تاریخ انتشار
شنبه ۲۳ تير ۱۳۹۷ ساعت ۱۷:۵۴
کد مطلب : ۴۰۱۴۸۹
فعال محیط‌زیستی استان:

هدف نهضت سبز زاگرس انجام کارهای مؤثر با استفاده از مشارکت و تسهیل گری است

۱۰
۳
کبنا ؛فقر فرهنگی یعنی اینکه طبیعت را نابود کنیم و از طبیعت کشور دیگری تعریف کنیم، چگونه است که برخی مسئولان استان محیط‌زیست را فدای صنایع تخریبی و آلاینده می‌کنند و به محیط‌زیست و بحران آب فکر نمی‌کنند ولی با نظریات روشنفکری سالم‌سازی محیط‌زیست را توصیه می‌کنند.
تک‌تک ما از مسئولان و تصمیم‌گیرندگان تا عامه مردم برای مقابله با حفظ محیط‌زیست چه کرده‌ایم؟
نهضت سبز زاگرس متشکل از زنان و مردانی است که هیچ تعهد رسمی در قبال طبیعت ندارند مگر اخلاق زیست‌محیطی آن‌ها است که چندین هکتار نهال بلوط و درخت را در پایتخت طبیعت ایران کاشته‌اند، حافظان بی‌ادعایی که شغل خود را حفاظت از محیط‌زیست می‌دانند، شغلی که تنها عشق به محیط‌زیست و طبیعت سبب می‌شود تا فرد آن را ادامه دهد.
امید سجادیان دبیر اجرایی نهضت سبز زاگرس در گفت‌وگو با خبرنگار کبنا بابیان اینکه جلسات هفتگی شورای مرکزی نهضت سبز زاگرس با دغدغه فرهنگ‌سازی و حفاظت از محیط‌زیست برگزار می‌شود، گفت: این تشکل با مشارکت خیرین خارج از استان پوشاک، لوازم‌التحریر، کیف و کفش هزار و 500 دانش‌آموز در مناطق محروم استان همچون زیلایی، لوداب، مارگون، سرفاریاب، چرام و حاشیه شهر یاسوج را پوشش می‌دهد.
وی بابیان اینکه طرح جنگلانه با مشارکت مدارس استان در منطقه وزک یاسوج و روستای دهنو اجرا شد، گفت: طرح کاشت بلوط «هر مدرسه یک نهالستان» با همکاری سازمان بین‌المللی زاگرس در 6 منطقه ذخیره‌گاه دنا (آب سپاه و دشت رز) اجرایی شد.
وی افزود: نمایشگاه محیط‌زیستی با موضوع معرفی بلوط و معایب و تخریب‌ها در تهران برپا و همچنین به مناسبت روز جهانی بدون پلاستیک نمایشگاه وسایل بازیافتی در شهر یاسوج راه‌اندازی شد.
سجادیان با اشاره به اینکه این تشکل با توجه به تجربه و همکاری با انجمن پاما و بنیاد سوکو آلمان با برگزاری کارگاه‌های تسهیل گری و کارگاه‌های ارزیابی مشارکتی در مناطق حاشیه‌ای و جوامع محلی به مردم یادآوری می‌کند باید برای بهبود کیفیت زندگی از پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های موجود استفاده کنند، باهم حرف بزنند مشارکت کنند، باید درک کنند و هیچ‌کسی به‌جز خود مردم نمی‌توانند در حل معضلات اجتماعی، فرهنگی، منطقه‌ای خود سهیم باشند.
وی افزود: اجرای طرح «هر سه‌شنبه‌های بدون کیسه پلاستیکی» یکی از بزرگ‌ترین کمپین زیست‌محیطی کشور «کمپین شهر پاک» بوده که در طول دو سال گذشته برای حفاظت از محیط‌زیست در استان راه‌اندازی شده است و همچنین طرح «سه‌شنبه‌های بدون خودرو» با همکاری هیئت دوچرخه‌سواری استان در شهرستان‌ها برگزار می‌شود.
دبیر نهضت سبز زاگرس گفت: جشن مادرانه به‌منظور تأمین اقلام موردنیاز خانه سالمندان، آموزش کاشت بلوط در گلدان در مدارس ابتدایی دخترانه، ساخت وسایل بازیافتی، مسابقه نقاشی و اهدای کتاب به مناسبت روز هوای پاک در مدارس ابتدایی، طراحی بنرهای آموزشی برای سازمان‌های دولتی و شهرداری، توزیع بذر بلوط، گلدان و آموزش کاشت بلوط در گلدان در مدارس ابتدایی دخترانه، کارگاه آموزشی اهمیت بلوط و مراقبت از بذر کاشته شده ازجمله فعالیت‌های این تشکل است.
