تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۰۱:۵۳
کد مطلب : ۴۰۰۸۳۲
گزارش:

طعم تلخ کم‌آبی بر پیکره کهگیلویه و بویراحمد

وجود ۸۸۹ حلقه چاه غیر مجاز
۱
۰
طعم تلخ کم‌آبی بر پیکره کهگیلویه و بویراحمد
کبنا ؛در حالی که کهگیلویه و بویراحمد نام یکی از پر آب ترین مناطق کشور را با ۱۰ درصد ظرفیت آب کشور یدک می کشد، چهار شهر در این استان دچار مشکلات آبی شده و در حال حاضر شهرهای یاسوج، باشت، مادوان و دیشموک با تنش آبی روبه رو شده اند.
تنش آبی به معنای بحران آب نبوده اما عدم مدیریت صحیح وضعیت می تواند به یک بحران در حوزه آب منجر شود.
در این میان در استان کهگیلویه و بویراحمد، میراث عدم ظرفیت سازی در حوزه آب شرب پایدار و نبود زیرساخت آینده نگرانه در گذشته، مشکلات امروزی و چالش های مختلفی را رقم زده است.
این چالش ها به شکلی است که عدم مدیریت آنها می تواند صدمات امنیتی را نیز به بدنه جامعه وارد کند.

کاهش آب چاه های استان، بهره برداری غیر مجاز، ضعف مدیریت منابع از گذشته و کاهش بارندگی ها چالش های مختلفی را در حوزه آبی استان رقم زده است.
در مرکز استان نیز در مناطق مختلف به ویژه شمال شهر یاسوج، قطع هدفمند آب در راستای ذخیره سازی و تنظیم تولید ومصرف با پوشش نزدیک به ۱۲ ساعته قطع آب عملیاتی شده است.
در این میان نگاهی گذرا به یکسال گذشته، معارضات محلی و دستگاهی را از جمله موانع به وجود آمده برای اجرای برخی از پروژه های حوزه آب بیان می کند.
در قسمت رودخانه بشار اجرای طرح تصفیه خانه اضطراری آب شهر یاسوج پس از ماه ها رایزنی میان آب و فاصلاب و علوم پزشکی بر سر زمین کلید خورده و نوید افتتاح آن برای ماه های آتی داده شده است.
در بخش دیگری از شهرستان بویراحمد نیز قریب به ۶۰ هزار نفر از جمعیت شهر مادوان و حومه چشم انتظار اجرای پروژه آبرسانی از تنگه کبوتری هستند تا تحقق آب پایدار برای این بخش از شهر را نیز شاهد باشیم و این در حالی است که پروژه به دلیل معارضات محلی متوقف شده بود.
در حوزه روستایی استان نیز ۱۶۰ روستا با تانکر آبرسانی می شوند که خشکسالی و فصل گرم بر تعداد روستاهای نیازمند به آبرسانی سیار می افزاید. در حوزه آب روستایی نیز اقدامات شایسته ای مانند ایجاد مجتمع های آبرسانی عملیاتی شده، اما با همه تلاش ها،  دستیابی به نقطه ایده آل هنوز محقق نشده است.
صعب العبور بودن روستاها، کمبود منابع تامین آب پایدار و پراکندگی روستاها از جمله چالش های آبرسانی مطلوب و پایدار به مناطق روستایی است.
بروز تنش آبی در چهار شهر کهگیلویه و بویراحمد
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کهگیلویه و بویراحمد از بروز تنش آبی در چهار شهر یاسوج، باشت، دیشموک و مادوان خبر داد.
سید علی لدنی نژاد افزود: در کوتاه مدت مدیریت توزیع و ذخیره سازی آب در دست اقدام است و در میان مدت نیز حفر و تجهیز چاه های جدید، دوربرداری و کف شکنی چاه های قدیمی و افزایش مخازن ذخیره آب در دستور کاری قرار گرفته است.
لدنی نژاد با بیان اینکه ذخیره سازی آب در راستای توازن توزیع آب عملیاتی شده است، ابراز داشت: به دلیل وجود تنش آبی، با هدف برابر سازی تولید و توزیع آب، فرآیند ذخیره سازی عملیاتی شده و قطع ساعتی آب در برخی ساعات به دلیل اجرای برنامه افزایش حجم آب مخازن است.

