تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۱۸:۴۱
کد مطلب : ۴۱۳۹۸۸
رئیس‌کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد؛

قاضی تحت تأثیر حاشیه‌های سیاسی قرار نگیرد

۰
قاضی تحت تأثیر حاشیه‌های سیاسی قرار نگیرد
کبنا ؛حسن نگین تاجی در نشست با وکلا با اظهار اینکه همراهی وکلا در کاهش اطاله دادرسی خیلی اثرگذار است، افزود: تلاش این است که دادرسی ما یک دادرسی نمونه باشد و در همین راستا تمام برنامه‌های که داریم، بر مبنای آموزش است.
وی نقش دادرسان را نیز در کاهش این زمان، مؤثر برشمرد و افزود: اطاله دادرسی یا صدور آرای متقن، بخشی به دادرس برمی‌گردد.
رئیس‌کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد با اظهار اینکه، برگزاری چنین نشست‌هایی در شناسایی آسیب‌شناسی در دادسرا و دادگاه‌های بدوی و تجدیدنظر تأثر خوبی دارد، گفت: وقتی در بازرسی‌ها در این شعب، پرونده‌ها را بررسی می‌کنیم مشاهده می‌شود که برخی آسیب‌هایی که متوجه همکاران و وکلا می‌شود به‌راحتی قابل‌حل بوده و همین آسیب‌ها از موارد اطاله دادرسی است.
نگین تاجی به دیدگاه مولای متقیان در نامه 53 نهج‌البلاغه خطاب به مالک اشتر اشاره نمود و بیان داشت: امیر بیان امام علی (علیه‌السلام) در این نامه به خصوصیات قاضی اشاره نموده‌اند که قاضی باید بهترین فرد در جامعه و با دیگران فرق و صبر و تحمل را رکن اصلی کار دانسته و خشمگین نشود و شرایط فرد و جامعه را درک کند.
وی افزود: کسی که می‌خواهد بین حق و باطل نظر دهد، نباید لجباز باشد.
این مقام قضایی با اظهار اینکه نظارت بر قاضی و آرایی که صادر می‌شود به‌صورت مستمر رصد می‌شود، تأکید کرد: اگر وکیلی موضوعی را به قاضی یادآوری کرد نباید خشمگین شود و بامتانت برخورد نماید.
نگین تاجی به انجام بازرسی‌های پنهان و دوره‌ای در دادگستری استان اشاره کرد و اظهار کرد: بازرسی پنهان در دادگستری به‌صورت سرزده و از سوی نهادهای نظارتی مانند، نظارت و ارزشیابی قضات و حفاظت‌واطلاعات قوه قضائیه انجام می‌گیرد و بازرسی‌های دوره‌ای توسط گروهی از همکاران قضایی و اداری صورت گرفته و چنانچه در این بازرسی دوره‌ای قاضی یا کارمند مرتکب خطایی شده باشند به مراجع ذیصلاح داخلی معرفی می‌شوند.
مقام ارشد قضایی استان در ادامه گفت: لطف و مهربانی در مورد مردم، اساس کار دستگاه قضایی است و اگر از ابتدا به همکاری که ممکن است در یک وادی خطرناکی بیفتند تذکر ندهیم برای جامعه خطرناک است.
وی به حضور قضات و وکلای باسواد علمی و تجربی در استان اشاره کرد و افزود: برخی از قضات و وکلای ما در استان نخبه‌اند که می‌توانیم در بحث‌های آموزشی از آن‌ها استفاده نماییم.
نگین تاجی گفت: در بازرسی‌ها همه‌ی شعب و پرونده‌ها را مورد بازرسی قرار می‌دهیم.
در مورد پرونده‌های مسن کارگروهی علمی در شعب تجدیدنظر تشکیل دادیم که تک‌تک پرونده‌های مُسن را موردبررسی قرار می‌دهند.
وی تأکید کرد: قاضی که با مردم بدرفتاری می‌کند در دادگستری جایگاهی ندارد.
رئیس‌کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد بابیان اینکه قاضی نباید تحت تأثیر جوهایی که گاهی اوقات جامعه را تحت اثرات خود قرار می‌دهند، قرار بگیرد، افزود: قاضی نباید تحت تأثیر فضای مجازی و سیاسی قرار بگیرد و شایسته نیست به خاطر فضای رسانه‌ها و سیاسی، قاضی وظیفه قانونی را انجام ندهد.
نگین تاجی به موضوع تشکیل کارگروه قضایی و حقوقی با مشارکت قضات و وکلای دادگستری اشاره کرد و اظهار داشت: تشکیل این کارگروه خیلی از مشکلات را حل می‌کند. مقدمات کارگروه تا پایان مهرماه یا اوایل آبان ماه فراهم می‌شود.
وی گفت: در این کارگروه فقط موضوعات علمی بررسی نخواهد شد بلکه همه موارد حقوقی که در آن پیشنهاد می‌شود موردبررسی قرار می‌گیرد.
نگین تاجی افزود: اگر کارگروه ماهانه تشکیل شود می‌توان همه مباحث اخلاقی، اطاله دادرسی، علمی و رویه‌های ناصوابی که باعث اطاله دادرسی می‌گردند، بررسی نمود.
