تاریخ انتشار
پنجشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۲۱:۳۶
کد مطلب : ۴۰۵۶۰۹
رئیس بسیج دانشجویی استان کهگیلویه و بویراحمد:

طلبه و دانشجو نباید بدون دغدغه و بی تفاوت نسبت به مشکلات جامعه باشد/ خطر نفوذ در مراکز فرهنگی

۰
طلبه و دانشجو نباید بدون دغدغه و بی تفاوت نسبت به مشکلات جامعه باشد/ خطر نفوذ در مراکز فرهنگی
کبنا ؛مسئول بسیج دانشجویی استان کهگیلویه و بویراحمد در مراسم گرامیداشت وحدت حوزه و دانشگاه؛

به مناسبت روز وحدت حوزه و دانشگاه نشستی با حضور مسئول بسیج دانشجویی استان کهگیلویه و بویراحمد و دانشجویان دانشگاه های شهرستان کهگیلویه در سالن اجتماعات دانشگاه آزاد دهدشت برگزار شد.
به گزارش کبنا، دکتر مهدوی مسئول بسیج دانشجویی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: سخنم را با فرازی از حضرت امام شروع می‌کنم که متناسب با موضوعی که عزیزان برای برنامه هم انتخاب کرده‌اند باشد، و بتوانیم با این ورودی به یک خروجی و جمع بندی نهایی برسیم.
قطعاً شما نیز میدانید منظور از وحدت میان حوزه و دانشگاه، وحدت به معنای عام و معنی وحدت در زبان عامیانه به این صورت که دانشجویان و طلبه‌ها بنشینند و با یکدیگر مصافحه کنند و .... نیست و در وقع چنین نگرشی نیز غلط است.
بلکه چنین وحدتی باید به معنای خاص کلمه که همان وحدت در هدف، وحدت در نگرش‌ها و رویکردها، وحدت در خدمت و زمینه سازی ها است، و در آستانه ورود به دهه پنجم انقلاب اسلامی وحدت در رسیدن به تمدن نوین اسلامی است.
وی افزود: حضرت امام در دیداری که در نجف با برخی از دانشگاهیان داشتند فرمودند: عوامل استکبار وقتی به طلبه‌ها بر می‌خورند، می گویند: تیپ جریان دانشگاهیان و دانشجو فاسد شده‌اند، عقاید مذهبی و ملی خود را از دست داده و غربی شده‌اند.
برعکس وقتی با دانشگاهیان هم کلام می‌شوند، می گویند: مراجع و روحانیون خرافی هستند، واقعیات زمان را درک نمی‌کنند و باید از آنان فاصله بگیریم. امام در وصیت نامه خودشان توصیه می‌کنند که این دو قشر مواظب و مراقب توطئه‌ها و تفرقه افکنی های دشمن باشند.
مقام معظم رهبری نیز در بیانات خود بر این پیوند و هدف تأکید فراوانی دارند، و تأکید می‌کنند که وحدت حوزه و دانشگاه از اساسی‌ترین، پیچیده‌ترین و عمیق‌ترین مسائل انقلاب است، و می‌فرمایند وحدت حوزه و دانشگاه یعنی وحدت در هدف.
این مسئول اذعان داشت: با توجه به فرمایشات حضرت امام و رهبر عزیز انقلاب پیرامون وحدت حوزه و دانشگاه که همان وحدت در راهبردها و نگرش‌های کلی است باید اذعان کنیم؛ که در این خصوص آن‌گونه که باید و شاید این موضوع هم از طرف دانشگاه و هم از طرف حوزه درست به آن پرداخته نشده است، و همچنان دست‌ها و توطئه‌هایی برای جدایی این دو قشر فعال هستند.
