ها و امکانات ،شناخت و هدایت نسل جوان و تلاش برای زنده کردن روحیه خودباوری  و شکوفایی و توسعه نشاط اجتماعی و روحیه ی همکاری گروهی در بین نسل جوان شد و گفت:
جوانان امروز ما نیاز به  فراهم شدن زمینه‌ای برای مشارکت‌های اجتماعی و فرهنگی در عرصه‌های گوناگون و فراهم شدن زمینه‌ای برای اشتغال و جلوگیری از مهاجرت مغزها به خارج از کشور هستند. (ایسنا)
نام شما

آدرس ايميل شما

آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

محمدرضا شجریان، استاد موسیقی سنتی و ملقّب به خسرو آواز ایران، پس از یک دورهٔ طولانی دست‌وپنجه ...
ترامپ: ابتلا به کرونا، نعمت خداوند بود

ترامپ: ابتلا به کرونا، نعمت خداوند بود

دونالد ترامپ که تنها دو روز پس از مرخصی از بیمارستان نظامی والتر رید، مشتاق احیای مبارزات ...
یک تاجر، بانکی که ۲۰ سال پیش به او وام نداد را خرید!

یک تاجر، بانکی که ۲۰ سال پیش به او وام نداد را خرید!

تاجری انگلیسی بانکی را که ۲۰ سال پیش از وام دادن به او امتناع کرد را خرید که این موضوع ...
1