تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۶:۴۳
کد مطلب : ۴۰۹۲۲۷
تاجگردون در جمع اساتید دانشگاه یاسوج مطرح کرد؛

بی مهری دانشگاه های ایران به «مأموریت گرایی»/ «تذکر علمی» به مسئولان وظیفه دانشگاه هاست/ دانشگاه محل علم و دانش است سیاسی اش نکنیم

۰
بی مهری دانشگاه های ایران به «مأموریت گرایی»/ «تذکر علمی» به مسئولان وظیفه دانشگاه هاست/ دانشگاه محل علم و دانش است سیاسی اش نکنیم
کبنا ؛
به گزارش کبنا از یاسوج، غلامرضا تاجگردون قبل از ظهر امروز سه شنبه 10 اردیبهشت ماه در مراسم بزرگداشت روز استاد که در سالن شهید چمران دانشگاه یاسوج و با حضور اساتید این دانشگاه برگزار شد روز معلم را به استاد نمونه کشوری را تبریک گفت و اظهار داشت: آن چیزی که از یک استاد نمونه میگذارند دانش و علم شان است که همیشه جاری می ماند و این فرضیه ی که بر دوششان بوده به نحو مطلوب به انجام رسانده اند. روز معلم را به مناسبت شهادت استاد عزیز شهید مطهری، که بهانه ای است برای یادکردن از مقام معلم، تبریک می گویم.
نماینده شهرستان های گچساران و باشت ابراز داشت: کشور ما در یک شرایط خاص قرار دارد، یک حکومت خاص باید هم همیشه شرایطش خاص باشد. هیچ جای دنیا جمهوری اسلامی با این معیار وجود ندارد، پس ما خاص هستیم و شرایطمان هم خاص است. ما یک ضعف و اشتباه داریم که نتوانستیم شاخص هایمان و مدیریتمان را بر اساس معیارهای خاص تعریف کنیم.
غلامرضا تاجگردون گفت: کشورهایی که ادعای اسلامی بودن دارند زیادند، بیشتر این کشورها که ادعای اسلامی بودن دارند دیکتاتور هستند، واژه زیبای جمهوری را ندارند و نتیجه اش سرنگونی، نسل کشی، ازبین بردن است که ان را می بینیم. تفاوت جمهوری اسلامی در همین موارد است.
تاجگردون به «خاص» بودن علم اشاره کرد و گفت: چیزی که نمی توان آن را خاص کرد، علم است. زیرا که ضرورت دارد و ایجاب می کند که علم پیشرفت کند. علم را نمی توان در یک محیط بسته قرار داد و به کشور خودمان محدودش کرد. این فرق می کند با اینکه فرهنگی را از جایی بیاوریم یا نه.
تاجگردون علم را فراجناحی دانست و بیان داشت:  به توسعه دانش و علم چیزی است که نباید بگذاریم در شرایط خاص کشور  له شود. در این استان هر مثالی می زنیم تیتر می شود، در حالی که این مثال اصل موضوع نیست، اصل ان سخنی است که گفته شده است. شرایط خاص ایجاب می کند که عرصه علم را جدا کنیم. عرصه علم را جدا کردن، ابزارهایش نیز متفاوت است. ما چهره های سیاسی هستیم و نگاهمان سیاسی است. من فکر می کنم موثرترین کار ما در دانشگاه ها عدم دخالت است، همین که یک چهره سیاسی در دانشگاه دخالت نکند، امروز هم کشور ما امید به این  دارد. یکی از دغدغه های سنگین ما در بین اساتید دانشگاه های پرشکی با غیرپزشکی این است که نتوانستیم آنها را همتراز کنیم. این را باید در موردش اعلام خطر کنیم، به این موضوع توجه ویژه داشته باشیم که اتفاق نیفتد.
تاجگردون با اشاره به اینکه ماموریت گرایی و هدف گرایی در دانشگاه های دنیا یک موضوع ضروری است گفت: نکته ای که خود من دو سه سال است با وزارت علوم بحث می کنیم و به نتیجه نرسیده ایم، تقسیم کار ملی برای دانشگاه ها است. 13دانشگاه برتر در کشور داریم، آیا ماموریت دانشگاه یاسوج با شریف باید یکی باشد. قاعدتا نیست. سالهاست با وزارت علوم بحث می کنیم که تقسیم کار ملی در دانشگاه ها را ماموریت گرا کنید. ما برای دانشگاه یاسوج ماموریت داشته باشیم و برایش برنامه داشته باشد. در همه دانشگاه های دنیا کارها به همین شکل است. وگرنه توزیع منابع توزیع سلیقه ای می شود و بودجه بر اساس قدرت توزیع می شود، ارزیابی ها درست نمی شود.
