تاریخ انتشار
جمعه ۲۸ تير ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۰۸
کد مطلب : ۴۱۱۱۶۹
در نشست محرومیت‌زدایی دیشموک در تهران مطرح شد

دیشموک به عنوان پایلوت توسعه «گیاهان دارویی» به کشور معرفی شود

۳
۰
دیشموک به عنوان پایلوت توسعه «گیاهان دارویی» به کشور معرفی شود
کبنا ؛نشست تخصصی یاوران دیشموک باهدف محرومیت‌زدایی بخش دیشموک با حضور شخصیت‌های مختلف حقیقی و حقوقی و مسئولان کشوری، باهمت موسسه ملی مرهم در تهران برگزار شد.
جلال دانش از فعالین اجتماعی کشور در این نشست به نکات مهمی اشاره و اظهار کرد: نسبت به اتفاقات و آسیب‌های اجتماعی در دیشموک باید تدبیر و راهکار فوری اندیشیده شود.
دانش افزود: دیشموک دارای ظرفیت و پتانسیل‌های زیادی است که ین توان این بخش را با عنوان پایلوت توسعه گیاهان دارویی ازجمله کرفس و موسیر و حتی دیگر گیاهان دارویی به کشور معرفی شود.
وی با توجه به وضعیت نامساعد معضلات اجتماعی در این بخش محروم گفت: سرفصل‌های مشخص تعیین و باید در خصوص خرده‌فرهنگ‌ها و وضع نامساعد فعلی ستاد بحران مشخص و با تشکیل تیم‌های تخصصی به صورت عملی، دیشموک از وضعیت بحرانی خارج شود.
ما باید چشم‌اندازی تعریف کنیم و اگر قرار است کاری برای دیشموک انجام شود در برنامه پیش رو این‌طور تدبیر کنیم که از تاریخ این جلسه یعنی ۲۷ /۴/ ۹۸ تا سال ۱۴۰۰ توانسته‌ایم چه کاری برای رفع مشکلات و معضلات این بخش محروم و مستعد انجام دهیم.
دانش گفت: برای دیشموک حرکتی اساسی که محرومیت رفع شود نشد، بالأخره برآیند همه کارهایی که تاکنون انجام شد وضع فعلی است. البته نه اینکه خدمات نادیده گرفته شود اما متناسب با ظرفیت طبیعی این منطقه باید اقدامات اساسی صورت مپذیرفت که باید بگوییم ما و همه متصدیان موفق نبوده‌ایم.
وی گفت: فرهنگ مردم دیشموک عشیره‌ای است و ما باید مناسب وضعیت بومی برنامه‌ریزی کنیم.
دانش بابیان اینکه؛ تسهیلات اشتغال‌زایی به صورت منظم و هدفمند برنامه‌ریزی و اعطا شود، افزود: اعطای تسهیلات باید مولدزا و در جهت اشتغال پایدار باشد.
وی به رودخانه رودسمه اشاره و از عدم توجه صداوسیما به جاذبه‌های گردشگری رودخانه‌های زیبای رودسمه انتقاد کرد و گفت: پمپاژ رودسمه عملیاتی شود تا باعث توسعه و پیشرفت و اشتغال گردد و این منطقه بکر و زیبا می‌تواند محل فوق‌العاده جذابی برای گردشگری و توریسیم داخلی شود اگر صداوسیما استان به این مسئله توجه مناسبی داشته باشد؛ آب پرحجم و نعمت خدادادی که می‌تواند این منطقه را آباد کند به سرزمین‌های خوزستان بدون اینکه کمترین بهره‌ای از آن بشود سرازیر می‌شود.
دانش اظهار کرد: در دیشموک پتانسیل و ظرفیت پرورش و کاشت فوق‌العاده گیاهان دارویی وجود دارد که باید موردتوجه قرار بگیرد.
به‌عنوان‌مثال فردی در دیشموک در یک روستا به کشت موسیر مبادرت کرد و از زمینی با متراژ حدود ۲ هزار متر ۸۰ گونی معادل ۴ تُن موسیر برداشت کرد که اگر هر کیلو موسیر حتی ۲۰ هزار تومان به فروش برسد چیزی حدود ۸۰ میلیون یک خانواده می‌تواند در سال آورده اقتصادی داشته باشد در صورتی که قیمت این محصول تا ۴ برابر در مراحل مختلف ارزش افزوده می‌تواند داشته باشد.
این فعال اجتماعی ادامه داد: بنابراین ما باید فرهنگ کارآفرینی را در دیشموک جدی بگیریم چراکه مردم اکثراً خبر از این پتانسیل مهم ندارند و مهم‌ترین کار فرهنگی در بعد کارآفرینی این است که نام دیشموک را با نام #دیشموک_شهر_موسیر برند سازی کنیم.
دانش اذعان کرد: چشم‌انداز دیشموک تعیین و مشخص شود.
دانش بابیان اینکه؛ برای بنگاه‌های اقتصادی کوچک برنامه‌ریزی دقیق شود افزودند: ما باید برای اقتصاد پایدار از تجربه چین در مدیریت هر خانوار یک بنگاه اقتصادی الگوبرداری کنیم و اگر قرار است تسهیلاتی به دیشموک اختصاص یابد با نظارت دقیق به تولید منجر شود وگرنه قضیه معکوس خواهد شد به نحوی که اگر تا الآن فقرا و نیازمندان بی‌بضاعتی داشتیم از این پس نیازمندان بدهکاری خواهیم داشت که بدهکاری وام نیز به مشکلات آن‌ها افزوده شد.
نام شما

