تاریخ انتشار
دوشنبه ۶ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۷:۰۵
کد مطلب : ۴۰۹۹۱۵
کبنا گزارش می دهد

میراث کهن کهگیلویه در شعله‌های آتش؛ هیس! «باقری» در خواب ناز است!/ وقتی هرس علف‌های هرز بودجه ملی می‌خواهد!

۰
کبنا ؛آتش به جان بافت تاریخی دهدشت افتاده است، شعله‌های آتش انچنان گسترده است که در ساعات اولیه مسوولان نتوانستند ان را مهار کنند تا به عمق بافت نفوذ کرده است!
بارش‌های امسال به اندازه‌ای زیاد بود که ارتفاع علف و سبزه‌ها در این مجموعه تاریخی تا سه متر نیز می‌رسید و همان زمان نیز فعالان اجتماعی هشدار دادند که این موضوع می‌تواند در فصل گرم سال آتش سوزی را به همراه داشته باشد، ولی گوش شنوایی نبود، شایدم مسولان معتقد بودند برای از بین بردن علف‌های هرز بافت تاریخی نیز نیازمند بودجه ملی هستند!
چند ماه پیش نیز بخشی از کاروان سرای بافت تاریخی دهدشت به دلیل مرمت‌های غیر اصولی مسولان فروریخت و زخمی بر تن  و جان میراث کهن ما و  دل مردم گذاشت که به این زودی فراموش نخواهد شد!
گفته می‌شود، میراث فرهنگی، شهرداری و مردم در ابتدای آتش سوزی انچان بی توجه و بیخیال بودند تا شعله‌های آتش گسترده‌تر شد و کل بافت را فرا گرفت!
بافت تاریخی دهدشت با وسعت 45 هکتار بزرگترین بافت تاریخی جنوب کشور است که در قرن دهم هجری و طی بیش از دو قرن توسط صفویان به اوج خود رسید، استحکامات دفاعی، بازار بزرگ شهری، شبکه‌ای از آب انبارها، حمام‌ها، مدرسه، مسجد و هر آنچه را که یک کلان شهر می‌توانست داشته باشد را دارا بود.
متاسفانه مسوولان نه تنها در جهت حفظ و احیای این بافت ارزشمند، قدمی برنداشتند بلکه خود با بیش از 70 درصد مرمت‌های غیر اصولی صورت گرفته در سال‌های اخیر، بزرگ‌ترین ضربه را به میراث کهن ما وارد کردند که در بارندگی‌های سیل آسای اخیر به عنوان یک آسیب جدی خود را نشان دادند و موجب ریزش مرمت‌های 4 حجره از کاروان سرا شدند در حالی که اصل بنا با قدمت 400 سال سالم مانده است!(کلیک کنید)
سرتیپ خادمی در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: به محض گزارش آتش‌سوزی دستگاه‌های اجرایی و خدمات‌رسان فراخوان شدند.
مسؤول حوادث فرمانداری کهگیلویه گفت: علف‌های هرز بافت در شعله‌های آتش سوختند و هیچ خسارتی به هیچ کدام از آثار تاریخی وارد نشد.
خادمی بیان داشت: خودروهای آتش‌نشانی در محل حاضر شدند اطفای حریق در بخشی از بافت به کمک آتش‌نشانی مهار شد و در جاهایی که امکان ورود خودرو نبود نیروهای منابع طبیعی با آتش‌بر به اطفای حریق پرداختند.
وی با اشاره به وجود علف‌های هرز در بافت افزود: با توجه به حضور معتادان خطر وقوع آتش‌سوزی دور از انتظار نبود.
خادمی گفت: این موضوع را به رئیس پایگاه بافت اطلاع داده و از او خواسته بودیم نسبت به جمع‌آوری علف‌ها اقدام کند.
نام شما

آدرس ايميل شما

ابتلای ترانه علیدوستی به یک بیماری با منشا نامشخص؟

ابتلای ترانه علیدوستی به یک بیماری با منشا نامشخص؟

مادر ترانه علیدوستی در صفحه‌ی شخصی خود در اینستاگرام اعلام کرد که این بازیگر مشهور به ...
مشکل ۵۰ ساله بازنشستگان حل شد

مشکل ۵۰ ساله بازنشستگان حل شد

با پیگیری سازمان بازرسی کل کشور، معضل چندین ساله بازنشستگان کشوری در خصوص تأخیر در برقراری ...
مشکل تعطیلی پنجشنبه‌

مشکل تعطیلی پنجشنبه‌

اگر قدرت اقتصادی ما به شکلی بود که پول ملی ما «ریال» از ارز‌های مسلط بر بازار‌های بین ...
1