تاریخ انتشار
شنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۲۸
کد مطلب : ۴۰۰۴۵۳

مهار حریق کوه خائیز پس از ۹ ساعت تلاش شبانه محیط‌بانان

۰
مهار حریق کوه خائیز پس از ۹ ساعت تلاش شبانه محیط‌بانان
کبنا ؛به گزارش کبنا، آتش‌سوزی درطبیعت استان چندسالی است، همزمان با کاهش نزولات زمستانی و فزونی این بارش‌ها در فصل بهار، باعث رشد بیش از اندازه علفزارها شده است، لذا این رشد از یک طرف وخشک شدن بلوط‌ها ناشی از بیماری چوب سوسک خوار بلوط که اکثراً” از همین کم بارشی زمستانی است از طرف دیگر، دست به دست هم دادند تا روزانه شاهدشنیدن خبرهای غم انگیزی از آتش سوزی بلوط‌های پهنه زاگرس باشیم.
 در همین راستا محسن جعفری نژاد مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه وبویراحمد از شروع نخستین آتش سوزی منطقه حفاظت شده خائیز خبر داد و گفت: رأس ساعت ۱۰ شب ۱۰ خرداد ماه جاری گزارشی از مردم دریافت می‌نماید که بخشی از ارتفاعات روستای علمدار درضلع جنوبی منطقه حفاظت شده خائیزشبانه دچار حریق شده است.
وی افزود: موضوع سریعاً” به مقامات ستادی و اجرایی عضو ستاد مدیریت بحران شهرستان کهگیلویه رسانده شد.
جعفری نژاد به حساسیت و عرق زیست محیطی ماموران یگان حفاظت محیط زیست شهرستان کهگیلویه جهت جلوگیری از پیشرفت آتش سوزی اشاره کرد و گفت: یگان حفاظت منتظر حضور و همراهی کسی نشده و در همان دقایق نخست با اعزام اکیپی به محل به تنهایی پس از ۹ ساعت تلاش شبانه موفق می‌شوند رأس ساعت ۷ صبح قبل ازطلوع خورشید و بدون حضور کس دیگری حریق را بطور کامل مهار نمایند.
این مقام مسئول که خود از نزدیک هار این حریق را مدیریت می‌کرد افزود: علت آتش سوزی هنوز مشخص نیست اما قطع به یقین عوامل انسانی در این بین نقش دارند که متاسفانه باعث ازبین رفتن ۳ هکتار از مراتع و ۸ اصله درخت کلخنگ و بادام کوهی شده است.
وی با اشاره به اینکه تحقیقات محسوس و نامحسوس یگان حفاظت این اداره در شهرستان جهت شناسایی عامل یا عوامل آتش سوزی ادامه دارد توصیه‌هایی داشت و گفت: وسعت زیاد مناطق، کوهستانی بودن آن باعث می‌شود که مأمورین هنگام بروز آتش به موقع نرسند، لذا توصیه می‌شود، هنگام حضور در طبیعت حتی الامکان از روشن نمودن آتش خودداری کرده، درصورت نیاز تمهیدات حفاظتی اندیشیده شود و قبل از ترک محل از سرد و خاموش بودن آتش اطمینان حاصل شود.
این مقام مسئول در پایان ضرورت حمایت سازمان حفاظت محیط زیست از محیط بانان را امری واجب دانست و گفت: سختی شرایط کار و تلاش شبانه روزی محیط بانان درحفاظت از ذخائر ملی می‌بایست توسط سازمان در جهت افزایش امکانات و تقویت توان مادی آن‌ها دیده شود.
استان کهگیلویه و بویر احمد دارای بیش از ۸۷۰ هزار هکتار جنگل وبیش از ۵۵۰ هزار هکتار مرتع است و ۸۷ درصد استان را مرتع و جنگل شکل می‌دهد.
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1