رئیس شورای قضایی استان در ادامه، لزوم حاکمیت قانون را در همه‌ی ابعاد جامعه برشمرد و گفت: اگر مردم تابع قانون باشند و قانون در جامعه حاکم شود همه‌چیز حل خواهد شد.
وی، لزوم خدمتگزاری جامعه قضایی و وکلا در احقاق حقوق جامعه، وظیفه‌ای گران‌بها نامید و توصیه نمود: اگر کاری انجام می‌دهیم وظیفه ماست، قصد نداریم در رسانه‌ها بزرگ‌نمایی و ظاهرسازی کرده و خود را بزرگ‌نماییم و آمادگی دارم هر انتقادی که باشد، بشنوم.
رئیس‌کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد در پایان به موضوع استقلال کانون وکلای استان نیز اشاره نمود و گفت: با توجه به تعداد وکلای استان، لزوم استقلال این کانون در استان بیش‌ازپیش وجود دارد و دادگستری استان از هیچ تلاشی برای این منظور کوتاهی نخواهد نمود.
نگین تاجی ادامه داد: شایسته است وکلای دادگستری همکاری لازم را، در استقلال این کانون داشته باشند.
در این نشست رئیس محاکم عمومی و انقلاب مرکز استان نیز در سخنانی با اظهار اینکه اولین انتظار در وکالت صداقت است، گفت: وکلا به وکالت، نگاهی به‌شرط نتیجه نداشته باشند.
خداکرم نیک‌مرام اصل گفت: یکی از آفت‌های کار هر وکیل داشتن پرونده‌های زیاد در شعب مختلف است که گاهی اوقات، باعث تداخل وقت رسیدگی پرونده‌ها باهم می‌شود.
نیک‌مرام اصل مطالعه کافی آراء وحدت رویه و مواد قانونی را موجب دفاع بهتر وکلا از مؤکلان برشمرد و در خصوص اطاله دادرسی که برخی از وکلا به‌عمد باعث آن می‌شوند اشاره نمود و افزود: برخی از وکلا اقدام به ارائه لایحه اعتراض در آخرین‌مهلت قانونی و یا اینکه عدم ابطال تمبر مالیاتی و پرداخت حق‌الزحمه کارشناسی می‌نمایند که از زمینه‌های اطاله دادرسی است.
رئیس‌کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب مرکز استان اقدام برخی از وکلا را در مسترد نمودن دعاوی را نیز موجب ضرر وکیل و موکل بیان کرد.
وی لزوم توجه وکلا را به موضوع صلح و سازش در پرونده‌ها و دعاوی خانوادگی را به‌عنوان نقش اساسی وکلا، در صلح و سازش یادآوری نمود.
نیک‌مرام اصل لزوم توجه وکلای را به سوگند وکالت تذکر داد و افزود: برخی از وکلا با زد و بند با اصحاب پرونده، عملی مغایر سوگندی که اتیان نموده‌اند، اعمالی انجام ندهند که خلاف تعهد اخلاقی و وجدانی است.
دکتر نگین تاجی رئیس کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد : لزوم استقلال کانون وکلای دادگستری در استان، بیش از گذشته است https://dadgostari-kb.eadl.ir/portals/dadgostari-kb.ir/News/images/98/_AZD4947%20-%20Copy.JPG https://dadgostari-kb.eadl.ir/portals/dadgostari-kb.ir/News/images/98/_AZD4946%20-%20Copy.JPG https://dadgostari-kb.eadl.ir/portals/dadgostari-kb.ir/News/images/98/_AZD4945%20-%20Copy.JPG https://dadgostari-kb.eadl.ir/portals/dadgostari-kb.ir/News/images/98/_AZD4944%20-%20Copy.JPG https://dadgostari-kb.eadl.ir/portals/dadgostari-kb.ir/News/images/98/_AZD4931.JPG https://dadgostari-kb.eadl.ir/portals/dadgostari-kb.ir/News/images/98/_AZD4973%20-%20Copy.JPG https://dadgostari-kb.eadl.ir/portals/dadgostari-kb.ir/News/images/98/_AZD4972%20-%20Copy.JPG https://dadgostari-kb.eadl.ir/portals/dadgostari-kb.ir/News/images/98/_AZD4968.JPG https://dadgostari-kb.eadl.ir/portals/dadgostari-kb.ir/News/images/98/_AZD4958%20-%20Copy.JPG https://dadgostari-kb.eadl.ir/portals/dadgostari-kb.ir/News/images/98/_AZD4957%20-%20Copy.JPG https://dadgostari-kb.eadl.ir/portals/dadgostari-kb.ir/News/images/98/_AZD4948%20-%20Copy.JPG https://dadgostari-kb.eadl.ir/portals/dadgostari-kb.ir/News/images/98/_AZD5006.JPG https://dadgostari-kb.eadl.ir/portals/dadgostari-kb.ir/News/images/98/_AZD4999.JPG https://dadgostari-kb.eadl.ir/portals/dadgostari-kb.ir/News/images/98/_AZD4992.JPG https://dadgostari-kb.eadl.ir/portals/dadgostari-kb.ir/News/images/98/_AZD4986.JPG https://dadgostari-kb.eadl.ir/portals/dadgostari-kb.ir/News/images/98/_AZD4984.JPG https://dadgostari-kb.eadl.ir/portals/dadgostari-kb.ir/News/images/98/_AZD4980.JPG
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1