وی اظهار داشت: طرح کاشت گونه‌های بومی، گیاهی و دارویی ازجمله بلوط، بنه، زبان‌گنجشک، جا شیر، بن سرخ و گیاه آنغوزه توسط این تشکل صورت گرفته است و همچنین کارگاه اشتغال‌زایی و مهارت افزایی با مشارکت مردمی در حاشیه شهر مادوان، بله‌زار و گنجه‌ای برگزار شد.
دبیر نهضت سبز زاگرس بابیان اینکه نهضت سبز از سال 80 شروع به فعالیت رسمی کرده است تیم اجرایی و جوان این انجمن از سال 90 آغاز به کار کرد، 10 نفر هیئت مؤسس دارد و 20 نفر شورای مرکزی تیم اجرایی آن را تشکیل می‌دهد که از سال 90 شروع به فعالیت کرده همه اعضای گروه بدون شناخت قبلی تنها بر اساس علاقه با گروه همکاری می‌کنند؛ و سعی ما انجام کارهای مؤثر با استفاده از مشارکت همه و تسهیل گری است و اظهار داشت: این تشکل جایگاه مطلوبی در سطح کشور دارد و حتی با تشکل‌های مختلف در نقاط کشور ارتباط خوبی داریم، مجری کمپین‌ها و طرح‌های بزرگ است اما در استان کهگیلویه و بویراحمد با کم‌لطفی مواجه است. باوجود جلسات منظم هفتگی، فعالیت در حوزه‌های مختلف، لوح تقدیر از سازمان‌های مختلف کشوری و استانی، سابقه کار با گروهای معتبر مختلف، انجام کارهای تخصصی در حوزه‌های فعالیت گروه، اما گاها از عمد نادیده گرفته می‌شود، هرچند این‌گونه رفتارها خللی در فعالیت گروه ایجاد نمی‌کند، چون ماهیت سازمان‌های مردم‌نهاد، غیردولتی، غیرسیاسی و مستقل است و نهضت سبز زاگرس هدفی جر بهبود شرایط ندارد.
تمامی هزینه‌های فعالیت‌ها توسط گروه تأمین می‌شود.
وی عنوان کرد: برنامه درختکاری، پویش ملی خانه‌تکانی فرهنگی و درختکاری، توزیع کیسه پارچه‌ای، اهدای گلدان بازیافتی به کودکان در ازای جمع‌آوری درب بطری، اجرای طرح کاشت بذر بلوط، ایجاد رویشگاه‌های طبیعی گیاهان در حال انقراض از دیگر فعالیت‌های این انجمن است.
سجادیان بابیان اینکه دغدغه محیط‌زیست و شهر پاک را داریم، گفت: از روز اول شروع فعالیت انجمن نهضت سبز زاگرس مطالبه گری بدون توجه به مسائل سیاسی و قومی جز اهداف اصلی انجمن بوده و این گروه درزمینهٔ معضلات اجتماعی، فرهنگی، زیست‌محیطی، زمین‌خواری، کوه خواری، احداث صنایع آلاینده و آب بر واگذاری جنگل‌ها پیشرو بوده است، ما مخالف توسعه استان نیستیم اما طرح‌هایی که قرار است در استان احداث شود باید بر اساس آمایش سرزمین صورت گیرد.
 سجادیان ادامه داد: پتروشیمی بویراحمد با این میزان آلایندگی به جزء تخریب و نابودی محیط‌زیست چه دستاوردی می‌تواند برای استان داشته باشد؟ با این بحران چگونه قرار است صنایع آب بر در استان احداث شود؟ چه راهکاری برای مواجه با کم‌بارشی و بی‌آبی اندیشه شده است، کشاورزی سنتی، سدسازی بی‌رویه، صنایع آب بر، فرهنگ اشتباه مصرف آب همه معضلاتی هستند که باید برای آن‌های چاره‌ای اندیشید.
این فعال حوزه محیط‌زیست تصریح کرد: در حال حاضر با کمبود آب مواجه هستیم و مسئولین به فکر این معضلات نیستند که سال‌های آینده مردم بیشتر درگیر مشکلات ناشی از بی‌آبی و معضلات محیط‌زیستی حاصل از صنایع آلاینده و آب بر چون پتروشیمی خواهند شد که چه اشتباهی صورت گرفته است.
