کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

مدیر ستاد کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان کهگیلویه و بویراحمد مطرح کرد

اجرای بیش از ۱۰۰۰ ویژه برنامه «اربعین» در مساجد کهگیلویه و بویراحمد

16 مهر 1398 ساعت 12:28

دولت آبادی گفت: ستاد کانون های فرهنگی و هنری مساجد استان کهگیلویه و بویراحمد همزمان با سراسر کشور با تشکیل ستاد اربعین استان، بیش از یک هزار ویژه برنامه متنوع به صورت ستادی و کانونی را در دستور کار قرار داد.


اربعین نقش مهمی در تداوم واقعه عاشورا دارد و اگر نقش آفرینی پیغام آورانه حضرت زینب (سلام الله علیها) از عاشورا تا اربعین نبود، شاید نهضت حضرت امام حسین (علیه السلام) تداوم تاریخی به این گونه پیدا نمی‌کرد و حقایق واقعه کربلا به ما به صورت فعلی نمی‌رسید.
اربعین یک رسانه برای انتشار پیام عاشورا بوده و ارادت به امام حسین (علیه السلام) و اربعین، سن و سال نمی‌شناسد. از کودک، پیر، جوان تا زن و مرد همگام حرکت می‌کنند، اما نقش جوانان در تمام عرصه‌ها مؤثر است و در جهان امروز اگر بحث تولید قدرت مطرح می‌شود، نخستین مؤلفه آن، نوع نگاه و نگرش جوانان هر کشوری به شمار می‌رود.
گرایش جوانان به آرمان و ارزش‌های عاشورا و استقبال از گردهمایی اربعین، می‌تواند منبع تولید قدرت در حوزه دین، مذهب و دیگر عرصه‌ها باشد.
در این میان اعضای کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد که بیشتر آنها را جوانان تشکیل می‌دهند با حضور در موکب‌های مختلف، نشان می‌دهند که عشق به امام حسین (علیه السلام) و حضرت ابوالفضل عباس (علیه السلام) و خدمت به زائرین حسینی کوچک و بزرگ، پیر و جوان، زن و مرد نمی‌شناسد و این گونه است که جوانان مسجدی استان کهگیلویه و بویراحمد همگام با دیگر مردم ایران اسلامی با جان و دل در حال خدمت رسانی به زائرین اباعبدالله الحسین (علیه السلام) هستند.
 در زمینه برنامه‌های ستاد کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد و نقش جوانان عضو این کانون‌ها، گفت و گویی با مدیر ستاد کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان کهگیلویه و بویراحمد انجام گرفته که از نظر خوانندگان می‌گذرد؛
 سؤال: چرا اربعین شهادت امام حسین (علیه السلام) برگزار می‌شود؟
«علیرضا دولت آبادی» گفت: عاشورا و اربعین یکی از پایه‌ها و مبانی دین مبین اسلام و میعادگاه عاشقانی است که امام حسین (علیه السلام) را کشتی نجات دنیا و آخرت می‌دانند.
مدیر ستاد کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کهگیلویه و بویراحمد اظهار داشت: اربعین یکی از بزرگ‌ترین تجمع‌های بشری است که برگرفته از عشق و ایمان مسلمانان جهان به امام حسین (علیه السلام) و یاران باوفای ایشان است.
 وی ادامه داد: اربعین حسینی الهام بخش عاشقان حسینی و میعادگاه دلداگانی است که امام حسین (علیه السلام) را الگوی آزادگی و یکتاپرستی می‌دانند.
 دولت آبادی با بیان اینکه امام حسین (علیه السلام) کشتی نجات ما از تلاطم‌های زندگی است، اظهار داشت: کسانی که دل‌های خود را خانه عشق و ایمان به امام خوبی‌ها کرده‌اند، از هر گزندی مصون خواند ماند.
 این فعال فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد به اهدف برگزاری اربعین اشاره و اضافه کرد: گرامی داشت مقام حضرت امام حسین (علیه السلام) و یاران باوفای ایشان بعد از حادثه خونین عاشورا، همدردی با مصیبت‌های عمه سادات حضرت زینب (سلام الله علیها) از یک سو، اعلام بیعت مسلمانان جهان با اهل بیت علیهم السلام و حرکت امام حسین (علیه السلام) بر علیه ظلم و ستم استکبار در طول تاریخ و همچنین زنده نگه داشتن خط فکری حضرت زینب در معرفی قیام امام حسین و رسوایی یزیدیان در طول تاریخ تا امروز از جمله این اهداف است. 
سؤال: کانون‌های فرهنگی و هنری در زمینه گرامی داشت اربعین چه نقشی می‌توانند ایفا کنند؟
وی در این زمینه، یادآور شد: کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد همنوا با همه مردم ضمن حضور گسترده در راهپیمایی اربعین، می‌توانند با اجرای برنامه‌های متنوع فرهنگی و تبلیغی در جهت گرامی داشت ایام اربعین فعالیت موثری داشته باشند.
دولت آبادی خاطرنشان کرد: «گفتمان سازی» در جامعه می‌تواند یکی از وظایف اصلی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد در سطح جامعه و بین مخاطبین خود باشد.
مدیر ستاد کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: با توجه به هجمه‌های گسترده دشمن در حوزه‌های فرهنگی، سیاسی و اقتصادی، ظرفیت عظیم اربعین شامل اجرای برنامه‌های مختلف در سطح کشور و مساجد و همچنین حضور در پیاده روی اربعین به جهت شناساندن نقشه‌های دشمنان اسلام و انقلاب می‌توان بیشترین استفاده را از این ظرفیت داشته باشیم.
وی یادآور شد: در راهپیمایی عظیم اربعین ضمن خنثی سازی نقشه‌ها و توطئه‌های دشمنان، می‌توان در جهت «گفتمان سازی فرهنگ عاشورا» در جامعه هدف، جریان سازی کنیم.
 
