تاریخ انتشار
شنبه ۲۸ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۴۶
کد مطلب : ۴۷۲۶۵۳
کبنا گزارش می‌دهد

مدیریت شهری یاسوج همچنان درجا می‌زند و حرفی برای گفتن ندارد / چرخه مدیریت بحران معیوب است (+ فیلم و تصاویر )

۵
کبنا ؛از روز جمعه (27 بهمن‌ماه 1402) بارش باران آغاز شده و همچنان ادامه دارد. حجم زیاد و مدت طولانی بارندگی‌ها مشکلاتی را در شهرهای استان کهگیلویه و بویراحمد به‌ویژه در شهر یاسوج برای شهروندان ایجاد کرده است؛ به‌طوری که گاهی حتی عبور و مرور سواره و پیاده نیز با دشواری همراه است.
   

به گزارش کبنا، بر اساس اعلام هواشناسی استان کهگیلویه و بویراحمد در شهر یاسوج حدود 149.6 میلیمتر بارندگی وجود داشت این مقدار باران مشکلاتی را برای مردم در پی داشت. علاوه بر آبگرفتگی شدید معابر و مسیرهای تردد شاهد آبگرفتگی منازل مسکونی مردم  و قطع برق برخی از مناطق شهر یاسوج هم بودیم. یکی از مشکلات مهمی‌که این روز‌ها بیشتر از هر زمان دیگری به چشم می‌آید بحث سوء مدیریت در هنگام وقوع بحران است اما واقعیت آن است که گاهی غیر از سوء مدیریت در بحران‌هایی همچون باران‌های سیلابی، در ابتدایی‌ترین مسائل همچون یک آبگرفتگی ساده ناشی از بارش باران استان و به‌ویژه شهر یاسوج دچار چالش‌های می‌شود که گاهی زیان‌بار است.
سؤال اینجاست که چرا مشکل سوء مدیریت در استان کهگیلویه و بویراحمد در هنگام مقداری باران رخ می‌دهد و هیچگونه تدبیر درست و سنجیده‌ای برای پیشگیری از اینگونه امور در نظر گرفته نمی‌شود؟ سؤال مهمتر اینکه چرا ستاد بحران استان کهگیلویه و بویراحمد برای اینگونه موارد هیچگونه بسته قابل پیش‌بینی در نظر نمی‌گیرند؟
مشکل فقط به اینجا ختم نمی‌شود. وقتی برق قطع می‌شود و یا مسیرهای تردد دچار آبگرفتگی شدید می‌شود، روی خیلی از امور دیگر هم اثر می‌گذارد. در بعضی از موارد کسانی که برای پیگیری امور به شرکت‌های خدماتی مراجعه می‌کنند با این پاسخ مسئول مربوطه روبرو می‌شوند که فعلا سیستم‌ها قطع است و باید منتظر ماند که وصل شود.
آن‌ها در پاسخ به این سؤال که سیستم‌ها چه زمانی وصل می‌شوند به ارباب رجوع می‌گویند: مشخص نیست!
این گونه سوء مدیریت‌ها به ندرت در شهرهای بزرگ و توسعه‌یافته رخ می‌دهد چرا که در ابتدایی‌ترین مسائل همچون امور زیرساختی مرتبط با خدمات اجتماعی حداقلی از امکانات یا پیش‌بینی‌ها برای مواقع بحرانی وجود دارد تا مانع از مختل شدن امور شود.
سوال دیگر اینکه دقیقاً ستاد بحران استان کهگیلویه و بویراحمد چه وظیفه‌ای دارد؟ آیا این ستاد نباید قبل از آغاز بارش‌ها تمام جواتب را برای جلوگیری از آبگرفتگی و راه افتادن سیلاب مورد بررسی قرار دهد. آیا تمام دستگاه‌های خدمات‌رسان نباید قبل از بارندگی‌‌ها کانال‌های هدایت آب‌های سطحی را مورد بازدید و بررسی قرار دهند؟ آیا نباید بحران امروز درسی برای بارش‌های آینده باشد؟
مدیریت شهری یاسوج همچنان درجا می‌زند و حرفی برای گفتن ندارد
در سال‌های گذشته همواره از این نوع اتفاقات رخ داده، از برف 18 سانتی یاسوج که شهر را قفل کرد تا به‌ امروز آبگرفتگی و سیلاب‌های متعدد در شهرها و مناطق مختلف استان آسیب به زیرساخت‌ها وارد کرده و هنوز راه حل و چاره مدبرانه‌ای برای رفع اینگونه مشکلات تدارک دیده نشده است و به عبارتی همچنان «در بر روی پاشنه» می‌گردد.
به نظر می‌رسد ضعفی که با آن مواجه هستیم ضعف در مدیریت بحران است که به عنوان پاشنه آشیل جدی مطرح است و مدیریت شهری یاسوج همچنان درجا می‌زند و در واقع حرفی برای گفتن ندارد.
باید به این موضوع توجه داشت که استان کهگیلویه و بویراحمد، استانی است با بارش‌های فراوان و دیگر بحران‌های طبیعی، از همین رو آنچه در چنین جغرافیایی اهمیت دارد توجه به بحران و چرخه مدیریت بحران است.
چرخه مدیریت بحران یعنی «پیشگیری، آمادگی، مقابله، بازسازی و بازتوانی»، چرخه‌ای که غفلت در هر کدام از بخش‌ها می‌تواند ناهماهنگی‌هایی را در مراحل دیگر ایجاد کند؛ چرخه‌ای که فعلاً معیوب است.
البته این حرف‌ها نافی خدمات مسئولان مربوطه نیست. اتفاقاً در باران روزگذشته مدیرکل بحران، فرماندار بویراحمد و جمع دیگری از مسئولان در وسط کار بودند و همیشه مشکل به سوء مدیریت هم بر نمی‌گردد.
 برخی از این مشکلات نیز به موضوعات فرهنگی باز می‌گردد و ناشی از رفتار‌های نادرست در شهر است یعنی گاهی به طور خاص مردم بازیگران اصلی هستند. یعنی زباله‌های خود را در خیابان و جوی می‌اندازند و بعضاً برخی رفتگران نیز برای تسهیل کار خود این زباله‌ها را به زیر پل‌ها هدایت می‌کنند و در نهایت هنگام بارندگی شدید این زباله‌ها باعث ایجاد سیلاب‌های مقطعی می‌شوند.
در مجموع، مشکل خیابان‌های شهر یاسوج و آبگرفتگی‌های شدید هنگام بارش‌ها، معادله چند مجهولی است که قبل از هر بحرانی باید حل شود.
مدیریت شهری یاسوج همچنان درجا می‌زند و حرفی برای گفتن ندارد

