تاریخ انتشار
سه شنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۲۱:۰۹
کد مطلب : ۴۶۱۵۶۹
در نشست ستاد برداشت لنده مطرح شد

گلایه فرماندار لنده از کیفیت پایین آرد / چرا گندم لنده به یاسوج ارسال میشود ولی آرد یاسوج به لنده نمیرسد/مذاکره با کمباین داران فارس و همدان برای تامین کمباین در فصل برداشت

۰
کبنا ؛نشست ستاد برداشت شهرستان لنده به ریاست فرماندار و با حضور مسئولان استانی و شهرستانی و نمایندگان اتحادیه ها صبح امروز در سالن جلسات فرمانداری لنده برگزار شد.

به گزارش کبنا نیوز؛ در ابتدای این نشست عطب اله بیژنی نسب رئیس جهاد کشاورزی لنده گفت: در دو طرح از سیاست های دولت تحت عنوان جهش تولید در دیمزار ها و کشت قرادادی با تلاش شبانه روزی کارکنان جهادکشاورزی در طرح جهش تولید در دیمزار ها نسبت به سال گذشته با افزایش 60درصدی، سطح کشت را از 1800هکتار به 4085هکتار و در کشت قراردادی با 20درصد افزایش نسبت به تعهدات ایجادی از طرف سازمان افزایش سطح داشتیم. 

از جمله مشکلات و موانعی که از طرف مسئولین شهرستان و متولیان این نشست عنوان شد میتوان به مواردی همچون،کیفیت پایین آرد در شهرستان،عدم وجود باسکول برای خرید تضمینی گندم،تهدید کمباین داران از طرف برخی رانندگان،عدم ارسال آرد با کیفیت یاسوج به شهرستان اشاره کرد.
در ادامه این نشست مهندس اسدی مسئول مکانیزاسیون سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: یکی از مشکلات اساسی شهرستان لنده در فصل برداشت با توجه به اتفاقات در سالهای گذشته و همچنین زمینهای کشاورزی نامناسب و شیب دار، نبود کمباین هست که در این رابطه با کمباین داران استانهای فارس و همدان مذاکره کردیم و قرار است تعداد زیادی کمباین به استان ارسال بشه که سه تا شش کمباین به لنده فرستاده خواهد شد.
وی با بیان اینکه مشکل سوخت برای کمباین ها نداریم، افزود: قیمت خرید تضمینی گندم ۱۵ هزار تومان خواهد بود و دستمزد کمباین داران،با توجه به قیمت ماشین آلات،تورم و کارکرد ماشین آلات ۸۲۰ هزار تومان در ساعت خواهد بود که از تهران و وزارت اعلام شد.
مهندس اسدی با بیان اینکه ۳۱ میلیارد بودجه برای تسهیلات ادوات در استان اختصاص یافت،ادامه داد: کارکرد کمباین ها هم با توجه به برداشت صحیح و اصولی محاسبه خواهد شد و امنیت کمباین داران هم باید توسط مسئولان شهرستان تامین شود تا با امنیت خاطر وارد شهرستان شوند.
در ادامه نیز مهندس احمدی،مسئول زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان تعهدات جهاد کشاورزی لنده را اینگونه عنوان کرد،۱ فعال شدن کیل گیری ۲ ارسال نمونه ای از گندم شهرستان به مرکز استان جهت آزمایش و تامین کیفیت ۳ گزارش جمع آوری روزانه گندم و ارسال گزارش به استان ۴ ضد عفونی کردن کمباین ها ۴ کاهش محصولات آب بر مثل برنج،هنوانه و گوجه و افزایش محصولات راهبردی مثل برنج و ذرت. 

در پایان این نشست فرماندار لنده گفت: بخش مهمی از تولید کشور به حوزه کشاورزی مربوط است و از آن مهم تر کالای استراتژیک گندم هست که در سبد خانوار و اقتصاد ما نقش بسیار اساسی و مهمی را با توجه به شرایط منطقه در آسیا و آسیای میانه و غربی ایجاد میکند و به گندم نیاز ضروری داریم.
جلال دانش افزود: با توجه به سال رشد تولید و مهار تورم ما هم در شهرستان سطح زیر کشت را افزایش دادیم به طوری که قرار است سهمیه پیشنهادی تولید ۷۰۰ تن گندم را به ۲۳۰۰ تن افزایش دهیم و بیش از مقدار مصرف شهرستان تولید داشته باشیم.
فرماندار دانش ادامه داد: جهاد کشاورزی شهرستان را با توجه به رکوردی که نسبت به سالهای گذشته داشت و اعتراضی هم از جانب کشاورزان نسبت به گذشته نداشتیم حمایت خواهیم کرد و از تلاشهای مجموعه جهاد شهرستان و مسئولان سازمان در استان تشکر میکنیم.
دانش با اشاره به کیفیت پایین آرد وارده به شهرستان افزود: در بحث مصرف هم باید قسمت اعظمی از گندم تولیدی در شهرستان باید به سفره خود مردم برگردد به نحوی که نان با کیفیتی تولید و در اختیار مردم قرار گیرد.
از دیگر نکاتی که جلال دانش در این نشست مطرح کرد میتوان به موارد زیر اشاره کرد
۱ رعایت الگوی کشت و ابلاغ به کشاورزان قبل از فصل برداشت
۲انبار و باسکول باید تهیه و راه اندازی شود تا سهمیه تا گندم شهرستان به خوبی نگهداری شود.
۳ جاده های بین مزارع رفع اشکال گردد.
۴ برای کشاورزان تسهیلات ادوات کشاورزی در نظر گرفته شود.
 
نام شما

آدرس ايميل شما

ابتلای ترانه علیدوستی به یک بیماری با منشا نامشخص؟

ابتلای ترانه علیدوستی به یک بیماری با منشا نامشخص؟

مادر ترانه علیدوستی در صفحه‌ی شخصی خود در اینستاگرام اعلام کرد که این بازیگر مشهور به ...
مشکل ۵۰ ساله بازنشستگان حل شد

مشکل ۵۰ ساله بازنشستگان حل شد

با پیگیری سازمان بازرسی کل کشور، معضل چندین ساله بازنشستگان کشوری در خصوص تأخیر در برقراری ...
مشکل تعطیلی پنجشنبه‌

مشکل تعطیلی پنجشنبه‌

اگر قدرت اقتصادی ما به شکلی بود که پول ملی ما «ریال» از ارز‌های مسلط بر بازار‌های بین ...
1