تاریخ انتشار
شنبه ۲۶ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۰۰:۰۱
کد مطلب : ۴۷۳۸۳۳
فرزندان کدام مسئولان تا به حال دادگاهی شدند؟

(ویدئو) پدران پاسوز پسران

۱
فایل مرتبط کبنا ؛پس از ماجرای پرونده فرزندان معاون اول قوه‌قضائیه که به استعفای وی انجامید در این ویدئو با عنوان بدون تعارف با آقازاده‌ها ببینید کدام فرزندان مسئولان تا به حال دادگاهی شدند.
   
 پدران پاسوز پسران

«پدران پاسوز پسران»‌ شاید این بهترین گزاره‌ای باشد که در مورد برخی اقداماتی که از سوی فرزندان برخی مسئولان صورت میگیرد و تبعات آن برای پدرانشان می‌ماند، مطرح شود.
 پدرانی که همه تلاش خود را دارند تا ضمن برائت و دوری جستن از حواشی، مشکلات و مفاسد همواره در مسیری حرکت کنند که هیچگونه شائبه‌ای متوجه آنها نشود. اما در این میان بوده‌اند فرزندانی که با نادیده گرفتن جایگاه پدر دست به فعالیت‌های مختلفی زده‌اند که نتیجه آن منجر به سرشکستگی و لطمه دیدن اعتبار پدرانشان شده است. البته از ابتدای انقلاب تاکنون از این دست مواد بسیار دیده شده،؛ اما واکنش‌های مسئولانی که فرزندانشان به فعالیت‌های تخلف‌گونه و فسادآمیز روی آوردند متفاوت بوده است. چه اینکه برخی فرزند خود را انکار کردند، برخی آنها را به دادگاه فرستاده و زندانی کردند و برخی نیز از سمت خود کناره‌گیری کردند. به‌عنوان مثال آیت‌ا... محمدی گیلانی که در دهه 60 به دستور امام(ره) ریاست دادگاه‌های انقلاب را برعهده داشت 2 فرزند خود را به‌دلیل فعالیت‌های ضدانقلابی به‌شخصه محاکمه کرد و حکم اعدام صادر نمود. یا آیت‌ا... خزعلی در خصوص برائت از پسرش گفت: « از نزدیکان و خویشاوندان‌مان دوری و برائت می‌جوییم اما از آرمان‌های خود و انقلاب دست برنمی‌داریم.» یا آیت‌ا... جنتی که به جهت گرایش فرزندش به گروه‌های ضد انقلاب گفته بود: «اگر پسرم حسین که فراری است و روند انقلاب را قبول ندارد دستگیر یا اعدام شود 40 روز روزه شکر خواهم گرفت.» این روند نشان می‌دهد که تفکرات غیر و دگراندیش در میان فرزندان مسئولان نظام نیز بوده است. حال اینکه آنها در اوایل انقلاب با پیوستن گرایش یا حمایت از گروه‌های ضدانقلاب به  مخالفت با حکومت می‌پرداختند و با مقابله پدران خود مواجه می‌شدند. اما امروزه دیگر رویه و روند تفاوت پیدا کرده است و این فعالیت‌های مشکوک و شائبه‌دار اقتصادی است که بعضا به فساد اقتصادی می‌رسد و فرزندان بدون در نظرگرفتن نام پدر، جایگاه و اعتبار وی را زیرسوال برده و خدشه‌دار می‌کنند. گرچه بوده‌اند بعضا برخی افراد که مسئولیت‌هایی نیز داشته‌اند، اما از خطای فرزندانشان درگذشته‌اند یا تاثیری در شرایط‌شان نداشته است.
خطای پسران؛ نگاه پدران
