کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

بررسی کبنانیوز درباره حضور حمیده هدایتخواه در کارزار انتخابات مجلس؛

هدایتخواه می آید؟

16 تير 1402 ساعت 18:53

ستار هدایتخواه که از مسیر فرهنگ راه به سیاست گشود، نامی آشنا در تاریخ شهرستان بویراحمد، او همچنین فعال فرهنگی در سطح کشور شناخته می شود و کسی است که دغدغه دین و فرهنگ را دارد. نام هدایتخواه همواره با اصولگرایی عجین بوده و هیچ گاه از مرام و مسلک اصولگرایی عدول نکرد. هر چند که حمیده هدایتخواه فرزند ارشد او، به جمع اصولگرایی که از قضا پدرش رهبر این جمع محسوب می شود انتقاد وارد کرد. او در یک یادداشت مهم خود در سال 98 به نام «اسطوره کشی در نبردِ نامقدس» زوایای پنهانی از جمع اصولگرایان را روشن کرد، زوایایی که او بهتر از هر کسی می توانست آن را توصیف کند و انتقاداتش آگاهانه تر نمایانده شد.


ستار هدایتخواه که از مسیر فرهنگ راه به سیاست گشود، نامی آشنا در تاریخ شهرستان بویراحمد است. او همچنین فعال فرهنگی در سطح کشور شناخته می شود و کسی است که همیشه دغدغه دین و فرهنگ را داشته است و نمی توان ساده از فعالیت های فرهنگی و تلاش های او گذشت. در حیطه سیاسی، نام هدایتخواه همواره با اصولگرایی عجین بوده و به عنوان پایه های اصلی اصولگرایی شهرستان بویراحمد و استان شناخته می شود.
اما این مرام و مسلک مورد انتقاد حمیده هدایتخواه فرزند ارشد او قرار گرفت، حمیده هدایتخواه در یک یادداشت مهم خود در سال 98 به نام «اسطوره کشی در نبردِ نامقدس» زوایای پنهانی از جمع اصولگرایان را روشن کرد، زوایایی که او بهتر از هر کسی می توانست آن را توصیف کند و انتقادات شدیدی به این جمع وارد کرد.
حمیده هدایتخواه که دکتری مطالعات زنان دارد، و تا سطح سه حوزه نیز درس خوانده، فعالیت های فرهنگی اش در دو مستند با موضوع زنان منطقه لرنشین استان نمود بیشتری پیدا کرد. او که دغدغه زنان را دارد و همچون پدرش دستی بر فعالیت های فرهنگی دارد، شنیده می شود قرار است جا پای پدر بگذارد و به عنوان کاندیدای انتخابات مجلس وارد کارزار انتخاباتی شود.
حمیده هدایتخواه متفاوت از دیگر فرزندان هدایتخواه کنشگر سیاسی و فرهنگی بوده و از این منظر به پدر خود شباهت بیشتری دارد. او در دوره هایی در تهران مسوولیت هایی داشته که به غیر از نزدیکان ایشان، مردم از این مسوولیت ها با خبر نبودند.
او در انتخابات سال 98 زمانی که اصولگرایان به دلیل عدول روشنفکر از چارچوب هایِ اتنخابِ کاندیدای جریان اصولگرایی، فرخیانی را به عنوان رقیب روشنفکر معرفی کردند_فرخیانی اشتراک قومی و آرای انتخاباتی با روشنفکر داشت و برای شکستن رأی روشنفکر انتخاب شده بود_ در یک یادداشت، انتخاب فرخیانی را اشتباه و عدول از اصولگرایی دانست و نسبت به این شیوۀ انتخاب انتقاد کرد. در همین یادداشت که تفکر سیاسی حمیده هدایتخواه بیشتر مشخص می شود، از جمع اصولگرایان با عناوین بسته و تنگ نظر نام برد و به این جمع انتقادات شدیدی کرد.
با وجود این انتقادات، حمیده هدایتخواه باز هم از جمله اصولگرایان محسوب می شود، هر چند که او را نمی توان با جمع پدر خود جمع کرد. از این رو به نظر می رسد، اگر دختر قصد ورود به انتخابات را داشته باشد، پدر با یک دوگانگی مواجه می شود و ستار هدایتخواه باید میان اصولگرایان و دختر خود یکی را انتخاب کند. هر چند که به نظر می آید حمیده هدایتخواه در طول زندگی سیاسی و اجتماعی خود همیشه مستقل عمل کرده و هیچگاه نیز پدرش برای او چانه زنی نکرده است.
از طرفی تصور می شود هدایتخواه که همیشه پایبند به اصول و اخلاق بوده، از نادر منتظریان عبور نمی کند و همچنان منتظریان گزینه نهایی مورد حمایت ستار هدایتخواه است.
از طرف دیگر، اگر حمیده هدایتخواه از سوی پدر  خود حمایت نشود چه کسانی حاضرند از او حمایت کنند؟ ناگفته پیدا است که تاکنون در انتخابات استان و شهرستان بویراحمد بانوان فقط در حوزه جبهه سازی انتخاباتی حضور فعالی داشته اند و تاکنون کاندیدای جدی و پای کاری از سوی زنان برای کارزار انتخاباتی معرفی نشده است.
آیا با وجود اتفاقات اجتماعی یک سال اخیر و تغییر وضع اجتماعی، عمده زنان شهرستان بویراحمد حاضر هستند از حمیده هدایتخواه که نام اصولگرایی را یدک می کشد، حمایت کنند؟ آیا بانوان جریان های اصلاح طلب، یا حتی زنان جریان اصولگرایی حاضر هستند از هدایتخواه حمایت کنند؟ یا آنان نیز به جنس مردانه اهمیت بیشتری می دهند؟ هر چند که تخصص داشتن و اصلح بودن، مقدم بر جنسیت باید در درجه اهمیت باشد، و ما نیز با این اصل موافقیم. در واقع اگر یک زن دارای تخصص بالاتر و فرد اصلح تری باشد، او قطعا باید گزینه اول انتخاب باشد، کما اینکه در مورد گزینه مرد نیز چنین است.
در چهار سال گذشته 16 زن در سطح کشور به عنوان نماینده به مجلس یازدهم راه یافتند که در میان 270 کرسی عدد خیلی پایینی  است. تصور می شود هدایتخواه اگر واقعا عزم جزمی داشته باشد، به عنوان فردی مستقل وارد کارزار انتخاباتی می شود و از هر دو جناح سیاسی رقیب اعلام برائت می کند. باید دید او چه برنامه ای برای حضور در انتخاباتی دارد که در حفاظت فضایی مردانه است؟
 


کد مطلب: 464433

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/article/464433/هدایتخواه-می-آید

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1