سؤال: ستاد کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان چه برنامه‌هایی را برای گرامی داشت اربعین حسینی پیش بینی کرده است؟
دولت آبادی اضافه کرد: ستاد کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان کهگیلویه و بویراحمد همزمان با سراسر کشور با تشکیل ستاد اربعین استان، بیش از یک هزار ویژه برنامه متنوع به صورت ستادی و کانونی را در دستور کار قرار داد.
وی اظهار داشت: ارسال بسته‌های فرهنگی شامل حدیث، روایت، نقشه راه، آداب زیارت و ... از طریق بلوتث برای زائرین، جمع آوری کمک‌های مردمی در قالب‌های مختلف، ابلاغ و حمایت از اجرای برنامه‌های آئینی کانون‌های فرهنگی و هنری در شب اربعین حسینی از جمله مهم‌ترین برنامه‌هاست.
 مدیر ستاد کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان کهگیلویه و بویراحمد برپایی موکب‌های پذیرایی از زائرین اربعین، برپایی ایستگاه صلواتی و ایجاد موکب‌های فرهنگی در مسیر زائرین، قرائت زیارت اربعین، اجرای مراسم «جاماندگان اربعین»، برگزاری مسابقه پیامکی یا دل نوشته اربعین و ... را از دیگر برنامه‌های ویژه اربعین در این استان دانست.
 دولت آبادی تولید محتوا با موضوع اربعین در فضای مجازی، برگزاری نخستین دوره مسابقه عکاسی «بچه‌های مسجد» با موضوع محرم، صفر و اربعین، برگزاری نشست‌های تخصصی در مساجد منتخب و ...را از دیگر برنامه‌ها دانست و گفت: با حوزه هنری استان جهت برگزاری کارگاه و سوگواره شعر رایزنی‌هایی صورت گرفته که به زودی این کار عملی می‌شود.
 






پایان پیام/82


کد مطلب: 413659

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/gallery/413659/2/اجرای-بیش-۱۰۰۰-ویژه-برنامه-اربعین-مساجد-کهگیلویه-بویراحمد

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1