تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۲۲:۱۷
کد مطلب : ۴۰۰۶۶۸
گفت‌وگوی با پزشک جراحی که دنا تمام خانواده‌اش را از او گرفت

کاش می‌شد با دستانم هواپیما را در آسمان نگه‌دارم

۳۷
۸
کاش می‌شد با دستانم هواپیما را در آسمان نگه‌دارم
کبنا ؛اما این پرواز ناتمام، همسر این مرد را هم با خودش برد تا او به‌تنهایی داغدار همه خانواده‌اش باشد. عبدالهادی دانشی همان جراح مغز و اعصابی است که دو پسر و همسرش را در پرواز آسمان از دست داد. پزشکی که از بهمن‌ماه سال گذشته به سوگ نشسته، اما بااین‌وجود، هنوز هم مداوای بیماران بی‌شمارش را رها نکرده است. حدود ۱۰ روز پیش بود که با پیدا شدن پیکر پسر کوچکش، مراسم تشییع‌جنازه برگزار شد و ایلیا و طاها برای همیشه کنار مادرشان آرام گرفتند. آنچه در ادامه می‌خوانید گفت‌وگوی خودمانی با دکتر دانشی درباره زندگی این روزهای این جراح مغز و اعصاب است که به گفته خودش سعی کرده این حادثه خللی در خدمت‌رسانی به بیمارانش وارد نکند:

بعدازاین حادثه چه کردید؟
بله، دنا همه خانواده من را گرفت. من خیلی تنها شدم. این پرواز شرایط را برای من خیلی سخت کرد. شاید باورکردنی نباشد. من‌بعد از آن حادثه اصلاً به خانه نرفتم، چون همه‌جا یاد و خاطره آن‌هاست. من فقط روز نخست همراه برادرم به خانه رفتم، بعد هم‌خانه را تحویل دادم، البته آن خانه اجاره‌ای بود. همه وسایلش را هم به خیریه دادم. از تلویزیون تا قاشق و چنگال. من حتی از آن روز به بعد نتوانستم سوار ماشینم شوم. یک مورانو ۲۰۰۸ بود که به اصرار طاها خریدم. طاها و ایلیا، کی‌روش را خیلی دوست داشتند، به همین دلیل از من خواستند شبیه ماشین او را بخرم. طاها و ایلیا فوتبالی بودند و طرفدار تیم پرسپولیس. بعدازاین حادثه من دیگر نتوانستم آن ماشین را از نزدیک ببینم. قبل از عید به کمک یکی از دوستان ارمنی‌ام آن ماشین را فروختم.

درباره آخرین تصویری که از آن‌ها به یاد داری بگو؟
۶ بهمن ساعت حدود ۶ بود که بچه‌ها آماده رفتن شدند. باهم خداحافظی کردیم، اما یک‌دفعه انگار چیزی به من نهیب زد. با خودم فکر کردم که شاید بچه‌ها بعداً به من گله کنند که چرا با ما درست خداحافظی نکردی. می‌خواستم بدانند که همیشه به فکرشان هستم. با سرعت در را باز کردم، هنوز جلوی در ایستاده بودند، منتظر آسانسور. همان‌طور به آن‌ها زل زدم، متعجب پرسیدند که چی شده؟ من هم گفتم چیزی نیست. چون حرفی نداشتم به آن‌ها بزنم؛ درواقع خودم هم نمی‌دانستم که چرا این کار را کردم. من آن روز دلهره یا استرسی نداشتم؛ حس بدی هم نداشتم. هوا تقریباً تاریک بود که من برای آخرین‌بار آن‌ها را دیدم. طاها، ایلیا و همسرم بعداً هم به همان ترتیب در قبر آرام گرفتند. نمی‌دانم چه توجیهی دارد؟ شاید همان نیمه از وجود باشد که ما زیاد اطلاعی درباره آن نداریم.

