تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۲۰:۱۳
کد مطلب : ۴۷۳۷۶۹
میوه شب عید در کهگیلویه و بویراحمد کیلویی چند؟

عرضه میوه شب عید 35 درصد زیر قیمت بازار + فیلم و تصاویر

۰
کبنا ؛در آستانه عید باستانی نوروز قرار داریم. بازار میوه در استان کهگیلویه و بویراحمد پُرتلاطم و قیمت‌ها تفاوت فاحشی باهم دارند. در بازدید مختصری که از سطح بازار میوه یاسوج انجام گرفت. پرتقال نافی کیلویی 60 هزار تومان بعضی جاها هم 55 هزارتومان به فروش می‌رسد. سیب قرمز 58 هزارتومان تا 50 هزارتومان هر کیلویی به فروش می‌رسد. پیاز کیلویی 22هزارتومان و گاهی بیشتر و سیب‌زمینی 18هزار تومان تا 20هزارتومان به‌فروش می‌رسد. موز کیلویی 95 تا 100 هزارتومان قیمت‌گذاری شده است. متأسفانه قیمت‌ها به‌حدی بالا است که مردم را نگران کرده است. بااین‌وجود حدود ۲ سال است که میوه‌های باغداران کهگیلویه و بویراحمد به‌ویژه سیب به طور مستقیم توسط تعاون روستایی استان خریداری و در ایام عید به فروش می‌رسد، هم اینک میوه شب عید حدود ۳۰ تا ۳۵ درصد زیر قیمت بازار در استان آغاز شده است و بازدید‌های میدانی نشان می‌دهد که در روز‌های پایانی اسفندماه استقبال خوبی از میوه شب عید در بازار یاسوج وجود دارد.

طرح ذخیره‌سازی میوه شب عید از سال ۸۵ در دولت نهم آغاز شد و تاکنون ادامه دارد، امسال همچون سال گذشته، طرح ذخیره‌سازی بر اساس صلاحدید وزارت جهاد کشاورزی و ابلاغ ستاد تنظیم بازار کشور، به بخش خصوصی واگذار شده و سازمان تعاون روستایی به‌عنوان مجری این طرح از سوی وزیر جهاد کشاورزی انتخاب شده است.
۱۵۰ تن پرتقال والنسیا و ۱۲۰ تن سیب قرمز و زرد از نوع درجه یک در کهگیلویه و بویراحمد خریداری شده و ۴۰ غرفه در استان کار توزیع میوه شب عید را انجام می‌دهند.
طبق اعلام مدیرکل تعاون روستایی کهگیلویه و بویراحمد، قیمت سیب زرد و قرمز هر کیلوگرم ۲۸ هزار و ۷۰۰ تومان و پرتقال هر کیلوگرم ۲۸ هزار تومان در سراسر استان به فروش می‌رسد.
برآورد قیمت‌ها نشان می‌دهد که حداقل بین ۳۰ تا 35درصد قیمت میوه شب عید کمتر از قیمت میوه موجود در بازار استان است.
  
علی‌بخش شجاعی مدیرکل تعاون روستایی کهگیلویه و بویراحمد در جمع خبرنگاران اظهار کرد: از اقدامات خوب دولت در سال گذشته و امسال این بود که بحث برون‌سپاری فعالیت‌ها به تشکل‌ها و بخش خصوصی انجام گرفت. در سال‌های گذشته تمامی هزینه‌های خرید پرتقال و میوه شب عید استان را دولت متقبل می‌شد.
 شجاعی افزود: در سال ۱۴۰۰ تقریباً پنج میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان بار مالی (ضرر) برای دولت داشت؛ اما در عید گذشته و امسال از منابع داخلی شبکه خرید میوه عید انجام‌گرفته و سعی شده است هیچ‌گونه بار مالی برای دولت به همراه نداشته باشیم.

