تاریخ انتشار
جمعه ۱۱ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۹:۴۰
کد مطلب : ۴۰۴۲۴۵
کبنا گزارش می‌دهد

سرمایه‌گذاری پاک در پروژه بزرگ محلی، سنتی و گردشگری یاسوج / نه رانت‌خواری شده نه تخلفی / تغییر کاربری « یک شبه» صحیح نیست / حرف‌های ناآگاهانه که سرمایه‌گذار را وارد حواشی می‌کند

۴
۰
سرمایه‌گذاری پاک در پروژه بزرگ محلی، سنتی و گردشگری یاسوج / نه رانت‌خواری شده نه تخلفی / تغییر کاربری « یک شبه» صحیح نیست / حرف‌های ناآگاهانه که سرمایه‌گذار را وارد حواشی می‌کند
کبنا ؛در استان کهگیلویه و بویراحمد سرمایه‌گذاران واقعی کم آمده‌ است که با سرمایه‌، پول خودش، امکانات خودش، زمین شخصی‌‌اش اشتغالزایی امنی را برای جوانان، مردان و زنان این دیار رقم زده باشد. هر سرمایه‌گذاری که می‌آید ابتدا باید زمین، آب، برق و گاز را برایش آماده کنی و وام کلانی هم به او بدهی تا با هزاران زحمت برای 10 نفر اشتغال ایجاد کند.
اما سید محمد دلباز سرمایه‌گذار جوان دهدشتی که این روزها سر گرم احداث بزرگترین بازار محلی، سنتی و گردشگری جنوب کشور در یاسوج است تا کاری برای بازار این استان کند، گاهی هم مجبور است که به حواشی ساختگی افرادی که عمداً، آگاهانه و یا ناآگاهانه درست می‌کنند، پاسخ داد.
دلباز سرمایه‌گذار بومی است که سرمایه‌دار شدن را از بار کشی با «گاری» شروع کرد و نه ارث پدری به او رسیده و نه گنجی پیدا کرده، الفبای کار اقتصادی را می‌داند و بدون دریافت ریالی از دولت بیش از 40 نفر را در شرکتی که به نام «آزادگان» به ثبت رسانده به کار گرفته است.
سرمایه‌گذاری که بدون حواشی و سر و صدا در حال ساخت بزرگترین بازار با بهترین سازه‌ها و تجهیزات مدرن است که آن را بر اساس آنچه که مسوولان بر گردن او گذاشته اند، جایگزین جمعه بازار فعلی یاسوج یا به قولی همان «حلبی‌آباد» ناامن و آبستن به حادثه نماید.
سید محمد دلباز در ابتدای صحبت‌هایش ایام سوگواری امام حسین(ع) و فرارسیدن شهادت امام رضا(ع) و رحلت پیامبر اکرم(ص) را تسلیت گفت و می‌گوید: وقتی بحث بازار یا جمعه‌بازار پیش می‌آید ابتدا اصل مطلب این است که ما یک روزی با یک امید و هدفی و با یک پشتوانه قوی به این استان آمده‌ایم تا در این استان پروژه خوبی را اجرا کنیم.
او در ادامه افزود: زمینه فعالیت در این استان خوب هست و بهتر از این است که در استان دیگر سرمایه‌گذاری شود، و معتقدم پادشاهی کنی در استان‌های دیگر به گدایی در استان خودمان نمی‌رسد.
زمینه کاری ما طوری بود که از روز اول که به استان آمدیم، قصد داشتیم که یک کار بلند پروازانه هم برای استان و هم برای خودمان انجام دهیم، بنا بر این تمامی مراحل قانونی را به‌ دقت از خرید ملک، استعلامات اداری، مکاتبات اداری و همه روند قانونی را به خوبی انجام داده‌ایم.
این سرمایه‌گذار به وعده‌های مسوولان در ابتدا احداث این پروژه اشاره کرد و گفت: مواردی بود از جمله اینکه عوارض رایگان باشد اما بازهم هزینه عوارض را پرداخت کردیم برای اینکه اگر در آینده شهرداری، معاون استانداری و یا استاندار هم عوض شود، مشکلی برای ما پیش نیاید.
نظام‌مهندسی، آتش‌نشانی، مسکن شهرسازی و تمامی مراحل قانونی را با دقت انجام داده‌ایم و نه گرانی و نه مشکلات اقتصادی، هیچ‌کدام را در نظر نگرفته‌ایم و همه حواسمان را گذاشته‌ایم که یک پروژه‌ای تعطیل نشود و باقدرت کار انجام شود.
