کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

در نشست ساماندهی کودکان کار مطرح شد

یک کودک کار در گچساران و 301 کودک کار در یاسوج داریم/ پدر 80 درصد این کودکان فاقد بیمه پوششی هستند

13 شهريور 1397 ساعت 15:41

معاون سیاسی امنیتی استانداری کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه بیشتر کودکان کار در مرکز استان هستند، بیان کرد: مصوباتی که در خصوص این کودکان صورت گرفته باید عملیاتی و اجرایی شود.



نشست ساماندهی کودکان کار و خیابانی استان کهگیلویه و بویراحمد به ریاست سید محمد کاظم نظری معاون سیاسی استاندار برگزار شد.

شناسایی 302 کودک کار در کهگیلویه و بویراحمد/پدر 80 درصد کودکان کار، کارگر و فاقد پوشش بیمه هستند

 معاون سیاسی و امنیتی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: والدین 80 درصد کودکان کار و خیابانی در این استان کارگران ساختمانی هستند که بیشتر آن‌ها فاقد بیمه بوده و در وضعیت معیشتی نامناسبی به سر می‌برند.
به گزارش کبنا، سید محمدکاظم نظری روز سه شنبه(13 شهریورماه 97) در نشست ساماندهی کودکان کار و خیابانی کهگیلویه و بویراحمد در یاسوج، اظهار داشت: در راستای حمایت از این قشر نیاز است که بیمه والدین کودکان کار توسط دستگاه‌های متولی از جمله اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی بررسی و پیگیری شود.
وی افزود: بر اساس آمار تنها عده معدودی از کودکان کار و خیابانی کهگیلویه و بویراحمد زیر پوشش نهادهای حمایتی کمیته امداد امام خمینی «ره» و سازمان بهزیستی این استان هستند که باید بیشتر از آن‌ها حمایت صورت گیرد.
نظری بیان کرد: بر اساس اعلام سازمان بهزیستی کهگیلویه و بویراحمد از مجموع کودکان کار کهگیلویه و بویراحمد 9 خانوار آن‌ها زیر پوشش کمیته امداد امام خمینی «ره» و 23 نفر زیر پوشش بهزیستی هستند.
وی عنوان کرد: با توجه به سیاست‌های دولت که حمایت از اقشار آسیب پذیر است پشت نوبتی‌های واجد شرایط در نهادهای حمایتی از کمک‌های این نهادها از این پس بهره می‌برند.
معاون سیاسی و امنیتی استاندار کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: از سال گذشته تاکنون بیش از 300 نفر کودک کار و خیابانی در کهگیلویه و بویراحمد شناسایی شده‌اند که از این تعداد 80 درصد آن‌ها دانش آموز هستند.
نظری ابراز داشت: آموزش و پرورش استان موظف به ایجاد یک تیم ویژه برای حضور در مدارس جهت بررسی مشکلات کودکان کار و خیابانی کهگیلویه و بویراحمد است.
وی گفت: با توجه به نزدیکی اول مهر و بازگشایی مدارس نیاز است که بار دیگر کودکان کار که بیشتر آن‌ها دانش آموز هستند، ساماندهی و جمع آوری شوند.
نظری افزود: به گونه‌ای باید دستگاه‌های متولی امر به ویژه صدا و سیما فرهنگ سازی کنند که مردم متقاعد شوند به این کودکان کار پول ندهند زیرا که این کار مشوقی برای تعدد نفرات آن‌ها و افزایش روز به روز آن‌هاست.

