کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

رئیس‌کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد؛

قاضی تحت تأثیر حاشیه‌های سیاسی قرار نگیرد

24 مهر 1398 ساعت 18:41

رئیس‌کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: قاضی نباید تحت تأثیر فضای مجازی و سیاسی قرار بگیرد و شایسته نیست به خاطر فضای رسانه‌ها و سیاسی، قاضی وظیفه قانونی را انجام ندهد.


حسن نگین تاجی در نشست با وکلا با اظهار اینکه همراهی وکلا در کاهش اطاله دادرسی خیلی اثرگذار است، افزود: تلاش این است که دادرسی ما یک دادرسی نمونه باشد و در همین راستا تمام برنامه‌های که داریم، بر مبنای آموزش است.
وی نقش دادرسان را نیز در کاهش این زمان، مؤثر برشمرد و افزود: اطاله دادرسی یا صدور آرای متقن، بخشی به دادرس برمی‌گردد.
رئیس‌کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد با اظهار اینکه، برگزاری چنین نشست‌هایی در شناسایی آسیب‌شناسی در دادسرا و دادگاه‌های بدوی و تجدیدنظر تأثر خوبی دارد، گفت: وقتی در بازرسی‌ها در این شعب، پرونده‌ها را بررسی می‌کنیم مشاهده می‌شود که برخی آسیب‌هایی که متوجه همکاران و وکلا می‌شود به‌راحتی قابل‌حل بوده و همین آسیب‌ها از موارد اطاله دادرسی است.
نگین تاجی به دیدگاه مولای متقیان در نامه 53 نهج‌البلاغه خطاب به مالک اشتر اشاره نمود و بیان داشت: امیر بیان امام علی (علیه‌السلام) در این نامه به خصوصیات قاضی اشاره نموده‌اند که قاضی باید بهترین فرد در جامعه و با دیگران فرق و صبر و تحمل را رکن اصلی کار دانسته و خشمگین نشود و شرایط فرد و جامعه را درک کند.
وی افزود: کسی که می‌خواهد بین حق و باطل نظر دهد، نباید لجباز باشد.
این مقام قضایی با اظهار اینکه نظارت بر قاضی و آرایی که صادر می‌شود به‌صورت مستمر رصد می‌شود، تأکید کرد: اگر وکیلی موضوعی را به قاضی یادآوری کرد نباید خشمگین شود و بامتانت برخورد نماید.
نگین تاجی به انجام بازرسی‌های پنهان و دوره‌ای در دادگستری استان اشاره کرد و اظهار کرد: بازرسی پنهان در دادگستری به‌صورت سرزده و از سوی نهادهای نظارتی مانند، نظارت و ارزشیابی قضات و حفاظت‌واطلاعات قوه قضائیه انجام می‌گیرد و بازرسی‌های دوره‌ای توسط گروهی از همکاران قضایی و اداری صورت گرفته و چنانچه در این بازرسی دوره‌ای قاضی یا کارمند مرتکب خطایی شده باشند به مراجع ذیصلاح داخلی معرفی می‌شوند.
مقام ارشد قضایی استان در ادامه گفت: لطف و مهربانی در مورد مردم، اساس کار دستگاه قضایی است و اگر از ابتدا به همکاری که ممکن است در یک وادی خطرناکی بیفتند تذکر ندهیم برای جامعه خطرناک است.
وی به حضور قضات و وکلای باسواد علمی و تجربی در استان اشاره کرد و افزود: برخی از قضات و وکلای ما در استان نخبه‌اند که می‌توانیم در بحث‌های آموزشی از آن‌ها استفاده نماییم.
نگین تاجی گفت: در بازرسی‌ها همه‌ی شعب و پرونده‌ها را مورد بازرسی قرار می‌دهیم.
در مورد پرونده‌های مسن کارگروهی علمی در شعب تجدیدنظر تشکیل دادیم که تک‌تک پرونده‌های مُسن را موردبررسی قرار می‌دهند.
وی تأکید کرد: قاضی که با مردم بدرفتاری می‌کند در دادگستری جایگاهی ندارد.
رئیس‌کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد بابیان اینکه قاضی نباید تحت تأثیر جوهایی که گاهی اوقات جامعه را تحت اثرات خود قرار می‌دهند، قرار بگیرد، افزود: قاضی نباید تحت تأثیر فضای مجازی و سیاسی قرار بگیرد و شایسته نیست به خاطر فضای رسانه‌ها و سیاسی، قاضی وظیفه قانونی را انجام ندهد.
نگین تاجی به موضوع تشکیل کارگروه قضایی و حقوقی با مشارکت قضات و وکلای دادگستری اشاره کرد و اظهار داشت: تشکیل این کارگروه خیلی از مشکلات را حل می‌کند. مقدمات کارگروه تا پایان مهرماه یا اوایل آبان ماه فراهم می‌شود.
وی گفت: در این کارگروه فقط موضوعات علمی بررسی نخواهد شد بلکه همه موارد حقوقی که در آن پیشنهاد می‌شود موردبررسی قرار می‌گیرد.
نگین تاجی افزود: اگر کارگروه ماهانه تشکیل شود می‌توان همه مباحث اخلاقی، اطاله دادرسی، علمی و رویه‌های ناصوابی که باعث اطاله دادرسی می‌گردند، بررسی نمود.
رئیس شورای قضایی استان در ادامه، لزوم حاکمیت قانون را در همه‌ی ابعاد جامعه برشمرد و گفت: اگر مردم تابع قانون باشند و قانون در جامعه حاکم شود همه‌چیز حل خواهد شد.
