تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۱۹:۱۰
کد مطلب : ۴۵۳۲۷۳
کبنا در گفت‌وگو با مدیرکل امور عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد وضعیت عشایر را بررسی کرد

بهداشت عشایر کهگیلویه و بویراحمد مشکلات جدی دارد / احداث 12 خانه بهداشت سیار / راهکار ایجاد انگیزه برای ادامه زندگی عشایری چیست؟

۱۲
۰
بهداشت عشایر  کهگیلویه و بویراحمد مشکلات جدی دارد / احداث 12 خانه بهداشت سیار / راهکار ایجاد انگیزه برای ادامه زندگی عشایری چیست؟
کبنا ؛فضل‌الله آذرفر_مدیرکل امور عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد در گفت‌وگو با کبنا گفت: اداره کل امور عشایر از نظر تشکیلاتی زیر نظر وزارت کشاورزی است. ما در سطح استان در همه شهرستان نمایندگی داریم به غیر از باشت که در حال تدارک هستیم نماینده آنجا مستقر شود.
 ده تشکل عشایری داریم که کارهای خدمات رسانی به عشایر را انجام می‌دهد. بیش از ۱۵۰ نفر در این تشکل ها در حال ارتزاق است. در سطح استان وظایف متعددی داریم و اداره همه کاره‌ای هستیم خدماتی که جامعه شهری و روستایی نیاز دارد جامعه عشایری هم نیاز دارد. تامین آرد، آب شرب، برق‌رسانی بیمه و... و این کارها سخت است ادارات دیگر هر اداره وظیفه مشخصی دارد، یکی جاده، یکی آب و دیگری برق. اما ما همه این خدمات را ما باید انجام می دهیم. حجم اعتبارات ما هم خیلی زیاد نیست عشایر هم جاهایی مستقرند که صعب العبور است و این هزینه خدمات رسانی ما را دو چندان می‌کند.
توجه دولت سیزدهم به جامعه عشایری نسبت به دولت‌های دیگر بیشتر شده است. در واقع عشایر پیش قراولان اقتصاد مقاومتی هستند که دارند با بیشترین زحمت و کمترین توقع تولید می کنند. عشایر تولیدکننده است عشایر حدود ۱۰ درصد جمعیت استان را تشکیل می‌دهد که همین ۱۰ درصد ۶۰ درصد گوشت استان  ۳۵ درصد صنایع دستی، ۲۷ محصولات زراعی، ۱۷ درصد تولیدات باغی و بیش از ۳۰ درصد لبنیات استان را تامین می‌کند. 
ماهیانه بیش از ۷۰۰ تن آرد بین جامعه عشایری توزیع می‌شود خدمت توزیع سوخت از طریق تانکرها را خودمان انجام می دهیم در صورتی که وظیفه شرکت پخش فرآورده های نفتی است اما این شرکت این وظیفه را به بخش خصوصی واگذار می‌کند و نظارت کم می‌شود و ما نهایتاً مجبوریم خودمان انجام دهیم در نظر داریم استفاده کمتر شود و توزیع پنل های خورشیدی با مشارکت اداره برق که پارسال و امسال به خوبی انجام شده است.  سازمان امور عشایری با برنامه ریزی در نظر دارد تا دو سال آینده برق رسانی به تمام مناطق عشایر انجام شود و هر جا مقدور نباشد پنل خورشیدی و نیروگاه های کوچک برای عشایر بالای ده خانوار ایجاد شود.
در اجرای پروژه‌های عمرانی اولین کار که به صورت ویژه پیگیری می‌کنیم بازگشایی هرساله چهار هزار کیلومتر راه عشایری است و این هزینه سنگینی است؛ اما علی رغم همه مشکلات امسال و پارسال به موقع بازگشایی انجام شد. به خصوص امسال بعد از وقوع سیل، برای اول اولین بار مناطق سیل زده را بهون به بهون و ورد به ورد از نزدیک همراه استاندار، ستاد اجرایی فرمان امام و دیگر نهادها سرکشی کردیم و توزیع اقلام مورد نیاز انجام شد و در رابطه با دام‌های تلفی هم کمک‌های خیلی خوبی انجام گرفت.

