تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۸ دی ۱۳۹۷ ساعت ۲۳:۰۹
کد مطلب : ۴۰۶۲۵۵
کارگاه استئوپروز مطرح شد

استئوپروز شایعترین بیماری استخوان

۰
استئوپروز شایعترین بیماری استخوان
کبنا ؛معاون مرکز بهداشت شهرستان بویراحمد از برگزاری کارگاه استئوپروز به همت واحد بیماری‌های غیر واگیر شهرستان بویراحمد خبر داد و گفت: استئوپروز به معنای تخلخل (پوکی) استخوان است که در حقیقت استخوان لاغر و ضعیف شده، یا آتروفی استخوان بوجود می‌آید.
فخرالدین معصومی ابراز داشت: پوکی استخوان شایع‌ترین بیماری متابولیک استخوان است که با بالا رفتن متوسط سن افراد جامعه به عنوان یک معضل بهداشتی مطرح شده است.
وی ادامه داد: استئوپروز بعد از سکته‌های قلبی، مغزی و سرطان‌ها به عنوان چهارمین دشمن سلامت انسان معرفی می‌گردد، این بیماری یک اپیدمی خاموش است و علائم بالینی ندارد.
وی افزود: طبــق تعریف کمیته جهانی، استئوپروز یک بیماری منتشر استخوانی است که با کاهش توده استخوانی و تغییر ساختمـن میکروسکپی نسج استخوان مشخص می‌گردد که منجـر بـه افزایش ریسک شکستگی استخوان می‌شود.
وی اذعان داشت: تا سن 30 سالگی ساخت توده استخوانی بیشتر از تخریب و افزایش ذخیره استخوان (بالا بردن موجودی)، بعد از 30 سالگی تخریب بیشتر از ساخت و کاهش ذخیره استخوان (برداشت از موجودی) می‌باشد.
 معصومی ژنتیک، تغذیه نادرست، عدم فعالیت فیزیکی مناسب و بی حرکتی، اختلالات هورمونی، بیماری‌های مختلف التهابی و روش‌های نادرست زندگی را از عوامل ایجاد کننده این بیماری دانست و افزود: پپیشگیری از استئوپروز در هر سنی مطرح می‌باشد، در زمان کودکی و جوانی با افزایش توده استخوانی، می‌توان میزان ذخیره استخوان را افزایش داد.
وی تصریح کرد: در سنین بالاتر با جلوگیری از کاهش بیشتر توده استخوانی می‌توان سن رسیدن به استئوپروز را به تأخیر انداخت.
معاون مرکز بهداشت شهرستان بویراحمد، عنوان نمود: با تغذیه صحیح، ورزش و الگوی صحیح زندگی می‌توان از بروز استئوپروز پیشگیری نمود.






 
برچسب ها :
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1