مهدوی بیان کرد: در پیچ عظیم تاریخی که جنگ احزاب انقلاب در درون و بیرون از مرزهای کشور، صف‌بندی‌ها و لشکرکشی‌های جبهه حق و باطل، جنگ نامتقارن اندیشه‌ای، فرهنگی، شناختی، سیاسی، اقتصادی و حتی نظامی علیه گفتمان انقلاب اسلامی و ایران به عنوان ام القرای این گفتمان و همچنین تحجرگرایی و انحراف از یک طرف و روشنفکری بیمار از طرف دیگر بیش از پیش به وحدت میان حوزه و دانشگاه هم در سطح اساتید و مدیران و هم در سطح طلبه‌ها و دانشجوها نیاز مبرم و اساسی احساس می‌شود.
مهدوی گفت: ابر گفتمان انقلابی گری که این همه در سخنان امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب، فراوانی و جایگاه ویژه‌ای دارد، می‌تواند مخرج مشترک و عامل مهمی در پیوند حوزه و دانشگاه در اهداف باشد، چراکه انقلابی بودن، انقلابی و جهادی عمل کردن است که می‌توان منجر به تمدن بزرگ اسلامی که هدف اساسی در حرکت انقلاب اسلامی است. رهبر انقلاب فرمودند: خطر بزرگ‌تر از همه خطرها، خطر نفوذ در مراکز فرهنگی است. ثقل و سرآمد مراکز فرهنگی حوزه و دانشگاه‌ها هستند، چون محل تولید علم و فرهنگ می‌باشند و لذا تهدید اصلی، همان خطر نفوذ در این مراکز فرهنگی است.
دسیسه‌ای که حوزه و دانشگاه را از هم جدا نمود و جدا می‌خواهد، هم اکنون در جریان تاریخی به نام نفوذ هنوز فعال است. حوزه و دانشگاه باید توأمان به دفاع تئوریک در حوزه اندیشه و اقدام عینی در ساحت عمل، بدون محافظه کاری و ملاحظه گری و به دور از تساهل و تسامح بپردازند.
مهدوی تأکید کرد: حوزه و دانشگاه با انقلابی بودن می‌توانند، از تحریف، تحجر، روشنفکری بیمار و روشنفکری مستبد جلوگیری نمایند. و بیش
از اساتید این دانشجویان و طلبه‌ها هستند که باید به جامعه آگاهی دهند. طلبه و دانشجو نباید بدون دغدغه، ساکت و راکد نسبت به مشکلات جامعه بی تفاوت باشد، این همان چیزی است که دشمنان این نظام خواهان آن هستند. دانشجو و طلبه به دلیل آگاهی، توانایی در مطالبه گری و نفوذ در جامعه مسئول سنگین و دشواری بر عهده دارند.
این مسئول خاطرنشان کرد: سهل انگاری، وقت گذرانی، مدرک گرایی های که در حوزه و دانشگاه است، رفاه طلبی، تدریس اندیشه دیگران و عدم تولید علم از جمله بیمارهایی است که مولود عدم وحدت هدف در حوزه و دانشگاه است که مسبب گم کردن مسیر آرمان‌هاست.
در بیان حضرت امام این قلم‌ها هستند که شهیدپرورند و لذا این حوزه و دانشگاه هستند که حججی‌ها، شهریاری‌ها، مطهری‌ها و مفتح‌ها را رشد می‌دهند و می‌سازند. آگاهی بخشی به جامعه، همراهی و همدردی با مردم و نقد سازنده مسئولان، به چالش کشیدن مافیای قدرت، ثروت و سیاست توسط حوزویان و دانشگاهیان تحقق آرمان‌های انقلاب را سرعت می‌بخشد.
وی افزود: ایمان فردی و علم بدون ایمان نمی‌تواند نخواهند توانست جامعه اسلامی را اداره نماید بخش زیادی از مشکلات ما ناشی از نگاه‌های جزیره‌ای، علم بدون دین و دین بدون نظرات کارشناسی علمی است.
امروزه حوزه و دانشگاه بیش از همکاری، به همفکری و به‌کارگیری مبانی و بنیادهای نظری مشترک نیاز دارند. دنیا زدگی، غرور علمی، بی تفاوتی، اُفت علمی، فراموشی مردم و آرمان‌های اصلی، عدم ولایت مداری، عدم خروش در مقابل غارتگران بیت المال، سازش در مقابل صاحبان قدرت، ثروت و سیاست، تساهل و تسامح در برابر قوانین ظالمانه، و تصویب یکی پس از دیگری قراردادهای ننگین و ذلت آور در جلوی چشم طلاب و دانشجویان بدون انجام واکنش عملی و جریانی، از آفت‌ها و موانع همکاری طلبا و دانشجویان در شرایط کنونی است.
