تاریخ انتشار
يکشنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۱۹:۴۲
کد مطلب : ۴۴۱۵۳۴
کبنا گزارش می‌دهد؛

استانداری کهگیلویه و بویراحمد با شبکه «افق» مصاحبه نکرد / پشت پرده صدور مجوز احداث سد تنگ سرخ (+فیلم)

۱
۳
فایل مرتبط کبنا ؛برنامه تلویزیونی «عیار» با محوریت سد تنگ سرخ بشار از شبکه افق پخش شد. در برنامه این هفته مکان یابی و معارضات اجتماعی مورد بررسی قرار گرفت.
به گزارش کبنا نیوز، (سه‌شنبه ۲۵ آبان‌ماه) ابوالقاسم رحمانی، گزارشگر برنامه عیار با اشاره به ایجاد تاحیر در اجرای این بخش برنامه، اظهار کرد: پس از لغو برنامه تلویزیونی در شبکه افق با محوریت «سد تنگ سرخ بشار» به درخواست استانداری کهگیلویه و بویراحمد، قرار شد که این برنامه در یک نشست سه جانبه با حضور مسئولان استانداری و «سید یوسف مرادی» اجرا شود، بدین جهت که استانداری اصرار داشتند روی آنتن این شبکه تلویزیونی بروند اما بعد از یک هفته استانداری در برنامه حضور پیدا نکردند و به نوعی وقت بیشتری برای اجرایی شدن سد تنگ سرخ در سکوت رسانه‌ای خریدند و جالب این است که استانداری و موافقان سد تنگ سرخ در شبکه استانی «دنا» از اجرایی شدن و احداث این طرح دفاع کردند و یک طرفه به مساله پرداختند. 
رحمانی با بیان اینکه سد تنگ سرخ بشار از دهه 40 این مساله وجود داشته اما با مطالعات صورت گرفته طرح منتفی شد و ادامه پیدا نکرد، افزود: دهه ۸۰ و با آغاز خشکسالی‌ها در شهرستان مردوشت استان فارس و کاهش سد آب «درودزن» مقرر شد برای پیشگیری از تنش‌های آبی شهر شیراز، سد تنگ سرخ در شهر یاسوج احداث شود.
وی با بیان اینکه سال 87 محیط‌زیست به این پروژه بزرگ طرح انتقال آب ورود می‌کند و اعلام می‌کنند که این طرح مشمول ارزیابی‌های محیط‌زیستی است و باید تاییدیه محیط‌زیست را داشته باشد، گفت: سال 89 مدیر آب منطقه‌ای وقت استان کهگیلویه و بویراحمد طی نامه‌نگاری‌ها اعلام می‌کند که پیش‌بینی‌هایی نسبت به تنش‌ها وجود دارد.
رحمانی با بیان اینکه این سد یک ماجرای 13 ساله عجیب و غریبی دارد، گفت: با احداث سد تنگ سرخ یاسوج ۸ روستا و ۷۰۰ هکتار زمین کشاورزی در این منطقه زیر آب می‌رود. 
رحمانی در ادامه افزود: سال ۹۵ آب منطقه‌ای استان در نامه‌ای به پیوست‌های سازمان محیط‌زیست تعهد می‌دهد که ارتفاع حجم آب ذخیره پشت سد به اندازه ۲۵ متر کاهش پیدا کند تا طرح انتقال آب به منطقه تنگ سرخ، تمدن و زیست بوم دنا آسیبی وارد نکند اما به تعهدات خود عمل نمی‌کند.
وی افزود: تیرماه ۱۴۰۰ همزمان با پایان دولت روحانی و تغییر آقای «کلانتری» رئیس سابق سازمان حفاظت محیط‌زیست و شروع دولت جدید،  محیط‌زیست با فشارهای آب منطقه‌ای استان و پشت پرده‌ها با احداث سد تنگ سرخ یاسوج به صورت چراغ خاموشی موافقت می‌کند و مجوز زیست‌محیطی سد صادر می‌شود. معارضات اجتماعی و مطالعات ۱۳ساله محیط‌زیست که مخالفان زیادی هم داشته در مجوز نادیده گرفته می‌شود، همچنین به روستاها، مقاومت‌ها، تحصن و اعتراضات مردمی در هیچ جای طرح دیده و توجهی نمی‌شود؛ جالب این است که در صدور مجوز هم بیان شده که دهیاری یکی از روستاها با مهاجرت آن منطقه موافقت کرده این در حالی است که مردم از مهاجرت و نامه دهیاری خبر نداشتند.
مسئولان استان فارس معتقد هستند که اگر سرچشمه این رود استان فارس بوده و اگر اینطور بود میتوانستند روی آن سررشته  رودخانه سد بزنند.

کبنا را در اینستاگرام دنبال کنید؛
www.instagram.com/kebnanewsir
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
ما مستعمره استعمارگران مرکزي هستیم
مارون برا خوزستان
تنگ سرخ برا فارس
کوهرنگ برا اصفهان و یزد
ایده آقا‌محسن در دست رئیس

ایده آقا‌محسن در دست رئیس

صاحب‌نظران معتقدند وضعیت فعلی کشور فعلا اجازه هیچ آزمون و خطایی، آن‌هم در حد تغییرات ...
هرگز این نوع چایی را ننوشید

هرگز این نوع چایی را ننوشید

چای تازه‌دم یکی از سالم‌ترین نوشیدنی‌هاست که مصرف آن در جامعه ما طرفداران زیادی هم دارد،...
انتصابات فامیلی و قانون تعارض منافع

انتصابات فامیلی و قانون تعارض منافع

به نظر می‌رسد اجرای قانون فراتر از خود قانون، به چیزی یا چیزهایی فراتر نیاز دارد که می‌توان ...
فایل های مرتبط
1