وی اضافه کرد: طرح‌های بدون مطالعه‌ای که صرفاً با دید اقتصادی در استان اجرا می‌شود منجر به نتیجه مطلوب نمی‌شود، چراکه، برخی از سرمایه‌گذاری‌ها در استان واقعی نیستند، این استان به چهارفصل بودن آن معروف است، ویژگی اصلی آن طبیعت بکر آن است، اگر پروژه‌ها بدون توجه به مسائل زیست‌محیطی اجرا شود محیط‌زیست استان نابود می‌شود.
 نابودی طبیعت، میراث ملی، باعث مهاجرت، فقر، بیکاری و در نهایت آسیب‌های گسترده اجتماعی می‌شود.
دبیر نهضت سبز زاگرس اضافه کرد: مسئولین می‌گویند که با کمبود آب مواجه هستیم و کمبود آب جدی است و اجازه کشت برنج و هندوانه به مردم نمی‌دهند اما از آن‌طرف از صنایع آب بر استفاده می‌کنیم حرف‌های مسئولین تناقض دارد و سال‌های آینده تنش‌های آبی در استان بیشتر می‌شود.
این فعال محیط‌زیست ادامه داد: وقتی‌که دلسوزان با طرح‌های آلاینده و مخرب که نتایجی جزء تخریب محیط‌زیست ندارد مخالفت می‌کنند به‌اشتباه معارضان سیاسی خطاب می‌شوند، مگر می‌شود دلسوز و فعال محیط‌زیست باشی ولی در مقابل این طرح‌ها سکوت کنیم، انتظار از کنشگران اجتماعی مطالبه گری است، سازمان‌های مردم صدای مردم هستند، انتظار می‌رود مسئولین صدای مخالفانی که دلسوز استان هستند را بشنوند.
 دبیر نهضت سبز زاگرس بیان داشت: صنعت گردشگری زمینه‌ساز اشتغال‌زایی و توسعه در استان است، اما توجه به این حوزه در حد شعار مانده است. استان کهگیلویه و بویراحمد باوجود پتانسیل‌های منحصربه‌فرد طبیعی و فرهنگی، صنایع‌دستی جایگاه مناسبی ندارد، از ظرفیت و توان مردم و جوامع محلی استفاده‌نشده است، می‌توان با سرمایه‌گذاری درزمینهٔ گردشگری سبز و مسئولانه هم طبیعت را حفظ کند هم باعث ایجاد کسب‌وکار و توسعه پایدار شود.
طرفداران و فعالین اجتماعی و محیط‌زیستی افرادی غیر از مردم جامعه نیستند، جزئی از همین مردم هستند که با مشکلات مشابه همه مردم اعم از بیکاری، وضعیت بد اقتصادی و گرانی به همان اندازه بر زندگی آن‌ها تأثیر دارد که بر بقیه مردم دارد. طرفداران محیط‌زیست مخالف توسعه نیستند، معتقد هستند طرح‌ها و پیشنهاد‌ها سرمایه‌گذاری بر اساس طرح آمایش سرزمینی و پتانسیل منطقه و مطالعات پایه باشد؛ بنابراین سرمایه‌گذاری که در راستای توسعه پایدار و حفظ میراث ملی باشد مورد مقبول است.
دبیر اجرایی نهضت سبز زاگرس ادامه داد: باید الآن فکر چاره کرد تا بعدها حسرت هوای پاک و طبیعت بکر بر دل مردم این شهر و کشور نماند و تبدیل به خاطره نشود. ما در قبال آیندگان مسئولیم و این امانت از گذشتگان به ما رسیده و باید به آیندگان تحویل داده شود. زمین آخرین فرصت بشر و آخرین شانس ما برای ادامه بقاست. این کره خاکی میلیون‌ها سال عمر کرده است و گونه‌ها و نژادهای مختلفی به خود دیده است؛ اما در ۳۰۰ سال اخیر به دلیل فعالیت‌های منفعت طلبانه انسان‌ها دچار تغییرات گسترده‌ای شده که باعث تغییرات اقلیمی و بلاهای طبیعی شده است.
  • هدف نهضت سبز زاگرس انجام کارهای مؤثر با استفاده از مشارکت و تسهیل گری است

