تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۷:۰۸
کد مطلب : ۴۰۴۴۶۰
گزارشی از وضعیت بافت فرسوده گچساران:

جان 25 هزار گچسارانی در خطر است / ریزش اعتبارات بافت فرسوده دوگنبدان

۴
۰
جان 25 هزار گچسارانی در خطر است / ریزش اعتبارات بافت فرسوده دوگنبدان
کبنا ؛
شهرستان گچساران با داشتن 164 هکتار بافت فرسوده نسبت به وسعتش یکی از شهرهایی است که زلزله ساکنین دوگنبدان مرکز این شهرستان را تهدید می‌کند.
فارس نوشت؛ طرح بازآفرینی بافت فرسوده دوگنبدان از 10 سال گذشته کلید خورد اما به دلیل کمبود اعتبارات این طرح  راکد و در پاییز  سال 1394 با تاسیس ستاد بازسازی و مقاوم سازی بافت آسیب‌پذیر دوگنبدان این طرح به صورت رسمی کلید خورد.
بر اساس این گزارش، طرح بازآفرینی بافت فرسوده دوگنبدان به عنوان یک طرح پایلوت در کشور در شهر دوگنبدان در محلات بافت فرسوده در حال اجراست.
 شهرستان گچساران با داشتن 164 هکتار بافت فرسوده نسبت به وسعتش یکی از شهرهایی است که زلزله ساکنین این مناطق را تهدید می‌کند.
وجود بیش از پنج هزار و 350 واحد مسکونی و تجاری با جمعیتی افزون بر 25 هزار نفر که معادل 10 درصد از جمعیت این شهرستان است در بافت قدیم این شهر سکونت دارند و می‌طلبد که در این خصوص ساکنین محلات هر چه سریع‌تر نسبت به پرونده سازی به جهت نوسازی منازل خود اقدام کنند.

در این شهر محلاتی نظیر لبنان، سادات، رادک، پربالی، امینی و کیامرثی در بافت فرسوده قرار گرفته‌اند که در فاز اول بیش از سه هزار و 100 واحد مسکونی  باید جهت نوسازی منازل خود اقدام کنید.
در طول سال‌های گذشته و با ورود مسؤولان کشوری به گچساران و بازدید آنها از بافت فرسوده موجب شد تا تسهیلات خوبی از سوی دولت و نهادهای مختلف جهت کمک به ساکنین این محلات در نظر گرفته شود.
 اقدامات خوبی از سوی متولیان امر از جمله برگزاری چندین جلسه در مساجد و حسینیه‌ها برای آگاهی اهالی ساکن در بافت فرسوده صورت گرفت و تسهیلات بلاعوض و کم بهره و جمع آوری و اتصال انشعابات آب، برق، گاز و تلفن به صورت رایگان جمع آوری نخاله های ساختمانی از جمله خداماتی است که در اختیار اهالی مناطق بافت فرسوده دوگنبدان جهت نوسازی و مقاوم سازی منازل قرار گرفته است.
 شهرستان گچساران به دلیل قرار گرفتن برای روی خط گسل زلزله امکان دارد که هر لحظه ساکنان محلات را تهدید کند که می طلبد ساکنان بافت فرسوده دوگنبدان  اقدامات لازم در جهت نوسازی و مقاوم‌سازی منازل را انجام دهند تا از هرگونه خسارات جانی و مالی در این شهرستان پیشگیری شود.

دولت با پرداخت وام 40 میلیون تومانی و همچنین مبلغ 6 میلیون تومان وام بلاعوض برای جا به جایی و از سوی دیگر کمک‌های کمیته امداد و بهزیستی به خانواده‌های تحت پوشش و همچنین ارائه خدمات دستگاه‌‌های خدمات‌رسان به صورت رایگان سعی بر آن دارد تا بتواند مشوق‌هایی را فراهم کند که ساکنین بافت فرسوده هر چه سریعتر نسبت به نوسازی خانه‌های خود اقدام کنند.
به گزارش فارس، نماینده مردم گچساران و باشت در هر با حضور در شهرستان اولویت اول کاری خود را بازدید از روند کار نوسازی  بافت فرسوده دوگنبدان می‌داند.