وی، لزوم خدمتگزاری جامعه قضایی و وکلا در احقاق حقوق جامعه، وظیفه‌ای گران‌بها نامید و توصیه نمود: اگر کاری انجام می‌دهیم وظیفه ماست، قصد نداریم در رسانه‌ها بزرگ‌نمایی و ظاهرسازی کرده و خود را بزرگ‌نماییم و آمادگی دارم هر انتقادی که باشد، بشنوم.
رئیس‌کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد در پایان به موضوع استقلال کانون وکلای استان نیز اشاره نمود و گفت: با توجه به تعداد وکلای استان، لزوم استقلال این کانون در استان بیش‌ازپیش وجود دارد و دادگستری استان از هیچ تلاشی برای این منظور کوتاهی نخواهد نمود.
نگین تاجی ادامه داد: شایسته است وکلای دادگستری همکاری لازم را، در استقلال این کانون داشته باشند.
در این نشست رئیس محاکم عمومی و انقلاب مرکز استان نیز در سخنانی با اظهار اینکه اولین انتظار در وکالت صداقت است، گفت: وکلا به وکالت، نگاهی به‌شرط نتیجه نداشته باشند.
خداکرم نیک‌مرام اصل گفت: یکی از آفت‌های کار هر وکیل داشتن پرونده‌های زیاد در شعب مختلف است که گاهی اوقات، باعث تداخل وقت رسیدگی پرونده‌ها باهم می‌شود.
نیک‌مرام اصل مطالعه کافی آراء وحدت رویه و مواد قانونی را موجب دفاع بهتر وکلا از مؤکلان برشمرد و در خصوص اطاله دادرسی که برخی از وکلا به‌عمد باعث آن می‌شوند اشاره نمود و افزود: برخی از وکلا اقدام به ارائه لایحه اعتراض در آخرین‌مهلت قانونی و یا اینکه عدم ابطال تمبر مالیاتی و پرداخت حق‌الزحمه کارشناسی می‌نمایند که از زمینه‌های اطاله دادرسی است.
رئیس‌کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب مرکز استان اقدام برخی از وکلا را در مسترد نمودن دعاوی را نیز موجب ضرر وکیل و موکل بیان کرد.
وی لزوم توجه وکلا را به موضوع صلح و سازش در پرونده‌ها و دعاوی خانوادگی را به‌عنوان نقش اساسی وکلا، در صلح و سازش یادآوری نمود.
نیک‌مرام اصل لزوم توجه وکلای را به سوگند وکالت تذکر داد و افزود: برخی از وکلا با زد و بند با اصحاب پرونده، عملی مغایر سوگندی که اتیان نموده‌اند، اعمالی انجام ندهند که خلاف تعهد اخلاقی و وجدانی است.
دکتر نگین تاجی رئیس کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد : لزوم استقلال کانون وکلای دادگستری در استان، بیش از گذشته است https://dadgostari-kb.eadl.ir/portals/dadgostari-kb.ir/News/images/98/_AZD4947%20-%20Copy.JPG https://dadgostari-kb.eadl.ir/portals/dadgostari-kb.ir/News/images/98/_AZD4946%20-%20Copy.JPG https://dadgostari-kb.eadl.ir/portals/dadgostari-kb.ir/News/images/98/_AZD4945%20-%20Copy.JPG https://dadgostari-kb.eadl.ir/portals/dadgostari-kb.ir/News/images/98/_AZD4944%20-%20Copy.JPG https://dadgostari-kb.eadl.ir/portals/dadgostari-kb.ir/News/images/98/_AZD4931.JPG https://dadgostari-kb.eadl.ir/portals/dadgostari-kb.ir/News/images/98/_AZD4973%20-%20Copy.JPG https://dadgostari-kb.eadl.ir/portals/dadgostari-kb.ir/News/images/98/_AZD4972%20-%20Copy.JPG https://dadgostari-kb.eadl.ir/portals/dadgostari-kb.ir/News/images/98/_AZD4968.JPG https://dadgostari-kb.eadl.ir/portals/dadgostari-kb.ir/News/images/98/_AZD4958%20-%20Copy.JPG https://dadgostari-kb.eadl.ir/portals/dadgostari-kb.ir/News/images/98/_AZD4957%20-%20Copy.JPG https://dadgostari-kb.eadl.ir/portals/dadgostari-kb.ir/News/images/98/_AZD4948%20-%20Copy.JPG https://dadgostari-kb.eadl.ir/portals/dadgostari-kb.ir/News/images/98/_AZD5006.JPG https://dadgostari-kb.eadl.ir/portals/dadgostari-kb.ir/News/images/98/_AZD4999.JPG https://dadgostari-kb.eadl.ir/portals/dadgostari-kb.ir/News/images/98/_AZD4992.JPG https://dadgostari-kb.eadl.ir/portals/dadgostari-kb.ir/News/images/98/_AZD4986.JPG https://dadgostari-kb.eadl.ir/portals/dadgostari-kb.ir/News/images/98/_AZD4984.JPG https://dadgostari-kb.eadl.ir/portals/dadgostari-kb.ir/News/images/98/_AZD4980.JPG


کد مطلب: 413988

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/413988/قاضی-تحت-تأثیر-حاشیه-های-سیاسی-قرار-نگیرد

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1