تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۲۸
کد مطلب : ۴۰۵۵۳۸
کبنا گزارش می‌دهد

نمایشگاه هفته پژوهش افتتاح شد؛ از فرش تا کرفس (+تصاویر)

۱
۰
نمایشگاه هفته پژوهش افتتاح شد؛ از فرش تا کرفس (+تصاویر)
کبنا ؛به مناسبت هفته پژوهش، نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناوری بعد از سه روز تأخیر در محل نمایشگاه های دائمی شهر یاسوج برگزار شد.
به گزارش کبنا، استاندار کهگیلویه و بویراحمد در آیین افتتاحیه این مراسم گفت: عناصر و مولفه ها بسیاری در پیشرفت جوامع تاثیر دارد که یکی از مهمترین مولفه ها که به عنوان عامل اصلی پیشرفت محسوب می شود، تولید دانش است.
علی محمد احمدی با بیان اینکه رشد تولید دانش، بدون پژوهش، آن هم پژوهش نافع و تاثیر گذار امکان پذیر نیست، اذعان داشت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی و با پیشرفتی که در حوزه آموزش عالی داشتیم، آثار، تولیدات و دستاوردهای علمی پژوهش محور، فضای جدیدی در کشور ایجاد کرده که قابل مقایسه با هیچ برهه ای از تاریخ کشورمان در گذشته نیست.
وی با اشاره به اینکه پیشرفت ما در حوزه آموزش عالی به مفهوم اینکه ما به شرایط مطلوب دسترسی پیدا کرده ایم نیست، ادامه داد: با این وجود اگر امروزمان را با گذشته مقایسه کنیم خواهیم دید که در بسیاری از شاخص های تولید علم که ناشی از اقدامات پژوهشی ما است، دستاوردهای قابل توجهی داشته ایم.
احمدی عنوان کرد: ما متاسفانه هنوز نتوانسته ایم در سایه یک پژوهش هدفمند بین تولید دانشگاه ها و نیازهای ما در یک دانشگاه مسئله محور و ماموریت گرا، پلی واقعی ایجاد نماییم.
وی نرسیدن به این هدف را وجود چند مشکل عمده دانست و ابراز داشت: یکی از این دلائل این است که ما هنوز نتوانسته ایم سهم تولید ناخالص ملی و سهم پژوهش را از بودجه ملی، متناسب با تراز نیازها در کشور تعریف کنیم.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد افزود: هر چند در بودجه ملی رقمی به عنوان 3 درصد از بودجه عمومی دولت لحاظ شده اما از یک سو به دلیل تنگناهای مالی دولت این رقم عملا تخصیص پیدا نمی کند و از سویی دیگر، آنچه تخصیص یافته در دیوان سالاری درون و بیرون دانشگاه ها است و به هدف نمی رسد.
احمدی گفت: متاسفانه بیشتر دانشگاه ها در یک مرحله از پژوهش که پژوهش های بنیادی است، متوقف شده اند.
 وی یادآور شد: دانشگاهی که پویا و آینده پژوه باشد، بر خلاف جریان متداول جامعه، افق ها را می بیند و بر اساس یک فرایند آینده پژوهی، تمام توان خود را برای آینده ای که رشد و جایگاه آن در فرازهای منطقه ای و بین المللی تعریف می شود، در آن مسیر حرکت می کند.
وی عنوان کرد: ما هم اکنون در مرحله بنیادین هستیم که تازه با پارک های علم و فناوری، استارت آپ ها و با شرکت های دانش بنیان شروع کرده ایم و یک مرحله نو آوری را تجربه می کنیم.
احمدی تاکید کرد: این نوید را می دهیم که چون ورود ما به این مرحله در تمام کشور همسان بوده، بنابراین دانشگاه های استان با سایر دانشگاه های کشور تفاوتی ندارند.
وی افزود: امروزه با دسترسی به اطلاعات از طریق فضای مجازی، دانشگاهی موفق است که توان خود را به شیوه های نوین تولید علم و تجاری سازی علم هدایت کند.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: ما باید تلاش کنیم دانشگاه ها صرفا در تولید مقاله و یا کتاب متوقف نشوند بلکه با استفاده از ظرفیت های دانشمندان و نخبگان جوان به گونه ای ماموریت گرا و مسئله محور اولویت های جامعه را پیدا نموده و برای آنها راهکار ارائه دهیم.
وی هفته پژوهش را فرصت مناسبی برای خود نگری دانست و تصریح کرد: جامعه ای که به پژوهش توجه نکرده و بخشی از درآمد و توان اقتصادی خود را صرف پژوهش نمی کند، آینده پایداری نخواهد داشت.
احمدی تلنگر اول هفته پژوهش را توجه به نیازهای جامعه عنوان و تاکید کرد: همه مدیران، سرمایه گذاران بخش خصوصی و دانشگاهیان باید دست به دست هم داده و در جهت اعتلای استان و نیز کشور تلاش کنند.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: دانشگاه ها باید نافع بودن خود را در انطباق با نیازها و نوسازی جامعه ببینند و مسئولین و مدیران دانشگاه ها را پشتیبانی کرده و بستر را برای ایجاد استقلال و عزت دانشگاه ها فراهم نمایند.
وی خاطر نشان کرد: امید است با ظرفیتی که نظام جمهوری اسلامی ایران برای تقویت زیر ساخت ها در حوزه آموزش عالی داشته، هفته پژوهش بستری باشد تا بتوانیم پیوند بین دانشگاه و صنعت را ایجاد نماییم.
نمایشگاه هفته پژوهش کهگیلویه و بویراحمد با شرکت  25 غرفه از دستگاه های دولتی، دانشگاهی و شرکت های خصوصی برپا و با حضور استاندار و جمعی از مسئولین استانی و دانشگاهی افتتاح شد.
در این نمایشگاه از فرش تا کرفس به نمایش گذاشته شد، فرش‌هایی که هیچ گونه کار پژوهشی روی آنها انجام نگرفته بود و همان فرش‌هایی بودند که در نمایشگاه صنایع دستی در معرض عموم قرار می‌گرفت. البته گیاهان دارویی را در قوطی‌هایی هم در آنجا گذاشته بودند و در باره انان توضیح می‌دادند. اما اینکه مثلاً کرفس چه کار تحقیقاتی، پژوهشی و عملیاتی روی آن انجام گرفته است، را اطلاعاتی اگر هم بود در اختیار مراجعه کنندگان به درستی نمی‌گذاشتند. یا می‌توانستند از سرمایه‌گذاران در حوزه دارو برای حضور در این نمایشگاه دعوت به عمل آید.
بعضی غرفه‌ها هم اطلاعاتی خوبی داشتند، و ارباب رجوع می‌توانست دانستی‌هایش را افزایش دهد.














































 
برچسب ها :
نام شما

آدرس ايميل شما

پژوهشگر
Iran, Islamic Republic of
ترشی و فرش و پایان نامه کپی شده.
انواع پژوهش . استان.
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1