کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

در همایش روز جهانی استاندارد

آسانسورها در کمین امنیت جانی مردم/ تدوین و بازنگری ۸۱ استاندارد ملی (+تصاویر)

3 آبان 1397 ساعت 0:56

آئین تجلیل از برترین‌های استاندارد در حوزه‌های کنترل کیفیت و تولید با حضور مدیرکل دفتر نظارت بر استاندارد صنایع غذایی بهداشتی آرایشی و حلال سازمان ملی استاندارد، مدیرکل استاندارد کهگیلویه و بویراحمد، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار و فرماندار شهرستان بویراحمد در یاسوج برگزار شد.


مدیرکل دفتر نظارت بر استاندارد صنایع غذایی بهداشتی آرایشی و حلال سازمان ملی استاندارد در این آیین گفت: در صورت به دست آوردن ۵ درصد از سهم صنعت حلال وابستگی کشور به درآمد حاصله از فروش نفت به شکل چشمگیری کاهش می‌یابد.
امینی، هدایت و سیاست‌گذاری نظام ملی استاندارد را ضرورت سهیم شدن صنعت حلال با جایگزینی قانون توسعه و تقویت مدیریت دانست و افزود: این گردش مالی 2 هزار میلیارد دلاری نیازمند جایگزینی قانون توسعه و تقویت مدیریت دانست و افزود: این گردش مالی هزار میلیارد دلاری قانون بر مبنای تولید درون‌گرا و برون‌نگر باانگیزه‌ی رقابت در عرصه‌ی بین‌المللی مورد تأکید است.
وی بابیان اینکه استانداردسازی آمیخته شدن با مرز‌های علم برای ورود به انقلاب چهارم صنعتی را فراهم کرده است اضافه کرد: استاندارد در کشور باید خود را برای ورود به دوره‌ی چهارم انقلاب صنعتی با تغییرات ساختاری ایجادشده در جهان هماهنگ کند.
امینی بابیان اینکه تاکنون پوشش استاندارد برای ۳۱ هزار و ۲۰۰ واحد تولیدی در حال انجام است افزود: در برنامه‌ی ششم توسعه با تأکید بر تقویت نظام استاندارد پوشش استاندارد برای همه‌ی تولیدات هم موردتوجه قرارگرفته است.
مدیرکل دفتر نظارت بر استاندارد صنایع غذایی بهداشتی آرایشی و حلال سازمان ملی استاندارد از اجرای طرحی برای یکپارچه‌سازی مواد غذایی خبر داد و گفت: در این طرح اعمال سیاست‌های غذایی برای کاهش مواد قندی، چربی و نمک لحاظ شده است.
امینی افزود: ایران موفق شد به جمع ۱۶ کشور عضو سازمان بین‌المللی استاندارد بپیوندند.
بهمن رحمتی مدیرکل استاندارد کهگیلویه و بویراحمد ظهر در این آیین نیز گفت: بالغ‌بر ۱۲ هزار نفر ساعت آموزش مدیران کنترل کیفیت، کارشناسان استاندارد، دانشجویان، کارآموزان و کارکنان دولت از مهرماه سال گذشته تا مهرماه سال جاری عملیاتی شده است.
رحمتی با اشاره به بخشی از اقدامات انجام‌شده از مهرماه سال ۹۶ تا مهرماه سال جاری، افزود: در همین راستا تهیه و توزیع بیش از ۵۵۰۰ بسته ترویجی به‌منظور توسعه و ترویج فرهنگ استاندارد در بین دانش آموزان استان محقق شد.
رحمتی از صدور و تمدید ۴۵ فقره پروانه کاربرد علامت استاندارد اجباری از مهرماه سال گذشته تا مهرماه سال جاری در استان خبر داد و بیان کرد: باهدف بهبود نظارت‌ها و کنترل‌ها، هزار و 400 مورد بازرسی از شهربازی و زمین‌های بازی کودکان نیز انجام شد.
مدیرکل استاندارد استان خاطرنشان کرد: با محوریت بازرسی‌های فنی، ۱۲۵۰ مورد بازرسی فنی و ۶۰۰ مورد نمونه‌برداری از واحدهای تولیدی زیرپوشش استاندارد نیز انجام‌گرفته است.
رحمتی گفت: بیش از 6 هزار مورد بازرسی، ۲۵۰ مورد نمونه‌برداری و ۳۹۰ آزمون از مراکز عرضه استان نیز از مهرماه سال گذشته تا مهر سال جاری در قالب طرح طاها عملیاتی شده است.
وی افزود: همچنین طی همین مدت ۳۱۰ فقره بازرسی از واحدهای خدماتی مانند رستوران‌ها و غذاخوری‌ها را نیز داشتیم.
رحمتی ابراز داشت: باهدف کنترل و نظارت بهتر، ۷۲۰ مورد آزمون نازل جایگاه‌های عرضه سوخت مایع و پلمپ گذاری بیش از هزار و 500 وسیله توزیع و ترازو از مهرماه سال گذشته تا مهرماه سال جاری انجام شد.
