تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۵۱
کد مطلب : ۴۷۵۷۳۲
کبنا گزارش می‌دهد

این فرمان استاندار کهگیلویه و بویراحمد را چه کسی جامه عمل می‌پوشاند؟ / دریغا که کار هر کسی نیست خرمن کوفتن شیر نر می‌خواهد و مرد کهن

۱۱
۱
این فرمان استاندار کهگیلویه و بویراحمد را چه کسی جامه عمل می‌پوشاند؟ / دریغا که کار هر کسی نیست خرمن کوفتن شیر نر می‌خواهد و مرد کهن
کبنا ؛
سید علی احمدزاده استاندار کهگیلویه و بویراحمد در آخرین شورای گفت‌وگوی بخش خصوصی و دولت که با حضور مدیران متولی اشتغال و اقتصاد در سالن جلسات اتاق بازرگانی یاسوج برگزار شد، فرمان «تولید مشارکتی» را صادر و اظهار کرد: «خیلی از سرمایه‌ها در گاوصندوق‌های منازل خاک می‌خورند و خانواده‌ها از آنها غافل‌اند. او گفت: خیلی از خانواده‌ها اشیای قیمتی (طلا و جواهرات) در اختیار دارند که آنها می‌توانند با تشکیل تعاونی‌های خُرد و گذاشتن این سرمایه‌ها روی‌ هم یک کار تولیدی راه بیندازند و علاوه بر رونق تولید، اقتصاد و اشتغال‌زایی، سرمایه‌های خود را چندین برابر کنند.»
در تمام دنیا این اصل پذیرفته شده است که تشکیل تعاونی‌ها و تولید مشارکتی نهضتی انسانی، اخلاقی و تربیتی است که بر مبنای آن رفاه و اشتغال در جامعه پی‌ریزی می‌شود. این اصل در کشور ما و به‌ویژه استان کهگیلویه و بویراحمد نادیده گرفته شده یا کمتر به آن توجه شد. متأسفانه ادارات و دستگاه‌های متولی اشتغال به جهت اینکه از چشم‌انداز و برنامه‌های مدون برای درمان معضل بیکاری، اشتغال و تولید تهی هستند، قادر نبودند که مردم و جویندگان اشتغال و سرمایه را به این سمت هدایت کنند.