شاید اگر در میان مسئولانی که فرزندانشان به دلایلی پرونده قضائی پیدا کرده‌اند و پایشان به محکمه کشیده شد طی چند سال اخیر نام مصطفی میرسلیم بیش از بقیه خودنمایی کند. نماینده فعلی مجلس و عضو حقیقی مجمع تشخیص مصلحت نظام که فرزندش مهدی میرسلیم پس از دو سال مراقبت، در تیرماه ١٣٩٨ بازداشت و در بهمن ۱۳۹۸ به اتهام اقدام علیه امنیت ملی به پنج سال حبس محکوم شد و پس از درخواست تجدیدنظر و قطعی شدن حکم، در بهمن ١٣٩٩ به زندان اوین برده شد. جالب اینکه مصطفی میرسلیم در اظهارنظری عجیب در خصوص نحوه برخورد با فرزندش گفته بود: «مهدی من گول خورد؛ اما مهدی‌های دیگر را اعدام کنید.» رویکردی که با واکنش‌های بسیاری مواجه شد و این مواجهه و دفاع میرسلیم از فرزندش بسیار جای تامل بر جای گذاشت و وی نه تنها از فعالیت‌های فرزندش ابراز ندامت نکرد و از سمتش کنار نرفت بلکه به حمایت پرداخت. ماجرای دیگری که می‌توان به آن پرداخت داستان یاسین رامین، فرزند محمدعلی رامین، معاون وزیر ارشاد وقت در دولت محمود احمدی‌نژاد بود. جایی‌که ماجرایی تحت عنوان شیرخشک‌های فاسدی که نوزادانی را نابینا کرده بود ماه‌ها در رسانه‌ها دست به دست شد و پس از گذشته چندی و شکایت هلال‌احمر از یاسین رامین گفته شد فرزند محمدعلی رامین، ‌با استفاده از نفوذ پدرش در دولت احمدی‌نژاد توانسته محموله‌ عظیمی ‌از شیرخشک‌های فاسدشده را وارد و توزیع کند که سود کلان برای خودش داشته و ضررهای جبران‌ناپذیر برای بعضی خانواده‌ها. هر چند که این پرونده پس از رفت و آمدهای بسیار در نهایت به تبرئه یاسین رامین ختم شد؛ اما در این میان محمدعلی رامین که در خلال این اتفاقات هیچ واکنشی نداشت پس از تبرئه پسرش از در حمایت از او برآمد. البته در دولت فعلی نیز پس از صحبت‌هایی که در مورد سیدحمیدرضا رضا‌زاده فرزند انسیه خزعلی معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور مبنی بر فعالیتش در کانادا و مالکیت بر شرکت بترنت و فروش فیلترشکن به کاربران ایرانی مطرح شد بسیاری خواستار استعفای خزعلی از سمتش شدند که خزعلی با تکذیب این خبر و اینکه  فرزندش دوتابعیتی نیست و برای کار و لوازم کار که همان «توسعه نرم‌افزاری»  است به خارج از کشور رفته و بر می‌گردد به طور کل این مساله را کنار گذاشت.
فرزندان معاون اول
چندی پیش بود که رسانه‌ها از دستگیری فرزندان حجت‌الاسلام محمد مصدق، معاون اول قوه قضائیه خبر دادند و پس از آن نیز مشخص شد که این افراد به اتهام تشکیل شبکه اعمال نفوذ و پولشویی در پرونده‌های کلان اقتصادی دستگیر و بازداشت شده‌اند. در همین راستا طی هفته‌های گذشته تا کنون چندین جلسه دادگاه برای رسیدگی به اتهامات 23 تن از متهمان این پرونده از جمله دو تن از فرزندان معاون اول قوه قضائیه برگزار شده است. آنطور که نماینده دادستان در جلسه اول دادگاه گفته؛ متهمان مجموعه‌ای را برای اعمال نفوذ بر پرونده‌های قضائی از جمله پرونده‌های کلان اقتصادی تشکیل داده‌اند و با سوء‌استفاده از افراد صاحب منصب، وجوهی دریافت می‌کردند و بخش قابل‌توجهی از این مبالغ دریافتی جهت پنهان ماندن مسیر دریافت وجوه، به حساب‌های پوششی واریز شده و سپس از طریق این حساب‌ها در پروژه‌های ساخت ملک، خرید طلا و سکه، خرید دلار و اتومبیل‌های لوکس به کار گرفته شده است. در این پرونده سوء‌استفاده فرزندان معاون اول قوه‌قضائیه از نام پدرشان واضح است. به‌نظر می‌رسد تا اعلام رای نهایی و صدور حکم چندین جلسه دیگر برگزار خواهد شد.