چه زمانی از سقوط هواپیما باخبر شدی؟
من آن روز عمل داشتم. چندبار با آن‌ها تماس گرفتم، اما تلفن در دسترس نبود. نگران و کلافه شده بودم. از زمان معمول سفر هوایی تهران به یاسوج خیلی گذشته بود. وضع غیرعادی بود. از طرف دیگر، همه چیز برای جراحی آماده بود. بیمار بی‌هوش و به پشت خوابانده شده بود، فقط من باید دستانم را می‌شستم و وارد اتاق عمل می‌شدم. واقعاً نمی‌دانستم که باید چه کاری انجام دهم. نگرانی امانم را بریده بود تا این‌که یکی از همکارانم خبر داد که یک هواپیما افتاده. زیرنویس شبکه خبر بود. من دیگر توانایی ایستادن هم نداشتم؛ جراحی کنسل شد. بیمار را هم به‌هوش آوردند چون جراحی نخاع بود و کسی هم جای من نبود تا آن جراحی را انجام دهد.

در آن لحظات به چه چیزی فکر می‌کردی؟
وضع خیلی بدی داشتم. می‌خواستم با دستانم هواپیما را در آسمان نگه‌دارم یا کاری کنم که در اصفهان فرود بیاید یا حتی اصلاً از همان مهرآباد تهران بلند نشود، اما همه این‌ها افکاری بیهوده بود. خودم هم می‌دانستم که همه این‌ها مشتی تصورات واهی و بی‌فایده است، اما اختیارم دست خودم نبود. ذهنم به راهی می‌رفت تا شاید از وقوع آن حادثه جلوگیری کند. البته بعدها به این نتیجه رسیدم که آن خداحافظی سراسیمه مجدد به همین دلیل بود؛ یعنی این حادثه قرار بوده که اتفاق بیفتد. همین هم روح مرا تکان داد که بلند شو و برای آخرین‌بار با بچه‌ها خداحافظی کن.

شما از نزدیک محل حادثه و نقطه برخورد هواپیما با قله دنا را دیده‌اید؟
من به محل حادثه رفتم. جای بسیار عجیبی بود. مثل یک ساختمان ۱۰۰ طبقه که به اندازه یک طبقه از نوک قله پایین‌تر به اندازه یک انگشت کوچک چیزی آن‌جا افتاده. آهن سفید که به دلیل بارش برف تشخیص آن‌ها زیاد آسان نبود. این مثال را زدم برای کسانی که آن‌جا را از نزدیک ندیده‌اند. عظمت این کوه در برابر هواپیما تقریباً چنین وضعی دارد. البته من این‌ها را هفته گذشته با بالگرد هلال‌احمر دیدم.
یکی از انتقاداتی که درباره این حادثه مطرح شد، نحوه امدادرسانی و انتقال اجساد به پایین بود.
واقعیت این است که محل حادثه بسیار صعب‌العبور است؛ ارتفاع بسیار بالا و دسترسی دشوار. من اصالتاً اهل یاسوجم. محلی‌های ما به آن‌جا می‌گویند «پازن پیر»، یعنی جایی که بشر دسترسی ندارد. دلیل این نام‌گذاری هم این است که بیشتر ساکنان این منطقه شکارچی هستند و در میان شکارچیان معروف بوده که اگر بز یا کَلی به این منطقه برود، همان‌جا پیر می‌شود، یعنی دست هیچ شکارچی‌ای به او نمی‌رسد. به اضافه این‌که شرایط آب و هوایی هم بسیار نامساعد بود. نیروهای امدادی در برخی از نقاط مجبور شدند ۵ متر برف را کنار بزنند. حتی در برخی از روزها دمای هوا به منفی ۴۰ درجه سانتی‌گراد می‌رسید که باعث می‌شد آب آشامیدنی آن‌ها یخ بزند. از طرف دیگر، وقتی این هواپیما به کوه برخورد کرده، مسافران در سینه‌کش کوه به شعاع حدود ۵۰۰ متری پرتاب شده‌اند. همه این مسائل کار امدادرسانی را مشکل کرد. به نظر من برخی صحبت‌هایی که مطرح شد، به دلیل تنهایی و دلتنگی بازماندگان داغدار است. درواقع این تنهایی است که آدم را اذیت می‌کند.

الان تنها زندگی می‌کنید؟
نه پدر و مادرم به تهران آمده‌اند و با آن‌ها زندگی می‌کنم.