مدیریت شهری یاسوج همچنان درجا می‌زند و حرفی برای گفتن ندارد
 
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
مسولین به فکر کانال بین سرآبتاوه وتلخسرو باشند تا فاجعه نشده وزیر کشور هم آمد دید ولی هیچ کاری نشد فردا که چند خونه را آب بر د اون وقت واویلا کنید
Iran, Islamic Republic of
بچه مردم رو آب برد، فقط خدا رحم کرد زنده موند... ستاد مدیریت بحرانی فشلی که در این شرایط مدارس رو تعطیل نمیکنه و مدیر مدرسه بی لیاقتی که سر خود مدرسه رو تعطیل میکنه تا دانش آموزان سردرگم روی جدول راه بروند و یکی از آنها به داخل جدول سقوط کند... فقط خدا خواست که دانش آموز بعد از طی این همه مسافت زنده بمونه... خدا بهتون رحم کرد آقای استاندار، آقای شهردار و نماینده ای که نیروی های بی لیاقتت این شهر...
احسان
Romania
مثلا ستاد بحران. مثلا شهرداری ... کجای این شهر درسته که ...
Iran, Islamic Republic of
اینم از تدبیر کسایی که براشون شب و روز تو مجازی یقه میدرید الحق که هرچه به روز بویراحمد بیاید حق مونه
مدیریت وتوانایی مدیریت به مدرک داشتن نیست
United States
خدایی این عکسها یعنی چه؟
دو روز قبل از بارندگی باید لای روبی‌ها توسط شهرداری انجام‌میشد که نشد
به خدا مدیریت کردن مدرک داشتن نیست
....
حاکم شهری که مرغابی بود
برسر آن شهر چه رسوایی هاست...
Iran, Islamic Republic of
فرماندار فعلا انتخاباته
Iran, Islamic Republic of
مدیرانی که الان دنبال رای برای کاندیدشون هستند کی وقت میکنند دنبال کار مردم باشند.
Iran, Islamic Republic of
فرماندار محترم موقع حادثه از خواب بیدار میشه که دیره ه ه ه ه ه ه ه
جناب به جای شبنشینی و خونه به خونه گشتن کارت را درست انجام بده که مدیون بند پوتینت نشی برادر
از عمل تا حرف هزار فرسخ راههههههه
پیمان
Iran, Islamic Republic of
اگه بهرامی کاری کرده بود این نتیجه اش نبود
Iran, Islamic Republic of
وطنم پاره تنم
اخه یکی نیست این مسول ها رو پا مرغی تنبه کنه
بویراحمد
Iran, Islamic Republic of
واقعا باید تاسف خورد به حال یاسوج با این شهردار و شهرداری
حسن
Iran, Islamic Republic of
از آقای بهرامی و نستهن مقدم بپرسید که نتونستید کانالهای آب بهسازی کنید اکنون میخواهید نماینده یه شهرستان بشوید
بازرس
Iran, Islamic Republic of
مشکل اصلی شهر یاسوج سوء مدیریت شهرداری ، فرماندار و رئیس ستاد مدیریت بحران هست
ابتلای ترانه علیدوستی به یک بیماری با منشا نامشخص؟

ابتلای ترانه علیدوستی به یک بیماری با منشا نامشخص؟

مادر ترانه علیدوستی در صفحه‌ی شخصی خود در اینستاگرام اعلام کرد که این بازیگر مشهور به ...
مشکل ۵۰ ساله بازنشستگان حل شد

مشکل ۵۰ ساله بازنشستگان حل شد

با پیگیری سازمان بازرسی کل کشور، معضل چندین ساله بازنشستگان کشوری در خصوص تأخیر در برقراری ...
مشکل تعطیلی پنجشنبه‌

مشکل تعطیلی پنجشنبه‌

اگر قدرت اقتصادی ما به شکلی بود که پول ملی ما «ریال» از ارز‌های مسلط بر بازار‌های بین ...
فایل های مرتبط
1