تاریخ انتشار
يکشنبه ۸ دی ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۰۶
کد مطلب : ۴۱۶۰۲۸
دارا کریمی نژاد جامعه شناس و فعال سیاسی کهگیلویه بزرگ در گفت‌وگو با کبنانیوز:

سایه تفکر خرچنگی بر کهگیلویه / برخی در دوران نمایندگی خود یک تبصره و ماده قانونی ندارند!/ بند صندلی مدیران ما به 2 اسفند وصل است!

۱۴
۱
سایه تفکر خرچنگی بر کهگیلویه / برخی در دوران نمایندگی خود یک تبصره و ماده قانونی ندارند!/ بند صندلی مدیران ما به 2 اسفند وصل است!
کبنا ؛دارا کریمی نژاد، جامعه شناس، فرماندار سابق لنده و از چهره‌های سیاسی و اصلاح طلب کهگیلویه بزرگ به شمار می‌رود، که با او پیرامون مسائل سیاسی و توسعه کهگیلویه بزرگ گفت‌وگوی انجام دادیم که از نظر خوانندگان می‌گذرد؛
او معتقد است که همه در عدم توسعه یافتگی کهگیلویه بزرگ سهیم‌اند و می گوید: «همه در عدم توسعه یافتگی کهگیلویه سهیم‌اند، همه افراد در این توسعه نیافتگی سهیم‌اند، و بارها سؤال کردیم کسانی که نقد می‌کنند خودشان بگویند برای توسعه شهرستان و روستا و بخش استان خود چه کرده‌اند؟ امروز ما همه را تخریب می‌کنیم، توهین می‌کنیم ولی هیچ کسی نمی‌گوید خودش چه کاری برای توسعه شهرستان کرده است؟»

کبنا؛ دلیل تمایل زیاد مردان کهگیلویه برای کاندیدا شدن انتخابات مجلس وچند دستگی درون جریانی چیست؟
به دلیل عدم توسعه سیاسی کشور به خصوص استان کهگیلویه بویراحمد است، نبود احزاب مستقل، نبود مشارکت آگاهانه و مسوولانه این فضا را ایجاد کرده است.
می‌شود گفت از جهتی مثبت است چون هر کسی حق ثبت نام دارد، از جهتی هم منفی است چرا که به دلیل عدم توسعه سیاسی همه وارد این عرصه می‌شوند، به نوعی پرتاب کاندیدای به جامعه داریم.
 اسفندماه  سال 94 با جمعی از دوستان صحبت می‌کردم و گفتم که سال 98 تعداد کاندیداهای ثبت نامی ما بیشتر است که دوستان گفتند دلیلتان چیست؟
در پاسخ گفتم که از سال 86 با توجه به رد صلاحیت شدن آقای لاهوتی و منطقیان و خیلی از دوستان، هر کسی شانسی آمد ثبت نامی کرد و اجماعی شانسی صورت گرفت، خلاصه همه ادعا دارند که ما چه چیزی کمتر از بقیه داریم، چرا ما ورود نکنیم و همین الان هم می گویم اگر این وضعیت ادامه داشته باشد وتوسعه سیاسی نداشته باشیم سال 1402 تعداد ثبت نامی هم افزایش می‌باید.
در جامعه‌ای که رقابت سیاسی سالم است، هر کسی که بخواهد ورود کند باید از یک سال قبل آماده باشد، بداند کاریزما  و مدیریت دارد، توان رفتن  به مجلس را دارد، بدون اینکه از مجمع خروجی بگیرد، بدون اینکه مثلاً منتظر رد صلاحیت دیگران باشد و منتظر این مرده خواری باشد الان به گونه‌ای که شده همه منتظرند بقیه رد صلاحیت شوند و به نوعی از صحنه حذف شوند تا خودشان باشند که این پدیده مبارکی نیست.
توسعه سیاسی ما هنوز شکل نگرفته است.

کبنا؛ چرا جامعه و شهرستان کهگیلویه توسعه سیاسی ندارد؟
توسعه سیاسی به معنای واقعی وجود ندارد، این شبهه توسعه است، توسعه سیاسی مشخصه دارد، داشتن احزاب مستقل، رسانه مستقل، انتخاباتی آزاد و آگاهانه، مشارکت پذیریِ مسوولانه که در شهرستان کهگیلویه، ستان وکشورما توسعه سیاسی به معنای واقعی وجود ندارد، بیشترافراد کاریزمایی که دارند و بعدش تا حدودی بحث طایفه گرایی هست.
درانتخابات ریاست جمهوری، اصولگرایی و اصلاح طلبی را پررنگ‌ترمی بینیم  ولی درانتخابات مجلس این موارد کمرنگ می‌شوند و برای این توسعه سیاسی نداریم.
 
