کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

متخصص طب سنتی و ناباروری در یاسوج؛

گفت‌وگوی صمیمی و خواندنی کبنانیوز با اولین زن ایرانی (بویراحمدی) عضو آکادمی علم اروپا؛ دلم می‌خواهد در کهگیلویه و بویراحمد بمانم و کار کنم، اما آزار و اذیت زیاد وجود دارد / اقامت همه کشور‌های اروپایی را دارم ولی می‌خواهم در یاسوج بمانم / افرادی بوده‌اند که با ۲۶ سال نازایی از پک تیام ۴۰ روزه نتیجه گرفته‌اند/ چند مدال طلای جهان دارم و انتظار حمایت دارم

28 مرداد 1402 ساعت 9:59

خانم دکتر حمیده عاطفی دکترای طب سنتی، رئیس طب ناباروری جنوب کشور و دارنده چندین مدال جهانی، پزشک طب سنتی ساکن شهر یاسوج است که تاکنون با دست شفابخش خود بسیاری از زنانی را درمان کرده که از ناباروری رنج می‌برند. به گفته دکتر عاطفی بیشتر از ۵۰ درصد کسانی که به مطب او مراجعه کرده‌اند درمان شده‌اند. خیلی از افرادی که بیش از ۲۰ سال نابارور بوده‌اند و از پزشک‌های شهر‌های بزرگی مثل یزد و اصفهان و مشهد جواب نگرفته‌اند، در یاسوج درمان شده‌اند.


