تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۱۴:۵۴
کد مطلب : ۴۲۰۸۳۵

خطر آتش‌سوزی‌ها در کهگیلویه/دریغ از یک ریال اعتبار مقابله با حوادث!

۰
کبنا ؛
به گزارش کبنا نیوز از کهگیلویه، هر ساله با فرا رسیدن فصل گرما و آغاز برداشت محصولات کشاورزی آتش‌سوزی‌هایی در سطح شهرستان روی می‌دهد که خساراتی به بار می‌آورد.
سنت غلط آتش‌ زدن پسماندمزارع پس از برداشت محصول غیر از آنکه به زمین‌های کشاورزی آسیب وارد می‌کند سبب آلودگی و تخریب محیط زیست و مشکلات تنفسی برای مردم می‌شود.
بارها در ستاد مدیریت بحران شهرستان طی سال‌های گذشته این معضل بحث اصلی نشست شد اما راهکارهای ارائه شده برای جلوگیری از این عادت هیچ گاه جلوی آتش‌سوزی‌های بیشتر را نگرفت و هر بار آتش‌سوزی جدید به وقوع پیوست ردی از کشاورزان در این حادثه پیدا بود.

هدایت‌الله آویزش با اشاره به وقوع آتش‌سوزی‌ها در سال گذشته اظهار داشت: سال گذشته نسبت به استان کمترین آتش سوزی طبیعت و کوه اما بیشترین آتش‌سوزی مزارع را داشتیم و این به خاطر سوزاندن پسماند مزارع بوده است.
موضوعی که البته رئیس جهاد کشاورزی ربط دادن همه آتش‌سوزی‌ها به پسماند را نپذیرفته و می‌گوید سال گذشته دو مورد از آتش‌سوزی‌ها ناشی از سوزاندن پسماند بود و عاملان به مراجع قضایی معرفی شدند.
علیرضا نیکویی‌زاده اضافه کرد: کارشناسان پهنه آموزش‌های لازم را به کشاورزان ارائه می‌دهند.
رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه افزود: انتظار می‌رود جهادکشاورزی کشاورزان را توجیه و موارد قانونی را به آنها گوشزد کند.
  آویزش با اشاره به واقع شدن محل دفن زباله‌های دهدشت در مجاورت طرح‌های بادامکاری و مزارع کشاورزی گفت: بخشی از آتش‌سوزی‌ها نیز ناشی از  سوزاندن زباله‌ها و سرایت به این طرح‌ها بوده و آسیب و خسارت‌هایی به بار آورد.

شهردار دهدشت اما این ادعا را خلاف واقع دانسته و با بیان اینکه آتش سوزی‌های سال گذشته خارج از محدوده پسماند شهرداری بود گفت که این آتش‌سوزی پسماندهای کشاورزی بود که به جایگاه زباله سرایت کرد.
آویزش در ادامه ایجاد آتش‌بر برای مهار آتش‌های احتمالی در مناطق مستعد آتش‌سوزی را لازم دانست و گفت: ریختن نخاله‌های ساختمانی به دره‌شور راه دسترسی برای مهار آتش را غیرممکن کرده است.
آویزش بدون ارائه میزان خسارت وارده به منابع طبیعی ناشی از آتش‌سوزی‌ها گفت:  هر ساله خساراتی به منابع طبیعی وارد می‌شود اما تاکنون یک ریال از مدیریت بحران برای جبران این خسارات اختصاص نیافته است.
    کمبود امکانات و تجهیزات و بی‌توجهی اعتباری حرف مشترک اعضای ستاد مدیریت بحران بود و البته طی این سال‌ها همواره مطرح شده است اما اینکه تا کی قرار است در کهگیلویه با دست خالی به جدال با آتش بپردازند سؤوالی است که ادارات کل آن را بی‌پاسخ گذاشته و اعتباراتی برای شهرستان در نظر نمی‌گیرند.
کمبود تجهیزات مقابله با بحران در کهگیلویه به حدی است که می‌گویند یک دستگاه لودر برای ایجاد آتش‌بر در این شهرستان وجود ندارد.
شهردار دهدشت گفت: در جلسه همیشه از نبود امکانات حرف زده می‌شود و این زیبنده شهرستان نیست چرا ادارات کل یک بار هم که شده ادارات شهرستان را در تأمین تجهیزات کمک نمی‌کنند.
اسفندیار برخه افزود: برای مهار آتش‌ها تنها یک خودروی آتش‌نشانی داریم که با وجود محدود بودن فعالیت در حریم شهر دهدشت به علت نیاز ضروری گاهی حتی به روستاها و دیگر شهرها هم خدمات‌رسانی می‌کند در حالی که خودروهای آتش‌نشانی روستاهای راک و دستگرد در مهار آتش‌سوزی‌ها بکار گرفته نمی‌شود.
شهردار دهدشت با بیان اینکه معلوم نیست اعتبارات حوادث کجا اختصاص داده می‌شود، افزود: اداره کل منابع طبیعی حداقل کاری که می‌تواند انجام دهد از فروش تنه‌های درخت دستگاه لودر یا بولدوزر اجاره‌ای به شهرستان بفرستد تا در مناطق مورد نیاز آتش‌بر ایجاد کند.

