تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۴ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۰۲:۴۵
کد مطلب : ۴۵۸۳۷۱
«معتمدی‌پور» در دهه فجر همه را دست به قیچی و کلنگ کرده است

داستان «نخستین‌های» یک مدیر

۰
کبنا ؛خارج از فضای تعریف و تمجید باید به انصاف گفت که سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد در دهه فجر امسال نیز همانند هفته دولت، مقامات ارشد این استان را بارها دست به قیچی و دست به کلنگ کرد تا پروژه‌های شاخص بخش کشاورزی را افتتاح یا کلنگ‌زنی کنند.
به گزارش کبنا، پروژه‌های بخش کشاورزی در دهه فجر هم از حیث تعداد و کمیت و هم از حیث کیفیت و اثربخشی حرف اول را در بین سایر ادارات می‌زنند به طوری که ۱۱۳ پروژه‌ مهم در دهه فجر و در بخش کشاورزی افتتاح یا کلنگ‌زنی شدند تا سرآمد کارنامه دولت سیزدهم در استان کهگیلویه و بویراحمد باشند.
پروژه‌هایی که علاوه بر تعداد بالای آن‌ها، دو ویژگی برجسته داشتند؛ یکی اینکه بسیاری از این پروژه‌ها نیازهای اساسی بخش کشاورزی بودند که علی‌رغم آنکه مورد مطالبه مردم و کارشناسان بودند، سال‌ها به آن‌ها بی‌توجهی شد و از طرفی بسیاری از این پروژه‌ها برای نخستین‌بار در دستور کار قرار گرفتند.
علاوه بر آنکه در یک رویکرد بخردانه در هفته دولت برای اولین‌بار کلنگ یک کارخانه تولید خوارک آبزیان در یاسوج به زمین زده شد و اکنون پیشرفت قابل قبولی دارد، اینک و در دهه فجر در شهرستان دنا نیز این کلنگ برای یک کارخانه مشابه دیگر به زمین زده شد تا همه‌چیز برای استانی که سومین تولیدکننده ماهی کشور است و بدای تامین غذای ماهی همواره مشکل داشت، یکجا به نام دولت سیزدهم زده شود.
در بحث ایجاد زنجیره‌های تولید گوشت قرمز و گوشت سفید نیز بعد از تجربه موفق معتمدی‌پور و همکارانش در هفته دولت که مجتمع بزرگ زنجیره‌ای تولید گوشت مرغ در باشت را استارت زدند و با همت سرمایه‌گذار سرعت خوبی دارد، اینک و در دهه فجر  یک زنجیره دیگر تولید گوشت سفید در شهرستان بهمئی کلنگ خورد تا جهاد کشاورزی و مدیر جهادی و انقلابی‌اش نشان دهند که برای نخستین‌ها ساخته شدند.
زنجیره گوشت، مجتمعی تولیدیست که همه فرایند تولید مرغ از جوجه‌یک روزه، مرغ مادر، مرغ گوشتی، خوراک طیور، کشتارگاه و سردخانه همگی در یک نقطه و تحت یک مدیریت تجمیع می‌شوند تا بدون وابستگی به بیرون بتوانند گوشت مورد نیاز را تامین کنند.
آری این توفیقات سازمان جهاد کشاورزی، صرفا یک پروژه و افتتاحیه ساده نیستند بلکه یک رویکرد مدیریتی مبتنی بر زیرساخت‌های مورد نیاز بخش کشاورزی این استان برای برون‌رفت از حالت سنتی به مدرن است.
رویکردی که نه تنها در حوزه تولید خوراک آبزیان و زنجیره‌های ارزش غذایی بلکه در دیگر حوزه‌های زیرساختی از جمله سردخانه‌ها و دیگر صنایع تبدیلی و تکمیلی به خوبی خودش را نشان داده تا معلوم شود که دکتر معتمدی و همکارانش به جای مدیریت روزمرگی و کارهای روتین و تکراری، به دنبال یک هدف‌گذاری مشخص در این بخش هستند.
داستان نخستین‌ها در بخش سردخانه‌ها نیز تکرار شد و برای اولین‌بار مجوز ۳۲ هزار تن فضای سردخانه‌ای در این یکسال با رایزنی‌های هدفمند اخذ شد و خیلی زود هم نتیجه داد به طوری که اولین افتتاحیه‌های این تصمیم، در شهرک صنعتی یاسوج با سردخانه سه هزار و ۵۰۰ تنی شرکت امیدسبز انتظار به بار نشست و کلنگ‌های احداث دیگر سردخانه‌ها در نقاط مختلف استان به زمین زده شد.