مسئول بسیج دانشجویی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: برای تحقق آرمان‌های انقلاب دانشگاه و حوزه به وحدت در پاسداری از اصل نه شرقی و نه غربی پاسداری از اصول و منشور نخستین انقلاب، وحدت در نوآوری‌های علمی و تولید نظریه، وحدت در صدور گفتمان انقلاب به سراسر گیتی و تشکیل هسته‌های مقاومت در جهان، وحدت در دفاع از ولایت و پاسداشت جایگاه ولایت فقیه و رهبر دینی، وحدت در تحقق عدالت، وحدت در مبارزه با فقر و رانت خواری‌ها، تبعیض‌ها، ویژه خواری‌ها، وحدت در دفاع از مظلوم، و......صدها میدان دیگر و صحنه برای همفکری و وحدت میان حوزه و دانشگاه وجود دارد که می‌تواند به رشد و بالندگی کشور و رسیدن به تمدن بزرگ اسلامی نقش ویژه‌ای ایفا کند.
چرا که دانشگاه به نوعی مسئول شناخت تکوین و حوزه مسئول شناخت فسلفه نظام تشریع هستند و این دو فقط و فقط در کنار هم می‌توانند مؤثر باشند. لازمه چنین وحدتی این است که، سیاست گذاران، تصمیم گیران و تصمیم سازان، فعالان سیاسی و اجتماعی وحدت و همگرایی حوزه و دانشگاه را یک راهبرد بنیادی بدانند و در مقام اجرا هم اقدام نمایند.
مهدوی با اشاره به نقش حوزه و دانشگاه پس از انقلاب افزود: این را نیز باید متذکر شوم که از کارآمدی و کارهای حوزه و دانشگاه در این 40 سال انقلاب باید دفاع کنیم و دست آوردهای علمی و پژوهشی که حوزه و دانشگاه در این 40 سال با وجود همه‌ی مشکلات و موانع موجود کسب کرده‌اند، از افتخارات انقلاب اسلامی است.
وی بعد از حوزه دفاعی که با مجاهدت و تلاش جهادگران و رزمندگان عرصه دفاع و نیروهای مسلح با بهره گیری از علم و دانش دانشجویان و اساتید انقلابی در سطح دنیا به برتری و در منطقه در رتبه‌های نخست قرار گرفته‌ایم، این حوزه علم و فناوری و پژوهش است که به عنوان یک مؤلفه قدرت هم اکنون بر اساس آمارهای جهانی ما جز ۱۰ و ۱۵ کشور برتر دنیا و با تولید ۲۲ درصد سهم علمی کشورهای جهان اسلام، در این کشورها رتبه اول را داریم که این‌ها هم ناشی از مجاهدت‌های حوزوی و دانشگاهی است، اگرچه در بخش علوم انسانی اسلامی به طور جد مشکل داریم و اساتید حوزه و دانشگاه باید بیش از این به تولید علم بپردازند.
 
نام شما

آدرس ايميل شما

اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

حزب ندای ایرانیان هم یک طیف نواصلاح‌طلب محسوب می‌شود خواهان حضور در رقابت‌های انتخاباتی ...
جنجال فحاشي به عربستانی‌ها

جنجال فحاشي به عربستانی‌ها

ناراحتیم؛ از بازی ناجوانمردانه‌ای که پشت پرده صورت گرفته، عصبانی هم می‌شویم، ولی آیا ...
دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

جعل عمیق تصاویر و فیلم‌های موجود را بر روی تصاویر یا فیلم‌های منبع قرار می‌دهد و از یک ...
1