رئیس منابع طبیعی در پاسخ به این اظهارنظر شهردار نگاه مدیرکل منابع طبیعی به شهرستان را مطلوب خواند و با بیان اینکه سال گذشته هفت دستگاه دمنده تأمین شد، افزود: درآمد فروش چوب بدون دخل و تصرف مستقیما به حساب خزانه واریز می‌شود.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست کهگیلویه نیز وقوع دو مورد آتش‌سوزی در کوه خائیز را یادآور شد و تصریح کرد: سال گذشته 180 هکتار از اراضی منابع ملی که عمدتا مرتع بود در این آتش‌سوزی‌ها از بین رفت.
روح‌الله عزیزی گفت: تجهیزات موجود جوابگوی نیاز نیست. طی چهار سال گذشته یک ریال از حوزه بحران اختصاص داده نشد.
وی بیان کرد: اعضای شورای مدیریت بحران فقط منابع طبیعی و محیط زیست را متولی آتش‌سوزی می‌دانند در حالی که همه اعضا مسؤولیت دارند.
عزیزی گفت: زباله‌گردی در محل دفن زباله‌های دهدشت و سوق سال گذشته باعث اتش‌سوزی شده بود که عامل یک مورد شناسایی و به مراجع قضایی معرفی شد.
محمدعلی آروس که جلسه را مدیریت می‌کرد رویش علفزار و گرم شدن هوا را از عوامل وقوع آتش‌سوزی‌ها دانست و گفت: راهکار و هم‌افزایی برای پیشگیری و نیز آمادگی برای مقابله با آتش‌سوزی‌ها ضرورت دارد.
معاون فرماندار کهگیلویه گفت: بیشترین آتش سوزی‌ها ناشی از سوزاندن پسماند کشاورزی است.
وی با بیان اینکه اعضای ستاد بحران امکانات و نیروی انسانی خود را برای مهار آتش‌ها بکار بگیرند، افزود: تجهیزات مورد نیاز را از ادارات کل مطالبه کنید.ش
آروس خواستار همکاری سازمان‌های مردم نهاد در فرهنگ‌سازی مقابله با آتش‌سوزی و کمک به اطفای حریق شد و گفت: از ظرفیت سمن‌ها، بسیج و دهیاری‌ها در این زمینه استفاده می‌شود.
 
نام شما

آدرس ايميل شما

ابتلای ترانه علیدوستی به یک بیماری با منشا نامشخص؟

ابتلای ترانه علیدوستی به یک بیماری با منشا نامشخص؟

مادر ترانه علیدوستی در صفحه‌ی شخصی خود در اینستاگرام اعلام کرد که این بازیگر مشهور به ...
مشکل ۵۰ ساله بازنشستگان حل شد

مشکل ۵۰ ساله بازنشستگان حل شد

با پیگیری سازمان بازرسی کل کشور، معضل چندین ساله بازنشستگان کشوری در خصوص تأخیر در برقراری ...
مشکل تعطیلی پنجشنبه‌

مشکل تعطیلی پنجشنبه‌

اگر قدرت اقتصادی ما به شکلی بود که پول ملی ما «ریال» از ارز‌های مسلط بر بازار‌های بین ...
1