کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

در گفت‌وگو با کبنا مطرح شد

احسانی: آیا استاندار کهگیلویه و بویراحمد از ناتوانی مدیرکل راه خبر ندارد

23 مرداد 1397 ساعت 23:23

محور گچساران-پازنان که در سه قطعه در حال اجرا بوده، تعطیل می باشد و وقتی قرار است که پول این پروژه را تأمین اجتماعی برداشت کند، هیچ انگیزه و عقلانیتی جهت ادامه کار پیمانکار نمی‌ماند و مطمئناً اگر فکری به حال راه و شهرسازی و سوء مدیریت آن نگردد به زودی با توجه به شکایت پیمانکاران طلب کار و بدهی تأمین اجتماعی حتی ممکن است حواشی زیادی به وجود آید.


 روز به روز گلایه‌ها و اعتراض‍ها به محمدعلی علیمردانی مدیرکل راه و شهرسازی استان کهگیلویه و بویراحمد در حال افزایش است، بعد از گلایه و انتقادهای غلامرضا تاجگردون نماینده گچساران و باشت، علی محمد احمدی استاندار کهگیلویه و بویراحمد و برخی از مردم روستاهای استان و مردم منطقه لوداب از «علیمردانی»، سید حسین احسانی از پیمانکاران معروف و فعالان اقتصادی و عمرانی استان کهگیلویه و بویراحمد نیز در گفت‌وگویی به انتقاد از «علیمردانی» پرداخت و اظهار کرد: مشکلات زیادی در حوزه راه و شهرسازی استان کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد، اولین بحثی که در این رابطه مطرح می شود، رفتن آقای علیمردانی از اداره کل راه و شهرسازی است. چرا که همین مسئله باعث شده تمام کارها تحت شعاع رفتن و یا ماندن این مدیرکل قرار بگیرد و به نوعی اداره کل دچار روزمرگی شده و بعضی تصمیم گیری های ایشان برای حفظ جایگاه خود می باشد.
 این فعال اقتصادی و عمرانی استان کهگیلویه و بویراحمد در ادامه با اشاره به ضعف مدیریتی در اداره کل راه و شهرسازی، افزود: ضعف مدیریتی باعث شده که قراردادهای زیادی در این اداره کل بلاتکلیف بماند و سازمان تأمین اجتماعی از این بلاتکلیفی اداره کل راه و شهرسازی بر اساس قانون استفاده کرده و پول پروژه های جاری و یا حقوق پرسنل را بابت حق بیمه پروژه ای که اجرا نشده و یا اینکه اجرا شده و طلب پیمانکار پرداخت نشده است، برداشت می کند.
احسانی با بیان اینکه شرایط سختی را در اداره کل راه و شهرسازی سپری می‌کنیم، گفت: این اداره کل بیش از 400 قرارداد باز دارد که 10 درصد آن فعال است و مابقی پروژه ها و قراردادها به دلیل نبود اعتبار و یا ضعف پیمانکار و یا سوء مدیریت رها شده اند.
وی افزود: قراردادهای اداره راه، یا در حال اجرا می باشند و یا اینکه به دلیل کمبود اعتبار تعطیل می باشند و یا اینکه به دلیل ضعف پیمانکار رها شده است و راه و شهرسازی تکلیف این پروژه ها را مشخص نمی کند و همین امر سبب شده بدهی اداره راه به سازمان تأمین سر به فلک بکشد.
این کارشناس حوزه عمرانی تصریح کرد: به دلیل عدم مکاتبه اداره کل راه و شهرسازی با تأمین اجتماعی و بلاتکلیف ماندن پروژه ها تأمین اجتماعی اقدام به صدور اجرائیه و برداشت پول پروژه هایی که با هزاران مشقت و خون دل خوردن ها به دست آمده از حساب راه و شهرسازی می نماید.
احسانی گفت: آیا نمایندگان و مسوولان استان کهگیلویه و بویراحمد نمی دانند به دلیل سوء مدیریت در راه و شهرسازی این پول ها برداشت می شود و از طرفی پروژها نیمه کاره رها و تعطیل می شوند.