وی ادامه داد: در فصل برداشت محصول سیب به طور مستقیم از باغداران خریداری شده و دست دلالان کوتاه شد و قیمت به نفع تولید‌کننده رقم خورده است.
مدیرکل تعاون روستایی کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: این مهم سبب می‌شود که محصول باکیفیت استان در همین استان مصرف شود. سیب این استان یک برند است و می‌طلبد جشنواره سیب در استان برگزار تا به سایر استان‌ها معرفی بشود.
شجاعی اضافه کرد: امسال بخش خصوصی ۲۷۰ تن سیب و پرتقال را خریداری و در سردخانه‌های استان ذخیره‌سازی کرده است.
وی ادامه داد: ۲ روز است که استارت توزیع میوه ‌زده شده و استقبال خوبی از سوی مردم انجام شده‌است؛ زیرا حداقل  ۳۰ تا ۳۵ درصد اختلاف قیمت وجود دارد.
مدیرکل تعاون روستایی کهگیلویه و بویراحمد تأکید کرد: همچنین پنج تن خرما برای ماه مبارک رمضان خریداری شده است و هر کیلوگرم خرما کبکاب به قیمت ۴۹هزارتومان برای مصرف‌کننده به فروش می‌رسد.
مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های روستایی کهگیلویه و بویراحمد گفت: دولت در سال‌های قبل با تزریق یارانه به استان‌ها میوه شب عید را تنظیم می‌کرد که گاهی سبب می‌شد میوه موردنیاز شب عید استان از خارج استان وارد شود.

علی‌رضا فرخیانی افزود: تشکل‌ها و اتحادیه‌ها به‌عنوان بازوی کمکی دولت با حذف یارانه وارد فعالیت شدند و این باعث شد که کمکی به دولت شود و از یارانه سنگینی که در سال‌های گذشته پرداخت می‌کرد ممانعت و از هدررفت هزینه‌ها در این طرح جلوگیری شود.
وی ابراز کرد: سیب درجه یک، دو و سه در فصل برداشت میوه از باغداران هم استانی خریداری شد و حتی ۶۰۰ تن سیب (درجه سه) صنعتی را خریداری و تحویل کارخانه شهد ناب دادیم و به کنسانتره تبدیل شد که ارزش‌افزوده خوبی برای استان داشت.
مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های روستایی کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: قیمت میوه شب عید به تنظیم بازار استان کمک می‌کند و قیمت‌ها تعدیل می‌شود و کمک خوبی به سبد خانوار در شب عید می‌شود.
جاودانه رئیس اتحادیه روستایی شهرستان بویراحمد نیز گفت: از ظرفیت کشاورزان و تولید محصولات باغداران برای تنظیم میوه شب عید بهره بردیم. از پیشنهادات و انتقادات مراجعه‌کنندگان برای بهتر شدن امور استقبال می‌کنیم. 

سیمای تولیدات محصولات باغی کهگیلویه و بویراحمد
هم اکنون هزار و ۸۰۰ بهره‌بردار در زمینه تولید سیب‌درختی در کهگیلویه و بویراحمد فعالیت می‌کنند که سالانه ۸۲ هزار تن سیب در بویراحمد، ۳۵ هزار تن دنا و حتی در شهرستان‌های گرمسیری هم تولید سیب وجود دارد و در مجموع ۱۲۶ هزار تن تولید این میوه استان است.
البته با افزودن میزان تولیدات دیگر میوه‌ها، سالیانه ۲۷۰ تا ۲۸۰ هزار تن انواع میوه شامل، سیب، مرکبات، میوه‌های تابستانه و سایر میوه‌ها در باغستان‌های کهگیلویه و بویراحمد تولید و روانه بازار‌های داخلی و خارجی می‌شود.
در مجموع سالانه یک میلیون تن محصولات کشاورزی در کهگیلویه و بویراحمد تولید می‌شود که ۳٠٠ هزار تن از این مقدار قابلیت نگهداری سردخانه‌ای دارد.
این استان ۲۷۰ هزار هکتار زمین کشاورزی دارد که سالیانه ۹۷۲ هزار تن محصول کشاورزی در کهگیلویه و بویراحمد تولید و روزانه در بازار‌های مختلف عرضه می‌شود.
باتوجه‌به شرایط خاص منطقه و تنوع آب‌وهوایی سرمایه‌گذاری روی محصولات باغی با ایجاد کارخانه‌های تبدیلی در این استان، در آینده شاهد رشد مهمی در این بعد صادرات خواهیم بود.
کهگیلویه و بویراحمد با مساحتی حدود ۱۶ هزار و ۲۴۹ کیلومترمربع، سرزمینی مرتفع و کوهستانی با اقلیم سردسیری و گرمسیری در جنوب غربی ایران قرار دارد.
دستورالعمل توزیع میوه شب عید از سازمان مرکزی ابلاغ شده و این استان نیز مطابق این دستورالعمل و اختیارات و مفاد آن زیر نظر سیاست‌های کلان رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان و معاونت اقتصادی استانداری اقدام می‌کند.
نام شما