برنامه سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد این است که در دو سال آینده فضاهای سردخانه‌ای را به اندازه دو برابر آنچه از ابتدای انقلاب تاکنون کار شده، برساند تا دیگر در زمینه وجود ۳۰۰ هزار تن تولیداتی که قابلیت نگه‌داری در سردخانه دارند، دغدغه‌ای نباشد و علاوه بر نقش موثر این اقدام در تنظیم بازار، کشاورزان مجبور نباشند دسترنج خود را با قیمت‌های اندک بفروشند.
توجه به صنایع فراوری به ویژه در گیاهان دارویی، عصاره‌گیری و تولید عرقیجات نیز در این دوره پررنگ و ملموس بود.
در حوزه گلخانه‌ها که بیش از ۱۳۰ هکتار زیرساخت گلخانه‌ای آماده واگذاری در دست اقدام است، در گچساران برای اولین بار یک گلخانه با سطح زیر کشت ۱۰ هکتار در زمینی ۲۶ هکتاری کلنگ‌زنی شد تا نوید افزایش تولیدات این استان در فضای مدیریت‌شده گلخانه‌ای چندبرابر شود.
در همین‌زمینه رویکرد تغییر الگوی کشت و جایگزینی محصولات پربازده در دستور کار قرار گرفت و برای اولین‌بار، گلخانه کشت محصول اقتصادی بلوبری در بویراحمد احداث شد و علاوه بر آن، دانش تولید این محصول با دو بار برداشت در سال در اختیار استان کهگیلویه و بویراحمد قرار گرفت.
تجربه‌ای که این بار در دهه فجر نیز تکرار شد و یک گلخانه ۱۵ هزار متری کشت بلوبری برای اولین بار در شهرستان باشت کلنگ‌زنی شد. در کنار این‌ها، برای اولین‌بار احداث مجتمع‌ها متاثر از سیاست‌های کلان دولت و وزیر جهاد کشاورزی در برنامه دکتر معتمدی‌پور قرار گرفت و پنج مجتمع بزرگ تولیدی در زمینه دام، طیور و آبزیان و شیلات در حال احداث هستند.
حالا در دهه فجر، سازمان جهاد کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد با ۸۹ پروژه افتتاحی و ۲۴ پروژه کلنگ‌زنی جلودار کاروان دولت در خدمت به مردم شد و در نقاط مختلف استان استاندار و فرماندار و وزیر و وکیل را دست به قیچی و کلنگ کرده تا ندای تغییر در کشاورزی این استان رساتر از همیشه شود.
آری در شهرستان دنا وقتی کلنگ اولین کارخانه تولید خوراک آبزیان به زمین زده شد، آقای مهدی روشنفکر، نماینده مردم در مجلس، سراغ دکتر معتمدی را می‌گیرد  که چرا او حضور ندارد؛ سوالی که با یک پاسخ جالب مواجه می‌شود و گفته می‌شود، جهاد کشاورزی آنقدر پروژه مهم دارد که رئیس این سازمان امکان و وقت حضور در همه این مراسمات را ندارد.
موضوعی که در گچساران و کهگیلویه هم تکرار شد و به دلیل تداخل و تکثر برنامه‌ها، چند آیین افتتاح و کلنگ‌زنی بدون حضور رئیس سازمان‌ جهاد کشاورزی برگزار شد.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
خوبه اگه اجرایی بشه ؟
Iran, Islamic Republic of
خوبه اگه اجرایی بشه ؟
Iran, Islamic Republic of
افتتاح یا کلنگ زنی یه گلخونه نیاز به این همه هیاهو و تعریف و تمجید داره؟!داریم به کجا میریم خدا وکیلی؟!
روغن
Iran, Islamic Republic of
جمع کن بساطتت را
علی‌اف از دمیدن بر آتش تنش حداکثری با ایران چه می‌خواهد؟

علی‌اف از دمیدن بر آتش تنش حداکثری با ایران چه می‌خواهد؟

برخلاف رویکرد تعاملی و ایجابی تهران، جمهوری آذربایجان با افزایش ضریب رویکرد تقابلی، بر ...
ماجرای پشت در شورا به جلسه راه یافت

ماجرای پشت در شورا به جلسه راه یافت

همزمان با شروع هفتمبن جلسه پرسش شورا از شهردار، مردی که پشت در ایستاده بود گفت: من باید ...
اثر یک دهه بر بازار دلار

اثر یک دهه بر بازار دلار

 برخی فعالان می‌گویند احتمالِ رفتن دلار به سوی کانال بالاتر وجود دارد ولی دشوار است که ...
1