یکی از دوستانم می‌گفت وقتی اولین بار صدای قلب فرزندم را از سونوگرافی شنیدم حسی باورنکردنی داشتم، حسی داشتم که هیچ وقت و هیچ جایی تجربه‌اش نکرده بودم. مادر شدن حس ویژه‌ای دارد، خیلی از زوج‌ها چندین سال به دنبال درمان نازایی از یک مرکز به مرکز دیگر در رفت و آمد هستند، خیلی‌ها در حسرت مادر شدن می‌مانند و هیچ گاه نمی‌توانند حس زیبای مادر شدن را درک کنند. آمار‌ها می‌گویند ناباروری در ایران بیشتر از میانگین جهانی است، و حدود ۳ میلیون زوج نابارور در کشور زندگی می‌کنند. در چند سال اخیر یکی از طرح‌های سیاست جوانی جمعیت حمایت از زوج‌های نابارور است. هزینه‌های زیادی صرف درمان ناباروری می‌شود و مشخص نیست که این هزینه‌های گزاف منجر به درمان شود یا خیر. در این بین، طب سنتی از جمله درمان‌هایی است که برای ناباروری پیشنهاد می‌شود.
به گزارش کبنانیوز، خانم عاطفی پور دانشجوی دکترای پزشکی طب سنتی، رئیس تالار ناباروری در باشگاه اطبا ایرانی و دارنده چندین مدال جهانی، پزشک طب سنتی ساکن شهر یاسوج است که تاکنون با دست شفابخش خود بسیاری از زنانی را درمان کرده که از ناباروری رنج می‌برند. به گفته دکتر عاطفی بیشتر از ۵۰ درصد کسانی که به مطب او مراجعه کرده‌اند درمان شده‌اند. خیلی از افرادی که بیش از ۲۰ سال نابارور بوده‌اند و با مراجعات مکرر به استان‌های یزد، اصفهان و خراسان درمان نشده‌اند، در یاسوج درمان و صاحب فرزند شده‌اند.گفت‌وگوی صمیمی و خواندنی کبنانیوز با با اولین زن ایرانی (بویراحمدی) عضو آکادمی علم اروپا؛  دلم می‌خواهد در کهگیلویه و بویراحمد بمانم و کار کنم، اما آزار و اذیت زیاد وجود دارد /قامت همه کشور‌های اروپایی را دارم ولی می‌خواهم در یاسوج بمانم / افرادی بوده‌اند که با ۲۶ سال نازایی از پک تیام ۴۰ روزه نتیجه گرفته‌اند/ چند مدال طلای جهان دارم و انتظار حمایت دارم / به سریال یانگوم علاقه زیادی داشتم  / وقتی این خواب را دیدم تا صبح فقط گریه می‌کردم
لطفاً کمی درباره جشنواره‌هایی که شرکت کردید بفرمایید؟
حمیده عاطفی دانشجوی دکترای پزشکی طب سنتی از دانشگاه تو آی تو بلژیک، شعبه ترکیه هستم، تا چند ماه آینده فارغ التحصیل می‌شوم. در حیطه طب سنتی کار می‌کنم ولی همه من را با پک ناباوری‌ام می‌شناسند. از سال ۹۷ تا ۱۴۰۱ روی این طرح کار کردم، اوایل این پک را به دوست و آشنا و اقوام می‌دادم. بعد از آن در دانشگاه طرحم را در جشنواره‌ها ارائه کردم، در سال ۱۴۰۲ در جشنواره کنفست ترکیه اولین بار مدال نقره گرفتم، بعد از آن در اردیبهشت ماه در حیطه دارو‌های طب سنتی برای جشنواره تکنو فستیوال ترکیه شرکت کردم که بیش از ۴۷ کشور در این جشنواره حضور داشتند، خیلی از اساتید بزرگ ایران در این جشنواره حضور داشتند و ۵۰ داور از سراسر جهان در این جشنواره شرکت داشتند. در این جشنواره من اولین طرح را ارائه و دفاع نمودم. روز‌هایی را در ترکیه جهت بررسی و اعلام نظر داوران سپری نمودیم و زمانیکه برنده‌ها را اعلام کردند، پک ناباروری من با عنوان پک «تیام» مدال طلا را کسب کرد.
مدال نقره کنفست، طلای تکنوفست، مدال طلا آکادمی علم اروپا، مدال طلا جشنواره رومانی، مدال نقره جشنواره کانادا، و مدال ویژه همین جشنواره را گرفتم. دو جشنواره نیز در هلند و دوبی ثبت نام کرده‌ام که در آذرماه برگزار می‌شود.
کمی درباره زندگی شخصی خود، کودکی، تحصیلاتتان بگویید؟