 کبنا؛ چرا روند توسعه شهرستان کهگیلویه نسبت به دیگر شهرهای استان و کشور کُند است؟
دلایل متعددی از جمله عوامل جغرافیایی، اجتماعی و فرهنگی تاریخی و ...دارد، شریط جغرافیایی و کوهستانی بودن استان هزینه بر است و ما به اعتبار نیاز داریم.
در بحث فرهنگی هم کارنکردن، پس انداز نکردن، کمتر شدن روحیه مشارکت پذیری از جمله عواملی است که در سال‌های اخیرشاهد آن هستیم.
معارضات در بحث توسعه هم وجود دارد که هم مردمی هستند، هم دولتی، برخی مردم ما معارضاتی برای توسعه و تکمیل پروژه‌ها دارند، یکی هم معارضات دولتی است که منابع طبیعی، محیط زیست، امور آب و...هر وقت استعلامی برای طرحی
خواست صورت گیرد 6 ماه تا یک سال طول می‌گیرد و بعد  کار هم صورت نمی‌گیرد.
موازی کاری‌هایی  که در کشور و استان ما صورت می‌گیرد هم باعث عدم توسعه شده، مدیریت ناکارآمد، ازافراد شایسته استفاده نمی‌شود و ما الان مدیرانی که عمل گرا و پیگیر باشند کم داریم، خیلی از مدیران ما بند صندلیشون به 2 اسفند بند است!
هدف گذاری، برنامه ریزی، آینده نگری و خلاقیت ندارند، به ثبات رأی برای ادامه کار، رشد و شکوفایی و همدلی و...توجه ندارند، و می‌توان گفت تفکر خرچنگی که مانع رشد همگان می‌شود دراستان ما وجود دارد به خصوص در سطح شهرستان کهگیلویه که پتانسیل بالای هم دارد.
 همه در عدم توسعه کهگیلویه سهیم اند، سال گذشته در پست اینستاگرامی برای اولین بار کلمه عزت کهگیلویه را به کار بردم برای تودیع و معارفه و هزینه‌هایی هم برای من داشت و منم خوشحالم که آنکار را انجام دادم و یک تلنگری بود به برخی‌ها.
در شهرستان کهگیلویه هم عملکرد مدیران شهرستان و کنشگران که افراد سیاسی فرهنگی و اجتماعی هستند و همه افراد در این توسعه نیافتگی سهیم اند، و بارها سؤال کردیم کسانی که نقد می‌کنند خودشان بگویند برای توسعه شهرستان و روستا و بخش استان خود چه کرده‌اند؟
امروز ما همه را تخریب می‌کنیم، توهین می‌کنیم ولی هیچ کسی نمی‌گوید خودش چه کاری برای توسعه شهرستان کرده است؟
شهرستان کهگیلویه طبیعتگردی و توریست فرهنگی خوبی دارد، همین دژکوه فرهنگ و هنریا بلاد شاپورکه چندین برابر پتروشیمی می‌تواند درآمد داشته باشد، پاک هستند و برای محیط زیست هم آلودگی ندارد، یا مثلاً تنگ صولک بهمئی، چشمه بلقیس چرام، طسوج چرام و...یعنی می گویم ما قابلیت‌های زیادی داریم، کشاورزی، صنایع تبدیلی صنعت معدن و بالاتر از همه نیروی انسانی که شهرستان دارد.
راهکار این است که باید هر مدیری برش منطقه‌ای و توسعه‌ای داشته باشد، نخبگان ما که در پست‌های کلان کشوری هستند، این‌ها باید برگردند و زکات علم، مال و سرمایه را برای توسعه شهرستان به کار بگیرند و من  به این معتقدم.
 
