تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۳ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۵۴
کد مطلب : ۴۰۲۷۵۲
دبیر شورای هماهنگی‌ مبارزه با مواد مخدر استان کهگیلویه و بویراحمد مطرح کرد

کاهش سن مصرف مواد مخدر در کهگیلویه و بویراحمد به 20 سال رسید/ حدود 600 معتاد زن در استان

۰
کاهش سن مصرف مواد مخدر در کهگیلویه و بویراحمد به 20 سال رسید/ حدود 600 معتاد زن در استان
کبنا ؛ سید ناصر رضایی در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: سن مصرف مواد مخدر در استان نسبت به میانگین کشوری بالاتر بوده و از سن 20 سالگی در استان کهگیلویه و بویراحمد شروع می‌شود.
 
وی بابیان اینکه البته استثناهایی هم در بحث سن مصرف‌کنندگان مواد مخدر داریم و ممکن است پایین‌تر از سن 20 سال نیز در استان کهگیلویه و بویراحمد مصرف‌کننده مواد مخدر داشته باشیم، اظهار داشت: بر اساس آمارهای موجود، سن مصرف مواد مخدر در این استان پایین‌تر از میانگین کشوری است.
 
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر در استان کهگیلویه و بویراحمد افزود: متأسفانه ‌تجربه مصرف مواد مخدر در بین جامعه دانش‌آموزی را نیز در این استان داریم که تعداد آن‌ها از میانگین کشوری بسیار پایین‌تر است.
 
رضایی بدون اشاره به آمار دانش‌آموزانی که در استان کهگیلویه و بویراحمد مواد مخدر مصرف می‌کنند، ادامه داد: بیشتر دانش‌آموزان مصرف‌کننده مواد مخدر در این استان را پسران تشکیل می‌دهند.
 
وی گفت: مصرف مواد مخدر در بین دختران دانش‌آموز در این استان کم و البته بر اساس مقتضیات سن، دانش‌آموزان مقطع متوسطه دوم (دبیرستان سابق) بیشترین مصرف‌کننده مواد مخدر در بین دانش‌آموزان این استان را به خود اختصاص داده‌اند.
 
مصرف مواد مخدر در دانشگاه‌های غیر علوم پزشکی بیشتر است
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر در استان کهگیلویه و بویراحمد در بخش دیگری از سخنان خود افزود: مصرف مواد مخدر بر اساس آمارها در بین دانشجویان دانشگاه‌های غیر علوم پزشکی در این استان بیشتر از دانشگاه‌های علوم پزشکی است.
به گفته رضایی، میانگین مصرف مواد مخدر در جامعه دانشجویی استان کهگیلویه و بویراحمد همانند جامعه دانش‌آموزی کمتر از میانگین کشوری است.
 
600 معتاد زن در استان داریم
وی 90 درصد معتادین کشور را مرد دانست و اظهار داشت: 10 درصد معتادین کشور را زنان تشکیل می‌دهند که این نرخ در استان کهگیلویه و بویراحمد حدود پنج درصد است.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر در استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: حدود 500 تا 600 خانم در این استان متأسفانه مواد مخدر مصرف می‌کنند.
 
کشت مواد مخدر در استان نداریم
رضایی، مهم‌ترین ماده مخدر مورداستفاده معتادین در استان کهگیلویه و بویراحمد را تریاک ذکر و خاطرنشان کرد:‌ کشت مواد مخدر در این استان تاکنون به شورای هماهنگی مواد مخدر گزارش نشده است.
وی مهم‌ترین دلایل مصرف مواد مخدر در استان کهگیلویه و بویراحمد را حس لذت‌جویی، کنجکاوی، مشکلات اقتصادی، اجتماعی و معضلات رفتاری برشمرد.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر در استان کهگیلویه و بویراحمد، تعداد معتادین شناسایی‌شده در این استان را حدود 12 هزار معتاد ذکر و اظهار داشت: حدود 60 درصد این معتادین از تریاک استفاده می‌کنند.
 
رضایی گفت: هروئین و ماری‌جوانا در جایگاه‌های بعدی مصرف مواد مخدر در استان کهگیلویه و بویراحمد قرار دارند و البته مصرف شیشه و تزریق نیز در این استان خیلی کم است.
 
مصرف قرص‌های روان‌گردان روبه گسترش است
وی از شیوع قرص‌های روان‌گردان از قبیل ریتالین، ایکس و ترامادول در بین جامعه جوان استان کهگیلویه و بویراحمد به‌ویژه جامعه دانش‌آموزی اظهار نگرانی کرد.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر در استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: خانواده‌ها بایستی نظارت‌های ویژه‌ای نسبت به فرزندان خود در مدارس و یا دانشگاه‌ها داشته باشند.
رضایی، تعداد مراکز ترک اعتیاد در استان کهگیلویه و بویراحمد را 70 مرکز عنوان و خاطرنشان کرد: این مراکز با دارو و یا بدون دارو اقدام به ترک اعتیاد و بهبودی معتادان می‌کنند.
وی در پاسخ به این سؤال که سالانه چند درصد از معتادین بهبودیافته به اعتیاد بازمی‌گردند؟ هم ادامه داد: بر اساس استانداردهای بین‌المللی سالانه بین 15 تا 20 درصد از معتادین بهبود پیدا می‌کنند.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر در استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: در این استان درصد پایداری معتادین بهبودیافته بیشتر از میانگین بین‌المللی بوده و سالانه حدود 40 درصد از معتادین به‌طور کامل بهبود پیداکرده و دیگر به دامن اعتیاد بازنمی‌گردند.
 
60 درصد معتادین بعد از بهبودی به اعتیاد بازمی‌گردند
رضایی بابیان اینکه متأسفانه سالانه 60 درصد معتادین در استان کهگیلویه و بویراحمد به دامن اعتیاد بازمی‌گردند، تصریح کرد: بر اساس آمارهای مراکز ترک اعتیاد در این استان، سالانه شش هزار معتاد در کمپ‌های ترک اعتیاد مداوا که 60 درصد آنان یعنی حدود سه هزار و شش نفر بعد از بهبودی دوباره معتاد می‌شوند.
وی افزود: از دست دادن شغل و خانواده، نامناسب بودن شرایط محیط اجتماعی و دسترسی به مواد مخدر مهم‌ترین دلایل بازگشت معتادین بعد از بهبودی به اعتیاد دوباره است.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر در استان کهگیلویه و بویراحمد، بیشترین سن مصرف‌کنندگان مواد مخدر در این استان را مربوط به سن 25 تا 40 سال برشمرد.
 
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1