آن‌ها برای دیدن اقوام به یاسوج می‌رفتند؟
نه تولد ایلیا بود. طاها و ایلیا عاشق یاسوج بودند، حتی چند سال پیش موقعیتی پیش آمد برای زندگی به آلمان برویم، اما طاها قبول نکرد. با این‌که خیلی از کشورها را دیده بود، اما ایران را خیلی دوست داشت، به‌خصوص یاسوج و طبیعت بکرش را. به همین دلیل هم رفتن و اقامت ما در آلمان منتفی شد. البته قرار بود ایلیا تنها به یاسوج برود، اما به خاطر لغو پی‌درپی پرواز به دلیل بارندگی و شرایط نامناسب جوی بالاخره تصمیم گرفته شد همه به جز من برای تولد ایلیا به یاسوج بروند.

فعالیت‌های خیرخواهانه هم دارید؟
همسرم در این زمینه بسیار فعال بود. از تهیه غذا و پوشاک گرفته تا معرفی افراد بی‌بضاعت به پزشکان مختلف برای درمان. درواقع من به واسطه او این کارها را انجام می‌دادم.

چندسال بود که ازدواج کرده بودید؟
حدود ۲۰ سال. من الان ۴۹ ساله هستم. ایلیا ۱۲ سال داشت و طاها تازه وارد ۱۶ سال شده بود. حدود ۱۰ سال پیش هم از یاسوج به تهران منتقل و در دانشگاه علوم پزشکی ایران مشغول به کار شدم.

----------------------------------------
گفت‌وگو از امیرحسین خواجوی
----------------------------------------
نام شما

