تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۹ شهريور ۱۴۰۲ ساعت ۱۸:۰۷
کد مطلب : ۴۶۶۸۰۳
در گفت و گو با کبنانیوز مطرح شد

سید نعمت الله صدوقی، فعال سیاسی کهگیلویه بزرگ: نماینده باید نظارت کند نه انتخاب کند / آقای دهبانی‌پور کاندیدای مجمع اصلاح طلبان نیست / تابع تصمیم مجمع اصلاح طلبان کشور هستیم

۸
۳
سید نعمت الله صدوقی، فعال سیاسی کهگیلویه بزرگ: نماینده باید نظارت کند نه انتخاب کند / آقای دهبانی‌پور کاندیدای مجمع اصلاح طلبان نیست / تابع تصمیم مجمع اصلاح طلبان کشور هستیم
کبنا ؛
کم پیدا می شوند افرادی که به اصل تفکیک قوا اعتقاد راسخی داشته باشند، و عموما این اصل را با مسامحه قبول می کنند و دخالت نماینده در کارهای اجرایی را نوعی مشورت محسوب می کنند، اما سید نعمت الله صدوقی از چهره‌های شاخص سیاسی و اصلاح طلب کهگیلویه بزرگ صریحاً معتقد است که باید تفکیک قوا صورت بگیرد و نباید دولت و مجلس در کار یکدیگر دخالت کنند، از طرفی نماینده باید وظایف اصلی خود یعنی قانون گذاری و نظارت بر اجرای قوانین را انجام دهد، که تاکنون اینگونه نبوده است. این گفت و گو را در ادامه می خوانید.
برنامه اصلاح طلبان کهگیلویه برای انتخابات مجلس دوازدهم چیست؟
در کهگیلویه بزرگ کسی ثبت نام نکرده یا اگر هم ثبت نام کرده بصورت شخصی بوده، هیچ کسی در مجمع یا جریان اصلاح طلبان به عنوان کاندیدا معرفی نشده است. باید ببینیم چه چیزی پیش می‌آید، هر تصمیمی گرفته شود ما تابع شرایط و تابع تصمیمات مجمع اصلاح طلبان کشور هستیم.
در کهگیلویه ندیدم کسی ثبت نام کرده باشد، نمی دانم چه کسانی ثبت نام کرده‌اند.
آقای دهبانی‌پور که ثبت نام کرده‌اند، از گزینه‌های اصلاح طلبان برای انتخابات است؟
آقای دهبانی‌پور، نه، با ما مشورت نکرده و کاندیدای مجمع اصلاح طلبان نیست. ما هنوز تصمیم نگرفته‌ایم، اگر اصلاح طلبان پایتخت تصمیمشان بر این باشد که کاندیدا تعیین شود، تعیین می کنیم.
یکی از موضوعاتی که وجود دارد با وجود منابع عظیم خدادادی و منابع انسانی قوی، کهگیلویه بزرگ همچنان در محرومیت به سر می‌برد و توسعه آنچنانی پیدا نکرده، نظر شما چیست؟ آیا کم کاری از نماینده نبوده است؟
به نظر من نماینده وظیفه قانون‌گذاری و نظارت دارد، این دولتمردان هستند که باید برای توسعه منطقه تلاش کنند. اگر می‌خواهند توسعه اتفاق بیفتد باید نیرو‌های نخبه، مستقل، توانمند و دلسوز سکان مدیریت استان را بدست بگیرند. کسانی که برنامه داشته باشند، تا بتوانیم از این وضعیت بیرون بیاییم ولی وقتی افراد از طریق رانت و آشنابازی انتخاب می‌شوند همین وضعیت را داریم.
اگر شما نماینده مجلس بودید چه کاری می‌کردید که الان انتظار دارید؟
وظیفه یک نماینده قانون‌گذاری و نظارت است، اگر نماینده بودم فقط به این وظایف عمل می‌کردم، در کار اجرایی دخالت نمی‌کردم، به دنبال تصویب قوانین مفید و اجرای قوانین مفید می‌بودم. اعتقاد دارم تفکیک قوا باید صورت بگیرد، قوه مقننه وظایف قانون‌گذاری را انجام دهد، قوه مجریه اجرا کند، قوه قضائیه نیز به ایجاد عدالت و جلوگیری از تخلفات بپردازد. ولی الان قوه مقننه و نمایندگان وظایفی به غیر از قانون‌گذاری را انجام می‌دهند، از طرفی توقعات مردم از نمایندگان توقعات به جایی نیست، نمایندگان گرفتار شده‌اند و هیچ آسایش و آرامشی ندارند.
چرا استان ما این شکلی است که نمایندگان باید کار‌های شخصی افراد را انجام دهد؟ فقط در اینجا به این شکل است یا استان‌های دیگر هم چنین مشکلی وجود دارد؟
در تهران خیلی از مردم نمایندگان خود را نمی‌شناسند، اصلاً برای کار‌های شخصی به نماینده مراجعه نمی‌کنند، نمایندگان فراغ بال دارند و می‌توانند وظایف خود را به خوبی انجام دهند، ولی اینجا نمایندگان آسایش و آرامش ندارند، مردم دائماً برای کار‌های شخصی و اشتغال به نمایندگان مراجعه می‌کنند. نماینده حتی نمی‌تواند در منزل خود آسوده باشد. در استان‌های دیگر چنین بحث‌هایی وجود ندارد، اما در اینجا بعد از انتخابات، مردم توقع حل تمام مشکلاتشان را از نمایندگان دارند.
وظیفه نماینده قانون‌گذاری و نظارت است که باید آن‌ها را انجام دهد. در حالی که افراد برای گرفتن پست و مقام و مسئولیت به نماینده مراجعه می‌کنند.
اگر نماینده بودید دنبال چه کار‌هایی می‌رفتید؟
دنبال طرح‌های ملی می‌رفتم، احداث کارخانه‌های بزرگ، استفاده از روان آب‌هایی که در استان از آن استفاده‌ای نمی‌کتیم. اگر نماینده بودم در کار دیگران دخالت نمی‌کردم و فقط کار خودم را انجام می‌دادم.
حتی در انتخاب وزیران نیز به نظر می‌رسد معامله صورت می‌گیرد، اگر نمایندگان در انتخاب وزرا توقعی از وزیر نداشته باشند و نگاهشان ملی باشد می‌توانند بهترین وزیران را انتخاب کنند. اگر نماینده دنبال این باشد که از وزیر امتیاز بگیرد، استقلال وزیر و نماینده زیر سؤال می‌رود.
 نماینده‌ها استاندار را تعیین می‌کنند، از آن طرف استاندار مدیران کل و نیرو‌های شهرستان را بین نماینده‌ها تقسیم می‌کند. تا زمانی که نماینده در کار قوه مجریه دخالت کند وضع به همین شکل است، نماینده باید بتواند وزیری که ضعیف است استیضاح کند ولی وقتی نتواند این کار را کند در انجام وظایفش کوتاهی کرده است. نماینده باید نظارت کند نه انتخاب کند، هر گاه نمایندگان و دولت در کار یکدیگر دخالت نکنند موفق خواهند بود.
در انتخابات مجلس چه توصیه‌ای به مردم دارید؟
مردم اگر کسی را دلسوز ببینند رأی می‌دهند، اگر کسی را دلسوز نبینند رأی نمی‌دهند، ما کاره‌ای نیستیم که برای مردم بخواهیم انتخاب کنیم. من فقط برای خودم تصمیم می‌گیرم.
 