متولد سال ۱۳۶۸ در شهر پاتاوه هستم. بعد از اتمام دوره تحصیلات متوسطه، ازدواج کردم و سکونت خود را در یاسوج ادامه دادم. خیلی راه‌ها را برای شغل آینده‌ام امتحان کردم، مثلاً چند دوره پرستاری رفتم که بعد از آن باید سه ماه برای دوره کارآموزی به لوداب می‌رفتم و بدلیل بعد مسافت عملاً حضور روزانه‌ام امکان‌پذیر نبود. من به سریال‌یانگوم خیلی علاقه داشتم و هر موقع پخش می‌شد آنرا با حوصله و تمرکز زیاد تماشا می‌کردم و متوجه شدم این شخصیت در فیلم بعد از خروج از قصر توانست به درمان مردم از طریق گیاهان دارویی کمک نماید تا آنجاییکه توانست به مردم سرزمینش خدمت نمود و روز بروز محبوب‌تر شود. از کودکی این در ذهنم بود که انسان دست به خیری بشوم، و خدا شاکرم این اتفاق هم افتاد، چون افرادی از پک من نتیجه گرفته‌اند که در علم نوین هیچ راهی برای بارداری نداشتند. هر انسانی رسالتی دارد شاید رسالت من این باشد که ناباروری را درمان کنم. تجربه ۷ سال ناباروری را در زندگی‌ام دارم و پزشکان نمی‌توانستند تشخیص دهند که چه مشکلی دارم. یکی از پزشکان متخصص به من گفت به اصفهان برو، اینجا در یاسوج نمی‌توانند مشکل تو را تشخیص دهند. به اصفهان مراجعه کردم و بعد از سه ماه نوبتم شد. سونوگرافی داخلی انجام دادم، به من گفتند هزینه درمان بالاست و با شرایط زندگی‌ام قابل تأمین نبود. در حالیکه پک ناباروری تیام در یک دوره ۲۰ روزه عمدتاً منجر به درمان می‌شود و هزینه آن به نسبت مراجعه بیماران به سایر شهر‌ها (رفت و برگشت، آزمایشات، مراجعات مکرر، دارو و... ) کمتر از ۱.۳ (یک سوم) خواهد بود. دوره‌های زبان‌شناسی، مزاج‌شناسی، گیاه‌شناسی، زالودرمانی و حجامت را در پیراپزشکی تهران و دانشگاه جندی شاپور اهواز گذراندم و سختی مسافت و داشتن دو فرزند در یاسوج برایم اراده بیشتری ایجاد نمود تا بتوانم به همنوعانم کمک نمایم و در همان زمان با دکتر جای‌باشی آشنا شدم. از سال ۹۹ تا کنون در ترکیه پزشکی و طب سنتی را بصورت آکادمیک فرا گرفته‌ام.
الان دو ماه است که عضو پارک علم و فناوری کهگیلویه و بویراحمد هستم. اولین مقاله ISI من چاپ شده و در این مقاله عنوان کرده‌ام بسیاری از بیماری‌ها ناشی از سردی بدن است و در کتاب قانون ابوعلی سینا (بر این موضوع) تأکید شده است. زمانیکه در جشنواره ترکیه بودم طرحم را به علوم فناوری کانادا فرستادم، داوری شد و در چند روز اخیر مقام دوم جهان در حوزه داروسازی طب سنتی، مدال ویژه جشنواره و مدال نقره را با طرح ناباروری تیام کسب نمودم. مسابقات در تورنتو کانادا برگزارشد و ۱۵۰۰ پروژه از سرتاسر جهان از سوی ۷۰ کشور دنیا در این جشنواره شرکت کرده بود، این جشنواره تأییدیه فدراسیون بین‌المللی مخترعین جهان (IFI) سازمان جهانی مالکیت فکری جامع علوم و فناوری کانادا را داشت و بسیاری از سازمان‌های مرتبط با فناوری در جهان در این جشنواره شرکت داشتند. از سرتاسر ایران برای پک ناباروری به ما مراجعه می‌کنند، بیمار‌انی داریم که تا ۲۶ سال ناباروری داشتند و وقتی به من مراجعه کردند در ۴۰ روز باردار شده‌اند، بیماری داشتم که ۶ سال نابارور بوده ولی در ۱۵ روز اول باردار شده، بیمارانی داشتیم که باید اهدایی می‌گرفتند، ولی در دوره درمان ما جواب گرفته‌اند، افرادی بوده‌اند که چند بار آی وی اف، کاشت، آی یو آ انجام داده‌اند ولی پک برای آن‌ها جوابدهی داشته است. در سایر درمان‌ها، سرطان رحم را درمان کرده‌ایم. مراجعه‌کننده داشته‌ایم که پزشکان زیادی در کشور براشون اعلام‌کردن باید رحم را در بیاورید ولی با یک بار استفاده از پک تیام مشکلشون مرتفع شد. خانواده‌ام مهمترین مشوقم بوده و هزینه‌های زیادی برایم متحمل شده‌اند گرچه از هیچ جایی حمایت نشده‌ام و هنوز به تولید انبوه نرسیده‌ام، تقاضا برای ثبت پک ناباروری داده‌ام ولی به من گفته‌اند فرمول را بدهید تا ثبت کنیم گرچه ثبت فرمول احتمال دارد موجب ورود غیر متخصصین به حوزه‌ام شود و شرایط تداوم خدمتم به مردم سلب نماید. در سراسر ایران قریب به ۵۰۰ نفر متخصص طب سنتی وجود دارد. با توجه اینکه در زمره ۱۰ نفر عضو آکادمی اروپا هستم، شرایط اقامت و درآمد بسیار بالا را دارم ولی هنوز هم دوست دارم برای مردم کشورم خدمت نمایم گرچه در امارات، بحرین، ترکیه و... پیشنهادات زیادی داشته‌ام ولی دوست دارم در صورت حمایت مقامات و مسئولین، بازهم با لباس محلی خودم افتخار آفرینی بانوی لر را نمایش دهم و برند تیام را جهانی نمایم. تیام در زبان لری یعنی دختری با چشمان زیبا. باید ناملایمتی‌ها را کنار بگذاریم، مگر مردم درمان نمی‌خواهند؟ مگر نمی‌خواهند بیماران ما به یزد و تهران و اصفهان نروند؟ الان خیلی از بیماران من از یزد و اصفهان و مشهد به یاسوج می‌آیند و می‌خواهم این اتفاق بیفتد، تا یاسوج هم مثل جا‌های دیگر شناخته شده شود. چرا اینطور مخالفت و اذیت می‌کنند؟ در شرایط کنونی با دکتر آزادی (داری مجوز طب سنتی) همکاری دارم. در حال حاضر از طرف فنی و حرفه‌ای کشور به عنوان رئیس طب ناباروری در باشگاه اطبا ایرانی می‌باشم. نیاز دارم پک تیام را هر چه زودتر ثبت کنم، از ترکیه به من گفته امو اختراع شما را ثبت و حمایت می‌کنیم و با تولید ترکیه، پک شما را به سراسر اروپا و حتی ایران می‌فرستیم درحالیکه پک تیام برای خود ایران است. چرا در یاسوج و در استان خودم کسی مرا حمایت نمی‌کند؟
طب سنتی در ایران و خارج کشور چه تفاوت‌هایی دارد؟
در ایران به طب سنتی خیلی بها نمی‌دهند. در حالیکه در کشور‌های خارجی اینطور نیست. بالغ بر ۶۵٪ درصد درمان‌های کشور آلمان از طریق طب سنتی انجام می‌گیرد، حتی بیمارستان و داروخانه‌های طب سنتی دارند. تفاوت طب سنتی در ایران و خارج کشور اینطور است که اسم من در مجلات ترکیه به عنوان عنبیه‌شناسی ثبت شده است، و بعضی از مردم ترکیه عکس ما را دیده بودند یا در تلویزیون ترکیه ما را دیده بودند و انقدر به ما اهمیت می‌دادند. به ما می‌گفتند حکیم، و می‌گفتند که حکیم‌ها بیشتر از پزشک‌ها احترام دارند.
فعالیتم در حوزه مجازی بیشتر از طریق پیج اینستاگرامی می‌باشد، بیمارانم وقتی به مطبم می‌آیند اول با آن‌ها صحبت می‌کنم و به حرف و درد دل‌هایشان گوش می‌دهم. خیلی از بیمارانم جواب می‌گیرند ولی اعلام نمی‌کنند، تصورشان این است که چشم می‌خورند، ولی من انتظار دارم که باروریشان را اعلام کنند تا نتیجه کارم را بدانم. خیلی وقت‌ها چیز‌هایی در زندگی‌ام و در طبابتم دیده‌ام که حتی نمی‌گویم ۹۹ درصد، می‌گویم ۱۰۰ درصد این اتفاقات کار خداست و این تخصص و پک من هم نشان از کار خداست. من فقط ابزار هستم و تا جاییکه بتوانم به مردم خدمت نمایم.
چه انتظاری از مسوولان دارید؟
در حالیکه برخی از این افرادی که در جشنواره کمفست ترکیه حضور داشتند و هیچ مدالی نبردند، حضورشان خیلی بازتاب پیدا کرد و توسط مسئولان سایر استان‌ها از آن‌ها تقدیر کردند. انتظار من از مسئولان این است که پک من را حمایت کنند، مطمئناً این پک در دنیا شناخته می‌شود، اخذ مدال طلای بزرگترین جشنواره‌های جهان چیز کمی نیست و خیلی ارزشمند است. انتظار دارم اجازه دهند با اشتیاق کامل خدمت نمایم. روزی می‌رسد طب سنتی جایگاه خوبی پیدا نماید و رسما موفقیت ما اعلام می‌شود. در نظر داریم این امر خداپسندانه را در روستا‌های محروم گسترش دهیم تا هزینه‌های درمان را کمتر نماییم و هر ماه یکبار برای یک شهرستان استانم در دور افتاده‌ترین محل حضور یابم تا مادران سرزمینم را شادتر ببینم.


کد مطلب: 466033

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/interview/466033/گفت-وگوی-صمیمی-خواندنی-کبنانیوز-اولین-زن-ایرانی-بویراحمدی-عضو-آکادمی-علم-اروپا-دلم-می-خواهد-کهگیلویه-بویراحمد-بمانم-کار-کنم-اما-آزار-اذیت-زیاد-وجود-اقامت-همه-کشور-های-اروپایی-دارم-ولی-می-خواهم-یاسوج-افرادی-بوده-اند-۲۶-سال-نازایی-پک-تیام-۴۰-روزه-نتیجه-گرفته-اند-چند-مدال-طلای-جهان-انتظار-حمایت

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1