وی افزود: یکی از نیازهای اصلی و پایه عشایری آب است که متاسفانه خیلی از چشمه ها بر اثر خشکسالی خشک شده‌اند. ما با ده تانکر ۱۴ هزار لیتری توزیع آب را انجام می‌دهیم. در چندین منطقه آب را به شکل ثابت و پایدار کردیم مانند شبلیز،  منطقه شرق گچساران، پشت‌کوه ملا طهماسب بهمئی، دلیک آبریز کهگیلویه و کیمه زیلایی. افتتاح پروژه جدید هم در دست اجرا است که ان‌شاءالله همین امسال افتتاح شود. بهسازی چشمه ها و قنوات عشایر نیز در دستور کار است.
 آذرفر درباره بیمه عشایر در ادامه گفت: بیمه عشایر در حال پیگیری است که بیمه رایگان عشایر ان‌شاءالله امسال با توجه به دستور کشوری با استفاده از ظرفیت صندوق بیمه روستایی و عشایری انجام شود. این خیلی موثر است بحث بیمه دام‌هایی که تلف شده است بیمه اجباری دام ها را انجام می دهیم که اگر مشکلی پیش بیاید بیمه جوابگوی خسارات باشد.
مدیرکل امور عشایری استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: ما سعی کردیم تعامل ویژه‌ای برای بحث خدمات‌رسانی با دیگر مسوولان داشته باشیم. چندین بار مسوولین رده بالا از جمله رئیس فرکسیون، رئیس مجلس، رئیس کمیسیون کشاورزی کشور، رئیس مجلس، وزیر کشور و استاندار از مناطق عشایری بازدید کردند و نتیجه اش شد کمک اعتباری که ۱۶۰ میلیارد اعتبار برای خدمات‌رسانی، که در مرحله تبادل موافق و در ماه‌های آینده تخصیص خواهد شد از طریق فرکسیون امور عشایری وارد کار شدیم و اعتبارات مالیات بر ارزش افزوده به امور عشایری داده شود که قبلاً این اعتبارات به نهادهای دیگر واریز می شد و ما درگیری‌های زیادی داشتیم تا این اعتبارات را بگیریم اما از طریق درخواست استان ما برای کل کشور تصویب شد که اعتبارات مالیات بر ارزش افزوده به خود امور عشایر واریز شود. در بحث آموزش عشایر نرخ سواد جامعه روستایی و شهری ۹۵ درصد و نرخ جاذبه در جامعه عشایری ۷۵% از البته علت های متفاوتی دارد و عدالت آموزشی برای جامعه عشایری در مقایسه با جامعه روستایی و شهری بسیار کم است. ما در حال تلاش این فاصله بین دنیای عشایری و روستایی کم شود. سهمیه در نظر گرفته شده برای فرزندان عشایر یکی از این موارد است. در جامعه عشایری کلاس خصوصی و آموزش های خاص نداریم این با عدالت منافات دارد اما همه مسوولین باید تلاش کنیم تا عدالت برقرار شود.
 هزار میلیارد تومان در سطح کشور برای بهسازی مدارس تخصیص داده شده است. ما خیلی تلاش کردیم برای استان سهم خوبی بگیریم قطعاً امسال کمک خوبی به تجهیز و نوسازی مدارس عشایری و بهداشت عشایر خواهد شد.
 آذر فر در ادامه گفت: بهداشت عشایر مشکلات جدی دارد. از طریق تفاهم نامه با وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی قرار است ده دوازده خانه بهداشت سیار احداث شود که جذب نیروی بهورز و بهیار از فرزندان عشایر خواهد بود.
او ادامه داد: توزیع ۲۰ هزار نهاده دامی کنستانتره و جو  در میان عشایر که البته قیمت نهادهای دامی آزاد شده و این کار را برای ادامه زندگی عشایری سخت کرده است.
مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد به وضعیت گوشت گریزی زد و گفت: قیمت گوشت به نسبت هزینه‌ای که عشایر برای دام می‌کند کم است که دو راه حل برای برون رفت از این وضعیت وجود دارد؛ یا قیمت گوشت افزایش یابد یا نهادهای دامی به صورت یارانه‌ای به عشایر داده شود. اگر قیمت گوشت بالا برود مردم توانایی خرید ندارند همین الان میانگین مصرف گوشت از ۱۲ کیلوگرم به ۶ کیلوگرم رسیده است دولت باید یارانه بدهد که متاسفانه توانایی این کار را ندارد. هزینه پرورش یک رأس گوسفند در سال ۳ میلیون تومان است در حالی که گوسفند دو میلیون تومان به فروش می‌رسد؛ یعنی یک میلیون ضرر. یا صادرات دام آزاد شود که دام عشایر با قیمت بالا خریداری شود. 