استعفای آقای معاون اول
آنچه مسلم است رئیس قوه قضاییه مکررا تاکید داشته که دستگاه قضائی باید در دوره تحول و تعالی، بدون تبعیض و اغماض با فساد در همه عرصه‌ها و ساحت‌ها برخورد جدی داشته باشد؛ در همین راستا، پس از تشکیل پرونده ناظر بر اعمال نفوذ در برخی پرونده‌های قضائی که دو تن از فرزندان ذکور دکتر مصدق معاون اول قوه قضائیه نیز در زمره متهمان آن هستند، رئیس عدلیه بر پیگیری دقیق، قاطع و همه جانبه این پرونده تا حصول نتیجه نهایی و صدور حکم قانونی تاکید کرد و شخصِ آقای مصدق نیز در این رابطه و از ابتدای تشکیل پرونده، از رویکرد رئیس عدلیه در مبارزه بدون تبعیض و اغماض با فساد تبعیت داشته است. آنطور که مرکز رسانه قوه قضائیه آورده است؛  در همین راستا دکتر مصدق به منظور جلوگیری از ایجاد هرگونه شائبه اعمال نفوذ یا تاثیرگذاری در پرونده مطروحه و همچنین جلوگیری از سوءاستفاده معاندان و بدخواهان، استعفای خود از سمت معاون اولی قوه قضائیه را تقدیم رئیس عدلیه کرد. در متن استعفا مزبور تصریح شده که این مقام مستعفی از ابتدای تشکیل پرونده اتهامی‌ فرزندانش، با احدی از عوامل مرتبط با پرونده اعم از قضات دادسرا و دادگاه هیچگونه ارتباطی نداشته است. دکتر مصدق در متن استعفایش ضمن تشکر از رئیس قوه قضائیه تاکید کرده که همواره خود را سرباز کوچک نظام و مقام معظم رهبری «مدظله العالی» می‌داند و در راه آرمان‌های انقلاب اسلامی ‌تا پای جان ایستاده است.
پذیرش استعفا
 پس از وصول استعفای دکتر مصدق از معاون اولی قوه قضائیه، حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضائیه ضمن پذیرش این درخواست نوشت: اگر چه حضور شما در این منصب، در رسیدگی به پرونده مورد اشاره مدخلیت و تاثیری نداشته و نخواهد داشت، اما با توجه به درخواست حضرتعالی و نکاتی که مطرح کردید استعفای شما مورد پذیرش قرار می‌گیرد.
نام شما

آدرس ايميل شما

تیشه به ریشه پول ملی

تیشه به ریشه پول ملی

اخیرا یکی از نمایندگان مجلس از لایحه‌‌‌ای موسوم به «حجاب و عفاف» رونمایی کرده است که ...
مترویی که عموما خراب است! / آیا زاکانی بی‌خیال امور شهر تهران شده است

مترویی که عموما خراب است! / آیا زاکانی بی‌خیال امور شهر تهران شده است

«شهرداری دیگر مماشات نکند و منابعی که در اختیارشان گذاشتیم را هرچه سریع‌تر برای رفع نقص ...
۳ واکنش شفقت‌برانگیز  به انتخابات

۳ واکنش شفقت‌برانگیز  به انتخابات

اکنون که یکی از عجیب‌ترین انتخابات‌های بعد از انقلاب تمام شد، انتظار آن بود که تحلیل‌ها ...
1