کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

مدیر نظارت بر مواد غذایی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان

کالاهای قاچاق، سلامت مردم را تهدید می‌کند

27 مهر 1397 ساعت 0:03

مدیر نظارت بر مواد غذایی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: کالاهای قاچاق سلامت سلامت مردم را تهدید می‌کند.


فریدون مومن با بیان اینکه قاچاق کالا یک پدیده شوم است، اظهار کرد: قاچاق کالا زمانی بازار را دچار آشفتگی اقتصادی می‌کند که چرخه تولید، توزیع، مصرف و یا واردات قانونی دچار مشکل شده باشد و نتیجه آن شفاف نبودن گردش کالاها در سطح بازار کشور می‌باشد.

وی افزود: زمانی می‌توان در بازار انضباط و شفافیت ایجاد که فرایندهای تولید، توزیع و فروش و یا واردات قانونی ساماندهی گردد.

مدیر نظارت بر مواد غذایی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: امروز هزینه‌های بسیار بالای تولید داخلی، عدم وجود رقابت سالم در بازار و هزینه بالای واردات قانونی موجب افزایش بی رویه کالاهای قاچاق سلامت محور در سطح عرضه گردیده است که این موضوع علاوه بر ضررهای مالی و اقتصادی که ایجاد می‌کند. سلامت مردم را تهدید می‌نماید.

مومن ادامه داد: سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت در راستای مبارزه با قاچاق کالاهای سلامت محور شامل مواد غذایی، مواد آرایششی و بهداشتی، تجهیزات پزشکی، دارو و مکمل که یکی از بزرگترین دغدغه‌های جامعه امروز است، طرح بررسی و کنترل اصالت کالا را در قالب سامانه TTAC ابداع و اجرا کرده است که در راستای مبارزه با قاچاق کالا و تقلب با به‌کارگیری توانمندی‌های عرصه فناوری اطلاعات توانسته گام موثری در ارتقاء سلامت جامعه بردارد.

وی افزود: در حال حاضر کلیه محصولات سلامت محور بایستی دارای برچسب اصالت یا برچسب ردیابی، رهگیری و کنترل اصالت باشند و هیچگونه برچسب دیگری مورد تایید نمی‌باشد.

این مسوول گفت: مشخصات برچسب کنترل اصالت و سلامت کالا TTAC شامل؛ آرم سازمان غذا و دارو، عبارت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان غذا و دارو، بارکد 16 رقمی، اختصاص بارکد دو بعدی، شماره پیام کوتاه، تلفن گویا و سامانه الکترونیکی می‌باشد.

مومن تاکید کرد: با دریافت نرم افزار سامانه TTAC از بازار می‌تواند آن را بر گوشی‌های هوشمند نصب کرد و به‌راحتی می‌توان کالاهای سلامت محور اصل و مجاز را از هم تشخیص داد.


کد مطلب: 403834

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/403834/کالاهای-قاچاق-سلامت-مردم-تهدید-می-کند

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1