20 روز از این صحبت‌های استاندار کهگیلویه و بویراحمد در شورای گفت و گوی بخش خصوصی و دولت که احسان عسکری (معاون امور اقتصادی)، نوذر شبرنگ (مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی) و سایر مدیران دستگاه‌های دولتی و مدیران عامل بانک‌ها حضور داشتند، می‌گذرد و کسی نبود که این سخن راهبردی و گره گشای  استاندار کهگیلویه و ویراحمد را بر دارد و جامه عمل بپوشاند. این در حالی است که استان کهگیلویه و بویراحمد  به دلیل زمین‌های حاصل خیز، آب‌های فراوان، نیروی انسانی جوان، معادن، منابع طبیعی منحصر به فرد بیش از هر استان دیگری بستر تولید و فعالیت اقتصادی را دارد.
از طرفی بر اساس نظریه اقتصاددانان و سازمان‌های جهانی، توسعه بدون مشارکت عمومی مردم فاقد ارزش و اعتبار  است و تعاونی‌ها به‌عنوان یکی از ابزارهای مهم و مؤثر در امر توسعه به‌ویژه توسعه اقتصادی و تولید مشارکتی محسوب می‌شود.  اگر رشد و توسعه تعاونی‌ها  به‌ اندازه‌ای باشد که اکثریت مردم را در برگیرد، توزیع  عادلانه ثروت و ریشه‌کن‌ کردن فقر و اختلاف طبقاتی محقق خواهد شد.
اگر در مثال ساده‌ای بخواهیم این موضوع را بیان کنیم این‌گونه است که فرض کنید؛ زنان چند محله شهر یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد که نگران اشتغال و بیکاری جوانان خود هستند بر اساس قوانین جاری کشور تعاونی تشکیل می‌دهند و اشیای قیمتی (طلا، جواهرات، پول و...) خود را روی‌هم می‌گذارند و زمین کشاورزی تهیه و از دولت هم تسهیلاتی دریافت می‌کنند، زعفران یا دانه‌های روغنی کشت می‌کنند و در بازارهای استان‌های هم‌جوار و دیگر استان‌ها این محصولات مهم را به فروش می‌رسانند. این بانوان در چند سال آینده چه سرمایه‌ای به دست می‌آورند؟ و برای چند نفر زمینه اشتغال ایجاد می‌کنند؟ شما فرض کنید این کشت زعفران با برندهای منحصر به فرد، خاص و بسته بندی‌های ممتاز در بازارهای جهانی به فروش برسد.
فرهنگ تعاونی و تولید مشارکتی اساس دموکراسی و مشارکت مردمی را استحکام می‌بخشد، در این فرهنگ کمترین انحراف مالی وجود دارد. بخش تعاونی به‌عنوان یک نظام کارآمد اقتصادی و اجتماعی می‌تواند برای تأمین نیازهای اقشار جامعه  گام‌های مفیدی بردارد و آرامش و تحرک را در آنان تقویت کند.
۲۰ روز از این درخواست مدبرانه و اظهارات کلیدی و گره‌گشای استاندار کهگیلویه و بویراحمد می‌گذرد و هیچ کدام از مدیران استان کهگیلویه‌و‌بویراحمد که می‌توانند در این زمینه نقش‌آفرینی کنند، پا جلو نگذاشته‌اند که فارغ از آئین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها گامی برای رفع دغدغه‌های مردم مبنی بر اشتغال، رفاه و آرامش جوانان بردارند.
ایرنا در پایان این گزارش نوشت: مخلص کلام اینکه تنها مدلی که می‌تواند کشور را به سمت تحقق عدالت اجتماعی و توسعه همه‌جانبه سوق داده و در خیزش عظیم اقتصادی قرار بدهد مدل تعاون و تولید مشارکتی است. رشد اقتصادی، فقرزدایی، اشتغال مولد، یکپارچگی اجتماعی، تقویت کارآفرینی و مدیریت، تمرکز سرمایه‌های کوچک در قالب سرمایه‌های متوسط و کلان از اهداف مهم تشکیل  شرکت‌های تعاونی  و این مدل است و این همان دغدغه مقام معظم رهبری مبنی بر جهش تولید و مشارکت است.
مدیران کهگیلویه و بویراحمد در حوزه اشتغال می‌توانستند با تشکیل یک قرارگاه و پیش بردن بحث تعاونی‌ها ضمن ارائه مشوق‌های لازم و ایجاد بستر و زیرساخت‌های مناسب و فرهنگ‌سازی، مردم استان کهگیلویه و بویراحمد را به سمت تولید مشارکتی سوق دهند؛ اما دریغا که کار هر کسی نیست خرمن کوفتن شیر نر می‌خواهد و مرد کهن.
---------------------------------------------------------------------------------------
جهت اطلاع؛
جهانگیر شاهینی، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی.
سید احسان عسکری، معاون اقتصادی کهگیلویه و بویراحمد.