این پروژه با این زیبایی و پاکی برای این شهر هست، این بازاری که در شهر یاسوج ساخته می‌شود، بازار سنتی اسلامی با تلفیق سازه‌های مدرن می‌باشد و یک پروژه‌ای که در جنوب کشور بی‌نظیر است، در جنوب کشور همچنین پروژه‌ای را نداشته‌ایم و نداریم.
او به زمین مورد بحث پروژه بزرگ محلی، سنتی و گردشگری یاسوج اشاره کرد و گفت: بانک صادرات جمهوری اسلامی ایران 19 دی‌ماه قطعه زمین 17 هزار و 100 متری را در روزنامه‌های سراسری کثیرالانتشار به مزایده گذاشت و 500 شرکت‌کننده در سالنی تجمع می‌کنند و پاکت‌ها باز می‌شود و آن جلسه 17 نفر عضو دارد و بررسی می‌شود و قبول‌شدگان را اعلام می‌کنند که آقای «نصر» به‌صورت قانونی برنده این مزایده شد. نصر شریک بنده و از آزادگان سرافراز این نظام است که شرکت ایثار نصر آزادگان را هم به نام او بنا کرده‌ایم.
ما قرارداد بسته‌ایم و به قراردادمان هم عمل کردیم و چند قواره که همزمان بغل این زمین بوده و از دست بانک خارج‌شده بود خریداری کردیم و برای خیابان و پیاده‌روهای این زمین اضافه کرده‌ایم.
این زمین دو قطعه است و ما یک قطعه را خریداری کرده‌ایم، یک قطعه آن فرهنگی-ورزشی با مساحت 5 هزار و 200 متر است که متعلق به بانک صادرات است و این قطعه ورزشی هنوز موجود هست و متعلق به ما نیست. و قطعه دیگر هم خدماتی-رفاهی است که در اختیار ما هست.
وی با تاکید بر اینکه زمین کاربری خدماتی رفاهی داشت و خدماتی و رفاهی شامل بازار و بازارچه هم می‌شود چون رفاه عمومی مدنظر است، افزود: با این وجود 800 میلیون تومان از ما برای تغییر کاربری زمین به تجاری چک گرفتند و پول پرداخت کردیم و واقعاً این نیاز نبود که به تجاری تبدیل شود چون خود زمین خدماتی-رفاهی بوده برای ساخت هتل، رستوران، بازارچه و چیزی برای رفاه عموم.
دلباز ادامه می‌دهد در جلسه‌ای در استانداری کهگیلویه و بویراحمد، مقرر شد که هیچ‌گونه عوارضی، تغییر کاربری و نظام‌مهندسی از ما هزینه‌ای گرفته نشود چون این پروژه عمده‌ای بود و از اهداف آن ساماندهی جمعه بازار فعلی یاسوج بود.  و آقایان هم 486 نفر از پلاک‌های ثبتی جمعه‌بازار فعلی را به ما معرفی کردند که به آنها بفروشیم و یا اجاره دهیم.
او افزود: این زمین رایگان در اختیار ما گذاشته نشد و قرار نبود که در این زمین پروژه بازار اجرا شود این زمین قرار بود تالار گردشگری شود و ماهم آمدیم که به‌عنوان تالار گردشگری کار کنیم، چون زمین خدمات رفاهی بود خواستیم تالار گردشگری احداث کنیم که آقای «جاوید» شهردار وقت یاسوج و آقای «محنایی» معاون وقت اقتصادی استانداری ما را به این سمت هدایت کردند که شما اگر می‌خواهید سرمایه‌گذاری کنید در بحث بازار و بازارچه سرمایه‌گذاری کنید.
زمینی به ما واگذار نشده است، این ملک را آزاد خریده‌ام و اهمیتی نداشت که بنده سرمایه‌گذاری کنم یا نکنم، ما این ملک را خریدم که داشته باشیم، بحث این‌که بگویند که زمین را به بنده واگذار کرده‌اند، صحیح نیست، اصلاً هیچ‌کس تا 6 ماه پس از خرید این زمین نمی‌دانستند که ما این ملک را خریده‌ایم. 5 میلیارد و 700 میلیون تومان اصل زمین را خریده‌ایم و 1 میلیارد و 300 میلیون تومان زمین‌های اطراف این زمین را خریداری کرده‌ایم و حتی از این مجموعاً 7 میلیارد تومان تنها 1 میلیارد تومان بدهکار هستیم که بابت یک‌قسمتی از این زمین پرداخت نکرده‌ایم که بحث‌های روی این زمین هست و هنوز تحویل نگرفته‌ایم که پرداخت کنیم، درواقع ما پول 379 متر از زمین را که قرار بود توسط بانک تعیین تکلیف شود را هنوز پرداخت نکردیم.