آدرس ايميل شما

محقق علوم اجتماعي
Iran, Islamic Republic of
با سلام خدمت دست اندركاران ساين وزين كبنانيوز.
اظهار نظر يكي از جوانان هم استاني در رابطه با موضع كار خوب و حتما شايسته اي اسا ، اما گلايه اي داريم و ان هم عنوان "كارشناس مسايل اجتماعي كشور " براي اين برادر عزيز كار زيبنده اي نيست . حداقل مخاطب انتظار دار متناظر با شاخص و اصولي اين عناوين انتخاب شود . مثلا : فرد محقق دانشگاهي آن هم با گرايش رشته هاي علوم اجتماعي باشد و يا سالها همراه با اندخته هاي اجرايي و مطالعات ميداني ان هم در يكي از حوزه هاي اجتماعي به عنوان كارشناس ياد شود .
به نظرم اينگونه اقدامات كم ارزش معرفي كردن جايگاهاست و موجب لوس شدن "كارشناس اجتماعي ملي " است و هم ظلم به خود جناب اقاي دانش است كه شايد در آينده و يا روزي بتوانند پا جاي پاي بزرگان بگذارند ،
از اينرو منكر دغدغه جوانان هم استانيم نيستيم .
بهئی
Iran, Islamic Republic of
این چه دنیای خرابی هست اخه جلال دانش چکاره است مگر دکتری گیاهان دارویی دارد هی پول بدهی و حرف بی ربط توی جراید چاپ کنی که یعنی چه
جوان ديشموكي
Iran, Islamic Republic of
سلام و درود
من هم با نظر اينكه به راحتي نگيم محقق اجتماعي كشوري موافقم و تذكر لازم و شايسته اي مي دونم.
اگر ايشون واقعا محقق اجتماعي كشوري هستند حداقل انتظار داريم حوزه تخصصي شون رو بدونيم . يعني در چه گراريش از علوم اجتماعي صاحب نظرند ؟
مثلا : خانواده ، جرم شناسي ،پديدهاي اعتياد يا خودكشي ، رسانه ، جمعيت شناس ، مطالعات زنان و ....
البته آرزو براي جوانان عيب نيست .
آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

محمدرضا شجریان، استاد موسیقی سنتی و ملقّب به خسرو آواز ایران، پس از یک دورهٔ طولانی دست‌وپنجه ...
ترامپ: ابتلا به کرونا، نعمت خداوند بود

ترامپ: ابتلا به کرونا، نعمت خداوند بود

دونالد ترامپ که تنها دو روز پس از مرخصی از بیمارستان نظامی والتر رید، مشتاق احیای مبارزات ...
یک تاجر، بانکی که ۲۰ سال پیش به او وام نداد را خرید!

یک تاجر، بانکی که ۲۰ سال پیش به او وام نداد را خرید!

تاجری انگلیسی بانکی را که ۲۰ سال پیش از وام دادن به او امتناع کرد را خرید که این موضوع ...
به نظر شما کدام دانشگاه سال 1402 در استان کهگیلویه و بویراحمد عملکردی بهتری داشته است؟
دانشگاه یاسوج
دانشگاه علوم پزشکی
دانشگاه آزاد اسلامی
دانشگاه پیام‌نور
دانشگاه علمی کاربردی
دانشگاه فنی و حرفه‌ای
هیچ کدام
1