تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۲ تير ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۰۲
کد مطلب : ۴۰۱۲۲۲
در قالب هئیت اقتصادی صورت گرفت

یک کهگیلویه و بویراحمدی همگام با رئیس جمهور در اتریش و سوئیس

۱
۲
یک کهگیلویه و بویراحمدی همگام با رئیس جمهور در اتریش و سوئیس
کبنا ؛(۱۱ تیرماه)، رئیس جمهور حسن روحانی در صدر یک هیات بلند پایه سیاسی و اقتصادی، به دعوت رسمی روسای جمهوری سوئیس و اتریش به این دو کشور اروپایی سفر کرد.
دیدار و مذاکره با رئیس جمهور سوئیس، دیدار با ایرانیان مقیم و نیز امضای اسناد همکاری در حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی از مهم‌ترین برنامه‌های روحانی در سفر به سوئیس است.
روحانی پس از سفر دو روزه ببرن، راهی وین شده و در آن جا نیز با صدر اعظم اتریش دیدار و گفتگو خواهد کرد.
در جریان این سفر در هیات اقتصادی-سیاسی ایران نمایندگان بخش خصوصی نیز در کنار رئیس جمهور خواهند بود و با حضور در سوئیس و اتریش با طرفهای تجاری خود مذاکره خواهند داشت.
پدرام سلطانی نائب رئیس اتاق ایران و رئیس اتاق مشترک ایران و اتریش، جبار کیانی پور رئیس اتاق یاسوج و رئیس کمیته مشترک بازرگانی ایران و اسلواکی، صمد حسن زاده رئیس اتاق تبریز و علی اصغر زبردست رئیس اتاق همدان، غلامحسین شافعی را به عنوان رئیس اتاق ایران در این سفر همراهی خواهند کرد.
همچنین ۱۰۰ تن از کارآفرینان و فعالین اقتصادی فعال در بخش‌های: ساختمان، نفت وگاز، حمل و نقل، کاغد و سلولز، صنعت خودرو، بانک و بیمه، صنایع غذایی، انرژی‌های تجدید پذیر، صنایع دارویی، صنایع تبدیلی و … در این هیات حضور خواهند داشت.
اتریش، یکی از ۱۲ کشور ثروتمند جهان از لحاظ سرانه تولید ناخالص ملی و اولین کشوری بود که پس از امضا شدن برجام هیات های اقتصادی و سیاسی خود را به ایران روانه کرد تا این‌گونه رغبت خود را به آغاز فعالیت‌های تجاری با ایران اعلام کند؛ کشوری که بازار ۷۸ میلیونی و جمعیت جوان آن، سرمایه‌گذاران اتریشی را به آینده روابط این دو کشور امیدوار کرده بود. در آن سفر رئیس‌جمهور اتریش در رأس هیاتی ۲۰۰ نفره اقتصادی به ایران آمد که نشان از نگاه ویژه اروپا به ایران به‌خصوص نگاه دولت اتریش به توسعه همکاری‌های اقتصادی با ایران داشت.
پس از گذشت یک سال از امضای برجام، هیات تجاری ۱۲۰ نفره ایران نیز به اتریش عازم شد و در همین زمان ۸ یادداشت تفاهم همکاری بین شرکت‌های ایرانی و اتریشی به امضا رسید.
با وجود اینکه اولین و بزرگ‌ترین هیات اقتصادی اروپایی پس از برجام از اتریش به ایران آمد، حجم روابط ایران و اتریش تنها ۳۰۰ میلیون تا ۳۵۰ میلیون دلار تخمین زده می‌شود. با این حال، طی ۲ سال گذشته رفت‌وآمدها و تعاملات هیات‌های تجاری و سیاسی ایران و اتریش آغاز شد و این روابط تا جایی ادامه پیدا کرد که نهایتاً در بهمن‌ماه ۹۶ اتاق مشترک بازرگانی ایران و اتریش به منظور گسترش روابط تجاری دو کشور در اتاق ایران تأسیس شد. پدرام سلطانی از میان ۱۱ نفر اعضای هیات مدیره، به ریاست این اتاق برگزیده شد.