وی در ادامه افزود: دو کارخانه واقع در استان؛ کارخانه خوراک دام و طیور و کارخانه فدک توزیع کنسانتره را انجام می‌دهند. تا کنون به قیمت دولتی خریداری می‌شد که از دو ماه آینده با نرخ آزاد و غیر دولتی توزیع خواهد شد. درباره بیماری دام که دارو آزاد شد اما هنوز واکسیناسیون دام برخی مناطق محروم تر توسط سازمان دامپزشکی رایگان انجام می شود. 
آذرفر بیان کرد: امنیت عشایر یکی از مشکلاتی است که همکاری بیشتر نهادها به ویژه نیروی انتظامی را می طلبد مخصوصاً در فصل کوچ. هرچند دستگاه‌های مختلف در بحث امنیت با ما همکاری خوبی دارند؛ اما این فعالیت و همکاری باید بیشتر شود و ما باید برای امنیت عشایر تلاش شبانه‌روزی داشته باشیم.
وی در پایان گفت: برای ایجاد انگیزه در عشایر به همکاری همه نهادها نیاز است که متاسفانه با وجود اینکه موظف و مکلف به همکاری و خدمت رسانی به عشایر هستند؛ اما همکاری لازم را ندارند و از ادارات گله مندم و انتظار داریم همکاری را بیشتر کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
وزارت کشاورزی نداریم . وزارت جهاد کشاورزی داریم .
عشایر
Iran, Islamic Republic of
جناب آذر فرلطف کن آبرسانی بکن خانه بهداشت پیش کش ما درمنطقه دشتگز گچسارن بعداز مدیر قبلی هنوز آب ندیدیم تمام منبع آبها ازبی آبی ترکیده اند
بهزاد
Iran, Islamic Republic of
ایشان و مجموعه همکاران در قیامت مدیون عشایر هستند که قبلا بهشون خدمت صادقانه میشده ..
سیامک
Iran, Islamic Republic of
سلام خدمت کپنا نیوز
لطفا از آذر فرد سوال بپرسید عملکرد مفید شما برای عشایر چی بوده که الان داری حرف از کار میزنید.
دوم یک اداره رو کردید در قرق خودتون و فامیل هاتون و هر دقیقه صحبت از عدالت میزنید. هر شخصی که وارد اون اداره بشه متوجه میشه ..
سوم تا الان هر خدمتی صورت گرفته همه مربوط به ریس قبل بوده و شما عملکرد مثبتی نداشتی پس این همه تبلیغات نکن.
چهارم دوره نماینده ات همین چهار ساله ان شاءالله بایگانی میشه.
Iran, Islamic Republic of
استان و اداره ای که این نماینده و این ریاست اداره ش کنند رو باید خیلی زودتر از اینها بایگانی میکردند.
حیف استان که آقای ایکس نماینده مرکز استان ش هست.
حاجی پور
Iran, Islamic Republic of
یه ذره آروم تر ککا
مخاطبین آدم هستن که هالو نیستند
خالدی
Iran, Islamic Republic of
خدایی آدم حیف ش میاد دوره ریاست مهندس رو با این دوره مقایسه کنه.
بابا بس کن
خسته شدیم.
جمشیدیان
Iran, Islamic Republic of
وقتی یک استان طائفه ای اداره بشه ریاست اداره نیز طائفه ای میشه و در نتیجه استان به فنا خواهد رفت...خدا به داد استان ما برسه.
کپنا لطفا انتشار دهید.
علی
Iran, Islamic Republic of
شیر مادر و نون پدر حلالت!
در این استان از طائفه بازی خسته شدیم.
لاهوتی
Iran, Islamic Republic of
با طائفه و طائفه گری یک ادار/حالا حرف از بهداشت و درمان میزنید!
نجفی چیتاب
Iran, Islamic Republic of
آقای آذر فر
شما لطفا به دردهای عشایر چیزی اضافه نکن. نمی خواهیم به مسائل ما رسیدگی کنید. هر چی طرح خوب و سازنده برا ریس قبل بود رو برداشتید و به جای اون طرحهای آوردید که فقط منفعت ش برا خودتون بوده و اطرافیان شما.
سیامک خان
United Kingdom
جون خوت یه چهار سال د من دس بچیله کوتاه بیو
روایت مجلس از رکوردهای تاریخی ارز / راهکار کنترل دلار چیست؟

روایت مجلس از رکوردهای تاریخی ارز / راهکار کنترل دلار چیست؟

سیاستگذاری‌های ارزی که در خلال نوسانات نیمه دوم سال انجام شد، به تشدید نوسانات ارز منجر ...
ایران و عربستان؛ پایان نقش تندروها

ایران و عربستان؛ پایان نقش تندروها

چینی‌ها در سیاست خارجی خود اصلی را تحت عنوان توسعه مسالمت‌آمیز به عنوان راهبرد اصلی چهل ...
ایران قرارداد خرید سوخو-۳۵ از روسیه را نهایی کرد

ایران قرارداد خرید سوخو-۳۵ از روسیه را نهایی کرد

نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل اعلام کرد، ایران قرارداد خرید هواپیمای سوخو-۳۵ از روسیه ...
1