آدرس ايميل شما

هارون الرشید
Iran, Islamic Republic of
خدایی زشت نیس/ من تا حالا بیشتر ۲۰ تومن بابت سیب و پرتغال ندادم لطفا بقیه هم اظهار نظر کنن شما دو مغازه گران فروش رو دیدین بقیه رو هم.....
بندربیخشت
Iran, Islamic Republic of
خدا بیامرزه پدرومادر ای بازایله،،بازار که قیمتشو کمتر از نرخ بازرگانیه..همیشه دولت هدفش نابودی مردم بوده.
حسن
Iran, Islamic Republic of
باسلام این بیشتریه تبلیغ ویه طهارت گرانفروشی است پرتقال از۱۳تا۲۵پربازاره سیب هم از ۲۰تا۲۵ این قیمتها که اعلام کردین فقط مغازه های سفارشی درون خیابانهای اصلی است
Iran, Islamic Republic of
فکر کنم تا حالا بالای ۳۰ نخریدم
Iran, Islamic Republic of
وانت ها سیب را کیلویی 23 هزارتومان می فروشند بعد کارگزاران دولت انقلابی در راستای شعارشان که همان افزایش تورم است همان سیب را و با کیفیت پایین تر 28 هزار تومان می فروشند .
حق
Iran, Islamic Republic of
تا کی می‌خواهید بگید قیمت شهر از شما ارزونتره کبنا تو چرا این ها را میزنی مردم خود تو بازارن همه چیزو می بینن
احسان
Iran, Islamic Republic of
آشغال بدیم مردم بخورند بگیم خدمت رسانی
Iran, Islamic Republic of
بهترین پرتقال شمال الان سایپا دار میده ۱۳ تا ۱۴هزار .اقایون تعاون روستایی این قیمت رو از کجا اوردن.فقط رفتن بایه دلال بستن بعد سردخانه تعاونی رو هم میدن دستش .قیمت رو هم باز وبند براش سقف قیمت تعیین می کنند .قیمت پارسال وامسال رو باشهر های بزرگ واطراف مقایسه کنید ببینید چقدر اختلاف دارن .نهاد های نظارتی هم که طبق معمول تواستان .بعدا ۱۲۰ تن سیب که سیبی نیست که اینقدر روش مانور میدن جوابگو چند روز استان میباشه
Iran, Islamic Republic of
درود بر عملکرد مدبرانه سازمان جهادکشاورزی که انصافا پرچم مدیریت را تو استان بالا نگه داشته اند اولین بار هست که با مدیریت خوب بدون از اینکه میوه شب عید را از بیرون بیارن هم به سود تولید کننده و هم مصرف کننده این تصمیم و دغدغه همیشگی عملا اجرایی شد نمیدونم بعضی مریض هستند یا کور که اینقدر متعصبانه قلم میزنند عزیزم تو وزارت خونه به مسئولان میگن برید استان کهگیلویه و بویر احمد را ببینید و ازشون یاد بگیرید وقتی وزیر رسماً تقدیر می‌کنه یعنی کار خوبه دیگر این حرفها چیه
ابتلای ترانه علیدوستی به یک بیماری با منشا نامشخص؟

ابتلای ترانه علیدوستی به یک بیماری با منشا نامشخص؟

مادر ترانه علیدوستی در صفحه‌ی شخصی خود در اینستاگرام اعلام کرد که این بازیگر مشهور به ...
مشکل ۵۰ ساله بازنشستگان حل شد

مشکل ۵۰ ساله بازنشستگان حل شد

با پیگیری سازمان بازرسی کل کشور، معضل چندین ساله بازنشستگان کشوری در خصوص تأخیر در برقراری ...
مشکل تعطیلی پنجشنبه‌

مشکل تعطیلی پنجشنبه‌

اگر قدرت اقتصادی ما به شکلی بود که پول ملی ما «ریال» از ارز‌های مسلط بر بازار‌های بین ...
فایل های مرتبط
1