 دلباز به صحبت‌هایش ادامه می‌دهد و می‌گوید: آن زمان در رابطه با جمعه‌بازار یاسوج مشکلاتی وجود داشت و به ما گفتند که بیاید و این بازار را احداث کنید و ما این زمین را با هدف اینکه بازار ایجاد کنیم، نخریده‌ایم و فقط به ما پیشنهاد دادند و ما در این وسط گیر افتادیم و گفتیم که اگر قرار است کاری انجام دهیم این کار را انجام دهیم.
این سرمایه‌گذار به برخی ابهامات و اظهارات مقامات ارشد استان کهگیلویه و بویراحمد هم پاسخ داد و بیان کرد: یک‌ شبه تغییر کاربری دور از واقعیت است، یک‌ شبه چطوری کاربری تغییر می‌کند، آن‌قدر کار و روند دارد و یک نامه نیست که شما پیش شخصی ببرید و با امضا درست شود، تغییر کاربری پروسه دارد و موضوع تغییر کاربری را باید نهادها و ادارات مختلف مورد بررسی قرار دهند، شهرداری، راه و شهرسازی، معاونت عمرانی استانداری، نظام مهندسی و .. و حداقل 3 ماه تا 4 ماه زمان می‌برد.
یکی از دلایلی که پروژه ما عقب افتاد به خاطر همین تغییر کاربری بود که 5 ماه دنبال آن بودیم درصورتی‌که این تغییر کاربری نیاز نبود و فقط برای اینکه هزینه‌ای به شهرداری برسد و الآن هم طبق مواد قانونی تغییر کاربری اصلاً هزینه‌ای ندارد، اصلاً نباید هزینه از مردم بگیرند چون هیچ خدماتی را عملاً ارائه نمی‌دهند که 800 میلیون تومان برای تغییر کاربری پرداخت کردیم که از این میزان 200 میلیون تومان را واریز کردیم و 600 میلیون تومان آن را چک داده‌ایم. حدود 10 میلیارد تومان فقط برای عوارض‌های زمین، خرید زمین و تغییر کاربری پرداخت کرده‌ایم. یعنی 7 میلیارد تومان زمین را خریداری کردیم و 3 میلیارد تومان هم برای هزینه‌های دیگر از جمله عوارض و تغییر کاربری دادیم.
وی در پاسخ سوالی که ماجرای 22 هزار مترمربع چیست؟ اصلاً زمین چقدر مساحت دارد، افزود: 22 هزار متر زمین نداریم، 5 هزار متر فضای ورزشی زمین متعلق به بانک صادرات هست و متعلق به ما نیست، برای این زمین ابتدا باید به مزایده برود و ببینیم که چه کسانی شرکت می‌کند و به‌راحتی به کسی زمین نمی‌دهند این زمین متعلق به بانک و فضای ورزشی است و ما هم نیازی به این زمین نداریم. و ما یک قطعه 17 هزار مترمربعی را خریداری کردیم که همانطوری که گفتم، کاربری خدماتی و رفاهی داشت.
دلباز در پاسخ به سووالی اگر به شما گفتند، نمی‌خواهی عوارض بدهی، چرا عوارض پرداخت کردی، افزود: به خاطر همین روزها بود که نگویند، رانت و یا تخلفی انجام گرفته و سیستم اداری نمی‌پذیرد که مدیران و مقامات ارشد نشسته‌اند و تصمیمی گرفته‌اند، وقتی آن مدیران تغییر کنند، بعد مشکلات شروع می‌شود ما در روز اول این پیش‌بینی را کردیم، یادم هست که شهردار وقت یاسوج و معاون اقتصادی وقت استانداری گفتند که ما عوارض و تغییر کاربری را می‌گیریم چون فردا مشکلاتی پیش می‌آید، اگر کسی تغییر پیدا کند، فردا کسی نگوید که اینجا تخلف کرده است.