 تاجگردون در این خصوص می‌گوید: با پیگیری‌هایی که صورت گرفت دولت تسهیلات خوبی به این امر تخصیص داده است و امیدواریم  شهروندان ساکن بافت فرسوده دوگنبدان با ارجاع به ستاد بازسازی و مقاوم سازی بافت آسیب‌پذیر دوگنبدان با تشکیل پرونده اقدام به مقاوم سازی منازل مسکونی خود کنند.
وی ابراز کرد: برای هر یک از این واحدهای مسکونی مبلغ  400 میلیون ریال تسهیلات بانکی ارزان قیمت و 60 میلیون ریال کمک بلاعوض پرداخت خواهد شد.
مسعود ظفری هم با بیان اینکه بیش از 90 درصد واحدهای مسکونی در بافت فرسوده  دوگنبدان دارای قدمتی 30 ساله هستند، گفت: بیش از دو هزار  واحد برای نوسازی و مقاوم سازی واحدهای مسکونی خود در شهرداری دوگنبدان تشکیل پرونده داده‌اند.
 شهردار دوگنبدان  اذعان کرد: تعداد 193 واحد مسکونی در بازگشایی رینگ معابر قرار گرفته که تاکنون  174 واحد برای بازگشایی رینگ خریداری و آواربرداری شد.

وی افزود: بازگشایی رینگ معابر به عرض 20 متر به متراژ  1600 متر از کوچه یکم کیامرثی  تا فلکه سه گوش در محله سادات دوگنبدان واقع شده است که عملیات تخریب و آوار برداری این واحدها  جهت بازگشایی رینگ معابر در حال انجام است.
این مسوول با بیان اینکه کار بازگشایی، تخریب و آوار بندی منازل خریداری شده به وسیله 9 دستگاه ماشین آلات سنگین  از سوی شهرداری در حال انجام است، گفت:  عملیات تخریب و آوار برداری منازلی که در رینگ بازگشایی معابر قرار گرفته تا  آبان ماه به اتمام  می‌رسد.
 در ادامه فرماندار گچساران با بیان اینکه طرح نوسازی و مقاوم سازی بافت فرسوده دوگنبدان در محلات رادک و سادات دوگنبدان به خوبی در حال انجام است، گفت: لیکن این طرح در محلات لبنان و کیامرثی به کندی به پیش می رود.
 عبدالرحیم رحیمی افزود: یکی از دلایل کندی طرح نوسازی و مقاوم سازی بافت فرسوده در محلات کیامرثی و لبنان بازگشایی رینگ معابر بود با توجه به اینکه منازلی که در بازگشایی رینگ معابر قرار گرفته‌اند هم اکنون خریداری و  آواربرداری شده است و انتظار می رود که  شهروندان ساکن در این منطقه جهت جلوگیری از هر گونه خسارات جانی و مالی اقدامات لازم را انجام دهند.

وی خاطرنشان کرد: بازگشایی رینگ معابر به عرض 20 متر به متراژ بیش از 1600 متر از کوچه یکم کیامثری تا فلکه سه گوش در محله سادات دوگنبدان واقع شده است که عملیات تخریب و آوار برداری این واحدها جهت بازگشایی رینگ معابر صورت گرفته است.
فرماندار گچساران عنوان کرد: به طور قطع نوسازی بافت فرسوده نقش مهمی در تامین امنیت جانی مردم دارد و از بروز وقایع ناگوار جلوگیری کرده و موجب زیباسازی و ارزش افزوده ملک در بافت شهری می‌شود.
 در ادامه این گزارش مسوول بازسازی بافت آسیب‌‌پذیر دوگنبدان با بیان اینکه عملیات اجرایی یک هزار و 300 واحد در بافت فرسوده دوگنبدان اجرا شده است، گفت: در حال حاضر بیش از 900 واحد در مرحله بهره برداری و اسکان یافته  و 400 واحد دیگر در حال اجرای ساختمان سازی  هستند. 

وی تصریح کرد: این تعداد واحد مسکونی در محله‌های سادات، رادک، لبنان، کیامرثی، مرکز شهر و سایر مناطق شامل طرح احیای بافت فرسوده شهر دوگنبدان نوسازی شده است.
 روح الله عمادی ابراز کرد: تاکنون 80 میلیارد تومان در طرح نوسازی و بهسازی بافت فرسوده دوگنبدان هزینه شده است.
 وی با بیان اینکه طرح بازآفرینی بافت فرسوده دوگنبدان در سالهای اولیه شروع در سال 95 رشد خوبی داشته لیکن در نیمه دوم سال 96 روند نامناسبی و کندی به خود گرفته است، عنوان کرد: افزایش چند برابری قیمت مصالح ساختمانی و همکاری نکردن برخی از بانک‌های عامل و تعدادی از دستگاه‌های اجرایی به‌ ویژه دستگاه های خدمات رسان در روند اجرایی این طرح تأثیر مهمی داشته است.
 وی با اشاره به کندی روند بازآفرینی بافت فرسوده دوگنبدان اذعان کرد: برخی از واحدهای مسکونی در بافت فرسوده دوگنبدان نیز در طرح فضای سبز قرار گرفته است که مقرر شده با  واگذاری  زمین از سوی اداره راه و شهرسازی و دریافت تسهیلات نوسازی این افراد نقل مکان  کنند.
 این مسوول تصریح کرد: تعداد 215 پلاک جهت خریداری  از سوی شهرداری و احداث فضای سبز  در طرح باز آفرینی شهری با اعتباری به مبلغ 24 میلیارد ریال پیش‌بینی شده است.

