تاریخ انتشار
دوشنبه ۷ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۰۸:۲۶
کد مطلب : ۴۰۴۱۱۳
گزارش/

کارخانه های جنگل خوار!

۰
کارخانه های جنگل خوار!
کبنا ؛ هشدار درباره وضعیت نگران کننده تخریب جنگل های کشور سال ها قبل توسط کارشناسان و فعالان محیط زیست به متولیان داده شد، هشداری که به نظر می رسد خیلی جدی گرفته نشد آن قدر که این روزها از نصف شدن جنگل های شمال کشور طی 40 سال می شنویم یا خبرهایی اعلام می شود از مرگ دسته جمعی 40 هزار هکتار جنگل شمشاد در مناطق شمالی کشور. البته حتی اگر به گفته یکی از اعضای کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی کشور این آمارها خیلی هم به مبانی آماری متکی نباشد اما هیچ کس از جمله خود این نماینده مجلس  وضعیت جنگل های شمال کشور را طبیعی نمی داند.  در این خصوص رئیس انجمن جنگلبانی ایران از مشاهده نشانه‌هایی از جمله مرگ دسته‌جمعی 40 هزار هکتار جنگل شمشاد  به عنوان نمونه‌ای برای آغاز روند مسیر زاگرسی شدن جنگل‌های شمال ایران خبر می دهد و معتقد است ناقوس مرگ با ادامه روندهای مدیریت اقلیمی به‌خصوص در جنگل، به صدا درآمده است.
از آفت های طبیعی تا ویلاسازی
هادی کیادلیری گفت: اگر بخواهیم بر اساس آمارهایی که به صورت رسمی منتشر می‌شود تحلیل و اظهارنظر کنیم در مناطق جنگلی زاگرس، بیش از یک میلیون هکتار جنگل به وسیله انواع بیماری‌ها و آفت‌ها طی دهه گذشته یا از بین رفته است یا در حال خشک شدن و نابود شدن است. وی ادامه داد: 850 هزار هکتار از زمین‌های زیر جنگل‌های زاگرس (زیر اشکوب جنگل) را شخم می‌زنند و کشاورزی می‌کنند. بیش از سه برابر ظرفیت دام در طبیعت داریم که چرا می‌کنند. در شمال کشور بیش از حد معمول ویلاسازی و تعرض صورت می‌گیرد. سطح جنگل به سرعت در تمام مناطق جنگلی ایران در حال کاهش است و ما شاهد مرگ ‌ومیر جنگل هستیم. طی شش سال اخیر حدود 40 هزار هکتار از جنگل‌های 70 هزار هکتاری شمشاد ما خشک شده است. از سال 75 به این طرف حدود 300 هزار هکتار تلفات آفات و بیماری در جنگل‌ها و طی پنج سال گذشته حدود 130 هزار هکتار طغیان آفات خارجی داشتیم. این آفات بومی نبوده و وارد مناطق جنگلی ما شده است. وی افزود: من به عنوان یک متخصص جنگلبانی به شما قول می‌دهم با این سرعت سرسام‌آوری که جنگل ها در حال از بین رفتن هستند، سقوط خواهیم کرد و جنگل‌ها را از دست خواهیم داد.
جنگل های شمال به نصف رسید!
عضو شورای هماهنگی شبکه ملی محیط زیست و منابع طبیعی نیز درباره این موضوع  گفت: بر اساس آمار منابع طبیعی و جنگل‌داری کشور ، جنگل های شمال در طول 40 سال گذشته از سه میلیون و 600 به یک میلیون و 800 هزار هکتار رسیده است. مسعود مولانا با اشاره به این که وقتی نصف جنگل را از بین می بریم دیگر باران نعمت نیست و هر بارش تبدیل به سیل می‌شود افزود: باران امروز برای شمال کشور یک مصیبت محسوب می شود چرا که در بالادست ها درختان را تحت عنوان توسعه، مدرسه، صنعت، جاده و ویلاسازی و بسیاری از عنوان های دیگر از بین بردیم و از بین رفتن جنگل به معنی هدایت بهتر سیلاب هاست.
نصف شدن جنگل هاواقعیت ندارد
