کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

رئیس بسیج دانشجویی استان کهگیلویه و بویراحمد:

طلبه و دانشجو نباید بدون دغدغه و بی تفاوت نسبت به مشکلات جامعه باشد/ خطر نفوذ در مراکز فرهنگی

29 آذر 1397 ساعت 21:36

برای تحقق آرمان‌های انقلاب دانشگاه و حوزه به وحدت در پاسداری از اصل نه شرقی و نه غربی پاسداری از اصول و منشور نخستین انقلاب، وحدت در نوآوری‌های علمی و تولید نظریه، وحدت در صدور گفتمان انقلاب به سراسر گیتی و تشکیل هسته‌های مقاومت در جهان، وحدت در دفاع از ولایت و پاسداشت جایگاه ولایت فقیه و رهبر دینی، وحدت در تحقق عدالت، وحدت در مبارزه با فقر و رانت خواری‌ها، تبعیض‌ها، ویژه خواری‌ها، وحدت در دفاع از مظلوم، و......صدها میدان دیگر و صحنه برای همفکری و وحدت میان حوزه و دانشگاه وجود دارد که می‌تواند به رشد و بالندگی کشور و رسیدن به تمدن بزرگ اسلامی نقش ویژه‌ای ایفا کند.


مسئول بسیج دانشجویی استان کهگیلویه و بویراحمد در مراسم گرامیداشت وحدت حوزه و دانشگاه؛

