تاریخ انتشار
شنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۱۳:۱۵
کد مطلب : ۴۶۷۸۰۶
اصولگرایان و انتخابات پیش‌رو؛

رقابت درون جریانی با چاشنی وزن‌کشی

۰
رقابت درون جریانی با چاشنی وزن‌کشی
کبنا ؛ نمونه بارز این مساله را می‌توان در دو مقطع انتخابات ریاست جمهوری 92 و 96 دید که به‌رغم تلاش‌های گسترده اصولگرایان نتوانستند به یک اجماع جریانی برسند و در نهایت نیز انتخابات را به جریان مقابل واگذار کردند. یا انتخابات مجلس دهم در اسفند 94 نیز بر مبنای همین روال پیش رفت. انتخابات شورای پنجم شهر تهران نیز همین منوال را پیش گرفت. اما چند سالی می‌شود که دیگر فقدان وحدت جریانی نیز برای اصولگرایان چندان مساله حیاتی قلمداد نمی‌شود و با کاهش مشارکت و همچنین حذف جریان رقیب از گردونه انتخابات دیگر نگرانی برای اصولگرایان از جهت پیروزی در انتخابات وجود ندارد. انتخابات مجلس یازدهم در اسفند 98 و ریاست جمهوری سیزدهم در خرداد 1400 بیانگر این رویه است. اساسا مساله انتخابات برای اصولگرایان اینگونه تعریف می‌شود که یا عدم مشارکت جدی مردم باعث خواهد شد که با آرای حداقلی وارد مجلس شوند یا در شرایط مشارکت مردم نیز با رد صلاحیت‌های جهت‌دار از جریان مقابل شرایط برای تصاحب کرسی‌های بهارستان برای اصولگرایان فراهم می‌شود. به هر جهت آنچه مسلم است انتخابات پیش‌رو نیز روال مقاطع گذشته را پیش خواهد گرفت و با پیش‌بینی حضور حداقلی در انتخابات بازهم شاهد تکرار مجلسی از جنس مجلس یازدهم خواهیم بود. چه اینکه برخی در حاکمیت نیز بدش نمی‌آید این مجلس با برخی تعییرات تکرار شود. به‌نظر می‌رسد انتخابات پیش‌رو محل چالش و وزن‌کشی درون گروهی اصولگرایان بین جبهه پایداری، شورای ائتلاف، وحدت، شریان و... باشد که باید دید در نهایت این اختلافات درونی چه تاثیری بر انتخابات مجلس خواهد گذاشت.
 *وز‌ن‌کشی درون جریانی
یک فعال سیاسی اصولگرا در خصوص اختلافات درون جریان اصولگرایان معطوف به انتخابات مجلس پیش‌رو اظهار داشت: از آنجا که  برخی پیش‌بینی‌ها از مشارکت پایین در انتخابات  حکایت دارد بنابراین اکثر کسانی‌که در انتخابات شرکت خواهند کرد طرفداران اصولگرایانند و آنها خیالشان راحت است که رقیب جدی در انتخابات نخواهند داشت.
محمد مهاجری به آرمان ملی، گفت: انتخابات یک مسابقه‌ای است که فقط اصولگرایان در آن حضور دارند و طبیعی است که در چنین شرایطی هر کدام از جریانات اصولگرا تلاش می‌کند وزن‌کشی کند که هم‌وزن خود را در این انتخابات تشخیص دهد و هم اینکه سعی کند وزن خود را ارتقا دهد و دعواهایی هم که وجود دارد و من پیش‌بینی می‌کنم تا دو سه ماه آینده گسترش هم پیدا خواهد کرد، دعواهایی است که بین خود اصولگرایان خواهد بود.
وی افزود: این اصولگرایان هم که می‌گویم اصولگرایان غیرمعتدل مثل جریان قالیباف، پایداری و شورای وحدت و شریان است. لذا هر کدام از این جریانات درصدند سهم خود را از این کیک قدرت افزایش دهند.