وی ادامه داد: چرا باید پول اهدایی ستاد برکت و نفت را که به پروژه های این استان محروم جهت کمک تخصیص داده شده است بابت حق بیمه پروژه های اجرا شده و یا نشده، برداشت کنند. چرا نباید کسی پاسخ دهد، آیا آقای استاندار کهگیلویه و بویراحمد از سوء مدیریت و ناتوانی مدیرکل راه و شهرسازی خبر ندارد و آیا مدیرکل راه باید برای پروژه های به اتمام رسیده اعتبارات جدیدی در نظر بگیرد و یا فقط برای راضی نگه داشتن سایرین پروژه جدیدی باید تعریف کند.
 این پیمانکار معروف استان کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: متأسفانه اداره‌کل راه و شهرسازی به دلیل مدیریت ضعیف نتوانسته است از حقوق مردم و پیمانکارانی که در حال اجرای پروژه‌ها می‌باشند، دفاع کند. جهت اطلاع آقای تاجگردون بخشی از پول‌های مربوط به پروژه گچساران به پازنان را سازمان تأمین اجتماعی در تاریخ 11 / 96 برداشت کرده است. آیا آقای هاشمی نماینده کهگیلویه بزرگ می‌داند، مقداری از پول اهدایی ستاد برکت را به محور دم عباس، تأمین اجتماعی برداشته کرده است.
وی تاکید کرد: نمی توان سازمان تأمین اجتماعی را مقصر خواند، این اداره راه و شهرسازی است که پروژه ها را بلاتکلیف کرده و مکاتبات لازم را انجام نداده به هر دلیلی و همچنین اعتبارات لازم جهت بدهی خود در پروژه های به اتمام رسیده به برنامه و بودجه پیشنهاد نداده است.
احسانی خطاب به مسوولان استان، اظهار کرد: آیا اطلاعات دقیقی از تعداد پروژه های اداره راه در دست دارید؟ آیا می دانید چند درصد آنها رها شده است و چند درصد آنها فعال هست؟ تعداد قراردادهای باز چند تا است؟ چند پروژه به دلیل ضعف پیمانکار تعطیل و یا رها شده اند. به چه دلیل راه و شهرسازی اگر پول پرداخت بیمه پروژه ای که انجام شده را ندارد، اقدام به برگزاری مناقصه در همان ردیف اعتباری کرده است.
 این پیمانکار به برگزاری مناقصه 5 قطعه گچساران اشاره کرد و گفت: یکی از ضعف‌های اداره کل راه و شهرسازی برگزاری مناقصه این 5 قطعه است، مناقصه پروژه جاده گچساران-پازنان-گچساران –باباکلان سال گذشته انجام گرفت که به دستور مدیرکل مناقصه ابطال گردید، حالا فشارهای جانبی و یا هر دلیل دیگری بوده، خدا بهتر می داند.
وی افزود: برای بار دوم مناقصه برگزار شد که باز هم بعد از 4 ماه تأخیر در بازگشایی از طرف شخص آقای مدیرکل با شکایت یکی از پیمانکاران به هیئت رسیدگی مناقصات، ابطال کردند.
وی افزود: محور گچساران-پازنان که در سه قطعه در حال اجرا بوده، تعطیل می باشد و وقتی قرار است که پول این پروژه را تأمین اجتماعی برداشت کند، هیچ انگیزه و عقلانیتی جهت ادامه کار پیمانکار نمی‌ماند و مطمئناً اگر فکری به حال راه و شهرسازی و سوء مدیریت آن نگردد به زودی با توجه به شکایت پیمانکاران طلب کار و بدهی تأمین اجتماعی حتی ممکن است حواشی زیادی به وجود آید.
این پیمانکار استان کهگیلویه و بویراحمد در ادامه گفت: سه خواسته از استاندار کهگیلویه و بویراحمد و سایر مسوولان ارشد این استان دارم، اولاً مشخص کردن تعداد قراردادهای راه و شهرسازی (فعال، راکد و بلاتکلیف) و علت قراردادهای راکد و بلاتکلیف. دوماً؛ بررسی دقیق میزان بدهی واقعی اداره راه به تأمین اجتماعی و همچنین میزان مبلغی که به دلیل سوء مدیریت از حساب اداره راه و شهرسازی برداشت شده است. سوماً؛ علت برگزاری مناقصات و ابطال آنها توسط مدیرکل راه و شهرسازی روشن شود. آنچه البته به جایی نرسد فریاد است.


کد مطلب: 402230

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/402230/احسانی-آیا-استاندار-کهگیلویه-بویراحمد-ناتوانی-مدیرکل-راه-خبر-ندارد

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1