نام شما

آدرس ايميل شما

مدیرکل
Iran, Islamic Republic of
همون بهتر که نماینده نبودی
منتا
Iran, Islamic Republic of
شما که همون دفتر ازدواج خودت رو هم نمی تونی اداره کنی چطو میخوای نماینده بشی
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
باسلام کهگیلویه دهدشت و توابع آن در فقر بیکاری جوانان مشکلات اقتصادی و معیشت گرانی و تورم رنج می‌برند 45 سال گذشته تجربه شده نمایندگان مجلس کاری از دست آنها برنمی اید بخاطر منافع شخصی خود هستند مدیران عوض می کنند استخدام های طایفه‌ای آنجا می دهند برای کارهای عمرانی و عمومی انجام نمی دهند
Iran, Islamic Republic of
صندوقی کیه؟
استان فارس
Iran, Islamic Republic of
برادر من، اقای دهبانی پور که تمام زندگی و وجودش را درراه اصلاح طلبان از دست داده توکه هستی ؟که میگی با من مشورت نکرده ..
کهکیلویه بزرگ
Iran, Islamic Republic of
حاج آقا ما اصلاح طلبی را با آقای دهبانی پور میشناسیم ...
Iran, Islamic Republic of
حاج اقا مگه خوزستان یادت رفت؟؟؟
دهدشتی
Iran, Islamic Republic of
دقیقا همین مردم شما هستن که از اول انقلاب وظیفه نماینده رو تغییر دادن .و باعث تغییر فهم ودرک از وظیفه نماینده شد..
کریستیانو رونالدو؛ ۳۶ ساعت در تهران دو سال در عربستان

کریستیانو رونالدو؛ ۳۶ ساعت در تهران دو سال در عربستان

لحظه به لحظه به ورود تیم النصر به ایران نزدیک و نزدیک‌تر می‌شویم و این حضور موجی از شور ...
گزارش یک پرونده ناتمام؛ کنکور و پذیرش رتبه‌های بالا در رشته پزشکی

گزارش یک پرونده ناتمام؛ کنکور و پذیرش رتبه‌های بالا در رشته پزشکی

با برگزاری هر دوره کنکور برخی موارد همواره به عنوان بحث‌های حاشیه این آزمون بزرگ مطرح ...
(ویدئو) بوفالوهای پلیس

(ویدئو) بوفالوهای پلیس

برخی از افسران کهنه کار پلیس می‌گویند که بوفالوها می‌توانند بوی یک جنایتکار را از فاصله ...
1