اتریش از نظر تحقیق و توسعه رتبه پنجم را در اروپا دارد و وین به عنوان سومین شهر هوشمند جهان شناخته شده است.
ایران قراردادهایی برای استفاده از این پتانسیل اتریش امضا کرده که به گفته سفیر اتریش در تهران، یکی از آن‌ها تأسیس شش بیمارستان نسل پنجم است.
او در گفت‌وگو با شرق تصریح می‌کند: «مدرن‌ترین بیمارستان‌ها که به‌صورت دیجیتال اداره می‌شوند و با فناوری مهندسی روز ساخته خواهند شد. این بیمارستان‌ها، ۳۰۰ تا ۸۰۰ تختخوابی با برنامه‌ریزی و دانش و اجرای مجموعه اتریشی انجام شده است.»
اتریش با اقتصاد بازار توسعه‌یافته، نیروی کار ماهر و استانداردهای زندگی بالا، وابسته به تجارت با دیگر کشورهای اتحادیه اروپا به‌ویژه آلمان است. اقتصاد اتریش صادرات محور است و بر همین اساس این موضوع مورد توجه اقتصاددانان اتریشی است. یکی از خطراتی که اقتصاد اتریش را تهدید می‌کند ضعیف شدن رشد اقتصادی جهانی است که تهدیدی برای بازار صادراتی این کشور است.
ورود دونالد ترامپ به کاخ سفید از همان ابتدا تهدیدی برای تجارت جهانی قلمداد می‌شد. حالا برنامه‌های او نگرانی رهبران تجاری کشورهایی مانند اتریش را که اقتصاد آن به رشد اقتصادی جهانی وابسته است، برانگیخته است.
اتریش از نظر سیاست جهانی، به قطب دیپلماسی و ملاقات‌های بین‌المللی تبدیل شده و تعداد زیادی از نشست‌ها و کنفرانس‌های مهم جهانی در این کشور برگزار می‌شود. وین، پایتخت این کشور، محل استقرار دفاتر سازمان‌های مهم بین‌المللی ازجمله سازمان ملل، اوپک و سازمان بین‌المللی انرژی اتمی است. برجام نیز میان ایران و قدرت‌های بزرگ در این شهر به امضا رسید تا نویدبخش دوره‌ای جدید پیش روی اقتصاد و سیاست در ایران باشد.
سفیر اتریش در تهران هزینه‌کرد اتریشی‌ها برای این مذاکرات را نوعی سرمایه‌گذاری و سهمی از طرف اتریش برای ایجاد ثبات و صلح در منطقه خاورمیانه دانست.
پس از اعلام واشنگتن برای خروج از برجام، اتریش یکی از کشورهای مخالف اعمال تحریم‌های جدید اروپا علیه ایران بود. اشتفان شولتز، سفیر اتریش در تهران نیز اعلام کرده که اتریش صد در صد به قرارداد برجام پایبند می‌ماند.
در همین راستا، هیات تجاری از اتاق ایران نیز به همراه رئیس جمهور عازم اتریش خواهد شد تا رایزنی‌های تجاری در شرایط جدید بین المللی انجام شود.
 
نام شما

آدرس ايميل شما

داشقلی
Iran, Islamic Republic of
سفر و مسافرتهای بی فایده
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
به نظر شما کدام دانشگاه سال 1402 در استان کهگیلویه و بویراحمد عملکردی بهتری داشته است؟
دانشگاه یاسوج
دانشگاه علوم پزشکی
دانشگاه آزاد اسلامی
دانشگاه پیام‌نور
دانشگاه علمی کاربردی
دانشگاه فنی و حرفه‌ای
هیچ کدام
1