به مناسبت روز وحدت حوزه و دانشگاه نشستی با حضور مسئول بسیج دانشجویی استان کهگیلویه و بویراحمد و دانشجویان دانشگاه های شهرستان کهگیلویه در سالن اجتماعات دانشگاه آزاد دهدشت برگزار شد.
به گزارش کبنا، دکتر مهدوی مسئول بسیج دانشجویی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: سخنم را با فرازی از حضرت امام شروع می‌کنم که متناسب با موضوعی که عزیزان برای برنامه هم انتخاب کرده‌اند باشد، و بتوانیم با این ورودی به یک خروجی و جمع بندی نهایی برسیم.
قطعاً شما نیز میدانید منظور از وحدت میان حوزه و دانشگاه، وحدت به معنای عام و معنی وحدت در زبان عامیانه به این صورت که دانشجویان و طلبه‌ها بنشینند و با یکدیگر مصافحه کنند و .... نیست و در وقع چنین نگرشی نیز غلط است.
بلکه چنین وحدتی باید به معنای خاص کلمه که همان وحدت در هدف، وحدت در نگرش‌ها و رویکردها، وحدت در خدمت و زمینه سازی ها است، و در آستانه ورود به دهه پنجم انقلاب اسلامی وحدت در رسیدن به تمدن نوین اسلامی است.
وی افزود: حضرت امام در دیداری که در نجف با برخی از دانشگاهیان داشتند فرمودند: عوامل استکبار وقتی به طلبه‌ها بر می‌خورند، می گویند: تیپ جریان دانشگاهیان و دانشجو فاسد شده‌اند، عقاید مذهبی و ملی خود را از دست داده و غربی شده‌اند.
برعکس وقتی با دانشگاهیان هم کلام می‌شوند، می گویند: مراجع و روحانیون خرافی هستند، واقعیات زمان را درک نمی‌کنند و باید از آنان فاصله بگیریم. امام در وصیت نامه خودشان توصیه می‌کنند که این دو قشر مواظب و مراقب توطئه‌ها و تفرقه افکنی های دشمن باشند.
مقام معظم رهبری نیز در بیانات خود بر این پیوند و هدف تأکید فراوانی دارند، و تأکید می‌کنند که وحدت حوزه و دانشگاه از اساسی‌ترین، پیچیده‌ترین و عمیق‌ترین مسائل انقلاب است، و می‌فرمایند وحدت حوزه و دانشگاه یعنی وحدت در هدف.
این مسئول اذعان داشت: با توجه به فرمایشات حضرت امام و رهبر عزیز انقلاب پیرامون وحدت حوزه و دانشگاه که همان وحدت در راهبردها و نگرش‌های کلی است باید اذعان کنیم؛ که در این خصوص آن‌گونه که باید و شاید این موضوع هم از طرف دانشگاه و هم از طرف حوزه درست به آن پرداخته نشده است، و همچنان دست‌ها و توطئه‌هایی برای جدایی این دو قشر فعال هستند.
مهدوی بیان کرد: در پیچ عظیم تاریخی که جنگ احزاب انقلاب در درون و بیرون از مرزهای کشور، صف‌بندی‌ها و لشکرکشی‌های جبهه حق و باطل، جنگ نامتقارن اندیشه‌ای، فرهنگی، شناختی، سیاسی، اقتصادی و حتی نظامی علیه گفتمان انقلاب اسلامی و ایران به عنوان ام القرای این گفتمان و همچنین تحجرگرایی و انحراف از یک طرف و روشنفکری بیمار از طرف دیگر بیش از پیش به وحدت میان حوزه و دانشگاه هم در سطح اساتید و مدیران و هم در سطح طلبه‌ها و دانشجوها نیاز مبرم و اساسی احساس می‌شود.
مهدوی گفت: ابر گفتمان انقلابی گری که این همه در سخنان امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب، فراوانی و جایگاه ویژه‌ای دارد، می‌تواند مخرج مشترک و عامل مهمی در پیوند حوزه و دانشگاه در اهداف باشد، چراکه انقلابی بودن، انقلابی و جهادی عمل کردن است که می‌توان منجر به تمدن بزرگ اسلامی که هدف اساسی در حرکت انقلاب اسلامی است. رهبر انقلاب فرمودند: خطر بزرگ‌تر از همه خطرها، خطر نفوذ در مراکز فرهنگی است. ثقل و سرآمد مراکز فرهنگی حوزه و دانشگاه‌ها هستند، چون محل تولید علم و فرهنگ می‌باشند و لذا تهدید اصلی، همان خطر نفوذ در این مراکز فرهنگی است.
دسیسه‌ای که حوزه و دانشگاه را از هم جدا نمود و جدا می‌خواهد، هم اکنون در جریان تاریخی به نام نفوذ هنوز فعال است. حوزه و دانشگاه باید توأمان به دفاع تئوریک در حوزه اندیشه و اقدام عینی در ساحت عمل، بدون محافظه کاری و ملاحظه گری و به دور از تساهل و تسامح بپردازند.
مهدوی تأکید کرد: حوزه و دانشگاه با انقلابی بودن می‌توانند، از تحریف، تحجر، روشنفکری بیمار و روشنفکری مستبد جلوگیری نمایند. و بیش از اساتید این دانشجویان و طلبه‌ها هستند که باید به جامعه آگاهی دهند. طلبه و دانشجو نباید بدون دغدغه، ساکت و راکد نسبت به مشکلات جامعه بی تفاوت باشد، این همان چیزی است که دشمنان این نظام خواهان آن هستند. دانشجو و طلبه به دلیل آگاهی، توانایی در مطالبه گری و نفوذ در جامعه مسئول سنگین و دشواری بر عهده دارند.