    هدف نهضت سبز زاگرس انجام کارهای مؤثر با استفاده از مشارکت و تسهیل گری است

نام شما

آدرس ايميل شما

مرادي
Iran, Islamic Republic of
حرف .ن
Iran, Islamic Republic of
اقای ،،،، که دبیر شدی و ایخی بلوط داخل گلدون بکاری،،،،،،،،،
m
Iran, Islamic Republic of
درود بر مهندس سجادیان پر تلاش- همچنان خستگی ناپذیر بمون
اصلاح طلب
Iran, Islamic Republic of
سلام .ناگفته هایی دارم از کسانی که کمر همت را بسته اند تا بویراحمد بیابان شود، با توجه به تخصصم بدون هیچ تعصبی : 1- در منطقه ای که تنها درامد آن ورود گردشگران و مهاجران می باشد و اگر این فرایند قطع شود هیچ منبع درامدزایی نداریم چه لزومی به احداث پروژه ای می باشد که اثرات آن تخریب همه بویراحمد می باشد شما می پرسید چطور کل بویراحمد را تخریب میکنه؟ در جواب باید به کسانی که یا میدانند و ابراز نمی کنند و یا نمی دانند که تقصیر کمتری دارند عرض کنم :جهت اغلب بادهای سقاوه از غرب به شرق می باشد یعنی به سمت یاسوج و اینکه اگر با همه مشکلات کم آبی و بقیه مشکلات مردمی سرمایه گذار به سلامت عبور کردند و به مرحله تولید رسید قراره محصولات پتروشیمی تولید کند. حالا اولا گرمای بسیار زیادی که پتروشیمی تولید می کنند به صورت گلخانه ای (لایه از مواد شیمیایی و گردو غبار )مانند ابری برتمام بویراحمد سایه افکنده تنفس سخت تر و اکوسیستم جانوری و گیاهی را تغییر می دهد دوم :مواد شیمیایی خارج شده به صورت مایع از پتروشیمی رودخانه سقاوه با باغات زیر آن را به کلی تخریب و با وارد شدن به گیاه عوارض ژنتیکی ماندگار در فرزندان نسل آینده به جای می گذارد. مواد جامد ریز و گازها اثرات مخربتر و وسیع تری را بر جای خواهد گذاشت، به خاطر اینکه به کمک باد محلی چوغان سقاوه که از سمت کارخانه به سوی یاسوج می وزد در سطح کل بویراحمد از سقاوه تا یاسوج و دشت روم و سی سخت پخش شده و همراه با تنفس به ریه ها می چسبند، به درختان می چسبندو مسیر روزنه های هوایی را می بندد و درختان خشک می شوند ، با میوه ها خورده میشوند و این یعنی سرطان بیشتر .نتیجه این چند کلمه که از رمان مشکلات پتروشیمی و مربوط به اقلیم نوشتم یعنی تغییر اقلیم بویراحمد ،خشک شدن درختان، افزایش دما هوا منطقه، عدم ورود گردشگران به یاسوج حومه، عدم درامد و حذف هزاران شغل. حال شما دو تخریبگر دیگر که در کنار پتروشیمی مسیر نابودی را راحتتر کردند یعنی دو کارخانه سیمان را هم در نظر بگیرید چه بشود بویراحمد چه بیابان نامسطحی و چه مردم مریضضی