عمادی با بیان اینکه برای جابه جایی این تعداد واحدها به 48 هکتار زمین نیاز است، افزود: جا به جایی این  قطعات، عرصه‌ها و اعیان‌ها واقع در محله لبنان و سادات  جز مصوبه بازآفرینی ملی و استانی قرار گرفته است.
مسوول بازسازی بافت آسیب‌‌پذیر دوگنبدان خاطرنشان کرد: حوادث طبیعی برای شهرستان گچساران از جمله وقوع سیل، زلزله و یا آتش سوزی محال نیست و بهتر آن است که ساکنان بافت فرسوده دوگنبدان برای جلوگیری از این گونه حوادث خود اقدامات لازم را در جهت نوسازی منازل خود و تعریض کوچه و خیابان‌ها با این ستاد همکاری لازم را داشته باشند چرا که اگر حادثه‌ای رخ دهد برای امداد و نجات و جلوگیری از خسارات جانی و مالی دیگر نمی توان کاری انجام داد.
 وی ابراز کرد: شهرستان گچساران از جمله شهرهایی است که روی خط گسل زلزله قرار گرفته است و امکان وقوع زلزله و پس زلزله با ریشترهای کم و یا زیاد در این شهرستان وجود دارد و همچنین در زمان آتش سوزی به دلیل صعب العبور بودن و وجود کوچه‌های تنگ و باریک امکان امداد و نجات نخواهد داشت.
 عمادی با اشاره به اینکه در چند سال گذشته به دلیل کاهش بارندگی و خشکسالی در این منطقه شاهد کاهش باران در این شهرستان بوده ایم، خاطرنشان کرد: امسال با پیش بینی‌های اداره هواشناسی شاهد افزایش بارندگی در این شهرستان هستیم و این بارندگی علاوه بر داشتن نعمت های فراوان امکان ریزش ساختمان های قدیمی بافت فرسوده را در برخواهد داشت.
 فراموش نکنیم بافت ضعیف و فرسوده گچساران همچون اژدهای خفته‌ در خواب است که امکان دارد هر لحظه از خواب بیدار شود و باید شهروندان ساکن در بافت فرسوده دوگنبدان  اقدامات لازم را چهت پیشگیری انجام دهند.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
با سلام
در مورد بافت فرسوده آنچه موجب کندی ساخت و ساز شده گرانی مصالح و دستمزدهاست که وامهای در نظر گرفته شده بسیار ناچیز است و نصف ساختمان را هم آماده نمیکند لازم است که مسئولان این مبالغ وام را افزایش بدهند تا روند ساخت وساز سرعت بگیرد و زودتر این مناطق سروسامان بگیرد .
Iran, Islamic Republic of
با سلام
گاها مشاهده شده که کوچه های تنگ و بن بست هیچ گونه تغییری نداشته و به همان شکل رها شده اند و تنها یکی دو متر خانه ها عقب میروند. انتظار میرود ساخت وساز ها مهندسی شوند و خانه هایی که در بن بست قرار دارند و یا در کوچه های تنگ هستند خریداری شود تا کوچه های این منطقه باز و عریض شوند که اگر به این شکل نباشد تنها ساخت خانه ها در همان نقطه خودشان که هنر نیست . لطفا مسئولان رفع تکلیفی کار نکنند و مسئولانه و مهندسی کار کنند .
Iran, Islamic Republic of
با سلام و احترام
علت روند کند ساخت و ساز مبالغ بسیار پایین وام ها با توجه به گران شدن مصالح و دستمزدها می باشد که انتظار می باشد مسئولان این مبالغ را افزایش دهند
Iran, Islamic Republic of
با سلام
گاها مشاهده شده که کوچه های تنگ و بن بست هیچ گونه تغییری نداشته و به همان شکل رها شده اند و تنها یکی دو متر خانه ها عقب میروند. انتظار میرود ساخت وساز ها مهندسی شوند و خانه هایی که در بن بست قرار دارند و یا در کوچه های تنگ هستند خریداری شود تا کوچه های این منطقه باز و عریض شوند که اگر به این شکل نباشد تنها ساخت خانه ها در همان نقطه خودشان که هنر نیست . لطفا مسئولان رفع تکلیفی کار نکنند و مسئولانه و مهندسی کار کنند .
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1