تاریخ انتشار
جمعه ۱۷ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۳۳
کد مطلب : ۴۱۰۱۵۶
سریال آتش سوزی جنگل‌ها و مراتع کهگیلویه و بویراحمد آغاز شد

آتش در خائیز / نیروها با کمبود تجهیزات و امکانات مواجه هستند

۱
۱
عکس تزئینی می باشد.
عکس تزئینی می باشد.
کبنا ؛شعله‌های آتش در جنگل‌های منطقه حفاظت شده خائیز مرز کهگیلویه و بویراحمد با استان خوزستان از دیروز ظهر تاکنون فوران دارد.
 دیروز ظهر به دلیل رعد و برق به طور همزمان 3 نقطه شامل کوه سرخ دیل و خائیز طعمه حریق شد که با تلاش محیط بانان و نیروهای مردمی آتش سوزی کوه سرخ و دیل مهار ولی شعله‌های آتش در خائیز هنوز فوران دارد.
بنا به اخبار رسیده و مشاهده شعله‌های آتش از کیلومترها در بهبهان و بهمئی، جنگل‌های مناطق مرزی کهگیلویه و بویراحمد با استان خوزستان در حال نابودی است.
نیروهای مردمی به صورت خودجوش به منطقه اعزام شده‌اند که با کمبود امکانات و تجهیزات اولیه مورد نیاز از جمله آب و لوازم ایمنی روبه‌رو هستند و حضو بالگرد برای امدادرسانی ضروری است.
به دلیل سخت گذر بودن منطقه بویژه کوه پیتک امدارسانی و مهارآتش سوزی به سختی امکان پذیر است به گونه‌ای که نیروهای مردمی در محل با مشکل روبه‌رو شده‌اند.
رئیس اداره محیط زیست شهرستان کهگیلویه از سوختن بیش از ۴۱۰ هکتار از جنگلها و مراتع منطقه حفاظت شده خائیز در پی آتش سوزی گسترده خبرداد.
روح الله عزیزی که به گفته خودش در ارتفاعات کوه خائیز در حال خاموش کردن آتش سوزی بوده در گفت و گو  با ایسنا افزود: از ساعت ۱۷ عصر روز پنجشنبه، ۱۶ خرداد ماه ۹۸ آتش سوزی در ارتفاعات کوه خائیز آغاز شده و تاکنون بیش از ۴۱۰ هکتار از جنگلها و مراتع این منطقه در آتش سوخت.
وی اظهارکرد: آتش سوزی منطقه پادوک یکی از نقاط خائیز در ساعت ۱۷ شروع شده و ساعت ۲۱ با سوختن حدود ۱۰ هکتار مهار شد.
رئیس اداره محیط زیست شهرستان کهگیلویه خاطرنشان کرد: ارتفاعات "آب لگنی" و خائیز در حال سوختن است.
عزیزی تصریح کرد: این آتش سوزی ها بعلت رعد و برق رخ داده اند و آتش سوزی کوه خائیز در حال گسترش است.
وی ادامه داد: برخی نیروهای مردمی و محیط زیست در حال تلاش برای خاموش کردن آتش سوزی هستند و نیروهای بسیج نیز در حال اعزام به منطقه می باشند.
رئیس اداره محیط زیست شهرستان کهگیلویه عنوان کرد: در خواست کمک داریم و با امکانات اولیه در حال خاموش کردن آتش سوزی هستیم.
عزیزی بیان کرد: در صورتی که این آتش سوزی تا صبح امروز مهار نشود بیش از ۲هزار هکتار از این منطقه حفاظت شده در آتش می سوزد و از بین می رود.
  وی اضافه کرد: منطقه حفاظت شده خائیز با ۲۸ هزار هکتار وسعت مهمترین زیست گاه حیات وحش استان کهگیلویه و بویراحمد از جمله کَل و بُز است.
این منطقه بین دوشهرستان بهبهان در استان خوزستان و شهرستان کهگیلویه در استان کهگیلویه و بویراحمد است.
محسن جعفری‌نژاد بسطامی مدیرکل محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد در این خصوص می‌گوید: آتش سوزی منطقه حفاظت شده خائیز کهگیلویه تحت کنترل است.
جعفری نژاد بسطامی افزود: هنوز نیروها در منطقه حضور دارند تا در صورت شعله ور شدن مجدد آتش سوزی اقدام به خاموش کردن آن کنند.
وی اظهارکرد: دیروز در چند نقطه استان کهگیلویه و بویراحمد آتش سوزی جنگلها و مراتع رخ داده بود که در ارتفاعات خائیز گسترده تر بود چراکه در جند نقطه این منطقه آتش سوزی اتفاق افتاده بود.