کبنا؛ آیا اصلاح طلبان کهگیلویه در این دوره از انتخابات مجلس، شانسی برای اتحاد دارند؟
گفته می‌شود در تحقق امری 99 درصد اراده است و یک درصد شانس ولی در جامعه ما 99 درصد شانس است و یک درصد اراده!
شانس و امید همیشه است همه افراد می‌توانند اثر گذار باشند اگر یک مقدار از خودخواهی و خودرایی‌ها  بگذریم می‌شود به یک جمع بندی رسید.
راهکاری که سال 94 ارائه دادم این بود که یک نفرکنشگر فرهنگی اجتماعی و سیاسی  به ازای هر هزار نفر جمعیت هریک از شهرستان‌های چهارگانه که خود شهرستان انتخاب کند، تا از این جمع حدود چند صد نفری به فرض 20 نفر انتخاب شوند اگر اینها انتخاب شود به این می گویند مجمع ولی اینکه مجمع 14 نفر باشد و 7 نفر را حسن تأیید کند،8 نفرو حسین تأیید کند اینکه نشد مجمع یا احزابی!

کبنا؛ چرا جوانان از چهره‌های شاخص سیاسی که عملکرد آنها به جریان ضربه زده هنوز عبور نمی‌کنند؟
در چند سال اخیر قدرت تخریب از نقد فراتر رفته، تخریب چهره‌های زحمت کشیده زیاد شده است، ما باید از پیشکسو‌تانی که در این سال‌ها زحمت کشیدند، تقدیر کنیم، ضمن تقدیر باید تحقیق هم کرد به عنوان مثال دو تا از معلمانی که برای جریان زحمت کشیدند. آقای لاهوتی و منطقیان، بروید ببینید که این دو نفر چند بار درب خانه خود را رنگ کردند، چند بار آیفون خود را عوض کردند، چقدر مراجعات داشتند، چقدر برای به کار گیری افراد دیگرچانه زنی کردند، چقدر اینها کتاب خواندند و معرفی کردند، کار فرهنگی کردند، چقدر اینها هزینه
دادند تا به اینجا رسیدند.
اینکه ما یک گروه واتساپی تشکیل دهیم و بگوییم هزینه دادیم، هزینه‌های پیشکسوتان نباید فراموش شود ضمن اینکه هر کسی اقدامی می‌کند نقدی هم بر آن است.
معتقدم اگر در سال 87 تا 82 یکی ازاین دو بزرگوار، آقای لاهوتی یا منطقیان انتخاب می‌شدند. شأن نمایندگی مجلس ما بالا می‌رفت.

کبنا؛ آیا می‌توان گفت دلیل عبور نکردن جوانان از چهره‌های شاخص سیاسی این است که جوانان راهی برای دیده شدن جز آویزان این چهره‌ها باشند ندارد؟
جوانان باید اول در جوامع مدنی و احزاب عضو شوند، مهارت‌های سیاسی پیدا کنند بعد وارد شوند، اینکه بلافاصله وارد می‌شوند و با یک روحیه آرمان خواهی که دارند، سرخورده می‌شوند که خوب نیست.
جوانان که مطالبه گری، آزادی خواهی، عدالت جویی و...دارند باید خود به این سمت بروند و از تجربیات این پیشکسوتان استفاده کنند ولی وقتی به سطحی رسیدند می‌تواند استقلال رأی را متناسب با ان عضویت در نهادها ونهادینه شدنان اثر گذار باشند.
جوانان نباید خود را وابسته شخصی کنند که اگر سرخورده شوند مشکلاتی برای انها ایجاد نشود.

کبنا؛ توصیه شما به مردم و جوانان چیست، چه کسی را انتخاب کنند؟
کسانی انتخاب شوند که توسعه محور باشند، توسعه را بشناسند، ما باید سخت کار کنیم، هم مردم و هم شخصی که انتخاب می‌شود باید به توسعه اعتقاد داشته باشد.  برخی از افرادی که انتخاب می‌شوند چند سال بعد از ورود به مجلس شاید متوجه شوند که توسعه چیست، یعنی خیلی‌ها مفهوم توسعه با ابزار توسعه را اشتباه  می‌گیرند.
افرادی داریم که مثلاً یک کارخانه، راه، جاده و...را اینها را توسعه می‌داند در حالی که اینها ابزاری هستند برای توسعه، توسعه یک فرایند کمی و کیفی است  و فراتر از این است.
 ما نیازمند کسی هستیم که حداقل‌هایی از توسعه و برنامه ریزی، شناخت کافی از وظایف مجلس داشته باشد، بارها گفتم برخی نمایندگان به جای اینکه نظارت، پیگیری و قانون گذاری کنند، به دخالت و اجرا روی آوردند و شما در دوران نمایندگی انها ندیدید که مثلاً یک تبصره‌ای یا ماده‌ای اضافه کرده باشند و این خیلی سخت است!
مطلب خوبی که برای ما و شهرستان‌های دیگر هم هست این است که شاید جز محدود دوره‌هایی است که استانداری با جدیت گفتمانی را داشته که انتخابات سالم باشد و جهت گیری به سمت هیچ کسی ندارد.
اگر چه بند صندلی خیلی از مدیران به 2 اسفند وصل است ولی خداراشکر استانداری آمده که جز محدود دوره‌هایی است که می‌گوید ما انتخابات سالم، مشارکتی با امنیت بالا می‌خواهیم برگزار کنیم، این یک فرصت خوبی است برای همه که قبلاً کم داشتیم.