در این خصوص اما یکی از اعضای کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی کشور نظر دیگری دارد. وی نصف شدن جنگل های شمال کشور را طی 40 سال دروغ دانست و در گفت وگو با خراسان گفت: چنین مطلبی را قبول ندارم و معتقدم این گونه حرف ها بدون اتکا به مبانی آماری مطرح می شود. شمس ا... شریعت نژاد ادامه داد: البته در مقاطعی تمام جلگه شمال، جنگل بود. اما آن زمان جمعیت شمال کشور بسیار کم بود و مردم با توجه به آفات و امراض و بیماری ها، به جای جلگه، در ارتفاعات زندگی می کردند. ولی با رشد روزافزون جمعیت و مهاجرت مردم  به جلگه و تغییر فعالیت از دامداری به زراعت و باغداری ، این اراضی به اراضی زراعی تبدیل شدند. اکنون نیز اگر چه وضعیت جنگل های شمال به وضعیت قبل از دهه 40 برگشته اما  این که گفته می شود جنگل ها نصف شده ، مبنای آماری ندارد.وی ادامه داد: به عبارتی ما نه تنها درحوزه فنی و مدیریت پیشرفتی نداشتیم بلکه ترجیح دادیم که همه کارها را تعطیل کنیم و قضیه را به سیر طبیعی و تاریخی خودش بسپاریم. قطعا هر جا فقر حاکم بشود تخریب منابع طبیعی هم همراهش هست. امکان ندارد که با کاهش قدرت خرید مردم و رشد بیکاری ، حفاظت از منابع طبیعی به صورت اصولی صورت بگیرد. طبیعی است در چنین شرایطی تخریب منابع طبیعی روزافزون است ولی نکته مهم این است که به خصوص در سازمان جنگل ها و مراتع کسی نگران تخریب منابع طبیعی نیست .
 تخریب کیفی بیشتر از تخریب کمی
نماینده تنکابن و رامسر در مجلس  تخریب جنگل های شمال کشور را بیشتر تخریب کیفی دانست و گفت: کاهش سطح نیازمند آماربرداری است که باید از طریق مرجع بی طرف صورت بگیرد. اما آن چه که امروز مشهود است افت کیفی جنگل های شمال کشور است که قطعا با وجود عوامل متعدد تخریب درجنگل که آزادانه فعال هستند ما با کاهش نفوذپذیری آب در خاک ،کاهش جمعیت نهال ، به هم خوردن هرم جمعیتی و برهم خوردن تنوع زیستی در جنگل های شمال کشور مواجهیم. شریعت نژاد خاطرنشان کرد: برای سامان دادن به این وضعیت دولت باید نظارت عمیق تری داشته باشد وطرح های مدیریتی را در شمال کشور پیاده کند. وضعیت دام را در داخل جنگل های کشور سامان دهد و از تجربه جهانی استفاده کند به عبارتی ما باید همان کاری را انجام دهیم که دنیا برای حل این مشکل انجام داده است.علاوه بر این دولت باید برای جنگل های شمال کشور هزینه کند و وابستگی معیشتی مردم از جنگل ها را که به صورت نامتعارف صورت می گیرد با ظرفیت سازی حوزه اشتغال در حواشی جنگل ها کاهش دهد. وی تاکید کرد: به هر صورت سازمان جنگل ها به تنهایی حریف این بحث نیست و اراده کلیت نظام باید بر حفاظت از منابع طبیعی کشور باشد.
نام شما

آدرس ايميل شما

آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

محمدرضا شجریان، استاد موسیقی سنتی و ملقّب به خسرو آواز ایران، پس از یک دورهٔ طولانی دست‌وپنجه ...
ترامپ: ابتلا به کرونا، نعمت خداوند بود

ترامپ: ابتلا به کرونا، نعمت خداوند بود

دونالد ترامپ که تنها دو روز پس از مرخصی از بیمارستان نظامی والتر رید، مشتاق احیای مبارزات ...
یک تاجر، بانکی که ۲۰ سال پیش به او وام نداد را خرید!

یک تاجر، بانکی که ۲۰ سال پیش به او وام نداد را خرید!

تاجری انگلیسی بانکی را که ۲۰ سال پیش از وام دادن به او امتناع کرد را خرید که این موضوع ...
1