در آستانه یکسالگی دولت چهاردهم؛
عملکرد فرمانداران کهگیلویه و بویراحمد زیر ذرهبین / آقای استاندار نظارت همهجانبه و مستمر بر فرمانداران داشته باشید / فرمانداران استان آمادگی پاسخگویی به نقدهای کبنانیوز را داشته باشند!
12 تير 1404 ساعت 17:48
حال که در آستانه یک سالگی دولت چهاردهم و دهماهگی استقرار دولت در استان کهگیلویه و بویراحمد هستیم، قصد داریم به عملکرد فرمانداران شهرستانهای هفتگانه استان بپردازیم.
حال که در آستانه یک سالگی دولت چهاردهم و دهماهگی استقرار دولت در استان کهگیلویه و بویراحمد هستیم، قصد داریم به عملکرد فرمانداران شهرستانهای هفتگانه استان بپردازیم.
به گزارش کبنا، هفته آینده سالگرد پیروزی مسعود پزشکیان در چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری است. حدود دو ماه پس از انتخابات ریاست جمهوری، دولت چهاردهم رسماً آغاز به کار کرد و در استان کهگیلویه و بویراحمد از اواخر شهریورماه 1403، با انتصاب یدالله رحمانی بهعنوان استاندار، آغاز دولت چهاردهم در سطح محلی کلید خورد. رحمانی به تدریج و طی یک فرایند دهماهه فرمانداران شهرستانهای استان را منصوب کردند. سید محمد تقوی نخستین فرماندار انتصابی در استان در شهرستان لنده و ایرج کاظمیجو آخرین فرماندار انتصابی دولت چهاردهم در استان بود که به فرمانداری شهرستان کهگیلویه رسید.
در طی این ده ماه، هفت فرماندار در استان کهگیلویه و بویراحمد منصوب شدند. علیرغم اینکه وزیر کشور تأکید بسیار زیادی بر استفاده از بدنه وزارت کشور داشت و اتفاقاً بخش زیادی از استانداران نیز از همین بدنه انتخاب شدند، اما در استان کهگیلویه و بویراحمد فرمانداران، وزارت کشوری نیستند.
بههرحال با وجود گذشت زمان، همه فرمانداران منصوب شدند. هر چند برخی از آنها همچون فرماندار کهگیلویه در حال حاضر در دومین ماه حضورشان در فرمانداری به سر میبرند و شاید حالا زمان چندان مناسبی برای بررسی عملکردشان نباشد، اما در هر صورت، حالا به تدریج وارد سال دوم از دولت چهاردهم میشویم و برخی از فرمانداران همچون فرماندار لنده، هشت ماه است که بر صندلی فرمانداری تکیه زدهاند.
وزارت کشور به طور کلی سیاست داخلی را بر عهده دارد و استاندار نماینده عالی دولت در استان و فرمانداران نماینده عالی دولت در شهرستان هستند. در موقعیت کنونی باید پرسید فرمانداران دولت چهاردهم در استان کهگیلویه و بویراحمد چه اقداماتی انجام دادهاند و برای آینده چه برنامههایی در دست دارند؟
هر چند در افواه عمومی تأکید زیادی بر روی برنامه میشود و برنامه مهمتر از خود فرد دانسته میشود، اما در واقع اینگونه نیست؛ شاید در سالهای گذشته، برنامه اهمیت محوری داشت، اما امروز افراد مهمتر هستند. در سطح استانها و شهرستانها مسائل مشخص هستند و راهحلها نیز در دسترس هستند. به عبارت دیگر، در طول این سالها برای اغلب مسائل استان برنامه نوشته شده است و همگی هم در دسترس هستند. حتی برخی معتقدند ما در کشور با تورم برنامه روبهرو هستیم. برای برنامههایی که سالهاست، روی میز هستند، به دو چیز نیاز داریم؛ نخست فردی است که بتواند این برنامهها را اجرا کند و با چند و چون نظام اداری آشنا باشد و دوم، هم به فرد ربط دارد، توانایی او در حل تعارضات و مسائلی است که مانع اجرای برنامهها میشوند. بنابراین میتوان ادعا کرد در سیستم مدیریت کنونی، ویژگیهای فردی بسیار مهم هستند و نمیتوان از آن چشمپوشی کرد. با علم به این موضوع، باید گفت انتخاب فرمانداران قاعدتاً باید مسألهای بسیار حساس و پیچیده باشد.
فرمانداران به عنوان نمایندگان دولت در سطح شهرستان، وظایف و برنامههای متنوعی را بر عهده دارند. این وظایف شامل اجرای سیاستهای عمومی کشور، هماهنگی و نظارت بر عملکرد ادارات و نهادهای دولتی، مدیریت بحرانها، و اجرای برنامههای توسعهای است. همچنین، فرمانداران مسئول برقراری ارتباط و هماهنگی بین دستگاههای مختلف، نظارت بر حسن اجرای قوانین و مقررات، و پیگیری مسائل امنیتی و آرامش عمومی در سطح شهرستان هستند.
روشن است که فرمانداران باید بتوانند در بستری که مملوء از موانع، تعارضات و مناسبات پیچیده سیاسی و اجتماعی است، دست به اقدام بزنند. فرمانداری که از بدنه وزارت کشور بالا نیامده باشد، عملاً با بخش زیادی از این پیچیدگیها آشنایی ندارد. امیدواریم که فرمانداران کهگیلویه و بویراحمد اینگونه نباشند.
بههرحال ما در پایگاه خبری کبنانیوز در نظر داریم طی سلسلهیادداشتهایی عملکرد فرمانداران شهرستانهای هفتگانه استان را مورد بررسی قرار دهیم.
در طول ماههای گذشته در برخی از شهرستانها دیدهایم که همان مسیر روتین گذشته طی شده و عملاً اقدام خاصی انجام نشده است. این در حالی است که فرمانداران باید بتوانند برنامههای توسعهای را پیش ببرند. هر شهرستان بر اساس شرایط خاص خود، نیازمند اقدامات ویژه همان بستر است. اگر در شهرستان لنده، مسأله اصلی، مواصلاتی است، در شهرستان مارگون کشاورزی و دامپروری، مسألهای راهبردی محسوب میشود. بنابراین نمیتوان با یک معیار، عملکرد همه فرمانداران را مورد سنجش قرار داد و برای هر شهرستان باید از معیار خاص همان شهرستان استفاده کرد.
انتظار میرود استاندار کهگیلویه و بویراحمد نظارت دقیق، همهجانبه و مستمری بر عملکرد فرمانداران استان داشته باشد و آنها را رها نکند. وظیفه فرماندار صرفاً برنامهها و اقدامات روزمره نیست؛ برنامههای روتین را یک کارمند معمولی هم میتواند اجرا کند. فرماندار باید آنقدر صاحب فکر و خلاقیت باشد که بتواند همه موانع را برطرف کند.
با توجه به مطالب گفته شده در بالا، طی روزهای آینده، عملکرد فرماندار لنده را به عنوان نخستین فرماندار انتصابی دولت چهاردهم مورد بررسی قرار خواهیم داد و پس از آن به سایر فرمانداران خواهیم پرداخت.
کد مطلب: 501445