کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

سید یوسف مرادی فعال زیست محیطی؛

سد تنگ سرخ حیات وحش دنا را نابود می‌کند؟ ( + فیلم )

10 تير 1399 ساعت 2:27

سد تنگ سرخ رودخانه بشار، يكي از سدهاي زير مجموعه آب منطقه اي استان فارس است، كه وزارت نيرو قصد دارد در ابتداي رودخانه بشار، در منطقه تنگ سرخ از استان كهگيلويه و بويراحمد آن را احداث كند.


سد تنگ سرخ رودخانه بشار، یکی از سدهای زیر مجموعه آب منطقه‌ای استان فارس است، که وزارت نیرو قصد دارد در ابتدای رودخانه بشار، در منطقه تنگ سرخ از استان کهگیلویه و بویراحمد آن را احداث کند.
این مستند قصد دارد در زمانی کوتاه به سؤالات زیر پاسخ دهد:
۱-در صورت احداث این سد چه میزان خسارت به مردم ساکن در  چندین روستایی که زیر آب می‌رود، وارد می‌شود؟
۲- چرا در صورت احداث این سد، رودخانه بشار خشک می‌شود؟(باید توجه داشت که علاوه بر این سد، سد دیگری در منطقه پراشکفت بر روی رودخانه چیتاب در حال احداث است که مهمترین  و اصلی‌ترین منابع رودخانه بشار از این دو ناحیه است).
۳- این مستند با نگاهی به تنگ خرم انداز (مشهور به خرانداز) که فاصله کمی با موقعیت کنونی تعیین شده برای سد دارد، نشان می‌دهد که حجم خسارات به چه مقدار کم خواهد شد (قابل ذکر است که تنها دلیل عدم انتخاب تنگ خرانداز برای احداث سد، عمق این تنگه است، که پمپاژ آب به شیراز، مرودشت و کامفیروز را غیر ممکن می‌کند).
۴-در این مستند کوتاه به صورت گذرا به این سؤال پاسخ داده شده است که چه اتفاق تلخی برای ۳۰۰ هزار نفر از اهالی بویراحمد و دنا در صورت احداث این سد و خشک شدن همیشگی رودخانه بشار رخ خواهد داد.
۵-این مستند همچنین خطر احداث سد تنگ سرخ برای حیات وحش دنا را که می‌تواند طی یک دهه کل ذخیره گاه ثبت شده جهانی دنا را دچار تغییر و نابودی سازد، گوشزد می‌کند.
۶- این مستند همچنین نشان می‌دهد که سد تنگ سرخ بر خلاف آنچه گفته می‌شود، در ابتدایی‌ترین مراحل مقدماتی کار است و کار این سد هنوز شروع نشده و توقف این کار هیچ خسارتی در پی ندارد.


کد مطلب: 422692

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/video/422692/سد-تنگ-سرخ-حیات-وحش-دنا-نابود-می-کند-فیلم

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1