کودک کار کارتن خواب نداریم
حجت‌الاسلام سید علی‌فتح میرمحمدی مدیرکل فرهنگی و اجتماعی استانداری کهگیلویه و بویراحمد اظهار کرد: تاکنون جلسات متعددی در این زمینه برگزار شد و مصوباتی داشته است که اجرایی شوند.
وی با اشاره به اینکه طی سال جاری  158 کودک کار شناسایی شده گفت: کودک کار کارتن خواب یا کودکی که از خانواده فاصله داشته باشد را نداریم.
میرمحمدی عنوان کرد: کمیته امداد و بهزیستی اقداماتی برای ساماندهی کودکان کار انجام داده‌اند، که از مجموع 158 کودک کار خانواده 9 نفر از آنها تحت حمایت کمیته امداد هستند و این نهاد حمایتی آمادگی دارد تا کودکان سرپرست خانوار، کودکان زنان سرپرست خانوار، کودکی که سرپرست آنها در زندان است و کودکانی که سرپرست آنها بیمار و یا کهنسال هستند را تحت پوشش قرار دهد.
وی عنوان کرد: 110 کودک کار برای انجام معاینات پزشکی به دانشگاه علوم پزشکی معرفی شدند، ضمن اینکه با همکاری شهرداری و بهزیستی کودکان کار ساماندهی و مشکلات آنها برطرف شود که به استناد به ماده 6 قانون شهرداری‌ها، شهرداری یاسوج موظف به تجهیز و تخصیص فضایی مناسبی برای ساماندهی کودکان است.

یک کودک کار در گچساران و 301 کودک کار در یاسوج
در ادامه این نشست هادی زارع‌پور مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: آموزش و پرورش با همکاری بهزیستی سال گذشته 302 کودک کار و خیابانی را شناسایی کرد که یک نفر از این کودکان در گچساران و مابقی در شهر یاسوج بودند.
وی عنوان کرد: آموزش و پرورش با هدف آگاهی‌بخشی در خصوص معضلات آسیب‌های اجتماعی برای کودکان در معرض خطر، والدین و معلمان کارگاه آموزشی در مقاطع تحصیلی برگزار کرده است.

14 کودک کار دختر در کهگیلویه و بویراحمد
در ادامه هوشنگ سیاوش‌پور معاون بهزیستی کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: طبق آمار سال‌های 95 و 96، 313 کودک کار در استان شناسایی شد که 299 از آنها پسر و 14 نفر دختر هستند، 305 کودک ایرانی و 8 نفر غیرایرانی و از اتباع کشور پاکستان هستند.
این مسؤول بیان کرد: 189 نفر از این کودکان سالم، 36 نفر دارای اختلالات روانی، 72 نفر اختلالات جسمی هستند، شغل پدر 80 درصد کودکان کار، کارگر ساختمانی هستند که فاقد بیمه هستند و هیچ حمایتی از آنها صورت نمی‌گیرد.
سیاوش‌پور تصریح کرد: در نشست گذشته اسامی این کودکان، شماره تلفن و مشخصات کامل آنها به اداره‌‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی ارسال و قرار شد به همراه تامین اجتماعی اقداماتی برای رفاه خانواده آنها و استفاده از پوشش بیمه صورت گیرد.
وی با بیان اینکه 85 درصد کودکانی که به اورژانس اجتماعی معرفی و مشاوره گرفتند به سطح خیابان بازنگشتند، گفت: بهزیستی اقدامات مالی،آموزشی و شناسایی را به کودکان کار ارائه کرده است.

در بخش پایانی این نشست سید محمدکاظم نظری معاون سیاسی امنیتی استانداری کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: اقداماتی در راستای ساماندهی کودکان کار انجام گرفته اما مشکل هنوز به قوت خود باقی و سیمای شهر نازیبا شده است.
معاون سیاسی امنیتی استانداری کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه بیشتر کودکان کار در مرکز استان هستند، بیان کرد: مصوباتی که در خصوص این کودکان صورت گرفته باید عملیاتی و اجرایی شود.
وی بیان کرد: در آستانه مهر و بازگشایی مدارس کودکان کار توسط شهرداری، بهزیستی و دیگر دستگاه‌ها ساماندهی و به مشکلات آنها رسیدگی شود، خانواده‌های کودکان نیازمند تحت پوشش کمیته امداد قرار گیرند و اداره کار به وضعیت کارگران ساختمانی رسیدگی شود.


کد مطلب: 402757

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/402757/یک-کودک-کار-گچساران-301-یاسوج-داریم-پدر-80-درصد-این-کودکان-فاقد-بیمه-پوششی-هستند

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1