تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۰۷
کد مطلب : ۴۰۳۹۰۷
در گفتگو با کبنا مطرح شد

ضایعات آهن عامل مرگ توله پلنگ خائیز/جمعیت«پلنگ خائیز»رو به افزایش است

۱
ضایعات آهن عامل مرگ توله پلنگ خائیز/جمعیت«پلنگ خائیز»رو به افزایش است
کبنا ؛در خصوص علت مرگ توله پلنگ در منطقه حفاظت شده خائیز با رئیس محیط زیست کهگیلویه گفتگویی داشتیم که در زیر می خوانید.
رئیس محیط زیست کهگیلویه در گفتگو با کبنا اظهار کرد:توله پلنگ تلف شده 4 تا 5 ماهه بود که لاشه اش در ضایعات و تکه های آهن در تونل انحرافی سد تنظیمی آریوبرزن (زیر مجموعه سد مارون)در ورودی تنگ تکاپ پیدا شد.
روح الله عزیزی عنوان کرد:جای تیر بر لاشه پیدا نشد ولی علت مرگ هنوز مشخص نیست و لاشه به دامپزشکی بهبهان منتقل شد،ممکن است از مادرجدا شده و مسیر خود را گم کرده باشد  و پس از گیر افتادن درضایعات آهنی تونل زخمی و تلف شده باشد
عزیزی گفت:اگر چه تلف شدن توله پلنگ باعث ناراحتی و تاسف است ولی روئیت این توله نشان می دهد جمعیت این گونه پلنگ رو به افزایش است که باعث خوشحالی است.
وی ادامه داد:زیستگاه این پلنگ مطلوب است چرا که هم چشمه های زیادی دارد و هم گونه کل وبز به عنوان طعمه اش وجود دارد.
رئیس محیط زیست کهگیلویه افزود:حدود 8 سال پیش برای اولین بار ردپا و سرگین این گونه پلنگ در منطقه حفاظت شده خائیز مشاهده شد ولی خود پلنگ روئیت نشد.
عزیزی گفت:اردیبهشت ماه 96 بود که 2 قلاده پلنگ حین نوشیدن از اب چشمه در تنگ نیه(ندیده) مشاهده شد و پس از آن اواخر سال 96 نیز یک قلاده دیگر در ضلع شمالی خائیز واقع در کهگیلویه وبویر احمد حین شکار مشاهده شد.
همچنین 2 قلاده پلنگ دیگر نیز درمنطقه علمدار بعد از روستای خائیز مشاهده شد و ابتدای تیرماه سال جاری نیز سرگین تازه پلنگ رو ئیت شد.
 
پلنگ ایرانی منحصر به فرد در دنیا
یکی از محیط بانان منطقه حفاظت شده خائیز نیز درگفتگو با کبنا با اشاره به اینکه پلنگ آسیایی یا ایرانی به دلیل جثه بزرگ و زیبایی رنگ در دنیا منحصر به فرد است،اظهار کرد:چند سالی است که پلنگ در این منطقه روئیت می شود در حالی که پیشتر هیچ علامتی، ردپایی یا سرگینی از پلنگ در منطقه حفاظت شده خائیز روئیت نمی شد.
هدایت الله دیده بان عنوان کرد:پلنگ ایرانی روئیت شده در خائیز می تواند تا ارتفاع عمودی 5 متر بپرد و پرنده را حین پرواز شکار کند، میانگین طول عمرش 12سال است،95 روز دوره بارداری طول می کشد و معمولا سه زایمان موفق در طول عمر خود می تواند داشته باشد.
دیده بان بابیان اینکه نحوه زندگی کردن پلنگ خود باعث انقراض این گونه منحصر به فرد می شود تصریح کرد:هر دو سال یکبار جفت گیری می کند و تا توله خود را بزرگ نکند و راه و روش شکار را به او نیاموزد جفت گیری نمی کند،همچنین این گونه پلنگ توله خود را زیر تخته سنگی رها می کند و تا شعاع 30 کیلومتری به دنبال شکار می رود تا غذای توله را تامین کند که ممکن است در غیاب پلنگ مادر ،سایر حیوانات توله را شکار کنند و باعث مرگش شوند.
به گزارش کبنا از دهدشت، رشته کوه خائیز با 28 هزار هکتار مساحت، بین دو استان کهگیلویه و بویراحمد و خوزستان قرار دارد که ضلع شمالی آن به شهر دهدشت و ضلع جنوبی آن به بهبهان منتهی می‌شود.
سال گذشته بیش از هزار رأس جانور شامل کل وبز، پلنگ، گرگ، کفتار، شغال، سمور، شاهین، عقاب، کبک و...در منطقه حفاظت شده خائیز سرشماری شد.
سرشماری هر سال در اواسط فصل پاییز صورت می‌گیرد و گونه غالب منطقه خائیز کل و بز است.
 
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1