مهاجری تصریح کرد:  برخی مسئولان اجرایی و تقنینی کشور علاقه‌ای به گسترش مشارکت ندارند و به نظر من  می‌خواهند وضع مجلس فعلی تثبیت شود.
وی عنوان کرد: از مجلس فعلی فقط 2 نفر برای انتخابات ثبت‌نام نکردند بنابراین واقعا اگر قرار است همه نمایندگانی که ثبت‌نام کردند در انتخابات مشارکت کنند و قرار نیست اراده‌ای برای افزایش مشارکت مردم شکل بگیرد قانونی در مجمع تشخیص بگذرانند که همین دوره مجلس 4 سال دیگر هم تکرار شود. چند نماینده‌ای هم که منتقدند را بیرون کنند و از خودشان جایگزین کنند تا این مقدار هزینه انتخابات نکنند.
 * ائتلافی با لاریجانی نداریم
 قائم‌مقام دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین اظهار داشت: جامعه اسلامی مهندسین در انتخابات در مسیر وحدت اصولگرایان رفتار کرده و حرکت می‌کند. با شورای وحدت و شورای ائتلاف کار را جلو می‌بریم و اینکه بخواهیم لیست مستقلی تحت عنوان جامعه اسامی مهندسین بدهیم، اتفاق نخواهد افتاد. علیرضا خجسته‌پور گفت: بنابراین اینکه اعضای جامعه را به طور خاص لیست کنیم اینطور نبوده اما از اعضای شورای مرکزی جامعه اسلامی مهندسین آقای پورابراهیمی، زاهدی، باهنر، عسگری، قادری، فولادگر، علیزاده نماینده مردم سپیدان، رضایی نماینده جهرم، رئیس کمیسیون عمران و بنده جزو کسانی هستیم که در انتخابات ثبت‌نام کردیم. تا جایی هم که می‌دانم ‌صلاحیت‌‌هایشان در مرحله اول مشکلی نداشته و احراز هویت شدند. وی افزود: تمام تلاش این است که وحدت حداکثری و صددرصدی اصولگرایان انجام شود. اما اینکه چقدر به این هدف برسیم مهم است. ممکن است در انتخابات ۷۰ درصد به وحدت برسیم یا مثل مجلس به ۱۰۰ درصد. بستگی دارد به اینکه هر کسی از مواضعش پایین‌تر بیاید تا این وحدت نهایی شود. در انتخابات دوره قبلی مجلس، در تهران کل مجموعه اصولگرایان یک لیست واحد داد، اما در انتخابات پیش‌رو باید ببینیم به چه میزان از این وحدت می‌رسیم. چشم‌انداز ما رسیدن به وحدت حداکثری و صددرصدی است، اما همیشه چیزی پایین‌تر از این‌ها هم است. یک مقدار سلایق مختلف اصولگرایی باید از آمال و آرزوها و خواسته‌هایی که دارند، کوتاه بیایند تا بتوانیم به وحدت نهایی دست پیدا کنیم.
قائم مقام دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین در خصوص همکاری و تعامل محمدرضا باهنر با علی لاریجانی اظهار کرد: آقای باهنر اخیرا هم گفتند که از حضور چهره‌ها استقبال می‌کنند اما اینکه ائتلافی با آقای لاریجانی یا کسان دیگری داشته باشند، اینطور نیست.
نام شما

آدرس ايميل شما

از «انتخابات» تا «خیابان»

از «انتخابات» تا «خیابان»

سعید حجاریان گفت: حرف‌هایی از جنس اینکه آن سوی‌عدم شرکت در انتخابات، خیابان است، بی‌معناست....
عشق صندلی یا عشق خدمت

عشق صندلی یا عشق خدمت

مشخص نیست که آیا شائبه حمایت‌های بیرونی از محمدرضا داورزنی این‌قدر اثرگذار است یا اینکه ...
ناامید از خشکسالی و بیکاری

ناامید از خشکسالی و بیکاری

قطعاً هر رجل سیاسی با توجه به سابقه و سرمایه اجتماعی که از آن برخوردار است، یک چتر حمایتی ...
1