تاریخ انتشار
جمعه ۸ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۰۹:۴۶
کد مطلب : ۴۵۲۹۴۳
در برنامه تلویزیونی شیوه شبکه 4 سیما انجام گرفت

مناظره‌ دو جامعه شناس معروف درباره اعتراضات

۲
۳
فایل مرتبط کبنا ؛دو جامعه شناس معروف در برنامه تلویزیونی شیوه از شبکه چهار سیما درخصوص وقایع اخیر بعد از مرگ مهسا امینی به مناظره پرداختند.
به گزارش کبنا، از روز اعلام مرگ قطعی مهسا امینی تجمع‌هایی در شهر‌های مختلف کشور شکل گرفت. صدا و سیما در مواجهه با چنین شرایطی با دعوت از فعالان سیاسی و کارشناشان مخالف و موافق قانون حجاب، گشت ارشاد، عملکرد‌ها و... برنامه‌هایی را به‌صورت مناظره‌ی زنده تهیه و پخش کرد.
بخش‌هایی از اظهارات تقی آزاد ارمکی و ابراهیم فیاض در برنامه شیوه به شرح زیر است:
 تقی آزاد ارمکی، جامعه شناس: این چه گرفتاری است که ما فکر می کنیم جمهوری اسلامی دارد سقوط می کند؟! تظاهرات باشد، مگر دنیا پر از تظاهرات نیست؟
ابراهیم فیاض، جامعه شناس: شوروی هم موشک داشت ولی فروپاشید، چون فرهنگ نداشت. من از اول با گشت ارشاد مخالف بودم. گفتم ‎گشت ارشاد سوسیالیستی است، در اسلام چنین چیزی نداریم.
            
در مناظره برنامه شیوه تقی آزاد ارمکی، با اشاره به این‌که جامعه از مجموعه‌ی بحران‌ها خسته شده و حتی شیوه‌ی برگزاری انتخابات آزارنده است، به روش اداره‌ی کشور انتقاد و آن‌را ترویج دهنده‌ی تنهایی عنوان کرد. به گفته‌ی این جامعه‌شناس ایرانیت و اسلامیت به رسمیت شناخته نشده‌اند. او در توضیح حرفش اضافه کرد: «فکر می‌کنیم انقلاب کردیم و اسلام وارد ایران شد و شیعه شدیم! ایران یک پدیده تاریخی‌ست. تاریخمند است. چرا باید از کوروش بترسیم؟ در ایران تاریخ را یک‌وجهی می‌نویسیم.»
تقی آزاد ارمکی -جامعه‌شناس- و ابراهیم فیاض -مردم‌شناس- مهمانان برنامه‌ی «شیوه» در شبکه‌ی ۴ بودند که اول مهرماه روی آنتن رفت و درباره‌ی تحولات اجتماعی و ناآرامی‌های اخیر گفتگو کردند.
ابراهیم فیاض از مسیر اشتباه در مبانی گفت و به فقیر کردن علوم انسانی در ایران انتقاد کرد. او مدرنیزاسیون را در ایران نمایشی و نتیجه‌ی پول نفت دانست و در نقد عرفان گفت: «عرفان ضدهنر و ضدعقل است، وقتی مذهب عرفانی شود، ضدهنر، ضدفلسفه و ضدفرهنگ می‌شود.»
تقی آزاد ارمکی، با اشاره به این‌که جامعه از مجموعه‌ی بحران‌ها خسته شده و حتی شیوه‌ی برگزاری انتخابات آزارنده است، به روش اداره‌ی کشور انتقاد و آن‌را ترویج دهنده‌ی تنهایی عنوان کرد. به گفته‌ی این جامعه‌شناس ایرانیت و اسلامیت به رسمیت شناخته نشده‌اند. او در توضیح حرفش اضافه کرد: «فکر می‌کنیم انقلاب کردیم و اسلام وارد ایران شد و شیعه شدیم! ایران یک پدیده تاریخی‌ست. تاریخمند است. چرا باید از کوروش بترسیم؟ در ایران تاریخ را یک‌وجهی می‌نویسیم.»
آزاد ارمکی حذف طبقه‌ی متوسط و اهالی فرهنگ و هنر را آسیب جدی برای جامعه دانست و گفت: «سر جامعه را به اسم بورژوازی بریدند. وقتی جامعه به لحاظ اقتصادی بی‌سر است، طبقه متوسط شروع می‌کند به تراشیدن سر خودش. در بحران‌ها طبقه متوسط باید میانداری کند، ولی نیست، چون مشروعش نکردیم.»
او در ادامه افزود: «جامعه از لحاظ فرهنگی صاحب ندارد! یک هنرمند، یک عکاس، یک روزنامه‌نگار و... الان باید میانداری جامعه را بکند، کجاست؟ دانشگاهی‌ها کجا هستند؟ دانشگاهی واقعی! نه کسانی که معلوم نیست چه کسانی برایشان مقاله نوشته است. بعد مجبوریم از نیروی انتظامی برای آرام کردن و خشونت دعوت کنیم.»
نام شما

آدرس ايميل شما

صادق
Iran, Islamic Republic of
عالی بود
صادق
Iran, Islamic Republic of
عالی بود
انتصابات به سبک زاکانی

انتصابات به سبک زاکانی

پیش از انتصابات اخیر زاکانی در سالگرد آغاز فعالیتش به‌عنوان شهردار دو حکم زد. یکی از ...
گره کور برجامی؛ در نیویورک خبری نشد

گره کور برجامی؛ در نیویورک خبری نشد

منابع آگاه از رایزنی های ایران و دیگر قدرت های جهانی پیش از آغاز نشست مجمع عمومی و پس ...
رونمایی از سبک جدید  کی روش

رونمایی از سبک جدید  کی روش

یک پیروزی روحیه‌بخش در مهم‌ترین دوستانه پیش از جام جهانی؛ این رویایی‌ترین شروع ممکن برای ...
1