مدیرکل استاندارد استان، گفت: همچنین آزمون و علامت‌گذاری بیش از 2 هزار و 700 وسیله سنجش و صدور و تمدید ۱۵ پروانه آزمایشگاه همکار و ۳ پروانه شرکت تأیید صلاحیت شده بازرسی در استان اجرایی و عملیاتی شده است.
رحمتی تصریح کرد: تدوین، تجدیدنظر و بازنگری در ۸۱ استاندارد ملی در استان انجام‌شده و پیشنهاد تدوین یک فقره استاندارد بین‌المللی را در یک سال گذشته داشتیم.
رحمتی با اشاره به‌روز ملی استاندارد، گفت: روز استاندارد فرصتی است که فضای مناسبی برای توسعه فرهنگ استاندارد فراهم شود.
وی ابراز داشت: در استان نیز این روز فراهم و اجرایی شده تا از واحدهای تولیدی و مدیران کنترل کیفیت برتر استان که در یک سال گذشته در حوزه استاندارد اهتمام داشته و کیفیت را سرلوحه عملکرد خود قرار داده، تقدیر شود.
جعفر گوهرگانی معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار در آیین نیز گفت: بهبود ارتقاء کیفیت با تخریب رقبا امکان‌پذیر نیست و تولیدکنندگان باید با رعایت اصول استانداردسازی برای به دست گرفتن بازار و جلب رضایت مشتری تلاش کنند.
گوهرگانی با تأکید بر لزوم فرهنگ‌سازی در ارتباط با بحث استاندارد در جامعه اظهار داشت: داشتن آرم استاندارد بخشی از لازمه کار است که می‌تواند کمک کند روزبه‌روز روند کیفی سازی را ارتقا دهیم و دستگاه‌هایی که متولی کار هستیم را به چالش بکشیم اما این کار با تعداد محدودی ناظر یا آزمایشگاه امکان‌پذیر نیست.
وی افزود: ما زمانی موفق خواهیم بود که در بخش‌های مختلف تولیدی و خدماتی به سمت فرهنگ‌سازی در حوزه استاندارد پیش رفته و به این نتیجه برسیم که تمام تولیداتی که استفاده می‌کنیم استاندارد باشد و در این صورت کارخانه جات و بخش‌های خدماتی هم ناچار هستند به سمت استانداردسازی پیش بروند.
گوهرگانی مجموعه تولیدکنندگان در حوزه‌های مختلف ازجمله صنایع غذایی و مصالح ساختمانی را از بخش‌های مؤثر در حوزه استاندارد عنوان و بیان کرد: ما نباید بحث استاندارد را تنها در یک روز خلاصه کنیم بلکه باید به‌صورت روزانه و پیوسته به این موضوع نگاه شود.
وی عنوان کرد: کسانی که در حوزه تولید سرمایه‌گذاری می‌کنند باید مواد و ملزومات اولیه کار را از کارخانه جات استاندارد خریداری کرده و خودشان هم تمام موارد استاندارد را در تولیداتشان رعایت کنند و به‌طورقطع محصولی که با این شرایط تولید می‌کنند حتی اگر هزینه تولید آن بالا باشد بازار مصرف خوبی پیدا می‌کند و مردم و مسئولان از آن استقبال می‌کنند.
معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: رعایت استاندارد باید نه‌فقط در شعار بلکه در عمل در دستور کار واحد‌های تولیدی باشد زیرا افزایش بهره‌وری را برای آن‌ها خواهد داشت و در بلندمدت کاهش هزینه‌ها را نیز به دنبال دارد.
گوهرگانی خواستار افزایش آموزش‌ها و نظارت‌ها در حوزه استاندارد شد و گفت: اداره کل استاندارد استان برنامه‌ زمان‌بندی‌شده برای نظارت بر همه اصناف، شهرستان‌های استان و کارگاه‌ها و کارخانه جات داشته باشند زیرا مردم و سرمایه‌گذاران چنانچه نظارت‌ها استمرار داشته باشد از این موضوع استقبال می‌کنند.
وی خواستار استفاده از دستورالعمل‌ها و برنامه‌های بالادستی برای بومی‌سازی بحث استاندارد در همه بخش‌های تولیدی و خدماتی استان شد و ابراز کرد: در سال‌های گذشته مشکلات زیادی را در بحث آسانسورها داشتیم که به علت عدم استاندارد بودن مشکلاتی را در بحث جانی برای مردم به همراه داشتند و این موضوع به علت عدم نظارت ما بود.
بنا بر این گزارش، در این آئین با اهداء لوح سپاس از برترین‌های کنترل کیفیت و تولیدکنندگان استان تجلیل شد.


کد مطلب: 404006

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/gallery/404006/2/آسانسورها-کمین-امنیت-جانی-مردم-تدوین-بازنگری-۸۱-استاندارد-ملی-تصاویر

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1