تاریخ انتشار
پنجشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۰۳
کد مطلب : ۴۰۰۵۶۷
مدیر مرکز زمین شناسی کهگیلویه وبویراحمد:

مردم به شایعات وقوع «زلزله مهیب» در یاسوج توجه نکنند

۰
مردم به شایعات وقوع «زلزله مهیب» در یاسوج توجه نکنند
کبنا ؛طهمورث وفایی اظهار داشت: پس از زلزله 5.2 ریشتری 12 اردیبهشت امسال در شهرهای یاسوج و سی سخت هر آنچه رخ داده همگی پس لرزه بوده که دلیل اصلی آن نیز جابه جایی پوسته زمین و تخلیه انرژی درونی زمین است و مردم استان نگران نباشند.
وی تصریح کرد: در ایران سه ایالت لرزه خیز از قبیل فلات مرکزی، رشته کوه‌های البرز و حوزه زاگرس وجود دارد که بر روی گسل و کمربند زلزله واقع شده‌اند.
وفایی یادآور شد: فلات مرکزی شامل طبس و شهر بم استان کرمان و رشته کوه‌های البرز نیز شامل نواحی شرقی و غربی تهران از جمله مناطق زلزله خیز در ایران مرکزی هستند.
مدیر مرکز زمین شناسی و اکتشافات معدنی کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: ایران در مسیر گسل و کمربند زلزله جهان که از کوه‌های آلپ در قاره اروپا تا کوه هیمالیا در هندوستان امتداد یافته نیز قرار دارد.
وفایی عنوان کرد: تاکنون زمین لرزه‌های متعددی در ایران به دلیل فعالیت گسل‌ها و کمربند زلزله رخ داده که یک امر طبیعی است.
وی ابراز داشت: سال‌های گذشته در حوزه زاگرس نیز به طور شبانه روز و یا در طول سال زلزله‌هایی رخ می‌داد که مردم آنها را احساس نمی‌کردند.
مدیر مرکز زمین شناسی و اکتشافات معدنی کهگیلویه و بویراحمد گفت: حوزه زاگرس با زمین لرزه‌های زیاد و دارای شدت کم مواجه است در حالی که دیگر نقاط شامل فلات مرکزی و رشته کوه‌های البرز اینگونه نیستند.
وفایی اظهار داشت: سوابق و بررسی‌ها نشان می‌دهد که در 100 سال اخیر زمین لرزه مهیب، خطرناک و بالای 6 ریشتر در حوزه زاگرس و استان کهگیلویه و بویراحمد رخ نداده است.
وی افزود: زلزله‌ها و پس لرزه‌های 12 اردیبهشت امسال تاکنون در حوزه زاگرس و استان کهگیلویه و بویراحمد هشداری مهم برای توجه هر چه بیشتر مردم و متولیان امر به مسأله ایمنی و مقاوم سازی ساخت و سازهاست.
مدیر مرکز زمین شناسی و اکتشافات معدنی کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: زمان وقوع زمین لرزه هرگز قابل پیش بینی نیست و مردم استان نیز در این زمینه به شایعات منتشره در برخی سایت‌های محلی یا فضای مجازی توجه نکرده و اخبار را از منابع موثق پیگیری کنند.
وفایی عنوان کرد: برخی افراد در کهگیلویه و بویراحمد با مقاصد خاص به دنبال شایعه سازی در مورد زلزله هستند که باید شناسایی و با آنان برخورد جدی شود.
از تاریخ 12 اردیبهشت امسال حدود 39 زمین لرزه در شهرهای مختلف کهگیلویه وبویراحمد به وقوع پیوسته که این زمین لرزه‌ها هیچ گونه خسارات جانی نداشته اما افزون بر 2 هزار میلیارد ریال خسارات مالی در حوزه‌های مختلف به تاسیسات زیربنایی، واحدهای مسکونی به ویژه در شهر یاسوج وارد کرده است.
9 مورد از این زمین لرزه‌ها بالای سه ریشتر و مابقی کمتر از سه ریشتر بودند.
 
نام شما

آدرس ايميل شما

مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

«اعتماد» از عناصر لازم‌ و ابتدایی حکومت‌داری است که حکومت‌ها باید در خلق و حفظ آن گام ...
اگر بایدن پیروز شود...

اگر بایدن پیروز شود...

بايدن با مطرح کردن بحث موشک‌ها، قصد توافق دارد و قطعا ايران هم خطوط قرمزي براي مذاکره ...
اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

حزب ندای ایرانیان هم یک طیف نواصلاح‌طلب محسوب می‌شود خواهان حضور در رقابت‌های انتخاباتی ...
1