مدیرکل محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: با وجود کمبود نیرو و امکانات وضعیت را مدیریت کردیم.
جعفری نژاد بسطامی تصریح کرد: نیروهای منابع طبیعی، بسیج و مردمی در مهار و خاموش کردن آتش سوزی به ما کمک کردند.
وی در خصوص میزان خسارات وارده اضافه کرد:  منطقه درگیر آتش سوزی ۴۰۰هکتار بود اما میزان دقیق خسارات وارده پس از ارزیابی های صورت گرفته مشخص می شود.
جعفر نیکبخت فرماندار شهرستان کهگیلویه نیز از آتش سوزی جنگل‌ها و مراتع ۴ نقطه در این شهرستان خبرداد و گفت: این آتش سوزی ها بعلت رعد و برق در مناطق «برج بهمنی»، «بخش مرکزی»،«کوه خائیز» و «راک» اتفاق افتاده اند.
وی اظهارکرد: بجز آتش سوزی ارتفاعات کوه خائیز مابقی آتش سوزی ها خاموش و مهار شدند.
فرماندار شهرستان کهگیلویه خاطرنشان کرد: در کوه خاییز بعلت صعب العبور بودن، ارتفاع زیاد و وزش شدید باد وسعت آتش سوزی زیاد و هنوز مهار نشده است و برای خاموش کردن این آتش سوزی نیاز به کمک داریم.
نیکبخت اضافه کرد: با شرکت نفت گچساران برای اعزام بالگرد به منطقه از صبح فردا هماهنگ شده است تا بتوانیم با انتقال نیروها به کوه خائیز آتش سوزی را سریع تر مهار و خسارات را کاهش دهیم. با روشن شدن هوا نیروها برای مهار آتش سوزی به منطقه اعزام می شوند.
آتش سوزی جنگلها و مراتع در 5 نقطه گچساران
بنا بر این گزارش همچنین رعد و برق 5 نقطه از مناطق مختلف جنگل‌های گچساران را به آتش کشاند. فرهام جلیلی رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان گچساران از آتش سوزی 5 منطقه این شهرستان خبرداد و افزود: بر اثر صاعقه و رعد و برق 5 نقطه از ارتفاعات مناطق مختلف شهرستان گچساران آتش گرفته است.
وی بیان کرد: از 5 نقطه شهرستان گچساران که آتش گرفته بود 4 نقطه آن با تلاش بی وقفه مهار گردیده است.
رئیس منابع طبیعی و آبخیز داری گچساران تصریح کرد: این آتش سوزی ها از ساعت 21 امشب آغاز شد که تا کنون 4 نقطه از آنها مهار شد.
جلیلی عنوان کرد: این مناطق "کوه نارک"، "دامنه کوه دیل"، "کوه آوک"، "دره دریلا" و "بی بی جان آباد" بودند.
وی گفت: تا کنون کوه آبک، دریلا، بی بی جان آباد و دیل مهار شدند و تلاش برای مهار آتش در کوه آبک همچنان ادامه دارد.
رئیس منابع طبیعی و آبخیز داری گچساران اضافه کرد: برای مهار این آتش سوزی ها 40 نفر از نیروهای مردمی و کارکنان محیط زیست و منابع طبیعی فعالیت کردند.
جلیلی اضافه کرد: این افراد همزمان در مناطق نام برده تقسیم و کار مهار را آغاز کرده بودند.
نام شما

آدرس ايميل شما

فرهنگی
Iran, Islamic Republic of
درودبر شما ، جالبه که امسال عامل همه آتشسوزیها رو رعد و برق اعلام میکنن ...
محمد امامی کیست و اتهامش چیست؟

محمد امامی کیست و اتهامش چیست؟

محمد امامی از تهیه کنندگان جوان و مشهور سینماست که در سال‌های اخیر نامش با فساد کلان ...
آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

محمدرضا شجریان، استاد موسیقی سنتی و ملقّب به خسرو آواز ایران، پس از یک دورهٔ طولانی دست‌وپنجه ...
ترامپ: ابتلا به کرونا، نعمت خداوند بود

ترامپ: ابتلا به کرونا، نعمت خداوند بود

دونالد ترامپ که تنها دو روز پس از مرخصی از بیمارستان نظامی والتر رید، مشتاق احیای مبارزات ...
1