تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۲۰
کد مطلب : ۴۰۹۴۸۱
جهادکشاورزی بوشهر و فارس هشدار دادند

کهگیلویه و بویراحمد در محاصره ملخ‌ها

۱
۰
کهگیلویه و بویراحمد در محاصره ملخ‌ها
کبنا ؛طبق اعلام سازمان فائو در حالت خوش‌بینانه ملخ‌ها تا ۴ یا ۵ سال آینده مهمان ما هستند؛ ملخ‌هایی که تمام گیاهان سر راه خود را می‌خورند.
معاون سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر دراین‌باره می‌گوید: امیدواریم بتوان هجوم ملخ‌ها را مهار کرد، اما در حال حاضر باوجود انجام عملیات مبارزه، سطح و جمعیت ملخ‌ها در حال افزایش است. مبارزه با ملخ‌ها از آخرین نقطه استان در مرز مشترک دیلم با خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد تا شهرستان دیّر وجود دارد؛ و تاکنون مبارزه با ملخ‌های صحرایی در سطح بیش از ۱۵ هزار هکتار انجام‌شده است، دیلم، گناوه، دشتستان، بوشهر، تنگستان، دشتی و دیّر از شهرستان‌های درگیر در هجوم ملخ‌ها هستند. در مرز مشترک سه استان بوشهر، خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد با انجام هماهنگی‌ها و اقدامات مشترک، مبارزه انجام می‌دهیم چراکه آلودگی‌ها به سمت آن استان‌ها هم پیشروی خواهد کرد. ستاد مدیریت بحران کشور مبلغ ۱۰ میلیارد تومان برای وزارت جهاد کشاورزی به‌منظور مبارزه با ملخ‌ها تخصیص داده است. در استان بوشهر ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار جدید برای مبارزه در نظر گرفته‌شده ولی حجم و سطح آلودگی و دشواری مبارزه زیاد است. ما همچنان برای مبارزه ساماندهی و برنامه‌ریزی می‌کنیم و امیدواریم که بتوان ملخ‌ها را مهار کرد، اما هیچ‌چیز مشخص نیست. نیروهای ما مجدداً ساماندهی شده و سم‌پاشی‌های بیشتر به‌خصوص در دشتستان و دیلم انجام‌شده است. همچنین توسط شورای مدیریت بحران شهرستان و با همکاری استان‌های همسایه، اقداماتی را انجام داده‌ایم و در دشتستان نیز نیروها برای مبارزه با ملخ‌ها بسیج شده‌اند. مردم باید در تأمین تراکتور، سم‌پاش و نیروی کار ما را یاری کنند. برای این کار می‌توانند به مراکز جهاد کشاورزی خصوصاً مراکز مربوط به نقاط آلوده مراجعه کنند. دستگاه‌هایی چون سم‌پاش پشت تراکتوری و فرغونی برای اقدامات مبارزه‌ای موردنیاز است و انتظار داریم شهرداری‌ها و دهیاری‌ها به‌خصوص با امکانات خود به کمک جهاد کشاورزی بیایند. هیچ راه مبارزه‌ای جز سم‌پاشی نیست و حتی پیشگیری نیز نمی‌توان کرد چون ورود و پیشروی ملخ‌ها در کنترل ما نیست. سطح آلودگی و مناطق صعب‌العبور زیاد است و سختی کار نیز بالاست. از بقیه دستگاه‌های عضو ستادهای بحران شهرستان‌ها انتظار داریم که تمام‌قد کمک کنند و این موضوع را تنها مربوط به جهاد کشاورزی ندانسته و به‌عنوان یک بحران ملی به آن نگاه کنند.
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان فارس نیز دراین‌باره می‌گوید: با توجه به اینکه پوره ملخ صحرایی (بچه ملخ) در شهرستان‌های لارستان و زرین‌دشت مشاهده‌شده است، بیش از 93 هکتار از اراضی این استان برای مقابله با این آفت سم‌پاشی شد. این عملیات سم‌پاشی برای 18 هکتار از اراضی شهرستان لارستان، 10 هکتار اراضی شهرستان زرین‌دشت و 65 هکتار از مزارع سایر شهرستان‌های فارس که احتمال آسیب رساندن این آفت به محصولات کشاورزی آن‌ها وجود دارد، صورت گرفته است. ملخ‌های صحرایی (دریایی) تا کنون به مزارع استان فارس خسارتی وارد نکرده‌اند اما مقابله با این آفت همچنان در این استان ادامه دارد. رئیس این سازمان در این نشست در مورداستفاده از تمام امکانات و ظرفیت‌های فارس برای مقابله با این آفت کشاورزی تأکید کرد. افزون بر فارس، استان‌های هرمزگان، سیستان و بلوچستان، کرمان، بوشهر، خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد با ملخ صحرایی مواجه هستند و با آن مقابله می‌کنند و بنا به اعلام سازمان حفظ نباتات کشور تا کنون بیش از 145 هزار هکتار از اراضی استان‌های یادشده برای مقابله با ملخ‌های صحرایی سم‌پاشی شده است.
ایسنا نوشت: «شهرام عسکری» معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد بابیان این‌که وضعیت نگران‌کننده‌ای نسبت به هجوم ملخ‌ها در یزد وجود ندارد، بر لزوم اطلاع‌رسانی به‌موقع بهره‌برداران در صورت مشاهده جمعیت اولیه ملخ‌ها تأکید کرد. کهگیلویه و بویراحمد هیچ‌گونه وضعیت نگران‌کننده‌ای در رابطه با هجوم ملخ‌ها ندارد تا کنون حتی یک برگ درخت و گیاهی ناشی از حمله ملخ‌ها در این استان کنده نشده است. در صورت ظهور جمعیت ملخ‌ها، تجهیزات، ادوات و سموم کافی و لازم برای مقابله با آن‌ها وجود دارد اما باید مردم در صورت مشاهده حمله ملخ‌ها سریع به ما گزارش دهند تا به‌موقع مبارزه کنیم. به همین منظور نیز از بهره‌برداران تقاضا داریم تا در صورت مشاهده ملخ‌ها به جهاد کشاورزی هر منطقه به‌عنوان متولیان مربوطه، اطلاع‌رسانی کنند. حمله ملخ‌ها را تنها در ارتفاعات و کوه‌های منطقه «بی‌بی حکیمه» و «کاکا مبارک» شهرستان گچساران هم‌مرز با استان بوشهر یک مقداری داشتیم که در حال سم‌پاشی منطقه هستیم و البته در این منطقه هیچ مزرعه و باغی وجود ندارد. نیروهای این استان هم‌مرز با استان بوشهر در حال سم‌پاشی مناطقی از استان کهگیلویه و بویراحمد که حمله ملخ‌ها مشاهده‌شده، هستند. همچنین سه اکیپ از استان کهگیلویه و بویراحمد در مرز مشترک با شهرستان دیلم، استان بوشهر در حال سم‌پاشی و کمک به استان بوشهر برای مبارزه با حمله ملخ‌ها می‌باشند.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
این بودجه ای گه صرف رویت حلال ماه میکنند جهت مبارزه با ملخ بکار ببرند ثوابش بیشتره
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1