کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

بخش دوم ) گفت‌وگوی ویدئویی کبنانیوز با دادستان یاسوج؛ / تصرف اراضی ملی در سایه غفلت ادارات

10 شهريور 1399 ساعت 1:14

پیرامون مسائل مختلف جامعه و استان کهگیلویه و بویراحمد با دادستان یاسوج مرکز استان گفت‌وگویی انجام داده‌ایم، که در ادامه می‌‌آید.


پیرامون مسائل مختلف جامعه و استان کهگیلویه و بویراحمد با دادستان یاسوج مرکز استان گفت‌وگویی انجام داده‌ایم، که در ادامه می‌خوانیم. او شهادت سردار سلیمانی را در این برهه از زمان یک هدیه آسمانی می‌داند و می‌گوید: باید شاخص‌های شهید سلیمانی را شناسایی کنیم و باید مطالعه کنیم که چرا همه مردم ایران با هر گرایش سیاسی و نگاهی در مراسم تشییع پیکر او شرکت کردند.
سید علی ملک حسینی دادستان یاسوج در ادامه این گفت‌وگو پیرامون مدیریت‌ها، نمایندگان مجلس، رسانه‌ها، زمین‌خواری، استخدام‌های فله‌ای، نزاع‌های دسته جمعی، حقوق شهروندی، وضعیت شهرهای استان و یاسوج مطالب مهمی را مطرح می‌کند.

بیشتر بخوانید:

 

بخش اول) گفت‌وگوی ویدئویی کبنانیوز با دادستان یاسوج؛ / نیاز مدیریت کشور از نظر ملک‌حسینی

دادستان یاسوج در خصوص زمین خواری می‌گوید: در این زمینه سعی کردیم اداراتی که متولی بیت المال هستند را به حرکت واداریم، منابع طبیعی، محیط زیست، راه و شهرسازی، جهاد کشاورزی و ادارات دیگری نیز هستند که در راستای حفظ بیت المال اختیارات قانونی و شبه قضایی دارند. اگر از این ظرفیت‌ها استفاده کنیم، کار به دستگاه قضا نمی‌کشد. منابع طبیعی اختیار دارد فوراً با هماهنگی دستگاه قضا رفع تصرف کند، اداره راه در مورد رعایت حریم راهها و بدون صدور حکم می‌تواند رفع تصرف کند، توان خود را گذاشتیم که این دستگاه‌ها موظف شوند و تحرکاتی کنند، تا بر اثر کاهلی یک دستگاه جرمی اتفاق نیفتد. اگر این ادارات با کار جهادی از تمام ظرفیت خود استفاده کنند شاید 10 درصد این جرائم به دستگاه قضا نکشد.
اما برای مشکلاتی از این قیبل و تصرفات اراضی و زمین خواری، در دادگاه شعبه ویژه‌ای داریم، قاضی بصورت میدانی در معیت کارشناسان محیط زیست و منابع طبیعی به اراضی بازدید دارند که هم سرعت و قاطعیت را بالا می‌برد. در فروردین ماه گذشته، بسیاری از اراضی بدون صدور حکم رفع تصرف شد.
در بستر رودخانه مهریان تصرفاتی داشتیم که رفع شد، در روستای دهنو و رودخانه بشار رفع تصرفاتی صورت گرفت. افرادی که بر اثر غفلت ادارات دست به چنین تخلفاتی زده بودند و آگاهی نداشتند توجیه و آموزش داده شدند و همین افراد داوطلب شده و حتی با هزینه خودشان برخی جاها رفع تصرف کرده‌اند.
قاضی ویژه ما در بخش منابع طبیعی به بسیاری از مناطق ورود کرده است، و مناطق خیلی زیادی هستند که در اراضی کشاورزی ساخت و سازهای زیادی کرده‌اند، و به آن ورود کرده‌ایم. قانون نمی‌تواند تبعیض آمیز برخورد کند، لذا ادارات و دستگاه‌های اجرایی باید در این  زمینه از سنگ اول جلوی این ساخت و سازهای جدید را بگیرند، اگر بتوانیم همین شرایط فعلی را حفظ کنیم و از الان از ساخت و ساز در اراضی جلوگیری کنیم، باز هم خیلی پیشرفت کرده‌ایم، متاسفانه در خصوص تصرفات، ادارات در خواب هستند.
بیش از 80 درصد اراضی استان کهگیلویه و بویراحمد اراضی ملی است، اراضی دشت کشاورزی زیادی در استان نداریم. وضعیت اقتصادی‌ای که در کشور حاکم است، برخی افرادی که متولی هستند، اشتغالی ایجاد می‌کنند این افراد تصرف در اراضی کرده‌اند، ما روزانه رصد می‌کنیم، در ابتدای سال جدید چندین هکتار رفع تصرف شد، و ساخت و سازهای زیادی قلع و قمع شد، و با سرعت هم پرونده‌ها حل می‌شود، اما متاسفانه گاها تصرفات بصورت دسته جمعی صورت می‌گیرد، اهالی روستا با همکاری یکدیگر اراضی ملی جنگلی و مرتعی را تصرف می‌کنند، در مناطق صعب العبور و دور از چشم جنگل بانان این کار را می‌کنند و تا زمانی که دستگاه قضا متوجه این موضوع شود ممکن است مدتی بگذرد. همین هفته در روستای دهنو، هم قلع و قمع ساخت و سازها و هم قطع درخت و هم رفع تصرف از بستر رودخانه را داریم. کارگروه ویژه‌ای در خصوص رفع تصرفات به ریاست رئیس کل دادگستری داریم، که مناطق را ارزیابی و رتبه بندی کردیم، جاهایی که ارزش اقتصادی بالاتری دارند در اولویت ما هستند و در کل روزانه روی این موضوعات در حال کار هستیم.


کد مطلب: 424981

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/video/424981/بخش-دوم-گفت-وگوی-ویدئویی-کبنانیوز-دادستان-یاسوج-تصرف-اراضی-ملی-سایه-غفلت-ادارات

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1