نوذر شبرنگ، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی.
سید علی معتمدی‌پور، رئیس سازمان جهاد کشاورزی.
امیر رئوف مدیرکل صدا و سیمای کهگیلویه و بویراحمد.
مدیران عامل بانک‌های استان کهگیلویه و بویراحمد.
و...
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
مدیران کهگیلویه و بویراحمد چند ساعت از هفته را در جلسات بیهوده می‌گذرانند بعد از آن درب اطاق را می‌بندند و مشغول تلفن زدن میشن تا ظهر که با ماشین همراه با راننده شخصی به منزل تشریف ببرند
وقت کم میارن به این چیزها فکر کنند
بیکاری بابا مقاله می نویسی
دشت مازه
Iran, Islamic Republic of
سید علی معتمدی‌پور، رئیس سازمان جهاد کشاورزی.
ضعیف
Iran, Islamic Republic of
لطفا از این حرف ها دیگه نزنید
استاندار خودش هم نمیدونه اشتغال استان در چه حالیه چون اصلا برایش مهم نیست و البته این توانایی را هم ندارد .
بیچاره رئیسی
Ali
Iran, Islamic Republic of
آقای استاندار افراد و فامیل از دور برتان دور کنید نمیخواد تِز بدهید!
Romania
نگران نباشید تمام‌مدیران کشور از بالا تا پایین فقط حرف میزنند وشعار خوب میدهند فقط یک کار خوب انجام میدهند //
سجاد
Iran, Islamic Republic of
طلا کجا پول کجا بود
بودجه های هنگفتی وارد این استان می شود اما مدیریت و آدم کاربلد وجود ندارد . یا آنها گلگوخار میشوند یا میگن برگشت می‌خورند . چون گزارش الکی برای وزارت کشور میفرستند که کارانجام شده . اما حتی جای کار انجام شده هم مشخص نیست.
وام های هنگفت را به افرادی میدهند که نمی‌خواهند کاری انجام دهند حتی طرح توجیهی هم تحویل استانداری میدهند.
شیرو
Iran, Islamic Republic of
مگراختیارسرمایه های خانگی مردم دست آقای عسکری وشبر نگ است
پیشنهاداستانداربرای پولدارهابود
Iran, Islamic Republic of
بحق حرفهای نشنیده ایشون توحوضه علمیه امام صادق علیه السلام باریسی ریس جمعورمحترم همکلاس بودن مسلمه جناب ریس جمفورمحترم پشتوانشه
اریا
Iran, Islamic Republic of
عجب ! این فکر بکر از کجا تراوش کرده؟
بیشتر مردمی که توان خریدن مرغ و تخم مرغ و دیگر مایحتاج روزانه ضروری را ندارند.طلا و پولشان کجا بود؟
Iran, Islamic Republic of
استاندار محترم حسرت طلاها وگاو صندوقها رانخورن حسرت تحصیلکردگان بیکار را بخورند من نوعی ۳تا دارم و ضمنا هرکی تو انتخابات به موحد رای نداده هم باید بیکار وگورش را گم کنه
Iran, Islamic Republic of
با سلام برای سرمایه گذاری مشارکتی و مردمی باید قواعد و مقرراتی به تبیین برسد که باعث جذب اعتماد عمومی و ضامن تحقق حقوق اعضای تعاون باشد، شرط اول یک چنین نظم و انضباطی در یک جامعه روستا مانندی مثل یاسوج این است که، اولا مردم اینجا فرهنگ شهر نشینی و حقوق متقابل شهروندی را یاد بگیرند و به هنگام تعدی به حقوق حقه سایرین، به جای عذر خواهی و ادای معرفت، از اصطلاح زشت و زننده (دلم ایخا )استفاده نکنند، آنوقت شاید بشود که اعتماد خودشان نسبت به یکدیگر در مسیر منطقی قرار بگیرد و با تکیه بر رعایت اصول اخلاق و منش دینی و معرفتی و (نه دلم ایخا وبه کسی نه مربوطه )شرایط حساسی مثل سرمایه گذاری مشارکتی احتمال پیدا بکند، طرف هنوز یاد نگرفته که ماشینش را چطور و کجا پارک بکند ،آنوقت انتظار مشارکت که پر از نکات حقوقی میباشد؟
جزئیات جدید از محموله روغن‌های آلوده

جزئیات جدید از محموله روغن‌های آلوده

۶ محموله روغن خوراکی به‌وزن ۹۱هزار تن در سال ۱۴۰۰ توسط شرکت بازرگانی دولتی وارد بندر ...
ابتلای ترانه علیدوستی به یک بیماری با منشا نامشخص؟

ابتلای ترانه علیدوستی به یک بیماری با منشا نامشخص؟

مادر ترانه علیدوستی در صفحه‌ی شخصی خود در اینستاگرام اعلام کرد که این بازیگر مشهور به ...
مشکل ۵۰ ساله بازنشستگان حل شد

مشکل ۵۰ ساله بازنشستگان حل شد

با پیگیری سازمان بازرسی کل کشور، معضل چندین ساله بازنشستگان کشوری در خصوص تأخیر در برقراری ...
1