مدیرعامل آبفای استان اصلاح شبکه فرسوده و تقویت تیم اتفاقات با هدف جلوگیری از هدر رفت آب و همچنین جمع آوری انشعابات غیر مجاز را از دیگر اقدامات هدفگذاری شده دانست.
لدنی نژاد با تاکید بر توسعه اقدامات فرهنگی، از توزیع بروشور، تهیه و محتوا سازی در قالب کلیپ و ارسال پیامک با مضامین مصرف بهینه آب خبر داد.
لدنی نژاد حضور در برنامه های تلویزیونی، رادیویی و آگاهی بخشی با هدف مدیریت مصرف و رعایت الگوی صحیح مصرف آب شرب را از دیگر اقدامات عملیاتی شده دانست.
وجود ۸۸۹ حلقه چاه غیر مجاز در استان
همچنین مدیر عامل آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد از وجود بیش از ۸۸۹ حلقه چاه غیر مجاز آب در استان خبر داد.
علی داوودی مهر افزود: از مجموع ۱۱۴۹ حلقه چاه غیر مجاز آب در استان، ۲۶۰ حلقه چاه در قالب یک برنامه زمان بندی شده پر شده است و در حال حاضر ساماندهی با پر کردن ۸۸۹ حلقه چاه غیر مجاز تا پایان برنامه ششم توسعه هدفگذاری شده است.

داوودی مهر تصریح کرد: در حال حاضر ۲۴۴۹ چاه آب مجاز در استان وجود دارد که تاکید ما بر نصب کنتور و برداشت مجاز و قانون مدار در این بخش است.
وی با بیان اینکه بیش از ۱۰۰ حلقه از چاه های غیر مجاز متعلق به حوزه تامین آب شرب است، خواستار عملکرد مناسب متولیان برای کسب مجوزهای کامل قانونی با هدف مدیریت بهینه و صحیح آب شد.
مدیرعامل آب منطقه ای استان با اشاره به اولویت بندی آب در حوزه شرب، صنعت و کشاورزی، حرکت به سمت اصلاح الگوهای آبیاری و بکارگیری روش های نوین آبیاری، کنترل هوشمند سیستم های آبیاری با هدف جلوگیری از هدررفت آب، مدیریت منابع و پیشگیری از اضافه برداشت و فعالیت کارشناسی شده و بر اساس استاندارد در حوزه مدیریت آب را ضروری دانست.
وی افزود: همچنین اصلاح الگوی کشت در بخش کشاورزی مورد تاکید است و جایگزینی کشت با مصرف پایین و بازدهی بالا به جای کشت های پر مصرف برای تحقق مدیریت بخش آب مورد تاکید است.

ممنوعیت کشت برنج در استان
داوودی مهر از ممنوعیت کشت برنج در استان خبر داد و خاطرنشان کرد: برنامه ریزی برای مدیریت منابع آب بخش کشاورزی به بهبود راندمان کاری و کنترل هدر رفت منابع کمک می کند.
داوودی مهر تصریح کرد: با متخلفین حوزه آب به شکل قانونی برخورد خواهد شد و به دستگاه قضا معرفی می شوند.
 با نگاهی به مباحث مطرح شده می توان دریافت که تدوین یک برنامه بلند مدت دریچه برون رفت از مباحثی مانند تنش آبی خواهد بود و این مهم در گرو نگاه کارشناسی شده و خروجی محور با تکیه بر توسعه مدرن حوزه آبی استان است.

---------------------
پژمان امیدی
----------------------
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
بی ابی از یکجا بوی نامطبوع فاضلاب هم برآن اضافه شد
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
به نظر شما کدام دانشگاه سال 1402 در استان کهگیلویه و بویراحمد عملکردی بهتری داشته است؟
دانشگاه یاسوج
دانشگاه علوم پزشکی
دانشگاه آزاد اسلامی
دانشگاه پیام‌نور
دانشگاه علمی کاربردی
دانشگاه فنی و حرفه‌ای
هیچ کدام
1