این مسئول خاطرنشان کرد: سهل انگاری، وقت گذرانی، مدرک گرایی های که در حوزه و دانشگاه است، رفاه طلبی، تدریس اندیشه دیگران و عدم تولید علم از جمله بیمارهایی است که مولود عدم وحدت هدف در حوزه و دانشگاه است که مسبب گم کردن مسیر آرمان‌هاست.
در بیان حضرت امام این قلم‌ها هستند که شهیدپرورند و لذا این حوزه و دانشگاه هستند که حججی‌ها، شهریاری‌ها، مطهری‌ها و مفتح‌ها را رشد می‌دهند و می‌سازند. آگاهی بخشی به جامعه، همراهی و همدردی با مردم و نقد سازنده مسئولان، به چالش کشیدن مافیای قدرت، ثروت و سیاست توسط حوزویان و دانشگاهیان تحقق آرمان‌های انقلاب را سرعت می‌بخشد.
وی افزود: ایمان فردی و علم بدون ایمان نمی‌تواند نخواهند توانست جامعه اسلامی را اداره نماید بخش زیادی از مشکلات ما ناشی از نگاه‌های جزیره‌ای، علم بدون دین و دین بدون نظرات کارشناسی علمی است.
امروزه حوزه و دانشگاه بیش از همکاری، به همفکری و به‌کارگیری مبانی و بنیادهای نظری مشترک نیاز دارند. دنیا زدگی، غرور علمی، بی تفاوتی، اُفت علمی، فراموشی مردم و آرمان‌های اصلی، عدم ولایت مداری، عدم خروش در مقابل غارتگران بیت المال، سازش در مقابل صاحبان قدرت، ثروت و سیاست، تساهل و تسامح در برابر قوانین ظالمانه، و تصویب یکی پس از دیگری قراردادهای ننگین و ذلت آور در جلوی چشم طلاب و دانشجویان بدون انجام واکنش عملی و جریانی، از آفت‌ها و موانع همکاری طلبا و دانشجویان در شرایط کنونی است.
مسئول بسیج دانشجویی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: برای تحقق آرمان‌های انقلاب دانشگاه و حوزه به وحدت در پاسداری از اصل نه شرقی و نه غربی پاسداری از اصول و منشور نخستین انقلاب، وحدت در نوآوری‌های علمی و تولید نظریه، وحدت در صدور گفتمان انقلاب به سراسر گیتی و تشکیل هسته‌های مقاومت در جهان، وحدت در دفاع از ولایت و پاسداشت جایگاه ولایت فقیه و رهبر دینی، وحدت در تحقق عدالت، وحدت در مبارزه با فقر و رانت خواری‌ها، تبعیض‌ها، ویژه خواری‌ها، وحدت در دفاع از مظلوم، و......صدها میدان دیگر و صحنه برای همفکری و وحدت میان حوزه و دانشگاه وجود دارد که می‌تواند به رشد و بالندگی کشور و رسیدن به تمدن بزرگ اسلامی نقش ویژه‌ای ایفا کند.
چرا که دانشگاه به نوعی مسئول شناخت تکوین و حوزه مسئول شناخت فسلفه نظام تشریع هستند و این دو فقط و فقط در کنار هم می‌توانند مؤثر باشند. لازمه چنین وحدتی این است که، سیاست گذاران، تصمیم گیران و تصمیم سازان، فعالان سیاسی و اجتماعی وحدت و همگرایی حوزه و دانشگاه را یک راهبرد بنیادی بدانند و در مقام اجرا هم اقدام نمایند.
مهدوی با اشاره به نقش حوزه و دانشگاه پس از انقلاب افزود: این را نیز باید متذکر شوم که از کارآمدی و کارهای حوزه و دانشگاه در این 40 سال انقلاب باید دفاع کنیم و دست آوردهای علمی و پژوهشی که حوزه و دانشگاه در این 40 سال با وجود همه‌ی مشکلات و موانع موجود کسب کرده‌اند، از افتخارات انقلاب اسلامی است.
وی بعد از حوزه دفاعی که با مجاهدت و تلاش جهادگران و رزمندگان عرصه دفاع و نیروهای مسلح با بهره گیری از علم و دانش دانشجویان و اساتید انقلابی در سطح دنیا به برتری و در منطقه در رتبه‌های نخست قرار گرفته‌ایم، این حوزه علم و فناوری و پژوهش است که به عنوان یک مؤلفه قدرت هم اکنون بر اساس آمارهای جهانی ما جز ۱۰ و ۱۵ کشور برتر دنیا و با تولید ۲۲ درصد سهم علمی کشورهای جهان اسلام، در این کشورها رتبه اول را داریم که این‌ها هم ناشی از مجاهدت‌های حوزوی و دانشگاهی است، اگرچه در بخش علوم انسانی اسلامی به طور جد مشکل داریم و اساتید حوزه و دانشگاه باید بیش از این به تولید علم بپردازند.
 


کد مطلب: 405609

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/405609/طلبه-دانشجو-نباید-بدون-دغدغه-بی-تفاوت-نسبت-مشکلات-جامعه-باشد-خطر-نفوذ-مراکز-فرهنگی

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1