آدرس ايميل شما

باران
Iran, Islamic Republic of
سلام..لطفا مصاحبه را ویرایش بفرمایید..نام کوچک ایشان عبدالهادی می باشد نه مصطفی,در ضمن ایشان دهدشتی می باشند نه یاسوجی..
Iran, Islamic Republic of
دهدشتی یاسوجی فرقی ندارد ککا جان هم لریم
بویراحمد
Iran, Islamic Republic of
خدا و دهدشتیل. اگه چیزی.خو همو دهدشت می موندید نه یاسوج بدبخت ایکردید.
Iran, Islamic Republic of
واقعا . یکی مثل شما هستم.عامل بدبختی این استان امثال .ه که بویراحمدی و دهدشتی و گچسارانی می کنید
Iran, Islamic Republic of
خدایا به این ماه مبارک رمضان قسمت میدهم به دکتر دانشی صبر عنایت فرما و ایلیا و طاها و مادرشان را در قیامت با اولیا محشور فرما
زیرنا
United States
روحشان شاد و یادشان گرامی خدا بهتون صبر عطا بفرماید
بويراحمد
Russian Federation
درود بر اين مرد بزرگ. واقعا فكر كردن به اين مساله هم خيلي سخت هست. جناب دكتر راهي جز كنار امدن با اين قضييه وجود ندارد . انشالله خداوند متعال به شما صبر جزيل عنايت بفرمايد.
Iran, Islamic Republic of
خدا به دکتر وخانواده محترمشون صبربده
Netherlands
خدایا به اه وناله های حضرت فاطمه زهرا به صبر حضرت زینب به دعای هایی که در این ماه مبارک رمضان وشبهای باعظمت قدر مقبول درگاهت شده قسمت میدهم به این سید بزرگوار فرزند مرتضی علی دکتر دانشی در تحمل این مصیبت عظما صبر واجر عنایت فرما وبه پدر ومادرش که رنج وزحمت دوری از وطن وفامیل وبستگان را جهت تسلی خاطر این دکتر عزیز از جان خریده اند تا جای خالی ان عزیزان سفر کرده را سبز کنند صبر وطول عمر باعزت وبرکت عنایت فرما وجناب دکتر دانشی را از کلیه بلیات مصون ومحفوظ ودر تنهایی هاش خدا خودت در کنارش باش امین یا رب العالمین امین یارب العلمین امین یارب العلمین الا لا الله الی حی القیوم
اسدی پور
Iran, Islamic Republic of
ازخداوند بزرگ صبری عظیم برایت خواهانم دکترجان فقط یاد خدا باید ارامت کند وگرنه این ضایعه هرانسانی راازپا میاندازد خدا راشکر شما انسانی فرهیخته ،معتقد ومتدین هستید ومیدانی دیریازود همه ما باید این دنیاراترک کنیم وراه فراری وجود ندارد خداوندشرایط را چنان برای شما فراهم کند که برای رضایت عزیزانت ،خلق خدا از خدمات گسترده شما تا سالهای سال بهره مند گردند
رضا
Iran, Islamic Republic of
ان شاالله خداوند ایلیا و طاهای عزیز و مادر گرامیشان را همنشین با ائمه اطهار علیهم السلام گرداند و به دکتر دانشی بزرگوار صبری جزیل عنایت فرماید و از بار غم سنگینش بکاهد
رضا
Iran, Islamic Republic of
دکتر دانشی عزیز،بنده شما رو نمی شناسم اما شنیده ام خیلی بزرگی،خیلی مردی وخیلی انسانی ، میدانم داغ اولاد سخته،امیدوارم خداوند بزرگ بهت صبر بده،دنا خیلی دلها رو شکوند اما امیدوارم تونشکنی
رحمان جهانبانی
Iran, Islamic Republic of
با عرض تسلیت ‌‌‌.خدایا استقامت وبردباری این مرد رااز کوه دنا ببیشتر کردی تو ....دنیا صحنه بازیاست وهمه بازیگران آن به نوبت می آیند ومیروند و نقش خود را به دیگری میسپارند
علمدار معارفی
Iran, Islamic Republic of
بمیروم سیت
دکتر عزیز و دوست داشتنی
عاجزانه از خدا میخوام که خودش صبر بهت بده
علمدار معارفی
Iran, Islamic Republic of
بمیروم سیت
دکتر عزیز و دوست داشتنی
عاجزانه از خدا میخوام که خودش صبر بهت بده
یاسوج
Iran, Islamic Republic of
خدا رحمتشون کنه دکتر..واقعا نمیشه وسعت درد رو درک کرد اما میشه باز هم به شما و همه مردم عزیز داغدار تسلیت گفت..تمام اون روزها ما هم مثل شما کلافه بودیم و بهت زده..شد و ...خدایشان بیامرزاد
Iran, Islamic Republic of
خدآیا به این بزرگ مرد صبر ایوب عطا بفرما
رضایی
Iran, Islamic Republic of
از خداوند منان صبر عجیل برای دکتر دانشی خواستاریم
Iran, Islamic Republic of
دکتر جان عزیز..با تمام وجودم از خداوند منان براتون صبر جمیل خواهانم.
شریک غم
Iran, Islamic Republic of
واقعا درک عمق این فاجعه واسه من ممکن نیست. خدا صبر بده به این دکتر عزیز.
سید
Iran, Islamic Republic of
دکتر عزیز تنها توکل به خدا و گذر زمان تسکین این درد عظیم میباشد از خداوند صبر زیاد برای شما ارزو میکنم
فروزش
Iran, Islamic Republic of
ازخداوند منان صبرعجیل برای شما خواستارم
سعید
Iran, Islamic Republic of