کبنا؛ نیاز امروز کهگیلویه چه کسی و چه چیزی است؟
نیاز امروز کهگیلویه همدلی است، اعم از مردم و کنشگران، بیاییم ازخود بپرسیم هر کدام از ما مدعیان چه کمکی به توسعه کهگیلویه کردیم، مثلاً منِ کریمی نژاد زمانی که فرماندار بودم چه تصمیماتی گرفتم.
 بحث دیگر این است که با وجود همه اختلاف سلایق، هر کسی از صندوق رأی بیرون آمد، همه با هم کمکش کنیم که سند توسعه کهگیلویه را عملیاتی کند.
 با مشارکت پذیری و مطالبه گری مردم، استفاده از همه فرزندان شهرستان در هر جای ایران، تشکیل هیئت‌های اندیشه ورزی، مطالبه برش توسعه شهرستان از سوی مردم.
باید مردم بخواهند، مجریان بتوانند و تصمیم گیرندگان بداننداین سه ضلع باید تلاش کنند تا کهگیلویه از این بن بست خارج شود.
درانتخابات ریاست جمهوری، اصولگرایی و اصلاح طلبی را پررنگ‌ترمی بینیم  ولی درانتخابات مجلس این موارد کمرنگ می‌شوند و برای این توسعه سیاسی نداریم.
نام شما