نماینده شهرستان های گچساران و باشت تذکر به مسئولان را وظیفه دانشگاهیان دانست و بیان داشت: یک بحث هم نقش دانشگاه در استان کهیلویه و بویراحمد است؛ استان ما سرانه شاخص هایش پایین است، توقعی نمی توان داشت، در حال حاضر زیرساخت ها ایجاد شده است، و در دوره های گذشته مدیران قبلی تلاش کرده اند، طبیعی است در چنین شرایطی اولویت ذهنی مسئولین دانشگاه نباشد، راه و آب و کشاورزی باشد. یک ماموریت اصلی که دانشگاه دارد این است که رفتار فکری و علمی را به مسئولان بقبولاند. در همین سیل اخیر، در باشت یک کار مشترک علمی و مهندسی رودخانه ها صورت گرفت، حجم بارندگی در 17 حوضچه آبی ریخت، ساماندهی شد، آن شب تا صبح نخوابیدم نگران بودم که این جواب ندهد. ولی ببینید که چند فاکتور علمی در کنار هم قرار گرفتند و کار درستی صورت گرفت. اتفاقی که در شیراز افتاد، به دلیل این بود که رفتار علمی در مهندسی جاده صورت نگرفته بود. این رفتار علمی در کلاس شکل نمی گیرد، بلکه بصورت عملی و با تذکر به مقام مسئول شکل می گیرد تا رفتار مسئولان اصلاح شود.
تاجکردون گریزی به موضوع فرهنگ در دانشگاه نیز زد و ابراز داشت: ختم کلام من در عرصه فرهنگ است و نقشی که دانشگاه در عرصه فرهنگ می تواند ایفا کند. چهل سال از انقلاب گذشت و رهبری گام دوم و ماموریتی تعیین کرد، قطعا ابزار ما برای این ماموریت متفاوت است، نمی توانیم مثل چهل سال گذشته درباره فرهنگ فکر کنیم، اگر من مسئول فرهنگی بودم کل ماموریت سپاه را می گفتم کشور فرهنگی شود، نه فرهنگی که نسل نو ان را نپذیرد. دانشجو با یک شرایطی از جامعه وارد دانشگاه می شود، باید مسیر راه داشته باشد و بداند در کجاست و به کجا باید برود. چند تا فعالیت فرهنگی داریم که دانشجو را برای حضور در جامعه آماده می کند. 
تاجگردون در انتها گفت: معاونت فرهنگی دانشگاه، نهاد نمایندگی دانشگاه، انجمن های فرهنگی باید هماهنگی با هم داشته باشند نه تعارض فرهنگی. در عرصه فرهنگی هماهنگی بین ارکان فرهنگی یک اصل مهم است. نقطه اشتراک ما با دانشگاه یا علمی است، یا انجام پروژه ای است یا وظایفی است که ما می توانیم به دانشگاه کمک کنیم، اگر دانشگاه یاسوج رفتارش علمی است به خودم اجازه نمی دهم که رفتاری سیاسی با آن داشته باشم و حریمش را حفظ می کنم، ولی اگر فکر کنیم دانشگاه نهادی سیاسی است من هم می گویم «أنا شریک» ولی اگر سیاسی نباشد رفتار من هم به گونه ای دیگر است.

 
نام شما

آدرس ايميل شما

محمد امامی کیست و اتهامش چیست؟

محمد امامی کیست و اتهامش چیست؟

محمد امامی از تهیه کنندگان جوان و مشهور سینماست که در سال‌های اخیر نامش با فساد کلان ...
آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

محمدرضا شجریان، استاد موسیقی سنتی و ملقّب به خسرو آواز ایران، پس از یک دورهٔ طولانی دست‌وپنجه ...
ترامپ: ابتلا به کرونا، نعمت خداوند بود

ترامپ: ابتلا به کرونا، نعمت خداوند بود

دونالد ترامپ که تنها دو روز پس از مرخصی از بیمارستان نظامی والتر رید، مشتاق احیای مبارزات ...
1