روحشان شاد ....
خیلی سخت هست واقعا...خدا صبر بده به آقای دانشی عزیز....
100
Iran, Islamic Republic of
مقصر دنا نیست از دنا شکوه نکنید
معلم
Iran, Islamic Republic of
عرض تسلیت خدمت جناب دکتر دانشی.به خدا همه ی ما تحت تاثیر این واقعه ی جانکاه قرار گرفتیم شاید فکر کردن هم به وضعیتی که شما ودیگر بازماندگان در آن قرار گرفته اید برای ما غیر قابل تحمل باشد ولی صبر استواری شما مثال زدنی است.انشاالله در پناه حق موفق و منصور.باشید
بانوی ساداتی
Iran, Islamic Republic of
من این داغ ومصیبت بزرگ وارده رو به طایفه بزرگم سادات امامزاده علی وفرزند لایقش جناب دکتر دانشی عزیز تسلیت میگم واز منانم خواهان صبری جزیل برای بازماندگانم.درود بر تو مرد بزرگ ایلم که مقتدرانه با این مصیبت بزرگ میجنگی من به عنوان بانویی ساداتی به تو افتخار میکنم دکتر جان.آری دنا سه عزیز از سادات را در آغوش گرفت.ایلیا وطاها فرزندان سادات ومادرشان عروس سادات را ولی خوشحالم که فرزند دیگری از ایلم را با افتخار منیدوار تراز قبل برای درمان بیماران خدا به ما بخشید.به تو افتخار میکنم وبه ایلم میبالم فرزند برومند امامزاده علی درود بر تو وغیرتت
حجازی
Iran, Islamic Republic of
آقای دکتر دانشی حتما و بدون شک انسان خیلی بزرگ بودین که خدا همچین امتحان سختی رو ازتون گرفته. هیچکدوم از ماها نمیتونیم حال شما رو بفهمیم و درک کنیم.تنها آرزو میکنیم شما سلامت باشید و خدا بهتون صبر بده
lمحمد
Iran, Islamic Republic of
خدا صبرتان دهد.
شفیعی
United States
دکتر عزیز انگار احمد شاملو این قطعه را برای شما سروده است:
چشمه ساری در دل و
آبشاری در کف،
آفتابی در نگاه و
فرشته ای در پیراهن
از انسانی که توئی
قصه ها می توانم کرد
...........
Iran, Islamic Republic of
امیدورارم به حق جدت فاطمه الزهرا: خداوند آرامشی بت عطا کند تا بتوانی همچنان یاور مستضعفان باشی و به بیماران خدمت کنی .ایشالا روح هرسه عزیزت با اولیا خدا محشور بشه.خدا صبرت بده دکتر دوست داشتنی خیلی دوست داریم.تو اسطوره استان مایی.
محمد
Iran, Islamic Republic of
خداوند صب بده
یزدانپناه سیسخت
Iran, Islamic Republic of
من خودم دردازدست دادن فرزندراکشیدم دردسنگین وبزرگیست.ولی امیدوارم خداوندصبری بزرگ وعظیم به جناب دکترعطاکند.چون بدون صبرزندگی سخت میشود..وخداوندبه ایلیا.طاها وخانم دکتر روموردرحمت قراردهدوروحشان بامومنین وپیامبران محشورگردد.
كرامت اله حسيني
Iran, Islamic Republic of
من مصيب راتسليت مي گويم اقاي دكتر راكه افتخار همكاري در كميسيون پرشكي تامين اجتماعي با ايشان داشتم خوب ميشناختم اگربگويم دراخلاق همتايي ندارد شايد غلونگفته باشم خوشرو مردمدار وارسته فرهيخته وهميشه ياروياوروكمككاربيماران بود ولي افسوس كه ازدست ما زمينيها كاري برنمي ايد وگرنه هرچه لازم بودبا اخلاص براي ادامه حيات ان عزيزان انجام ميدادم اقاي دكتر انسان بزرگي است ودل ايشان وسعت اقيانوسها را دارد روح همه ان عزيزان شاد ويادشان گرامي
Iran, Islamic Republic of
چه سخت است و چه حادثه غم انگیزی خداوند صبر دهد روحشان شاد و یادشان گرامیباد
خدیوی
Iran, Islamic Republic of
سلام ودرود خدا براین انسان کامل.دکتر جان تمام وجودت همیشه شیرین بودوخلعی تلخی وشوری نداشت.این معیشت الهی بود که این دنیای شیرین رابه تلخی وشور مبدل گرداند.امیدواریم که خداوند تعالی به همه ماها بخصوص جنابعالی صبری توام با شکیبایی وپایداری عنایت فرماید.چاره ای نیست بجز تسکین به نظر حق تعالی.درغمت شریکیم
یاری جو
Iran, Islamic Republic of
خداوند بهتون صبر بده جناب دکتر دانشی و خدواند فرزندان و خانم شما رو بیامرزد . دعای امشبم قطعا طلب صبر برای شما و آمرزش برای عزیزان شما خواهد بود.
مریم
Iran, Islamic Republic of
آقای دکتر از خداوند بزرگ میخوام که اولا صبر تحمل این مصیبت به شمابده و دوما امیدوارم بتونید مجددا شروع دوباره داشته باشید.
روحشون شاد و یادشون در قلب تمام ایرانیان باقیست.
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
به نظر شما کدام دانشگاه سال 1402 در استان کهگیلویه و بویراحمد عملکردی بهتری داشته است؟
دانشگاه یاسوج
دانشگاه علوم پزشکی
دانشگاه آزاد اسلامی
دانشگاه پیام‌نور
دانشگاه علمی کاربردی
دانشگاه فنی و حرفه‌ای
هیچ کدام
1