Iran, Islamic Republic of
.چند مدت پیش لباس‌های مندرس و نامناسب برای مردم غیرتمند سیلاب و کلاوار فرستاده بودند که واقعا در شان نبود. و باعث. همه ایران در دنیا شد...
.
Iran, Islamic Republic of
واقعا متاسفم برا جامعه ای که قدر اعضای مسئولیت پذیر و دلسوزش رو نمیدونه و آدم های منفعت طلب رو عزیز میدونه.
از چنین جامعه ای انتظاری جز تخریب نخبه ها و به تبع اون تخریب محیط زیست وجود نداره
س
Russian Federation
درود
باعث افتخاره وجود همچین گروههایی در شهر ما
اگر امکان داره نحوه ارتباط با گروه رو اعلام کنید
نهضت سبز زاگرس
Iran, Islamic Republic of
از طریق شبکه های اجتماعی، اینستا گرام، تلگرام آدرس گروه
@nehzatsabzzagros
و آدرس nszi.ir
زهرا
Iran, Islamic Republic of
درود به خاطر كاراي خوبي كه انجام دادين، لذت بردم ، كاش مي نوشتين نحوه عضويت در گروه به چه شكله، چطوري مي شه با گروه همكاري كنيم؟
اميدوارم تنگ نظري ها مانع از فعاليت گروهايي همچون شما نشه، توجه نكنيد به اين تنگ نظري ها
جواد
Iran, Islamic Republic of
عرض ادب و احترام
ببخشید من میخوام 6ماه اخر خدمتمو در این سازمان سپری کنم خواستم ببینم چه کارهایی باید انجام بدم ؟
ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.
تیشه به ریشه پول ملی

تیشه به ریشه پول ملی

اخیرا یکی از نمایندگان مجلس از لایحه‌‌‌ای موسوم به «حجاب و عفاف» رونمایی کرده است که ...
مترویی که عموما خراب است! / آیا زاکانی بی‌خیال امور شهر تهران شده است

مترویی که عموما خراب است! / آیا زاکانی بی‌خیال امور شهر تهران شده است

«شهرداری دیگر مماشات نکند و منابعی که در اختیارشان گذاشتیم را هرچه سریع‌تر برای رفع نقص ...
۳ واکنش شفقت‌برانگیز  به انتخابات

۳ واکنش شفقت‌برانگیز  به انتخابات

اکنون که یکی از عجیب‌ترین انتخابات‌های بعد از انقلاب تمام شد، انتظار آن بود که تحلیل‌ها ...
به نظر شما کدام دانشگاه سال 1402 در استان کهگیلویه و بویراحمد عملکردی بهتری داشته است؟
دانشگاه یاسوج
دانشگاه علوم پزشکی
دانشگاه آزاد اسلامی
دانشگاه پیام‌نور
دانشگاه علمی کاربردی
دانشگاه فنی و حرفه‌ای
هیچ کدام
1