آدرس ايميل شما

آشنا
Iran, Islamic Republic of
. که در تمام عمرم دیدم.به خدا نهایتا باید یه پست کارشناسی توی یه اداره دور افتاده استان میگرفت ...
United Kingdom
ستانداری با جدیت گفتمانی را داشته که انتخابات سالم باشد و جهت گیری به سمت هیچ کسی ندارد.!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
این مصاحبه بی طرفی را نشان میدهد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
لطفا ماهیت سیاسی کنشگر سیاسی را بفرمائید؟
ایا سیاست شما؟؟؟؟؟؟؟؟
سودهایی از اصلاح طلبی نصیب جنابعالی است! و هزینه مال دیگران! انوقت 94 حامی موحد!
و فعلا هم حامی موحد!
بعد نسخه برای اصلاح طلبان می پیچید؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
این یعنی مدعیان توسعه خود توسعه نیافته اند!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
kjhg
Iran, Islamic Republic of
من که اهل لنده هستم در دوره فرمانداری جنابتان هیچ تغییری در جهت مثبت و منفی صورت نگرفت یعنی بود و نبود توفیری نداره.
لنده
Iran, Islamic Republic of
خدا وکیل نیرو نبود بفرستند جای کریمی نژاد فرماندار، آقایان اصلاح طلب حتی پل های کوچک روستایی که دولت مظلوم داره کار میکنه به اسم نماینده میگن ساخته میشه
ولیلا
Iran, Islamic Republic of
پ جامعه شناس تفکر خرچنگی چ بی امبلا.
فقط میدونم اگه رانت سیاسی نبود شما الان باید در مدرسه راهنمایی علوم اجتماعی تدریس میکردی.
محمد
Iran, Islamic Republic of
. در دورانی که بنیاد مستضعفان شهرستان لنده رو به عنوان پایلوت انتخاب کرد، جای اینکه تمام تلاشتون رو برای محرومیت زدایی انجام بدید،شب و روز داشتید سیاسی کاری میکردید و به هاشمی پور طعنه میزدید.
با کمال احترام، شما اصلا مدیر خوبی نبوده،نیستید و نخواهید بود،
شما مصداق بارز افرادی هستن که فقط بلدن یجا بشینن و حرف بزنن
باور کنید نیازی نیست همه ی کارارو سیاسی کرد،
مرغ پخته
Iran, Islamic Republic of
خداوکیل خنده دار نیست ؟
تعریف تفکر خرچنگی چیست؟
اینه که بگی فعال سیاسی اصلاح طلب هستم از هاشمی پور تمجید کنم به موحد رای بدهم و بزرگواری را دعوت کنم و جلسه شبانه با لاهوتی و منطقیان داشته باشم و معلم علوم اجتماعی باشم و کارشناس پایلوت لنده.
۹۹
Iran, Islamic Republic of
درست میفرمایید
تفکر خرچنگی یعنی اینکه بگی اصلاح طلبم ولی به موحد رای بدی.
اصلاح طلب واقعی
Iran, Islamic Republic of
همه نظرات مخالف متن عالمانه دکتر کریمی نژاد را یک نفر نوشته،غافل از اینکه دکتر کریمی نژاد از معدود افرادی است که عملگرا،اندیشه ورز،اهل مدارا،دارای هویت اصیل اصلاح طلبی و بدون کمترین لغزش است.
عملکرد ایشان را مردم لنده تا ابدبه عنوان فرماندار افسانه ای یاد دارند و هم اینک دهیاران استان افتخار داشتن چنین مدیر کلی دانا و عملگرا را دارند.
جوانان لنده
Iran, Islamic Republic of
الحق نام کریمی نژاد در لنده همیشه جاودان خواهد ماند.درود
فرماندار افسانه ای و مدیر کل اسطوره ای
درود دارایی مردم استان و امید جوانان
درود استاد توسعه
درود مرد مردمدار
مرد انتقاد پذیر
قطعا هرکس تورا بشناسد می داند هیچ انگی به تو نمی چسپد
هرکس می خواهد تو را بشناسد بیاید لنده و با مردم لنده از
دارا بشنود
لر بویراحمدی
Iran, Islamic Republic of
سلام من بویراحمدی هستم ولی قبل از نمایندگی حاج عدل آمدم دهدشت ولی هرچه پروژه عمرانی بود که دیدم یا درحال احداث یا تموم شده بیشتر میدیم که توسط قرارگاه سازندگی که ایشان فرمانده ش بوده ساخته ...
کنشگر
Iran, Islamic Republic of
اولا هر وقت ما دست از شعار دادن برداشتیم می توانیم بگوییم عملگرا و ...
شما که هم خودتان و هم همه همکارانتان در وزارت کشور می دانید که به چه کسانی واسطه شده اید تا فعلا و به امید ۲ اسفند درکهگیلویه برای شما اقدام خیر انجام دهد و به قول دوستان معاون سیاسی استاندار بشید
نکنید این کارها را کمتر شعار بدهید
شما و امثال شما دیگر نمیتوانید جوانان را با حرف های آرامانگرایی
آقای منتقیان و لاهوتی اگر هزینه می دهند خدا می داند شفاف هستند .کبکی که میگن سر زیر برف کرده و فکر میکنه کسی نمیبینش
فقط بدانید اولا مردم خیلی فهیم و آگاه هستند بعد هم به وجدان خودتان رجوع کنید
عبدالله
Iran, Islamic Republic of
بسیار عالی و عالمانه بود
بویژه این نکته که برخی سالها نماینده مردم در مجلس بودن اما دریغ از یک پیشنهاد چه برسد به یک تبصره یا قانون !!!!!!
نکته دان
Iran, Islamic Republic of
دوستی که فقط داری یک طرفه بدون مطالعه دکتر کریمی نژاد را نقد می کنید اگر توجه کنید ایشان شفاف مواضع خود را در فضای واقعی و مجازی بیان می کنند.
اگر دنبال دیگران بود که شجاعت وصراحت در کلامش نبود.
ایشان استاد ما در دانشگاه فرهنگیان بودند و به جرات می گویم بهترین استاد دوره ام بود
فصاحت و بلاغت و علم و نفوذ ایشان بین بچه ها کم نظیر است.
افتخار مدیریت علمی،عملی و اثربخش ایشان اند
مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

«اعتماد» از عناصر لازم‌ و ابتدایی حکومت‌داری است که حکومت‌ها باید در خلق و حفظ آن گام ...
اگر بایدن پیروز شود...

اگر بایدن پیروز شود...

بايدن با مطرح کردن بحث موشک‌ها، قصد توافق دارد و قطعا ايران هم خطوط قرمزي براي مذاکره ...
اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

حزب ندای ایرانیان هم یک طیف نواصلاح‌طلب محسوب می‌شود خواهان حضور در رقابت‌های انتخاباتی ...
1