اگر واقعیت بخواهید اینکه در روند خریداری زمین و عوارض کمکی شده است واقعاً این‌طور نیست، ما کاملاً روشن و شفاف کارمان را انجام داده‌ایم برای یک روزی همچون امروز که فردی نیاید و بگوید که من می‌توانم از یک اهرمی، فشار به آقای دلباز بیاورم و یا تخریب کنم.
تمام مراحل را قانونی انجام داده‌ایم که فردا کسی نیاید و بگویید که بالای چشمتان ابرو است، بااین‌همه حجم زمین می‌توانستیم با انبوه‌سازی کنیم در طبقات بالا 4 یا 10 طبقه، اما برای رفاه حال مردم این را احداث کردیم و هم ازلحاظ مالی کمک به ما بوده است و کمک به مردم این شهر شد.
بعد از 40 سال، در شهر یاسوج چه سرمایه‌گذاری با این شکل در اینجا انجام‌ شده است و آیا واقعاً در استان کسی را داشتیم که کار ماندگار حتی برای سود خودش انجام دهد.
دنبال این هستیم که پروژه بزرگ بازار سنتی، محلی و گردشگری یاسوج را برای استان کد دار کنیم و به اسم بازار سنتی-گردشگری و رفاهی امام علی (ع) شهر یاسوج نام‌گذاری شود.
تا کنون یک ریال تسهیلات برای پروژه بزرگ بازار سنتی، محلی و گردشگری یاسوج نگرفته‌ام.
از ابتدا شروع این بازارچه چیزی به نام 900 نفر برای واگذاری غرفه نداشتیم و لیست 486 نفری بنام افراد از سوی شهردار وقت یاسوج معرفی شد و بنا هم شد که به خود صاحبان این پلاک و کسانی که داخل این بازارچه اجاره هستند اگر صاحب پلاک خودشان آنجا فروشی نداشته و به‌صورت اجاره‌ای به شخص دیگر داده است به همان شخص مستأجر پلاک واگذار شود.
تا کنون مغازه‌ها قیمت‌گذاری نشده است، قیمت‌گذاری مقرر شد که به‌صورت کارشناسی باشد و این 486 نفر حتی می‌توانند به‌صورت مستأجر در این بازار فعالیت کنند، اصلاً ما بحث فروش نداریم و کارشناس می‌آید و کارشناسی می‌کند و افراد جمعه‌بازار بعد از آن می‌توانند به‌صورت اجاره یا خرید در این مغازه‌ها مستقر شوند.
تا کنون حدود 100 نفر از افراد فعال در جمعه بازار فعلی یاسوج نام‌نویسی کردند و این ملک شخصی بنده هست و این نیست که بگوییم هر چه شما گفتید یا هر طوری که بگویند، این بحث در حوزه شهرداری است که چطور می‌خواهد این مشکل را برطرف کند، ما به کسی زور نگفته‌ایم که حتماً باید بیاید پیش ما، اگر جای دیگر هم بخواهند، می‌توانند بروند و 486 نفر دیگر بیایند در اینجا نان بخورند، در این وضعیتی که با مدارک لیسانس و دکترا بیکار هستند اگر واقعاً جای دیگر و بهتر دارند، بروند و از اداره کار می‌خواهیم که 486 نفر دیگر را معرفی تا بیایند اینجا کار کنند.
پروژه بزرگ بازار سنتی، محلی و گردشگری یاسوج دو پارکینگ عظیم دارد و پیگیر زیرساخت‌های برق، فاضلاب، تأسیسات آتش‌نشانی و فیبر نوری هستیم که فاز یک تکمیل شود، این پروژه 90 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
19 مهندس پایه‌یک در این پروژه حضور داشتند، وقتی پروژه‌ای در نظام‌مهندسی تعریف می‌شود و تحت نظارت شبانه‌روز و دید نظارتی عوامل نظارتی استان است، یک فرد غیرمتخصص نمی‌تواند بیاید و این پروژه را زیر سؤال ببرد. به ازای هر 3 غرفه یک و نیم فضای خودرو برای پارکینگ در نظر گرفته شد.
دلباز از خبرنگاران خواست تا هیچ چیزی را بدون واقعیت منتشر نکنند، چرا که بعضی اطلاعات غلط با آبروی مردم بازی می‌شود.
نام شما

