کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

کارگاه استئوپروز مطرح شد

استئوپروز شایعترین بیماری استخوان

18 دی 1397 ساعت 23:09

ژنتیک، تغذیه نادرست، عدم فعالیت فیزیکی مناسب و بی حرکتی، اختلالات هورمونی، بیماری‌های مختلف التهابی و روش‌های نادرست زندگی از عوامل ایجاد کننده این بیماری است.


معاون مرکز بهداشت شهرستان بویراحمد از برگزاری کارگاه استئوپروز به همت واحد بیماری‌های غیر واگیر شهرستان بویراحمد خبر داد و گفت: استئوپروز به معنای تخلخل (پوکی) استخوان است که در حقیقت استخوان لاغر و ضعیف شده، یا آتروفی استخوان بوجود می‌آید.
فخرالدین معصومی ابراز داشت: پوکی استخوان شایع‌ترین بیماری متابولیک استخوان است که با بالا رفتن متوسط سن افراد جامعه به عنوان یک معضل بهداشتی مطرح شده است.
وی ادامه داد: استئوپروز بعد از سکته‌های قلبی، مغزی و سرطان‌ها به عنوان چهارمین دشمن سلامت انسان معرفی می‌گردد، این بیماری یک اپیدمی خاموش است و علائم بالینی ندارد.
وی افزود: طبــق تعریف کمیته جهانی، استئوپروز یک بیماری منتشر استخوانی است که با کاهش توده استخوانی و تغییر ساختمـن میکروسکپی نسج استخوان مشخص می‌گردد که منجـر بـه افزایش ریسک شکستگی استخوان می‌شود.
وی اذعان داشت: تا سن 30 سالگی ساخت توده استخوانی بیشتر از تخریب و افزایش ذخیره استخوان (بالا بردن موجودی)، بعد از 30 سالگی تخریب بیشتر از ساخت و کاهش ذخیره استخوان (برداشت از موجودی) می‌باشد.
 معصومی ژنتیک، تغذیه نادرست، عدم فعالیت فیزیکی مناسب و بی حرکتی، اختلالات هورمونی، بیماری‌های مختلف التهابی و روش‌های نادرست زندگی را از عوامل ایجاد کننده این بیماری دانست و افزود: پپیشگیری از استئوپروز در هر سنی مطرح می‌باشد، در زمان کودکی و جوانی با افزایش توده استخوانی، می‌توان میزان ذخیره استخوان را افزایش داد.
وی تصریح کرد: در سنین بالاتر با جلوگیری از کاهش بیشتر توده استخوانی می‌توان سن رسیدن به استئوپروز را به تأخیر انداخت.
معاون مرکز بهداشت شهرستان بویراحمد، عنوان نمود: با تغذیه صحیح، ورزش و الگوی صحیح زندگی می‌توان از بروز استئوپروز پیشگیری نمود.






 


کد مطلب: 406255

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/406255/استئوپروز-شایعترین-بیماری-استخوان

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1