آدرس ايميل شما

بهمنی
Netherlands
جناب مهندس دلباز خدا قوت
یه رسم نانوشته تو این استان متداول شده که سرمایه گذار بومی رو به هر قیمتی بایستی فراری داد!!!!
الحق و الانصاف کار بزرگ شما افتخار و آبروی این استانه...
ما در آینده جایی همانند بازار وکیل شیراز داریم اما مستحکم تر و شیک تر و به روزتر...
و چه بهتر این؟؟
مهندس جان انرژیتو بذار روی پروژه و بیخیال حواشی باش
انشالله که موفق و پیروز باشی
Iran, Islamic Republic of
برادر متری ۸ میلیون فروختی تمام همکارای من ازت خریدن
از چرام
Iran, Islamic Republic of
د
ssd
Iran, Islamic Republic of
درجواب اين دوستمون كه فرمودن برادر متر 8 ميليون فروختي به همكاراي من
در واقع شما همون آدامايي هستين كه فردا همين مغازه ها رو ميخواين متر 8 ميليون اجاره بدين .......
البته حق دارين ....... مجوز يه غرفه گرفتين و رفتين دادين اجاره و دهن مغازه دار رو سرويس ميكنين و امروز چون سودتون به خطر افتاده هر حرف. و ......... ميزنين .
خدا لعنت كنه هرچي دلاله ................
كجاي اين مملكت الان 12 متر مغازه رو 80 ميايون ميدن مغازه اي كه هزينه ساختش بالاي 100 ميليون در مياد پس پيداست شم.د برادر عزيز

امثال شما اومدين سرمايه گذار و كاسب رو بدبخت كردين .
آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

محمدرضا شجریان، استاد موسیقی سنتی و ملقّب به خسرو آواز ایران، پس از یک دورهٔ طولانی دست‌وپنجه ...
ترامپ: ابتلا به کرونا، نعمت خداوند بود

ترامپ: ابتلا به کرونا، نعمت خداوند بود

دونالد ترامپ که تنها دو روز پس از مرخصی از بیمارستان نظامی والتر رید، مشتاق احیای مبارزات ...
یک تاجر، بانکی که ۲۰ سال پیش به او وام نداد را خرید!

یک تاجر، بانکی که ۲۰ سال پیش به او وام نداد را خرید!

تاجری انگلیسی بانکی را که ۲۰ سال پیش از وام دادن به او امتناع کرد را خرید که این موضوع ...
1